Lääkäri uusi mun ehkäsyreseptin kolmatta kertaa ilman lääkärillä käyntiä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Onko tällanen ihan oikea käytäntö? En ole kahteen vuoteen käyny tarkastuksessa, papassa kyllä puoli vuotta sitten, mutta muuten tarkistuksessa en. Menin terveysasemalle reseptin kanssa ja sanoin että se pitää uusia ja varmaan tarkastukseenkin varata aika....vastaanotossa vaan sanottiin että katsotaan mitä lääkäri sanoo...no tänään hain resetptin ja se oli uusittu.

Olen aina kuvitellut että tutkimuksessa olisi hyvä käydä n. 2 vuoden välein vai riittääkö se että papa on otettu?

miten te muut?

o on joo hyvä kyä mutta tähän aikaan vuodesta harvassa terveyskeskuksessa on resursseja muuhun kuin päivystykselliseen toimintaan. sun terveys on sun omall vastuulla, ei minkään leimasinta nakuttavan lääkärin. varaa syksymmällä aika tarkastukseen

Mielestäni ei sinänsä kovin erikoista, jos papa ollut ok. Ainoastaan esim. verenpaineen mittaus on tärkeää pillereitä käyttäessä, koska pillerit voivat sitä nostaa ja usein itse ei tiedäkään korkeasta verenpaineestaan ennen kuin alkaa olla liian myöhäistä. Jos sitä on itse mitannut, niin sittenhän asia on ok.

Tosin papakaan ei kaikkea kerro, mutta pääasiassa muutokset tapahtuvat hyvinkin pitkän ajan kuluessa. Jos ei oireita ole, niin voisin ajatella, että on turvallista (muttei välttämättä suotavaa), saada reseptejä käymättä.

Olen saanut reseptejä kerrallaan 1,5 vuodeksi, en ole tämän jälkeen yrittänytkään uusia puhelimitse, vaan oman mielenrauhan kannalta käynyt tarkastuksessa samalla.

Tässä kaupungissa pääsee lääkärin tarkastukseen vain 3 vuoden välein, jos ei mitään vaivaa ole. Pillerireseptejä kyllä uusitaan ja papaa otetaan.

Verenpaineen mittauksesta tuli mieleen, että mulle kirjoitti pillerit 5 vuotta sitten tk-lääkäri ja sen jälkeen olen käynyt yksityisellä papassa, tarkastuksissa ja uusimassa reseptiä, eikä koskaan ole mitattu verenpainetta. Tokihan olen ite tietoinen paineistani, joten no problem, mutta jännä homma... :)

[QUOTE="vieras";24236444]Sun pitää itse varata aika tarkastukseen.[/QUOTE]

sanoin ajanvaraukseen että pitäis varata aika, mutta täti siinä sanoi että katsotaan uusiiko lääkäri sen reseptin ilman käyntiä, että jos lääkärin kielestä tarkastus on mun oman edun mukaista niin sitten varataan aika.

papa mulla on aina ollut ok, kuten viimeksi tammikuussakin. verenpaineen saan tarvittaessa mitattua itse ja mittailenkin aina silloin tällöin. Mitään erikoista vaivaa ei ole ollut.

Kyllä mä sen tarkastuksen olisin mieluusti tähän väliin ottanut, mutta en alkanu sitte tinkaamaan. Toki voin ajan varata muutaman kuukauden päästä.

luulisi että lääkärin näkemykseen voisi luottaa, olin varma ettei sitä reseptiä enää uusita mutta näin kävi. Missään muualla ei ole koskaan lääkäri uusinut reseptiä kuin kerran.

[QUOTE="...";24236576]Tässä kaupungissa pääsee lääkärin tarkastukseen vain 3 vuoden välein, jos ei mitään vaivaa ole. Pillerireseptejä kyllä uusitaan ja papaa otetaan.

Verenpaineen mittauksesta tuli mieleen, että mulle kirjoitti pillerit 5 vuotta sitten tk-lääkäri ja sen jälkeen olen käynyt yksityisellä papassa, tarkastuksissa ja uusimassa reseptiä, eikä koskaan ole mitattu verenpainetta. Tokihan olen ite tietoinen paineistani, joten no problem, mutta jännä homma... :)[/QUOTE]

Sama homma, eipä ole multakaan mitattu. Itse sitten mittailen silloin tällöin äitini tai isäni mittarilla tai omalla rannemittarilla (joskaan ei kovin luotettava vissiin)

ap

Yhteistyössä