Laadukkaita laminaatteja, minkä merkkisiä teillä on?

Onhan noissa muissakin rakennusketjuissa jotain, mutta jos saisi kerättyä tähän lyhyesti, että minkä merkkisiä laminaatteja olette kokeneet käytössä hyviksi? Ja mistä laminaatti/laminaatit hankittu? Kokemukset myös viistelaminaateista kiinnostavat ja se mihin hintaan on lähtenyt?
 
Edelleen Parador, Helsingistä tilasin, hinta oli n. 25m2 aika usein hinta rippuu kuinka monta neliötä ostat. Todella hyvät kokemukset viistoreunaisesta, meillä on sitä makkareissa ja arkiolkkarissa.
 
lähestulkoon sellanen yksi elämän ja rakentajan perussääntö on,että KUN kovuusluokka on 34 tai enemmän, niin se on tarkoitettu toimistokäyttöön eli voit huoleti kuvitella rullaavasi siinä toimistotuolilla,eikä se laita pahakseen..

Itse valitsin aikaisemmin just kovuusluokka 34 ja se kesti kaiken muun paitsi lumilaudan sidettä,kun ukko kaatoi sen keskelle lattiaa..
 
Väliaikatietoja: olemme kyselleet samoista laminaateista tarjouksia ja hinnoissa on ollut yllättävän paljon eroa. Kukaan ei ole tarkemmin kysynyt paljonko laminaattia ostaisimme. Hinnat ovat vaihdelleet jopa 5 euroa neliöltä samoista laminaateista.
 
hmm..aikaisemmin tais olla niin,että alle 30?/m2 ei kannattanut ostella..itse maksoin alennuksien jälkeen 36?/m2..mutta nyt en ole käynyt pyörimässä liikkeissä,joten en osaa sanoa onko hinnat tippuneet vai ei..
 
Onkos teillä elina ja murmeli kokemuksia kalliimman hintaluokan laminaateista? Me ajattelemme laminaattia tiettyihin tiloihin juuri siitä syystä, että ne olisivat kestävämpiä kuin tavanomaiset parketit. Mistään kaukomaiden kovapuuparketeista ei olla kiinnostuneita ollenkaan.
 
Tuskin on kokemusta todella laadukkaasta laminaatista, jos noin väittää =) Laminaatteja on tosi paljon ja alle ovh.30e ei hyvää saa. Täytyy sanoa, että meillä tuo antiikkitammi parketti olkkarissa on kaunis, mutta arka.
 
Olen aikaisempaan ketjuun sanonut mielipiteeni laminaatista,en tee sitä nyt.Itsellä ei todellakaan ole kokemusta laminaatista koska en todellakaan laittaisi sitä lattioihin,ystävien juttuja olen kuunnellut,kaikki negatiivisia kokemuksia,jopa kalliimmasta laminaatista.On se vaan niin keinotekoista.Kuten meirami jossain toisessa keskustelussa mainitsi,ei saa ottaa itseensä toisten mielipiteistä.
 
Kokemukseni laminaatista - kalliistakin: kylmää, kopisevaa, liukasta. Kun pienikin määrä kosteutta jää siihen, lastulevyt irvistelevät. Laminaatti on muovilattia, siksi se käyttäytyy niin kuin se käyttäytyy.

Miksi ihmeessä ette laita ihan tavallista parkettia?? Se on monin paikoin jopa halvempaa kuin laminaatti, joka on siis muovia. Sitä voi tarvittaessa hioa ja lakata uudelleen, mutta joka tapauksessa se kestää ja on käytössä ihan erilaista kuin tuo laminaatti. Ja sitten on laadukas puulattia.
 
Jännä kun itse olen kuullut juuri päinvastaista lapsiperhekavereiltani parketeista. Heistä lähes kaikki valitsisivat parketin sijaan laminaatin, koska parketit ovat menneet lasten kanssa niin huonon näköisiksi. Eihän se laminaatti luonnonmateriaali ole ja vaikka muuten tykkäänkin luonnonmateriaaleista niin tiettyihin tiloihin haluan laminaatin. Niitä on todella kauniitakin ja uskon myös, että rahalla saa kestävänkin. Laitamme mahdollisesti myöhemmin parketin joihinkin tiloihin, jos siltä joskus tuntuu, mutta emme nyt kun lapset ovat pieniä. En usko, että laminaatti on kylmä, koska meillä on molemmissa kerroksissa lattialämmitys. Laminaatti ei myöskään kopise, kun sen alla on asianmukainen "vaimennin", mikä viralliselta nimitykseltään onkaan.
 
Meillä laitettiin tiettyihin tiloihin kuten keittiö, eteisaula (jossa myös lapset leikkivät hyvin paljon) sekä lasiveranta linoleum-laatta, joka kestää ihan mitä vain, myös kosteutta. Parkettia meillä on kaikissa muissa huoneissa ja se on nyt kestänyt 2-lapsista perhettä yli 5 vuotta menemättä mistään kohdasta huonon näköiseksi.
 
Mä en oikein ymmärrä tota asiaa että laminaatti olisi hyvä lattialämmityksen kanssa?sehän on muovia se pinta,muovihan eristää lämpöä...Meillä on talossa n.130m2 laatta-lattiaa,loput parkettia.Talossa siis asuinpinta-ala 202m2,kok.pinta-ala 230m2.Laatta varaa ihanasti lämpöä.Ja parketti on mukavan tuntuinen jaloille,lämmin ja luonnollinen.Eikä korkkaa niin helposti lainkaan kuin laminaatti,sieltä pullistuu mdf-tai hdf-levy...Mutta kuten aikaisemmassa viestissäni sanoin,ovat mielipide asioita.Kukaan ei saa loukkaantua.
 
Murmeli: Jos minua tarkoitit, niin emme laita laminaattia siksi, että meillä on lattialämmitys. Kirjoitin vain, että tuskin laminaatti on kylmä, kun meille tulee lattialämmitys. Ja meille on tulossa melkein koko alakerta laattaa, laminaattia vain jonkin verran, ei todellakaan koko taloon. On totta, että parketti on mukavamman tuntuinen jalalle kuin laminaatti, mutta muutaman huoneen kanssa meille menee laminaatti kuitenkin edelle. Minusta parketti on jalalle paljon mukavampi myös laattaan verrattuna. Harkitsemme parkettia sitten kun lapset ovat isompia. Parketin hiominen on ihan kamalan iso homma, sellaiseen ei haluta alkaa pitkään aikaan. Joitakin parketteja voi tosin korjata myös paikallisesti. Meillä on monta ystäväperhettä, joissa parketti on mennyt aika pian huonoon kuntoon.
 
Alkuperäinen kirjoittaja polka:
Murmeli: Jos minua tarkoitit, niin emme laita laminaattia siksi, että meillä on lattialämmitys. Kirjoitin vain, että tuskin laminaatti on kylmä, kun meille tulee lattialämmitys. Ja meille on tulossa melkein koko alakerta laattaa, laminaattia vain jonkin verran, ei todellakaan koko taloon. On totta, että parketti on mukavamman tuntuinen jalalle kuin laminaatti, mutta muutaman huoneen kanssa meille menee laminaatti kuitenkin edelle. Minusta parketti on jalalle paljon mukavampi myös laattaan verrattuna. Harkitsemme parkettia sitten kun lapset ovat isompia. Parketin hiominen on ihan kamalan iso homma, sellaiseen ei haluta alkaa pitkään aikaan. Joitakin parketteja voi tosin korjata myös paikallisesti. Meillä on monta ystäväperhettä, joissa parketti on mennyt aika pian huonoon kuntoon.
No en tarkoittanut ihan tuota asiaa..Ihmettelen yleisesti että miksi ihmiset laittavat laminaattia lattialämmityksen kanssa..kun se pinta on muovia.Lämpöhän nousee ylöspäin,mutta muovi toimii eristeenä lämmölle.Meillä on 4-v.ja 1-v. poitsut ja koira.Silti edelliseen taloon laitettiin parkettia,samoin tähän uuteen.Ei ole jälkiä tullut.
 
Murmeli: No kerran vielä tuosta lattialämmityksestä ja laminaatista. Jos haluaa laittaa laminaattia niin silloin on hyvä, että on lattialämmitys, muutenhan laminaatti on tosi kylmä. Muovimatto on myös nimensä veroisesti muovia ja hyvin kuumenee ystäväperheessä lattialämmityksen kanssa eikä sähkölasku sen isompi ole kuin vertailutalossa, jossa parkettia. Toivottavasti meillä sähkölasku pysyy kurissa maalämmön ansiosta.
 
Mitä parkettia Murmeli teillä on?

Olen Polkan kanssa samaa mieltä ja meillä on nyt vuoden verran kokemusta talomme lattiamateriaaleista. Kokemusta edellisistä kodeistamme on lakatusta parketista, jota en enää huoli. Olkoonkin kestävämpi, mutta liukas se on ja mun makuun vanhanaikainen :ashamed: Meillä on jo 70-luvulta asti ollut lapsuudenkodissani lakattu parketti, se on vaarallisen liukas ja kamala työ sen hiomisessa oli. Yhdessä asunnossamme, vuokra, koivuinen mosaikkiparketti narisi ja irvisteli, se oli arka kosteudelle.

Toivotaan, että kukaan ei loukkaanu mielipiteistä =) Kuitenkin olen sitä mieltä, ettei kannata perustaa tietojaan kavereiden ja tuttujen kokemuksille, omakohtainen on aina paras. Mielikuvat on eri kuin käytännönkokemus. Jos olisin uskonut tuttujani esim. rosterikodinkoneiden ja induktiolieden suhteen olisin menettänyt paljon, onneksi ne otin, sormenjälkiä niihin ei jää ja liesi ei todellakaan mene päälle helposti, jos siihen esim. nojaa, kuka nyt levytasoon nojaa?:LOL: Joissakin asioissa taas uskoin aikaisemmin rakentaneiden kokemuksia, ei tosin olisi aina kannattanut :/

Nykyisessä talossamme on laattaa, laadukasta Paradorin, kosteudenkestävää laminaattia, siis todellakin kestää kosteutta, paremmin kuin parketti, ja vahattua Karelian parkettia olkkarissa. Vuoden kokemuksen jälkeen laatta on ehdottomasti paras. Laminaatti on hyvännäköistä, laminaateissa sävyt ovat parketteja parempia.Meillä laminaattilattia ei ole liukas, pinta on vahamainen, eikä todellakaan kopise, ei meillä kyllä sisällä korkokengillä kävelläkään :LOL: Vitsi, mutta laminaatin alla on sellainen kopinaa ehkäisevä pohja ja erikseen vielä sellaista "mattoa" valun ja laminaatin välissä. Meillä tuota laminaattia on yläkerrassa kahdessa huoneessa ja alakerrassa. Kuten monet halvat laminaatit, meillä tuo laminaatti ei kerää pölyä, se on myös helppo pitää puhtaana. Ja mikä parasta se on todella kestävä lattiamateriaali, joka sopii hyvin vesikiertoisen lattialämmityksen kanssa, joten ei ole edes kylmä. Muovilattian näköinen se ei ole, kuten linoleum. Nyt vuoden käytön jälkeen lattiassa ei ole mitään jälkiä, eikä se pullistellut tai korkannut. Täytyy katsoa miten viiden vuoden jälkeen on, mutta sekään ei ole ongelma, laatulaminaateilla on takuu. Juuri tänään puhuin erään ystäväni kanssa, jolla on reilun kahden vuoden vanhassa talossaan on Quick stepin-laminaattia, johon on ollut tosi tyytyväinen ja sille laminaatille takuu on 25v. Muuton yhteydessä jotain pientä naarmua laminaattiin oli tullut, kun lattialle oli tippunut jotain raskasta, mutta muuten laminaatti oli kestänyt hyvin.

Ja sitten tuohon murheenkryyniin eli vahattuun parkettiin. Meillä siihen esimmäiset kolot ja naarmut tuli muuton yhteydessä, kun muuttomiehet eivät tajunneet olla varovaisia :( Naarmut saa käsiteltyä lattiaan tarkoietulla aineella, mutta koloihin se ei auta. En ole vielä jaksanaut paneutua asiaan ja ottaa selvää kuinka kolot tulee paikallisesti hoitaa, se onni on, että parkettia ei tarvi kokonaan hioa.Kuitenkin harmittaa, että lattiaa pitää koko ajan varoa tai ei se oikein onnistu, kun 1v ja liki 4v ajelevat autoilla ym. ympäri olkkaria ja keittiötä, eikä mieskään kovin tarkka osaa olla. Näin jälkikäteen ajateltuna lattiaan olisi kannattanut laittaa laminaatti tai jatkaa laatta olkkariin, mutta laattaa en halunnut, tulos olisi ollut jotenkin kylmännäköinen ja ajattelin, että parketti olohuoneessa luo tiettyä arvokkuutta, joten ei sinne laminaattia. Tiedän, todella typerä ajattelutapa.Oletin tammiparketin olevan kestävää, kun suunnittelija sen meille valitsi, en sitten tiedä olisiko se jokin viallinen erä, takuuta parketeissa ei taida olla, turhan arka se on, vaikka tosi kaunis ja ihana jalan alla kun on vahattu, sellainne pehmeä ja lämmin eikä lakattu, lakattu parketti ei minusta olen jalan alla liukasta laminaattia kummempaa. Puulattia ja parkettikin eivät oikeastaan lattialämmityksen kanssa sovi, tai parketti kylläkin, mutta se ei läpäise lämpöä, kuten laminaatti ja laatta. Puulattia ei lämmityksen kanssa sovi.

No, nyt täytyy vaan hyväksyä tuo lattia ja pahimmat kolot peittää matoilla. Joskus sitten täytyy vaihtaa tuo parketti, vaikka heiman erisävyiseen laattaan kuin keittiössä ja eteisessä on. Toisaalta, olisi ollut järkevää laittaa siihen nyt alusta alkaen laminaatti, kun lapset ovat pieniä ja sitten myöhemmin parkettia. Meitä ei nuo kaukomaiden kovapuu parketit kiinnosta yhtään, ei jaksa joka minutti olla niitä pölystä pyyhkimässä, tosi tummassa, kun näkyy kaikki pöly.

Tällainen kokemus täällä.

Polka:Sinuna ihan hyvällä omallatunnolla laittaisin suunnittelemasi laminaatin, uskon, että jos laminaatti on samankaltainen kuin meidän Parador, tule siitä tykkäämään =)
 
Meirami:Olen entinen Rusinantte,eli meillä on Jarrah-parketti.Vanhassa talossa oli vaahtera-ja kirsikkaparkettia.Miten muka laminaatti on parempi lattialämmityksen kanssa kuin parketti?Miten se lämpö tulee muovista läpi?Kyllä puulattia on aina sentään puulattia!Luonnollinen,arvokkaan näköinen,lämmin jalalle.
Laminaatti on niin keinotekoista..siinä ei ole mitään aitoa.Ei meillä ainakaan ole 2 pienen lapsen kanssa tarvinnut parkettia varoa,käyttöön se on tarkoitettu niin kuin muukin.
Kuten aikaisemminkin sanoin meille tuli n.130m2 laattaa,loput parkettia.Meillä on parkettia vain olohuone,ruokahuone ja vanhempien makuuhuone.
Jokaisella on oma ajatusmaailmansa ja makunsa,itse en vain tajua koko laminaatin "ihanuutta".Muovihan sähköistyy ja kerää pölyä,niin kuin laminaatti on...
Asiasta toiseen,samoin kuin meiramia minua myös varoiteltiin induktioliedestä,rosteripinnoista..mutta pidin pääni ja voi että kuinka tyytyväinen olen ollut valintaani.Valitsin siis nämä edellä mainitut.Yhdelle käy,toiselle ei..
 
Murmeli: Kuten sanoin tämä ei luulon asia, usko tai älä, mutta meidän Pardorin laminaatti ei ole yhtään sähköinen eli laminaateissa on eroa. Enemmän kerää pölyä tuo meidän parketti. Moni on luullut sittä jopa puulattiaksi, meillä on sellaista viistolaminaattia, laivankansiteakiä =) Suunnitelijamme sitä suoistteli, hänellä kun oli sitä ollut jo vuosia ja tyytyväisiä ollaan oltu, vaikka kyllä mullkain alkuun käsitys oli laminaateista erilainen, sitä kun oli kuullut kokemuksia niitlä, jotak ostivat halpaa laminaattia. Se ohje me saatiinkin, että laminaatin tulee olla yli 20m2, jotta se on hyvää. Jarrah ym. tummat parketit ovat kovia ja kestäviä, mutta sellaisia pölynkerrääjiä, että suunnittelijamme ei niitä lapsiperheeseen suositellut, kun tämä emäntä ei ole mikään siivousintoilija,=) joten laitoimme keskitummat lattiat, hyvä niin ovat myös hiukan ajattomammat. Itse myös alkuun olin laittamassa tummaa parkettia.

Usko jo. Lattialämmitykseen sopii tosi hyvin laminaatti, sillä muovipinta johtaa sähköä, täyspuu ei, siksi puulattiaa ei lattialämmityksen kanssa toimi. Toki nämä laminaatit ja parketit on tarkoitettu juuri lattialämmityksen kanssa. Meillä tämä laminaatti lattialämmityksen kanssa on lämpimämpi kuin olkkarin parketti, mutta ei tuo parkettikaan kylmä ole, sillä puuhan on luonnonmateriaalina luonnollisesti laminaattia lämpimämpi, ellei ole lattialämmitystä ja laminaattia ei kannata ilman lattialämmitystä edes harkita.

Suosittelen sinunkin kokeilemaan, jospa ymmärtäisit laminaatin "ihanuuden", onhan se kestävämpää kuin parketti ja edullisempaa kuin kalliit jalopuuparketit, jos niitä ja vielä lakattuna harkitsee kannattaa laittaa jo laattaa. Itse en taas ymmärrä parketin ylistäjiä, laminaatti on kuitenkin nykyaikaa ;) Mulla on henkilökohtaista kokemusta molemmista. Kanattaa ihan oikeasti tutustua laadukkaisiin laminaatteihin, niissä on sävyt paljon paremmat kuin parketeissa. Makuasioitahan nämä on, mutta ei kannata olla liian ehdoton=)

Minä olen myös ollut tyytyväinen induktiolieteen ja rosterikoneisiin =) Onko teillä lasten huoneet laatalla? Itse en uskaltanut laattaa niihin laittaa, kun kuitenkin kova materiaali.

Tuosta induktioliedestä kysyisin, että käykö teillä koskaan niin, ettei se yht`äkkiä toimikaan ja alkaa toimimaan vasta, kun sulakekatkaisijat käy vähäksi aikaa otamassa pois pältä? Aeg.n neuvonnassa kertoivat, että tietokone voi välillä mennä epäkuntoon.
 
Meirami, sulla oli hyvä kirjoitus laminaateista. Meillä ei siis ole lattioissa tällä hetkellä vielä mitään, mutta pidän pääni ja laitamme moniin tiloihin laminaattia. Nimenomaan näyttää olevan niin, että monilla laminaattia haukkuvilla ei ole tietoa nykyajan kalliimmista laminaateista. Välillä tuntuu, että laminaatti on jo kirosana :LOL: Kaikissa materiaaleissa on plussaa ja miinusta. Kiva kun on vaihtoehtoja. PS: Tarkoitit varmaan, että laminaatti johtaa hyvin lämpöä eikä sähköä :D
 

Yhteistyössä