Laajentunut munuaisallas sikiöllä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "epätietoinen"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

"epätietoinen"

Vieras
Rakenneultrassa löytyi sikiöltä toisen munuaisaltaan laajentuma. Saatiin aika kontrolliultraan 7viikon päähän. Lääkärin puheista käsitin että aika yleinen löytö kyseessä ja voi korjaantua itsestäänkin.
Muuten kaikki oli ok, mitat vastasi viikkoja jne.

Löytyykö täältä saman kokeneita? Kiinnostaa että onko tosiaan korjaantunut itsestään vai onko jouduttu operoimaan?

Meillä oli sama juttu tällä tulevalla vauvalla, kontrollissa täytyy sen kanssa käydä mutta lääkäri ei ollut mitenkään huolissaan, on kuulemma hyvin pieni vaiva ja hoidettavissa, vaikka ei itsestään korjaantuisikaan(voi tosiaan korjaantuakin). Hyvä kuitenkin että huomattiin, kontrolli tosiaan tarpeen.

Meidänkin esikoisella, nyt 3v huomattiin aikoinaan rakenneultrassa laajentunut munuaisallas. Kontrollikäynti oli siitä 2-3 viikon päästä ja silloin ei enää mitään laajentumaa ollut. Itse jännitin tietysti, mutta onneksi kaikki oli hyvin. Meillekin lääkäri sanoi, että on aika yleinen juttu ja menee usein ohi jo sikiöaikana ja tosiaan helppo korjata sitten vauvan synnyttyä, jos tarpeen.

Meillä huomattiin kanssa rakenneultrassa molempien munuaisaltaiden laajentuma. Toinen oli just siinä rajalla ja toinen hieman yli "sallitun rajan". Käytiin kontrollissa 4 vkon päästä ja tilanne hieman parempi ja tästä vielä neljä viikkoa tilanne korjaantunut itsestään normaaliksi. Itse kanssa ymmärsin että aika yleinen juttu varsinkin pojilla. Nyt odotetaan vauvaa saapuvaksi 4 vkon aikana :)

Meillä rakenneultrassa molemmat mun.altaat laajentuneet, kylläkin ihan raja-arvolla. Kontrollissa sitten rv 28 munuaiset aivan normaalit eikä niitä enää tarvi seurata. :) ...ja masussa potkii poikavauva joilla tämä on kuulemma yleisempää. Itse kyllä murehdin tätä asiaa liikaa ja yksi kuukausi meni siinä että pelkäsin ettei sikiöllä ole kaikki hyvin. Onneksi tuli sitten hyviä uutisia kontrollissa. :)

Hei, meillä myös toinen munuaisallas ja siitä lähtevä virtsajohdin tukossa virtsarakkoon saakka. Olemme nyt ensimmäisen rakenneultran jälkeen käyneet kaksi kertaa jatkotutkimuksissa. Kaikki muu on hyvin, vauva kasvanut normaalisti ja muita poikkeavuuksia ei löytynyt.

Lapsivettä oli kuitenkin hieman enemmän kuin normaalisti ja hieman lääkärit tätä ihmettelivät kun ilmeisesti yleensä näissä tapauksissa sitä olisi ennemmin vähänlaisesti kuin paljon. Onko kenelläkään tällaisesta kokemusta??

Oletteko saaneet joitain arvioita down riskiksi, meille perinnöllisyyslääkäri antoi 2-5%. Emme kuitenkaan ottaneet lapsivesipunktiota keskenmenoriskin takia ja muutenkin raskaus on niin pitkällä ettei tulokset olisi varmaan ehtineet.

"Riku:" Meille ei missään vaiheessa edes puhuttu kromosomipoikkeavuuden mahdollisuudesta. Mutta itse silloin eksyin netistä etsimään tietoa ja löytyi että laajentuneet munuaisaltaat kuuluvat ns. pieniin uä merkkeihin ja niitä pitää löytyä kaksi että kromosomit tutkittaisiin. Tosin vain toisen munuaisen vika yhdistetään usein rakenteelliseen vikaan ei niinkään kromosomivikaan. Meillä ne laajentumat oli ihan raja-arvot ja korjaantuivatkin itsestään seuraavaan kontrolliin. Sikiö kasvaakin melkein yläkäyrällä ja yleensä downien kasvu hidastuu jo sikiöaikana ja syntyvät pieninä. Mutta ehkä ovat pitäneet tuota lapsiveden isoa määrää sitten pienenä uä merkkinä kun lapsivesipunktiota on ehdotettu, yleensähän tosiaan pitäisi lapsivettä olla vähän jos munuaisessa häikkää. Varmaan tuohon liittyy myös äidin ikä, jos vanhempi äiti niin tarjotaan punktiota herkemmin. Onko sikiö tyttö vai poika?

Mun keskoslapselta löytyi vatsan uä:ssä laajentunut munuaisallas (keskosilta ultrataan rutiinisti vatsa). Muistaakseni 1 kk iässä käytiin varjoainekuvauksessa, ja tilanne oli korjaantunut. Söi tuon kuukauden ajan antibioottia pienellä annoksella infektiota ehkäisemään.

Meillä on kahdella pojalla ollut samaa vaivaa. Toisella oli sikiöaikana molemmin puoleinen munuaisaltaan lajentuma, ja silloin otettiin rv 22 lapsivesipunktio. Silloin puhuttiin krosomipoikkeavuuden mahdollisuudesta. Terveet kromosomit olivat ja muutamaan ikävuoteen mennessä laajentumat olivat pienentyneet normirajojen sisälle. Kontrolleja oli odotusaikana kerran kuussa ja syntymän jälkeen aloitettiin vti-estolääke ennenkuin käytiin varjoainekuvaus, isotooppitutkimus, ultrat, virtsaputkipunktio, verikokeet... Mutta mitään syytä ei löytynyt, eikä yhtään vtitä ole ollut. Nyt poika 7v ja terve edelleen.

[QUOTE="1234";28462787]"Kylmäkkö": Kun tuon vuoksi on teillä otettu lapsivedipunktio niin oliko niskapoimu ja veriseula kuitenki ok. Vai otettiinko niitä ollenkaan?[/QUOTE]

Otettiin veriseula ja nt oli 1,2. Mulla tai miehelläni on ilmeisesti ollut sama poikkeama sikiöaikana lasten munuaislääärin mukaan, koska molemmilla lapsillamme on ollut sama ongelma. Kasvun myötä virtsatietkin ovat kasvaneet.

Moi! Tyttö on meillä tulossa. Lääkärit kertoivat jo Jorvissa että meille tullaan tarjoamaan lapsivesipunktiota naistenklinikalla, eli ennen kuin oltiin todettu että lapsivettä on hieman reilusti. Käsitin että tarjoavat sitä aina kun rakennepoikkeamia löytyy. Viikon päästä taas tsekkausultra, hyvä nähdä mihin suuntaan vika on edennyt.

Yhteistyössä