Lääkäriin? Millon?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Lapsella (1v) alkoi ti-ke yönä kuume. Korkeimmillaan ollu kai 38,6 eli mielestäni ei mikään hälyttävän korkea. Yhdellä lääkeannoksella (nestemäinen burana) laskee ja nousee uudelleen vasta illalla. Päivällä lapsi on vähän rauhallisempi/hiljaisempi kun normaalisti,mutta leikkii,ei halua olla paikallaan (esim sylissä/pötkötellä) vaan touhuaa. Tänään nukkui ehkä puolisen tuntia pidemmät päikkärit kun yleensä,yöt nukkuu ihan hyvin,ei normaalia pidempään. Syö,juo ja erittää ihan tavalliseen tapaan. Kuumeen lisäksi ei yskää/nuhaa/muita oireita. Kuinka pitkään tällasta "voi" vaan seurata kotona? Millon pitäis viedä lääkäriin,ja mitä ne siellä tekis? Verikokeita varmaan?

Hyväkuntoisen lapsen kuumetta voi hyvinkin seurata ja hoitaa kotona jopa 5 päivää. Jos kunto heikkenee tai tulee jotakin muuta, niin sitten lääkäriin. Tollasia kuumeita tulee ja menee, eikä nille yleensä sen enempää käsketä tehdä siellä lekurissakaan. Oletko muuten kattonut onko hampaita tulossa? Sekin nostaa toisille kuumeen.

Voiko näin pienenkin lapsen kuumetta seurata ja hoitaa 5 päivää? Ok.

Hampaista - ei ainakaan näytä/vaikuta että olis nyt niistä. Ikenet ei näytä siltä ja kun kuitenkin syö ihan normaalisti,antaa pestä hampaat jne.. Esikoisella ainakin hampaantulovaivat näky muutoksina syömisessä (joko ei suostunu syömään muuta kun pehmeitä soseita ym tai sitten vaati saada jäystää näkkäriä) ja siinä ettei hampaita meinannu saada pestyä.

[QUOTE="vieras";28893514]Voiko näin pienenkin lapsen kuumetta seurata ja hoitaa 5 päivää? Ok.[/QUOTE]

No pienillä lapsillahan on muutenkin korkeampi ruuminlämpö, joten en nyt 38,6:tta pidä mitenkään hälyttävän korkeana. Ja mitä ihmettä luulet siellä lääkärissä niiden tekevän? Tulehdusarvojakaan kun ei ihan rutiinisti oteta jokaiselta lämpöilevältä lapselta. Kotiin ne tuon kuntoiset käskee ja seuraamaan vointia, sekä syöttämään tarvittessa kuumelääkettä.

Tärkeämpää on seurata lapsen yleisvointia, saako riittävästi nesteitä, syökö jotain? Kyllä se vointi kertoo enempi kuin kuumemittarilukema:) Itse en lähde lasta kiikuttamaan kuumeen takia tohtorille, vaan siinä vaiheessa kun ei kotikonstit auta oireita lievittämään, ja suht kova kuumeilu jatkuu 4-5 pv niin siinä vaiheessa voidaan käydä otattaa pikaa-crp. Ja toki aiemminkin mennään jos esim selkeästi oireilee korvia tms.

No en mä viittä päivää odottais, kolme ja sit lääkäriin. Hampaidentulo ei nosta kuumetta kovin paljoo, muutaman kymmenyksen. Jos yhtään epäilet niin lääkäriin.

En odottaisi viittä päivää, jos on kuumetta ilman muita oireita. Onko teillä vakuutus vai käytättekö julkista? Täälläpäin on esim. Angiinaa liikkeellä. Tyypilliset oireet on korkeahko kuume ja kurkkukipu, mutta voi oireilla lievemminkin. Kuume on oire jostakin, kyllä mä haluaisin löytää sille syyn ja mahdollisesti tarvittavan hoidon. Angiina on taiti, joka pitää hoitaa antibiooteilla pois.

Kun itse sairastunut angiinaa lasten ollessa pieni, lääkäri totesi että yleensä vasta 5-v. Lapset alkavat sairastaa sitä. Eli kyllä se ainakin 1-v. lapsella on erittäin harvinainen.

Itse odottaisin sen kolme päivää, siinä ajassa näet jos tauti on vauvarokko eli kolmen päivän kuume. Sen jälkeen vesiin lääkäriin, lapsen virtsatietulehdus voi olla hyvin vähäoireinen.

Yhteistyössä