Lääkärin huono käytös seurantaultrassa :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Juuli-Anna
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

Juuli-Anna

Vieras
Olen 26 viikolla raskaana ja rakenneultrasta on nelisen viikkoa. Kaikki näytti siellä olevan hyvin masuasukilla, joka on aiheuttanut huolta vähäisellä liikkumisellaan. Rakenneultrassa sanottiin, että kyllä parin viikon sisällä pitäisi liikkeiden alkaa tuntumaan. Istukka on edessä, joten se vaimentaa liikkeiden tuntemista. Kerran olen käynyt neuvolassa ylimääräisen kerran kuuntelemassa vauvan sydänääniä kun niitä liikkeitä saatikka muitakaan oireita vauvasta ei ole. Minulla tuntuu siis olevan täysin oireeton raskaus, paitsi maha kyllä on kasvanut.
Varasin sitten viime viikolla ajan ylimääräiseen ultraan yksityiselle lääkäriasemalle ja aikaa varatessani esitin selvästi minkälaisesta asiasta on kyse eli haluaisin tietää, onko vauvalla edelleen kaikki ok. Sanoin myös, ettei haittaa vaikka sukupuolikin selviäisi, sekun ei rakenneultrassa selvinnyt vaikka kuinka tiirattiin. Sukupuolella ei todellakaan ole mitään väliä, uteliaisuus vain jyllää ja olisihan tietysti kiva hankkia "oikean värisiä" vaatteita yms.
Viikon sitten odottelin tuonne ultraan pääsyä ja olo oli helpottunut kun vauva ei ultrauspäivän aamunakaan ilmoitellut itsestään mitään vaikka kuinka makasin selälläni ja koitin tunnustella liikkeitä.
Lääkäri, gynekologi, noin 60-vuotias nainen otti minut vastaan ja aloitti saarnansa samantien. Hän ei tee mitään seurantaultria, Suomessa on niin hyvä neuvolajärjestelmä, että mene sinne valittamaan jos joku huolettaa tai pelottaa, sieltä saa kyllä ajan äitiyspolille ylimääräiseen ultraan. Ihmetteli koppavaan sävyyn, että mikä se sitten oikein huolettaa, eikö se maha kuitenkin ole kasvanut. Totesi vain, että onhan tuota ikää ensisynnyttäjäksi kertynyt ja varmaan viimekeväinen keskenmenokin huolettaa mutta hän ei tee tämmöisiä tutkimuksia. Ja että vauvan sukupuolen selvittäminen ei ole lääketiedettä, hän ei ymmärrä ihmisiä joille asialla on jotakin merkitystä. Jne, jne.
Kauan en siellä istunut mutta lääkäri sai minut todella pahalle mielelle ja minut suoraan sanoen ajettiin ulos huoneesta. Kun totesin olevani pettynyt lääkärin käytökseen ja siihen, että minulle ylipäätään annettiin aika hänelle hän totesi vain, että minulla on oikeus ajatella mitä haluan. Hän on kuitenkin asioista tätä mieltä ja on kyllä mielestään ilmoittanut ajanvaraukseen, ettei tee tällaisia tutkimuksia.
Vastaanotossa oltiin kyllä pahoillaan tapahtuneesta ja siellä tunnuttiin tietävän, ettei ko. nainen tee kyseisiä tutkimuksia mutta ajanvarauksessa on nähtävästi ollut joku joka ei ole tiennyt asiasta.
Kannattaako minun murehtia koko asiaa vai pitäisikö tuosta mummogynestä tehdä valitus, ettei vain kukaan toinen odottava äiti joudu hänen kynsiinsä?
Niin, ja tänään on uusi ultra-aika. Otin kyllä tarkkaan selvää, minkälainen lääkäri on kyseessä, mitä tekee ja mitä ei.

Järkyttävää!!! Siis jos ihminen on valmis maksamaan oman mielenrauhan takia ja siksi menee yksityiselle niin en pysty käsittämään tuollaista!!! Minä valittaisin ehdottomasti asiasta! Se on ihan eri asia pitääkö vauvasi tilasta olla huolissaan - jotku vaavit vain liikkuvat vähän ja jos pitäisi olla kovin huolissaan niin varmaan olisit saanut ajan äitiyspolille. Mutta tiedän, jo toista kertaa raskaana, että kun huoli on jostakin se on niin henkilökohtaista että haluaa saada mielenrauhan asialle. Toivottavasti toinen lääkäri on asiallinen ja tekee työnsä, oli sitten mitä mieltä tahansa! Tsemiä!

Lääkäri toimi kuten parhaaksi näki. Hän ei ole rikkonut mitään sääntöjä kuitenkaan. Hänen mielestään syytä huoleen ei ollut ja asia on sillä sipuli. Inhottavaa tuo varmasti on, kun odottaa jotain ihan muuta. Lääkäri toimi sen mukaan, minkä koki tarpeelliseksi. Et voi pakottaa lääkäriä tekemään mitään muitakaan tutkimuksia, sillä ethän ole alan ammattilainen. Näin se vain on, vaikka kuinka harmittaa. :/

Jos haluaa jostain olla ärsyyntynyt, niin ehkä sitten siitä, että joku tietämätön oli antanut ajan vastaanotossa sinulle, juurikin tuolle lääkärille. Tällekään et tosin voi oikein mitään. Ehkä joku ei siis tiennyt asiasta vastaanotossa tai ehkä tiesi, mutta ei ole oikeasti hänenkään asia päättää, että kenelle sinut pitäisi tarkemmin lähettää...

Varmasti siis otti päähän, mutta mitään et asialle voi. Potilas ei voi vaatia lääkäriltä tutkimuksia eikä muitakaan hoitomuotoja. Lääkäri tekee niin kuin parhaaksi näkee.

Sitä tulee helposti liian hermoheikoksi raskausaikana, kun lukee kuinka muiden vauvat pyörii masussa, mutta on ihan ok, että vauva on rauhallinenkin. Minunkaan vauva ei liikkunut välillä muutamaan päivään ollenkaan vaikka siinä vaiheessa olisi pitänyt olla aktiivisimmillaan. En todellakaan saanut 10 liikettä paivässä laskettua puhumattakaan 10 liikettä tunnissa! Jokainen vauva on oma yksilönsä. En käynyt silti seurantaultrissa tuon takia, vaan 4 D:hen oltaisiin mentiin joka tapauksessa. Ollaan oltu onnellisia rauhallisen pikku vauvan vanhempia, joka ei ole valvottanut meitä ollenkaan "turhaan". :)

Alkuperäinen kirjoittaja Hmmhmmhmm...:
Lääkäri toimi kuten parhaaksi näki. Hän ei ole rikkonut mitään sääntöjä kuitenkaan. Hänen mielestään syytä huoleen ei ollut ja asia on sillä sipuli. Inhottavaa tuo varmasti on, kun odottaa jotain ihan muuta. Lääkäri toimi sen mukaan, minkä koki tarpeelliseksi. Et voi pakottaa lääkäriä tekemään mitään muitakaan tutkimuksia, sillä ethän ole alan ammattilainen. Näin se vain on, vaikka kuinka harmittaa. :/

Jos haluaa jostain olla ärsyyntynyt, niin ehkä sitten siitä, että joku tietämätön oli antanut ajan vastaanotossa sinulle, juurikin tuolle lääkärille. Tällekään et tosin voi oikein mitään. Ehkä joku ei siis tiennyt asiasta vastaanotossa tai ehkä tiesi, mutta ei ole oikeasti hänenkään asia päättää, että kenelle sinut pitäisi tarkemmin lähettää...

Varmasti siis otti päähän, mutta mitään et asialle voi. Potilas ei voi vaatia lääkäriltä tutkimuksia eikä muitakaan hoitomuotoja. Lääkäri tekee niin kuin parhaaksi näkee.

Sitä tulee helposti liian hermoheikoksi raskausaikana, kun lukee kuinka muiden vauvat pyörii masussa, mutta on ihan ok, että vauva on rauhallinenkin. Minunkaan vauva ei liikkunut välillä muutamaan päivään ollenkaan vaikka siinä vaiheessa olisi pitänyt olla aktiivisimmillaan. En todellakaan saanut 10 liikettä paivässä laskettua puhumattakaan 10 liikettä tunnissa! Jokainen vauva on oma yksilönsä. En käynyt silti seurantaultrissa tuon takia, vaan 4 D:hen oltaisiin mentiin joka tapauksessa. Ollaan oltu onnellisia rauhallisen pikku vauvan vanhempia, joka ei ole valvottanut meitä ollenkaan "turhaan". :)

Miksei voinut vain sanoa, että en tee tutkimusta vaan piti ruveta haukkumaan? Todella törkeää käytöstä asiakaspalvelutyössä. Asian olisi voinut hoitaa paljon paremmin.

Missäs vaiheessa se lääkäri alkoi haukkumaan? Minä en ainakaan löytänyt sellaista kohtaa? Mielestäni lääkärin ammattia ei edes luokitella asiakaspalvelutyöksi. Siis sehän on asiantuntijatyötä! Ei se ole mikään ammatti jonka mottona voi olla, että "asiakas on aina oikeassa".

Näitä lääkärien haukkumisia saa lukea täältä vähän liikaa, vaikka harvemmin niille on ollut mitään aihetta.

Toivottavasti ap pääsee kuitenkin sellaiseen seurantaan mikä miellyttää ja mikä rauhoittaa omaa mieltä. :)

Niin, lääkäri tekee toki ne tutkimukset mitkä parhaaksi näkee, mutta on olemassa myös sellainen asia kuin ammattietiikka. Jos/kun lääkäri oli sitä mieltä että tutkimukseen ei ole tarvetta, hän olisi voinut esittää asian ystävällisesti. Asiat kun voi esittää monella tavalla, vaihdellen yliystävällisestä neutraalin kautta törkeään. Minusta henk.koht on kuitenkin outoa, että kun aika on annettu, mikä ihmeen periaate estää lääkäriä a) tekemästä tutkimusta ihan potilaan mielenrauhan vuoksi tai edes b) käyttäytymästä asiallisesti. Jos "säännöistä" puhutaan, niin kyllä lääkäriä velvoitetaan kohtelemaan potilasta kunnioittavasti.
Tekisin valituksen. Ja kyllä itse olisin kiinnostunut tietämään että mikähän yksityinen lääkäriasema on kyseessä, en sinne menisi tutkimuksiin...

Lääkäri sanoi selkeästi, että myös asiakkaalla on oikeus mielipiteeseensä. Joskus se on pakko sanoa tiukasti, sillä kaikille ei vaan mene heti läpi. En nyt sano, etteikö ap:lle olisi mennyt. Joku sanoo tiukemmin ja joku varovaisemmin. Meitä on niin moneen junaan. Ei kaikesta voi ottaa nokkiinsa. Tulipahan lääkärin pointti selväksi. Tässä ei nyt ole mitään kysymystä etiikasta! Lääkärille on periaatekysymys, että ei suostu tekemään mielestään turhia tutkimuksia.

Miksei ap voi mennä sinne äiti polille? Mikäs siinä on ongelma? Sinne pääsee vielä ilmatteeksikin jos on kova huoli.

Siinä, miten asiat esittää, on kyse etiikasta. Asiakas eikäsittääkseni tässä pahoittanut mieltään siksi, että lääkäri ei tehnyt pyydettyä tutkimusta, vaan siitä, miten asia hoidettiin ja hänelle ilmaistiin.
Ja miksi ap ei mene äitipolille? Vaikea sanoa, kun en ole ap, mutta toisinaan julkiselle sektorille on vaikeampi päästä kuin yksityiselle. Ja usein on juuri niin, että jos tutkimuksia halutaan ns. oman mielenrauhan vuoksi, yksityinen on se osoite, mihin julkiselta puolelta ohjataan.

Se mikä on kenenkin mielestä eettistä ja mikä ei, on toki jossakin määrin veteen piirretty viiva. Mutta lääkärin etiikasta esimakua mm. täältä (ja potilaan kohtelusta on kirjoitettu paljon lisää):
http://www.laakariliitto.fi/etiikka/liiton_ohjeet/vastaanotonlaatu.html

Ei potilas voi valittaa siitä, ettei tykännyt lääkärin tavasta esittää asiaa. Me olemme eri persoonia, eikä kaikkia voi miellyttää. Ehkä lääkäri ei voi ymmärtää potilasta eikä potilas lääkäriä, minkäs sille voi. Lääkäri harjoittaa ammattiaan kuten parhaaksi näkee.

On kyllä totta, että on aivan järkyttävää nykyaikana, kuinka niin monesta asiasta valitetaan. Onhan niitä vakavampiakin asioita.

Jos minä valittaisin jokaisesta, joka on mieleni pahoittanut, niin voi kuulkaa, että lista olisi pitkä. En kyllä muuta kerkeisikään tekemään kuin valittaa.

Onneksi suuri osa ihmisistä selvästi osaa jatkaa elämää ilman valittamistakin.

työskentelevänä voin sanoa, että tuo oli puhtaasti ajanvaraajan moka. Ymmärrettävästi asiakas on pahoillaan, koska selvästi ilmoitti, minkälaisen ajan haluaa ja hänelle sellainen luvattiin. Kun yksityiselle soittaa, he joko antavat ajan tai ilmoittavat, ettei sellaisen ajan saaminen heiltä ole mahdollista. Tämä on ammattitaitoa, ap:n saama palvelu ei.

Kannattaa antaa lääkäriasemalle palautetta, ei niinkään lääkärin käytöksestä (no, ehkä vähän siitäkin), mutta eritoten siitä, ettei saanut oikeanlaista aikaa ja palvelua. Nythän raha meni aivan hukkaan tuosta käynnistä.

Yksityisellä kun palvelua saa oikeasti vaatia, toisin kuin julkisella (älkää nyt kukaan provosoituko tästä) - maksaahan siitä itse.

Siis maksoiko ap tuosta lääkärikäynnistä jotain? Jos joutui maksamaan, niin sitten kyllä olisi jo aihetta valittaa, koska ap ei saanut sitä palvelua mitä tuli hakemaan. Ja olen samoilla linjoilla kuin edellinen, eli kannattaa "tehdä valitus" sinne lääkäriasemalle, ajanvarauksen mokahan se oli. Mä en silti ymmärrä sitä lääkäriäkään. Kyllä kohtelias täytyy osata olla, vaikka olisikin eri mieltä asioista. Mikään ei ärsytä minua niin paljon kuin se, että ihan vieraille ihmisille puhutaan ikävään ja loukkaavaan sävyyn. En haluaisi itse aiheuttaa kenellekään pahaa mieltä, enkä ymmärrä miten joku muu niin haluaa tehdä. Siis vieraalle ihmiselle varsinkaan. Empatiakyky puuttuu täysin sellaisilta ihmisiltä...

Toivottavasti ap jätti käyntinsä maksamatta!! Tai ainakin sai käynnin ihan pyytämättä ilmaiseksi. Kun ei kerran saanut tilaamaansa palvelua. Itse en ainakaan olisi maksanut senttiäkään siitä, että käy kuuntelemassa pään aukomista. Lääkäritkin ovat ikävä kyllä puolijumalan asenteestaan huolimatta asiakaspalveluammatissa..

Mun mielestä on jo liian kauan otettu mukisematta vastaan kaikki kura, jota silmille syydetään. En ollut paikalla ap:n kanssa tuolla käynnillä mutta erittäin huonon kuvan tuosta lääkäristä sain. Minä annan välittömästi palautetta, jos huomaan epäsopivaa käytöstä.

Kuunteliko lääkäri sydänäänet? Kannattaa syödä tai juoda jotain makeaa ja sitten rauhoittua makoilemaan, niin voi liikkeet tuntua. Mahaa voi myös töniä, että saa lapsen liikkeelle.

Lääkäri ei perinyt maksua käynnistä. Mielestäni hänellä on oikeus mielipiteisiinsä ja oikeus olla suorittamatta ko. toimenpiteitä mutta asian olisi voinut esittää toisella tapaa kun nyt kerran oli kyseessä väärinymmärrys, johon asiakkaalla ei ollut mitään osuutta. MInulle olisi riittänyt, että hän olisi todennut ajanvarauksen virheen, että nyt on tullut varaus väärälle lääkärille. Ymmärrän kyllä että alunperin kyseessä oli ajanvarauksen moka. Lääkärin käytös vain tuli niin aidan takaa kun olin "tilannut" jonkin palvelun ja sainkin vain kuraa naamalle.
Alkoi vain hirvittämään kuinka huonoon kohteluun tässä saa vaurautua kun yksityisellä puolellakin käytös on tuollaista. Toivottavasti kohdalle ei osu ne kaikkein kauheimmat kätilöt joista välillä kuulee ;)

Alkuperäinen kirjoittaja toivottavasti ei..:
Toivottavasti ap jätti käyntinsä maksamatta!! Tai ainakin sai käynnin ihan pyytämättä ilmaiseksi. Kun ei kerran saanut tilaamaansa palvelua. Itse en ainakaan olisi maksanut senttiäkään siitä, että käy kuuntelemassa pään aukomista. Lääkäritkin ovat ikävä kyllä puolijumalan asenteestaan huolimatta asiakaspalveluammatissa..

Vähän olet hakoteilla. Eikö ole siis mitään kunnioitusta koko ammattikuntaa kohtaan? Ilman lääkäriä et ehkä pelastuisi hengenvaarallisesta tilanteesta. Toiseksi, jos lääkäri mokaa, niin hän saa maksaa siitä kyllä kovasti myös ja jos jotain pahaa tapahtuu, niin saattaa menettää lupansa. Ei siis todellakaan ole mikään helppo työ tehdä isoja päätöksiä. Vaikea uskoa, että kukaan kyseisessä työssä tekisi virheitä tahallaan vaikka joku yksittäinen mätämuna vahvistaa säännön tietty.

No eihän tuossa sitten mitään pahaa ollut, kun eivät edes maksua yrittäneet periä. Lääkäri selvästi vain ilmaisi mielipiteensä, miksei suostu toimenpidettä suorittamaan. Hän ei edes hoitanut potilasta tuossa tilanteessa, joten kyseessä ei ollut lääkäri potilas suhde. Lääkäri tajusi selkeästi vääjätä itsensä tilanteesta, joka oli minusta järkevää. Eihän tuossa mitään valituksen aihetta nyt sitten ole. Et saanut palvelua, eikä maksu peritty.

Musta voisit aivan hyvin tehdä jonkin sortin valituksen ajanvarauksesta. Vaikka maksua ei peritty, voi tämmöiset lääkärikäynnit olla muuten järjestelyn takana ja esimerkiksi lääkäriin tehty matka (bussilla, autolla) on ollut aivan turha.

Pepin kanssa ihan samoilla linjoilla. Turhasta reissusta valitus vetämään. Aika on rahaa, ja esim mulla tunnin tai kahdenkin poissaolo töistä voi tarkoittaa parin sadan euron ansionmenetystä. Pyydä vaikka ilmaista ylimääräistä ultrausta joskus kun oletat siihen olevan tarvetta (loppuraskaudessa?) Ja sellaisen lääkärin tekemänä, joka siihen suostuu.

Voi että, mä olisin ainakin todella loukkaantunut ja pahoillani, jos olisin huolissani ja ja stressannut onko sikiöllä kaikki hyvin, sitten varannut yksityisen eli ja saanut tuollaista kohtelua!

Varsinkin raskaana on niin herkillä -ja tämän luulisi ko lääkärin tietävän- että tuo kohtelu oli asiatonta. ajanvaraajan moka juu, mutta tämä lääkäri on palveluammatissa koska on yksityisellä. Hänen olisi pitänyt olla ammattimaisempi.

Typerä vertaus, mutta aivan sama kuin varaisin kampaajan permanenttia varten ja sitten istuisin tuolissa valmiina ja kampaaja kieltäytyisi tekemästä permistä. Vaikkei permistä saisi, enkä mitään joutuisi maksamaan, niin tekisin kyllä valituksen asiakaspalvelun puutteesta esimiehelle. Kyllä; lääkärit(kin) ovat asiakaspalvelijoita jos ovat yksityisellä töissä.

Ehdottomasti saat olla loukkaantunut, turhautunut tai miltä sattuu tuntumaan.

Kyllä lääkärin olisi kuulunut tutkia, ennen kuin kieltäytyy toimenpiteestä. Eihän hän voinut tietää onko tutkimus turha jos ei tee alkukartoitusta. Voisithan tehdä ilmoituksen asiakaspäälikölle, että käyvät työyhteisössä asian läpi, ettei sama virhe toistu.

Toivottavasti saat tilanteesta selvyyden

No ei lääkäri todellakaan ole mikään asiakaspalvelija! :D Lääkäri hoitaa työnsä parhaaksi näkemällään tavalla, eikä siihen ole mitään sanomista. En olisi edes ihmetellyt, vaikka lääkäri olisi maksun perinytkin, sillä hänen olisi vaan tarvinnut todeta, että asiat on varmasti ihan hyvin, eikä näe syitä jatkotutkimukselle. Minusta hän käyttäytyi erittäinkin hyvin, kun ei edes perinyt maksua. Ei kukaan potilas voi vaatia lääkäriltä mitään tutkimuksia. Lääkäri ei todellakaan ole asiakaspalvelija vaan asiantuntija. Hänen luonaan ei käy asiakkaita vaan potilaita. Ei plastiikkakirurgitkaan leikkaa tee turhia leikkauksia, jos ovat sitä mieltä.

Yhteistyössä