Lääkärien yliarvostus vs. kotilääkäröinti googlella

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Emilyn
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Emilyn

Aktiivinen jäsen
27.06.2006
13 840
2
36
Monen lääkärin kanssa asioineena kokemusta löytyy enkä suinkaan väheksy lääkärien koulutusta, kuten kriittinen ja kyseenalaistava ajattelu usein halutaan kääntää. Mutta ihmettelenpä jälleen kerran miten jotkut suoraan antautuvat lääkärin armoille terveydellisissä asioissa ja väheksyvät vaikka sitä googlen voimaa.

Koin sen itse kantapään kautta jälleen kerran. Minulla oli pitkään kipuja siellä alueella, jossa krooninen tulehduksenikin sijaitsee. Ajattelin kipujen siis johtuvat kyseisestä tulehduksesta, vaikka kipualue olikin sen vieressä ja asiasta mainitsin usein lääkäreille, jotka eivät siihen osanneet juuri mitään sanoa. Kyseessä siis se Bartholinin rauhanen, jonka olemassa olosta ja tulehtumisen mahdollisuudesta en itsekään tiennyt ennenkuin osui omalle kohdalle (intiimialueella).

Sen jälkeen kun se posahti tulehtua niin, että lääkäri sitä joutui hieman operoimaan ja nyt kun se viimeinkin näyttäisi merkkejä parantumisesta (jota todella toivon, ettei kroonistu tai se joudutaan leikkaamaan pois, mikä kuulostaa aivan kamalalta) ovat kivut alueelta poistuneet eli sellaisen reilun vuoden ajan olen kärsinyt kivuista kyseisen rauhasen takia, jota lääkärit eivät aiemmin osanneet ehdottaakaan syyksi ja itsekin löysin googlesta vastauksen vasta siinä kohtaa, kun tulehdus oli äitynyt pahaksi ja tajusin, ettei kyseessä ole toisen tulehduksen kipualue.

Ehkä asia olisi selvinnyt jos olisin heti hakeutunut yksityiselle kipualueen takia ja siellä olisi tutkittu ja todettu tilanne aikaisemmin. Eipä vaan tullut mieleeni, koska en ole kaikkitietävä vaikka jotkut niin luulevatkin minun ajattelevan :)

Ainahan lääkärissä kannattaa käydä mutta ei todellakaan ole huono vaihtoehto selvitellä asioita itsenäisesti ja suositeltavinta on hakeutua sellaisen lääkärin hoitoon, joka on erikoistunut sille osa-alueelle jossa jokin vaiva on ja omaa kokemusta, jotta osaa syytä vaivaan arvioida. Silloin sille ehtisi ehkä ajoissa tehdäkin jotain..

Olen kyllä samaa mieltä siitä, että potilas tai potilaan läheiset joutuvat usein tai jopa useimmiten olemaan ihan kohtuuttoman paljon selvillä asioista, jotta voivat varmistaa riittävän ja oikean hoidon potilaalle.

Eikä kyse ole siitä, että kaikki tai edes suurin osa lääkäreistä olisi jotenkin ammattitaidottomia, se tarkoittaa vain sitä että ei ole vielä päässyt sellaisen vastaanotolle. Se ei vaan lohduta potilasta, jos jää jo jonnekin terveyskeskuksen leipääntyneen lääkärin syyniin, joka ei tutki kunnolla eikä pistä eteenpäin.

Tavallaanhan se on ihan kohtuutonta, että potilaalla tai tämän läheisillä pitää olla aika paljonkin tietoa, jotta he voivat edes arvioida saavatko se riittävää apua.

Älysin taskulampulla, terveellä järjellä ja kahdella likinäköisellä silmällä varustettuna kärrätä mieheni sairaalaan ennen kuin tukehtui nielupaiseeseensa pari viikkoa sitten.
Leikattiin aika pikana ja joutui vielä makaamaan teholla hengityskoneessa kun tilanne oli mennyt niin huonoksi... :/

Lääkäri oli lähettänyt edellisenä päivänä tk:sta kotiin.. B)

Mun täytyy kyllä lisätä sekin, että kun on joutunut vähän kohtuuttomiinkin tilanteisiin, ja järkyttymään todella huonosta tavasta hoitaa ammattia, niin sitä toisaalta myös osaa paljon enemmän arvostaa niitä asiantuntevia ja ammattitaitoisia lääkäreitä ihan eri tavalla kuin ennen :) En usko, että olisin välttämättä aikaisemmin osannut ihan näin hyvin ymmärtää sitä, kuinka ammattitaitoisia ja arvostuksen arvoisia he ovat.

Metsänpeitto - tuota juuri tarkoitin, mitä kirjoitit.

Ja arvostan lääkäreitä, mutta on hyvä muistaa että hekin ovat ihmisiä eivätkä mitään robotteja jotka tietävät kaiken ja omaisivat kokemusta kaikesta vain siksi, että ovat kouluttautuneet ammattiinsa. Jotkut lääkärithän ovat niin konkareita että tietävät heti ensikättelystä mistä on kyse, vaikka sitä ennen moni lääkäri ei olisi arvannut.

Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:
Mutta ihmettelenpä jälleen kerran miten jotkut suoraan antautuvat lääkärin armoille terveydellisissä asioissa ja väheksyvät vaikka sitä googlen voimaa.

No tämähän ratkaiseekin kuntien lääkäripulan, eli mammat kannettavien ja googlen kanssa terveyskeskuksiin töihin, niin johan rupee jonot lyhenemään :laugh:

Ps. Ne erikoislääkärit on erikoislääkäreitä ihan sen takia, kun ne on erikoistuneet siihen tietyyn erikoisalaan. Yleislääkärin kun tunnetusti pitää tietää vähän kaikkea päästä varpaisiin.

Kata-76

Voisi ainakin vähentää niitä turhia lääkärikäyntejä, jos kotoa käsin hankittaisiin tietoa asioista eikä jokaisen pikkuvaivan takia tukittaisi terveysasemia.

Ja jos on isompi vaiva, ei se ainakaan haittaa että itsellä on arvio siitä, mihin oireet sopisivat. Vaikka mietinkin itse miten soitan lääkäriaikaa varatessani ja asian ilmaisen, että "Lueskelin tässä nyt netistä että tämä voisi olla tuo rauhanen joka on tulehtunut.." :xmas: Siinä kohtaa satuin onneksi pääsemään sitten lääkärille joka oli erikoistunut kyseisiin vaivoihin ja varsin osaavasti homman hoiti. Netistä kun luin myös kokemuksia hieman pieleen menneistä toimenpiteistä, kun lääkäri on todennut kokemattomana hitaan toimintansa jälkeen että hän ei nyt saa sitä suoritettua kuten pitäisi :x

Itse ravasin lukuisten oireitteni kanssa lääkärissä vuosia. Luovutin kun en saanut tyhjentävää vastausta oikeastaan mihinkään. Yleisimmät kommentit olivat: jännitysniska, kahvikuppineuroosi, migreeni, huonokunto, laiskuus, masennus...

Sain todella pahan ruokamyrkytyksen ja sen seurauksena menetin tajuni hotellissa. Pääsin neurologille, joka halusi ihan ensin selvittää tajuttomuuskohtauksen syyn. Löytyikin synnynnäinen selkäydinsairaus joka selittää kaikki oireeni. Siis jopa sen tajuttomuuden. Siinä kohtaa meni kyllä usko tk- lääkäreihin ja tunsin suurta vihaa minua hoitaneisiin koululääkäreihin ja terkkareihin. Miten he eivät voineet auttaa mua vaikka oireet olivat selvät?

Syy on siinä että sairaus on harvinainen, Suomessa meitä on alle 500. Vertailuna kerron, että USAn kokoisessa maassa diagnosoituja tapauksia on vain noin 22 000. Moni kohtaamani lääkäri ei ole edes kuullut sairaudestani. Pahinta on se, ettei tähän sairauteen ole parannusta, ja ainoa hoito on kipulääkitys. Lääkäreiden kasvoilta näkee miten neuvottomiksi he menevät kun tajuavat etteivät voi tehdä mitään.

Mun tapauksessa tieto lisää tuskaa ja siksi en omaisilleni ole kertonut sairaudestani juuri mitään. Heidän on parempi olla kun eivät tiedä miten paljon minä kärsin, sillä en kestä nähdä heidän kasvoissaan sitä samaa neuvottomuutta ja avuttomuutta mitä näen minua hoitavissa lääkäreissä.

Mutta elämä on ja lasten takia jaksan joka aamu nousta ylös :)

Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:
Mutta ihmettelenpä jälleen kerran miten jotkut suoraan antautuvat lääkärin armoille terveydellisissä asioissa ja väheksyvät vaikka sitä googlen voimaa.
Mulla taas oli aikoinaan - kauan ennen Googlea - kaikki mahdolliset oireet lähes jokaisesta sairaudesta, mitä kulloinkin sairaanhoito-opistossa opiskeltiin :D Joten jätän suosiolla googlettamisen muille.

Alkuperäinen kirjoittaja Kata-76:
No tämähän ratkaiseekin kuntien lääkäripulan, eli mammat kannettavien ja googlen kanssa terveyskeskuksiin töihin, niin johan rupee jonot lyhenemään :laugh:

Ps. Ne erikoislääkärit on erikoislääkäreitä ihan sen takia, kun ne on erikoistuneet siihen tietyyn erikoisalaan. Yleislääkärin kun tunnetusti pitää tietää vähän kaikkea päästä varpaisiin.

Mä kyllä hämmästelen kun meidän tk:n omalääkäri on neuvolassa odottvien että lasten lääkäri, kotipalvelussa lääkäri ja sitten siellä tk:ssa.. :o

Alkuperäinen kirjoittaja Kippuravarvas:

Mä kyllä hämmästelen kun meidän tk:n omalääkäri on neuvolassa odottvien että lasten lääkäri, kotipalvelussa lääkäri ja sitten siellä tk:ssa.. :o

Sitähän se yleislääkäriys on...

No on on, mutta kauhea vastuu..

Kauhea vastuu on kuten kaikilla lääkäreillä. Mutta onneksi ei ammattia tarvitse arvostaa kun googlellakin pärjää. ;) Erotusdiagnostiikka ja lääkitseminenkin on ihan pikkujuttuja. KVG ei aina toimi, selkäkivun syynä saattaa olla muutakin kuin jumissa olevat lihakset. Patti taas voi olla paljon pahempaa kuin tulehtunut rauhanen. Oikeastaan voitaisiin lopettaa koko lääkärikunta Suomesta, mitä niitä turhaan kouluttamaan kalliilla. Laitetaan sytostaatitkin käsikauppaan, eiköhän googlesta löydy vastaus mitä, milloin ja mihin vaivaan niitä käytetään.

Alkuperäinen kirjoittaja Kannatetaan!:

Kauhea vastuu on kuten kaikilla lääkäreillä. Mutta onneksi ei ammattia tarvitse arvostaa kun googlellakin pärjää. ;) Erotusdiagnostiikka ja lääkitseminenkin on ihan pikkujuttuja. KVG ei aina toimi, selkäkivun syynä saattaa olla muutakin kuin jumissa olevat lihakset. Patti taas voi olla paljon pahempaa kuin tulehtunut rauhanen. Oikeastaan voitaisiin lopettaa koko lääkärikunta Suomesta, mitä niitä turhaan kouluttamaan kalliilla. Laitetaan sytostaatitkin käsikauppaan, eiköhän googlesta löydy vastaus mitä, milloin ja mihin vaivaan niitä käytetään.

:flower:

Alkuperäinen kirjoittaja Kannatetaan!:

Tottakai kaikilla on vastuu. Mutta siis sitä aina ajattelen että kuinka voi tietää kaikesta..noh, meillä lääkärit onneks ohjaa herkästi osaavammalle taholle :) tai ainakin meidät on ohjattu.

Muutoinkin siis hyvä kirjoitus sulla :whistle: :D

mutta eikös monet yleislääkäritkin ole erikoistuneet juuri yleislääketieteen erikoislääkäreiksi.

Google ei todellakaan ole hyvä lähde kuin korkeintaan pintapuoliseen tutkiskeluun. Yliopiston kirjasto on paljon parempi paikka tiedon keräämiseen, mutta silti luotan lääkäriin. Ei he aina oikeassa ole, mutta kun kysyt perustellen kysymyksiä, niin kyllä he yleensä osaavat vastata. Ja lääkärit toimivat sellaisen tiedon kanssa, joka on hyväksi havaittu. Täten he eivät herkästi suosittele suositusten vastaisia hoitoja, kuten 200ug D-vitamiinilisää yms. Ja on heillä ainakin paremmat laitteet kuin minulla. Ja ehkä tämän takia kirurgeja arvostetaan muita lääkäreitä enemmän, kukaan tuskin kuvittelee kotonaan pystyvänsä suorittamaan leikkauksia?

Ja lääkäreissä on eroja, osalla on paljon enemmän ammattitaitoa kuin toisilla. Ja myös luonne määrää, kuinka he kyseenalaistavat itseään ja kuinka valmiita ovat pyytämään konsultointia.

No tietenkään tk-lääkärit eivät voi tietää kaikkea kirurgiasta tai gynekologiasta tai mistään muustakaan erikoisalasta. Siksipä heidän tulisikin lähettää potilas eteenpäin, jos tarvetta ilmenee. Tosi on kyllä myös se, että helposti se paikka mihin laitetaan, on koti. Mutta jos mulla on selvästi gynekologinen vaiva, tottakai menen gynelle enkä tk:hon. Jos on korvakipu, menen tk:hon.

Yhteistyössä