LA ELOKUUSSA 2013!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja laramaria
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Jep, tuo nännistimulaatio kyllä toimii, se on ihan fakta. Mutta mulla lähinnä parin supparin verran, tähän mennessä. Mies on ollut kyllä ihan avulias siinä :) Pitkäaikaista kyykkimistä pitäisi kai välttää, jos pää ei ole yhtään laskeutunut, koska voi kiinnittyä virheasentoon... Mulla on ollut tyyppi paljon kasvotarjonnassa vielä tän viikon aikana. Oon enemmän käyttänyt etunoja-asentoja, mahallaan pallon päällä, ruokapöydän tuolissa väärinpäin, selän venytyksiä, missä maha saa roikkua alaspäin...

Kävely tuottaa kestokiristyksen keskikroppaan ja selvästi kyllä painetta lantioon. Ja nyt se on alkanut ihan rehellisesti sattuakin, eilisestä lähtien, aiemmin ei tuntunut miltään. Mutta tää oli siis vasta eilen iltalenkillä ekaa kertaa! Tänä aamuna lenkki olikin sitten lyhyempi heti, kun joka paikkaan painaa, mutta sinnillä vaan.

Ns. harkkasupparit jatkuu tiheinä. Eilen puristavaa tunnetta 17.30-23.30 n. 3-6min välein, sitten harveni lähemmäs 10min ja päätin nukkua. Klo 3 eteenpäin vuorotellen unta ja vuorotellen supistusta, ei vieläkään kuitenkaan juuri muuta kuin puristavaa tunnetta ja välillä vähän menkkamaista oloa. Välillä on laimennut sitten taas kiihtynyt. Nyt vähän kevyempi jakso, kokonaan eivät ole loppuneet kylläkään ja väsyttää ihan pirusti. Joutuu kerään vielä voimia tositoimia varten näköjään. Lähtispä tää tästä nyt omillaan, vaikka sitten vähitellen, mutta lähtis kuitenki.

MeeJoo 40+5

Nopeat kuulumiset neuvolasta - hyväkuntoinen äiti, virkeä vauva - ja mikä parasta, lantion ja lonkkien kiputuntemukset saivat toivotun selityksen. Vauvan pää on alhaalla eikä terkka saanut sitä enää liikkumaan, vaikka paineli huolellisesti aikansa. Sykkeet kuuluivat myös alhaalta jo. Jospa tuo älyäisi nyt pysyäkin siellä!

40+6 lukemat (suluissa 39+6)
Paino -300g/vko (+-0/vko)
Turvotus - (-)
RR 127/87 (134/88)
Pissa puhdas (puhdas)
Sf-mitta 37cm (36,5cm)
Lapsiveden määrä normaali
RT, painoarvio 3,2kg
Syke +135 (+126)
Liikkeet ++

Perjantaina saan soittaa synnärille aikaa yliaikaiskontrolliin, sinne sitten heti kun käskevät. Ja sit käynnistetään viimeistään kun 42 viikkoa on täynnä. Vauvalla oli kaikki hienosti, sykkeet jopa paremmat kuin parina viime viikkona ja hyvinhän tuo on liikkunutkin.

Koko lantio tuntuu nyt kyllä niin täyteen ahdetulta, että huhhuijjakkaa. Loppu on jo lähellä, nyt mä uskon sen itsekin :)

MeeJoo 40+6

Moikka,

tänään äp-polilla käyty leikkauskeskustelussa. Nyt sitten tietää mitä ensi viikolla on luvassa. Varsinaisen ajan saa vasta edellisenä iltana 7 jälkeen. Pojat siis vietävä yöhoitoon jo tiistaina, kun sairaalaan voi joutua jo aamulla kuudelta.

Eniten huolestuttaa tuo kotiin tulo, että kuinka pää kestää, kun ei voi itse kaikkea tehdä. Kuinkakohan monta kertaa menetän hermoni tuohon mieheen, jos ei heti tee mitä pyydän? Miehelle varmasti rankinta. :)

Sain myös kuulla ett NKL on perheheräämö, eli vauva ja mies pääsee sinne mun kanssa ja voin jo siellä rauhassa imetellä. Helpotus tuokin.

Inhottavimmalta kuulostaa nuo katetri hommat... toivottavasti vointi hyvä, että pääsen jo illalla ylös ja katetrin pois. Kotiin pääsen sitten pe tai la.

Lääkäri myös tutkii vauvan kaksi kertaa ennen kuin päästään kotiin, 1pv ja 3pv ikäisenä. Perätilavauvoilla on useammin lonkkavaivoja. Toivon todella, että niitä ei olisi.

Mulla on aivan järjetön närästys. Mikään lääke ei auta. Maha on ollut tänään todella kipeä ja pinkeä kuin mikä. Tuntuu, että kohta repeää.

Huomenna neuvola. Kirjoittelen sitten lisää.

zuviliini 38+2

Hyvinhän nämä meidän odottelijoiden hommat näyttävät nykyään menevän!

Eilen alkoi vähän minuakin jännittää kun aamulla tuli monen tunnin ajan kivuttomia, mutta säännöllisiä suppareita. Noin 5-20 min oli väliä ja edes viime raskaudessa ei tällaista ollut. Iltapäivällä jomotteli kuitenkin ristiselkää plus supparit jatkuivat epäsäännöllisinä.

Tänään ei sitten ole juurikaan suppareita kuulunut.

38+0

Tiheet puristavat supistukset (ei kuitenkaan kivuliaat) palasivat viime yönä parin päivän tauon jälkeen. Huono olo, lantiota ahdistaa, keskikroppaa puristaa. Mutta kun ei satu kunnolla. Noita puristuskohtauksia tulee about 5-7 min välein, mutta katsotaan nyt taas kuinka kauan. Vatsa on kyllä ihan superpinkeä ja sisuskalut velloo :/ Onneks oli pari parempaa päivää välissä, nyt jaksaa ottaa tän vastaan.

MeeJoo 41+0

Neuvola kuulumisia, se oli sitten tokavika ennen synnytystä.
Painoa +600g viime viikosta, johtuen ihan lisätystä suolasta alhaisen verenpaineen takia,
paineet 126/82
Painoa kaiken kaikkiaan tullut 10,2 kg, itse ajattelin, että se 12 kg saa tulla jos on tullakseen, mutta hyvä näin.
Vauvalla rt, syke 130-150, mönkii sen anturin alla kovasti :)
Pissassa proteiini 1+, samoin labran pissanäytteessä, mutta ei mitään tulehduksia kuitenkaan. Tiedä sitten.. Sain kotiin liuskoja jotta voin seurata päivittäin.
Lapsivesi hieman vähentynyt muttei vielä äippäpölille.
Miten teillä muilla, onko lapsiveden määrästä sanottu jotain?
Sf 34, viime vk 32,5

Hyviä vointeja!
Mrs. Mom 37+6

Moikka,

Täällä kanssa eilisiä neuvolakuulumisia, viimeinen neuvola:

Paino +311g/vko (yht.7,6kg)
Pissa ok
Paineet 110/72
Liikkeet ++
Lapsiveden määrä N
Vauvan asento pt
Sykkeet 146
Sf 36 (viim.34,4cm, mutta nyt eri mittaaja)

Sykkeitä kuunneltiin tosi pitkään, kun vauva oli jotenkin selkä mun selkä puolella ja kuului siksi heikommin. Hyvin kuului myös lapsiveden liplatus.

Painoksi arvioi tunnustelemalla n.3,5kg. Jännä nähdä pitääkö paikkansa, pojat olivat 2950g ja 2970g. Tosin viikkoja 38+0 ja nyt tyttelillä 39+3, jos päästään ens viikon sektioaikaan asti.

Mrs.Mom: mulle on aina sanottu, että vettä on riittävästi. Ekassa raskaudessa kävin polulla tarkistuksessa rv 37, kun terkka epäili, että vettä on liian vähän. Ei ollut.

Mulle tuli eilen illalla kamalan paha olo ja kävin kerran oksentamassakin. Yökötys jatkui aamuun asti, nyt ihan siedettävä olo. Mahan vasemmalle puolelle vihloo yöllä niin kovaa, että ihan säikähdin. Onneksi meni ohi kun istuskelin sängyn laidalla jonkin aikaa. Nytkin vihloo tuonne vasemmalle alavatsaan. Luulen, että vauvan toinen jalka on siellä jotenkin koukussa ja painaa.

Vielä olisi viisi kokonaista päivää, nyt taas tuntuu, että aika matelee ja mielialakin taas alavireinen. Pikkuisen jännittää, että pysyykö vauva mahassa ensi viikkoon, vaikka yritänkin olla ajattelematta asiaa.

Zuviliini 38+4

Mulla on ollut lapsiveden määrä koko ajan normaali, ei ole siitä sanottu mitään. Loppua kohdenhan se voi vähentyä joka tapauksessa. Huomenna sitten soittelen yliaikaistarkastusta varten synnärille. Vielä pitää jaksaa. Eiliset supparit laimenivat, tänään aamupäivästä menkkakipuja, ehkä tsägällä limatulpaksi tunnistettavaa vuotoa, limaisia paakkuja. Nyt taas hiljaista kuin huopatossutehtaassa. Vauva möngertää kipeästi välillä. Pitää tehdä taas koiran kanssa lenkki, että saa päätä ja kroppaa tuuletettua. Haluaisin jo saada eräpäivän tälle kaikelle.

MeeJoo 41+1

Voi MeeJoo, kyllä sulle toivois jo lähtöä. Kyllä niin komeilla viikoilla jo vipellät.

Käväsin eilen synnytystapa-arviossa.
Vauvan painoarvio tällä hetkellä 3100g ja laskettuna aikana vähän päälle 3400g. Ihan helpottava tieto, vaikka en sitä kokoa olekkaan osannut pelätä.
Lapsiveden määrä normaali ja vauva oli erittäin virkeällä päällä.

Kohdunsuu oli yllättäen avautunut kahdelle sormelle ja kaulaa 1,5cm jäljellä. Olin kyllä vähän yllättynyt kun kolme viikkoa sitten oli ihan kiinni ja 3 cm jäljellä.
Kivuttomia tai lähes kivuttomia harjoitussupistuksia on kyllä alkanut tulemaan usein. Välillä ihan useampi tunnissa ja jopa säännöllisesti. Sitten yleensä unet viimeistään rauhoittavat supistukset.
Mutta ilmeisesti myös kivuttomat supparit siis saavat jotakin kypsymistä aikaan.

38+3

Huomenta,

täällä ollaan edelleen ja päivällä mennään sukulaisen häihin. En uskonut pääseväni sinne, varsinkaan tämän mahan kanssa. Pieniä vaateongelmia on. :)

laramaria: hienoa, että edistystä tapahtunut, ei sitten luultavasti itse synnytys ole niin pitkäkestoinen.

MeeJoo: toivotaan, että pääset meistä ensimmäisenä synnyttämään.

Mulla olo on oikein hyvä. Enää kolme kokonaista päivää ennen leikkausta. Vaikea vieläkin kuvitella vauvaa, kun henkisesti varaudun kestämään leikkauksen. Toivottavasti hormoonit sitten auttavat asiaa, vaikka leikkauksessa käynnistyvätkin hitaammin.

Vauva on välillä nukkunut todella pitkiä aikoja ja oon joutunut oikein kuulostelemaan liikkeitä. Juomaan mehua ja pötköttelemään. Luulen, että liikkeessä vauvan liikkeet aiheuttaa supistuksen ja siksi en niitä kunnolla tunne. On tullut touhuttua tosi paljon viime aikoina. :)

Mietin vielä pitäisikö mennä vielä huomenna aamulla joogaan, vikan kerran vauva mahassa. Äiti-vauva joogaan olenkin jo ilmoittautunut. Ekat kerrat jää tietty väliin, kun vasta jälkitarkastuksen jälkeen saa aloittaa.

Ihanaa lauantaita kaikille!

zuviliini 38+6

Terve,

Eilisen illan vatsaa kivisteli oikein kunnolla, mutta se taisikin olla vaan ilmavaivoja :D Kellotin jo ihan tuntuvia supistuksia parin tunnin ajan n. 8min välein, mutta sitten ne laimenivat harkkareiksi ja nukuin pitkästä aikaa tosi hyvin, heräilin kyllä välillä, mutten jäänyt valvomaan. Viiden aikaan uniin hiipi menkkakipuja, ja niitä hetken ihmettelin, mutta taas uni voitti. Eipä tässä taida itsekseen lähtöä tulla, mutta nyt se ei enää haittaakaan...

Maanantaina klo 9 yliaikaiskontrolli Kättärillä, jolloin katsotaan jäädäänkö samantein synnyttämään vai ootetaanko vielä päivä tai kaksi. Kyllähän sitä luonnollista käynnistymistä kuitenkin enssijaisesti toivoisi. Mutta nyt tietää, että jos ei niin sit saa apuja ja eräpäivä on olemassa :)

Eilen kävin vielä "mielenterveyskäynnillä" neuvolassa, kun eivät pelkkien verenpaineiden takia ota näköjään Kättärin päivystykseen (!). Kuunneltiin vielä sydänääniä (tosi reippaat 145), vauva onkin liikkunut hyvin, ja katsottiin ultralla, missä pää luuraa. Ja ihan kohdun pohjalla tuo on ja kiinnittynyt! Alapaineet ovat tosiaan nousseet tässä parin viimeisen päivän aikana tasolle 100, mutta koska mitään muuta oiretta ei ole, niin ei sitten huolehdita enempää.

Mullahan oli omien laskujen mukaan LA 10.8. (ovulaatiosta laskien, jonka ajankohta tarkkaan tiedossa, kun sitä lääkärin kanssa seurattiin) ja koska sain vain haamuplussan menkkojen alkamispäivänä, niin ei tämä raskaus ole voinut alkaa sitä aiemminkaan. 7.8. määriteltiin np-ultrassa ja sen jälkeen kaikissa ultrissa sikiö vastasi päivän vähempiä viikkoja. Tosi pieniähän nuo heitot ovat ja voivat olla ihan mittavirheitä. Oli miten oli, jos lasken oviksesta, niin tänään olisi tasan 41 viikkoa täynnä. Enpä tiedä, ehkä enemmän itsesuggestiota tämmöinen laskeminen :)

Jaahans, nyt taas puristelee kohtu ja painaa mukavasti tuonne alakertaan. Jospa se kypsyttelisi paikkoja sen verran, että saataisiin pelkällä kalvojenpuhkaisulla synnytys sitten käyntiin. Lääkkeetöntä mä toivoisin kuitenkin enssijaisesti.

Nyt jatkan viikonlopun rentoilua!

MeeJoo 41+3

Terkut sairaalasta. Jouduin eilen illalla näytille kun tuli verenvuotoa. Jättivät sitten yön yli seurantaan.
Kaikki kuitenkin hyvin ja vauvan käyrät ja vointi hyvä. Lääkäri ei tiennyt mistä moinen johtui eikä sitä kuulemma ollut edes hälyttävän paljon. Itselle iski aikamoinen paniikki ja pelko persuksiin.
Lääkäri tulee vielä käymään ja sitten saa nähdä pääsenkö kotiin.
Vauvan painoarvio on nyt 3200g, että ihan tyytyväinen olen.istukkakin toimi ok, Kohdunsuu on kiinni ja 2cm. Pelottavia vaan kaikki vuodot :(
Hauskaa hääjuhlaa ja muille muuten kivaa viikonloppua!
Mrs.Mom 38+1

Huomenia,

täällähän alkaa olla jännät paikat.

Mrs.Mom: tule kertomaan kuinka kävi, onko vauva jo syntynyt? Inhottavaa tietenkin tuollainen verenvuoto, jos ei lääkäritkään tiedä mistä johtuu.

MeeJoo:Tsemppiä maanantain kättärireissulle!

Meillä meni häät eilen oikein mukavasti. Itse lähdin puoli kymmenen aikaan kotiin. Ensitöiksi oli pakko ottaa särkylääke, selkä ja lonkat oli aivan tulessa istumisesta. Juhlien aikana ja sitten kotona supisteli välillä aika napakasti. Onneksi rauhoittui kun lepäilin sohvalla. Kotiin tullessa irtosi myös iso limaklöntti. Vähän säikäytti, kun en tosiaan haluisi Tän nyt enää käynnistyvän ennen leikkausta. Enää kaksi kokonaista päivää.

Yöllä heräsin pahaan oloon, kun vauva päätti kokeilla aivan uusia muuveja mahassa. Liike oli sellaista lainemaista ja vellovaa. Ja jatkui tooodella kauan. Onneksi kuitenkin rauhoittui ja sain nukuttua vielä. Eipä ole ennen yöllä liikkeet valvottaneet.

Juhlissa oli todella paljon vauvoja. Yksi 4vko ja toinen 5vko, tyttöjä molemmat. Tuijottelin vaan vauvojen pienuutta, mutta en edelleenkään tajua, että kohta meillä on samanlainen pallero. Kai Se tunne sitten tulee kun on oma lapsi rinnalla.

zuviliini 39+0

Heippa!
Kotona ollaan eikä vauva vielä halunnut syntyä.
Piti vielä aamulla seurata, tuleeko verta, että silloin ei aamupalaa ja leikkaukseen. Mutta siellä olikin sitten jotain vanhaa kuivunutta verta (vaan) ja pääsin syömään ja katottiin käyrät 2 kertaa ennen kuin pääsin kotiin. Se oli se yksi loraus onneksi mutta säikähdin aika pahasti.

Zuviliini, mäkään en ole öisin liikkeisiin herännyt paitsi sairaalassa tyyppi mönki koko ajan voimakkaasti, oli aika huonosti nukuttu yö. Jalkojen lihaksia särki yöllä kun magnesium jäi väliin kun tuli äkkilähtö klinikalle.
Sitten taas viime yönä nukuttiin tosi hyvin omassa sängyssä.
No eipä ole paljon jäljellä, toivon, että loppuaika menee meillä kaikilla ilman mitään suurempia kommervenkkejä!
Mukavaa sunnuntaita!

Mrs.Mom
38+2

Heipat,

käyriä, paineita, ultraa, sisätutkimusta... kaikkea ja huolella tehtiin yliaikaiskontrollissa. Kohdunsuulla oli kuin olikin itsestään tapahtunut jo kypsymistä - sormelle auki ja melkein kanava hävinnyt, ehkä sentti enää jäljellä - joten ei se kaukana enää ole.

Sisätutkimuksen yhteydessä lääkäri pyöritteli vähän kalvoja ja ainakin se on tuottanut rusehtavaa vuotoa ja selkeämpää supistelua iltapäivästä alkaen, mikä oli tarkoituskin. Kovin kiihkeä tahti ei vieläkään ole, mutta nyt ei enää ihan harjoitussupistusosastolla olla kuitenkaan. Supistusten välit (8min viimeisen tunnin ajan) olo on lähes normaali.

Koska kaikki näytti muutenkin ihan ok:lta, istukka luonnollisesti jo aika kalkkeutunut, mutta vauvan sykekäyrä ja liikkeet hyvät, niin hyvin voidaan odotella, josko se tästä vähän itsekseen kypsyisi lisää, jolloin keskiviikkoaamuna klo 8 päästäisiin pelkällä kalvojen puhkaisulla eteenpäin. Olen ihan tyytyväinen, että alettu väkivalloin toimia, kerta mikään ei vauvan vointia sinänsä tässä uhkaa. Luonnolliseen käynnistymiseen edellytykset ovat vielä hyvät. Verenpainelääkitystä lisättiin vielä tähän loppuun pykälällä, polilla 160/105 mutta kotiin päästyäni 130/90, kun pääsin tilanteesta eroon. Lääkäri ymmärsi valkotakkipaineen ja tilanteen stressaavuuden hyvin eikä siksi vetänyt pultteja vastaanottolukemista.

Jokainen supistus tuo synnytystä lähemmäksi ja viimeistään 1,5 vuorokauden päästä ollaan sitten jo tositoimissa :) Hirveä urakka ollu tämä loppu, mutta nyt olo on toiveikas. Meillä on kohta vauva!

MeeJoo 41+5

MeeJoo, aikamoista rumbaa sulla mutta pääasia, että vauva voi hyvin!
Mietin jo, että aika hiljaista täällä, ovatko kaikki synnyttämässä :)
Mulla tulee kans jotain rusehtavaa vuotoa nyt tuon sairaalakäynnin jälkeen, ei paljon mutta pari tippaa aina phs. Tiedä sitten onko sitä vanhaa kuivunutta mitä lie vai kans noista kalvoista.
Vauva kuitenkin mönkii ja liikkuu, maha on välillä kantikas ja tosi kummallisen muotoinen.
Mua huolestuttaa edelleen se lapsiveden määrä kun tunnen vauvan raajat aika terävästi vatsan läpi. Lääkäri kyllä sanoi, että se riittää synnytykseen saakka.
Huoh, saisi syntyä jo, tässä on enemmän huolia kuin alussa.
Laitoin tänään vaunukopan valmiiksi, lämpöpussin ja peiton ja ripustin lelun. Tilasin viime viikolla pari lasista tuttipulloa netistä ja ostettiin tarjouksesta 88 kpl pakkauksen vaippoja :)
En malta odottaa milloin The Baby saapuu taloon!

Tsemppiä ja malttia meille kaikille!
Mrs.Mom 38+3

Moi.

On ollut kyllä aikamoinen reilu vuorokausi! Eilen tuli kivuttomia supistuksia koko päivän suht säännöllisesti. Illalla saunan ja petipuuhien jälkeen alkoivat kivuliaat ja säännölliset supparit viiden minuutin välein. Jatkuivat 21-00. Sain nukuttua muutaman tunnin katkonaisesti ja neljältä oli pakko nousta ylös. Kipeät supparit tulivat säännöllisesti 3-4 minuutin välein.

Soitin sairaalaan ja sain luvan lähteä näytille. Olimme kymmenen jälkeen käyrillä ja kohdunsuu auki 3 cm ja kanava hävinnyt. Kätilö sanoi, että hienosti on synnytys käynnistynyt ja saliin voisin siirtyä kohta. Noh, siihen supistusten välit pitenivät ja kahdelta tultiin takaisin kotiin.

Nyt supistelee vain pari/ muutama supistus tunnissa.

Toivottavasti ensi yönä saan nukuttua.

38+6

Täällä ollaan synnyttämässä. Yritetään alatiesynnytystä...

Lantion pienin mitta on vain 0,6mm liian pieni ja vauva pieni (arvio 3,4kg).

Jos ei etene niin leikataan.

Tulen kertomaan kuinka käy heti kun vauva syntynyt. :)

zuviliini 39+2

Viimeksi muokattu:
Tänään 39+0. Olo on rauhallinen ja jäätävän malttamaton. Lapsetkin sen aistii kun pomppivat öisin viereen.. Miestä jännittää ja mä yritän keskittyä hengissä pysymiseen kun yöunet on erittäin katkonaisia. Viikonloppuna tarkoituksena saada lapset yöksi hoitoon mutta mun tuurilla synnytys käynnistyy juuri silloin kun oikeasti sais nukkua. Meillä 3v ja 1v5kk muksut.. :D no, onpa ainakin treenattu tätä valvomista. Sitä kummeksun että missä ihmeessä mahdun vauvan kanssa nukkua kun nää kaksi haluaa olla mun kainalossa.. Ehkä niillä palaa hermot väsymyksestä ja vauvan itkusta ja pysyvät sitten omissa sängyissään. Vauva ollut tosi vähäliikkeinen. Välillä pelästynyt että onko hengissä mutta kyllä sit möyritään. Nautin vielä tästä jätti mahasta koska en hetkeen ajatellut saada lisää lapsia. Kolmessa on riittävästi, etenkin kun ovat näin pienillä ikäeroilla..

Onnea prinsessasta zuviliini!! <3

Voi vitsit kun täällä tapahtuu.. Tsemppiä kaikille loppusuoralle :) Täällä vielä suhteellisen tyyntä eli normaalia arkea, ehkä vähän alkanu muilimaan (vihlontaa & kiristelyä) alapäässä, mutta muuten ei taida olla vielä tulossa maailmaan meidän masuasukki :D

Milo 38+1

Moikka osastolta,

tässä synnytyskertomusta:

ti 20.8 klo.1.30 heräsin supistuksiin ja maha oli aivan sekaisin. Kolmen napakan supistuksen jälkeen aloin laskea niitä ja toivoin loppuvan pian. Leikkausaika oli varattuna 21.8 aamuksi vauvan perätilan vuoksi.

Supistuksia tuli säännöllisesti 8min välein tunnin ajan ja soitin sairaalaan. Pyysivät ottamaan panadolia ja odottamaan puoli tuntia. Otin kaksi ja soitin taksin vartin päästä. Olin sairaalassa kolmen aikaan. Mies jäi vielä kotiin poikien kanssa ja sovittiin, että soitan kun tiedän mitä tapahtuu, niin herätellään sitten anoppi.

Olin hetken käyrillä. Vauvan sydänäänet oli vahvat ja supistukset jatkui. Sain aivan ihanan kätilön. Oikea vanhankansan ihminen ja napakka. Laittoi heti tipan käteen ja alkoi valmistella mua leikkaukseen ja epiduraaliin. Olin tuolloin 1cm auki ja kohdunkaula hävinnyt.

Lääkäri halusi tutkia ja ultrasi pitkään. Vauvan painoarvio oli 3400g. Kohdunsuu auki jo 3cm (tutkimusten välissä vaan kolme supistusta)
Lääkäri ehdotti alatiesynnytystä ja olin aivan ihmeissäni. Lantion mitassa kuulemma niin pieni ahtaus, että mahtuu kyllä syntymään kun vauva ei ole kookas. Lisäksi sanoi mua luotettavan ja vakaan oloiseksi. Tämä lämmitti mieltä ja suostuin.

Soitin miehelle ja kerroin muuttuneesta tilanteesta. Tuumasi vaan, että ok ja täältä tullaan. Sain heti epiduraalin ja kaikki kivut hävisi. Olin jo varma, että supistuksetkin, kun en niitä tuntenut ollenkaan. Puoli kuusi olin auki 6cm.

Perätilasynnytyksessä tärkeää on että synnytys etenee itsekseen. Jos olisi pysähtynyt, niin olisi heti leikattu. Sain oksitosiinia todella pienenä annoksena. 6.30 uusi annos epiduraalia ja olin auki 7cm. Makoilin vaan sängyllä ja taisin torkahtaakin. Vatsan kovettuminen alkoi tuntua 7.30 ja samalla meni kätilön tutkiessa lapsivedet. Olin auki 9cm. Hetken päästä sain alkaa ponnistaa.

Vauva oli vielä aika ylhäällä, mutta laskeutui puolessa tunnissa pienillä työnnöillä todella hyvin. Ei siis mitään kunnon ponnistuksia vielä.

Sain luvan ponnistaa ja lääkäri tuli huoneeseen. Jouduin ponnistamaan todella kovaa ja sattui aivan kamalasti. Tuntui siltä, että takapuoli halkeaa. Vauva liukui hyvin ulos ja kaikki tsemppasivat kovasti. Toinen lääkäri soitettiin paikalle. Perätilasynnytyksissä on aina kaksi lääkäriä.

Huusin. Lääkärit laittoivat puudutteen välilihaan ja kohdun sisäseinämään, että uskaltaudun ponnistaa reippaasti. 17min ja tyttö syntyi. Ensin peppu, sitten vartalo ja lopuksi pää ja varpaat. Lääkäri auttoi hartioiden kohdalla, muuten ei puuttunut mitenkään. Ei myöskään kätilöt, tsemppasi vain ponnistamaan. Tyttö oli täydessä linkkuveitsi asennossa. Pisteitä 9. :)

Olin aivan ihmeissäni tuosta pehmeästä mötkäleestä. Painoa 3815g ja pituutta 50cm.

Kaikki meni todella hyvin ja sain paljon kehuja oppikirjan mukaan sujuneesta synnytyksestä. Kätilöopiskeliakin pääsi mukaan ekaan perätilasynnytykseensä. Istukka syntyi heti perään ja sain neljä tikkiä ihon pinnalle.

Olen todella onnellinen synnytyksen kulusta. Jäi todella hyvä mieli.

zuviliini ja tytteli 1vrk

Yhteistyössä