La 19.11 jälkeen Taysin synnyttäjät

Järkytyksekseni luin tämän päivän Aamulehdestä, että kaikki Taysin normaalisynnyttäjät laitettaisiin Hämeenlinnaan tai Vaasaan!!!!
Matka on Taysiinkin meiltä aika pitkä, saatika nyt sitten Hämeenlinnaan tai Vaasaan! Miten voidaan tällaiseen tilanteeseen joutua 2000-luvulla???

Nämä on juuri niitä toimia, joilla ihmishenkiä vaarannetaan vain ja ainoastaan oman ahneuden vuoksi. Koko Tehyn toiminta on tällä hetkellä mielestäni ihan perseestä, koska Tehy muka päättää, että kaikki irtisanoutujat saavat paikkansa takaisin ym. Ensinnäkin jokaisen irtisanoutujan tulisi tehdä eroamisensa henkilökohtaisesti työnantajalleen, ei suinkaan saisi hyväksyä jotain listaa, mikä on täynnä kasvottomia ihmisiä. Ja ne, jotka itsensä irtisanovat nyt, ei todellakaan tulisi automaattisesti saada paikkojaan takaisin. Perinteisillä hakumenetelmillä paikat uudestaan täyttöön ja irtisanoutujat siellä viimeisten valittujen joukossa.

Kukaan ei voi kieltää, etteivätkö sairaanhoitajat, kätilöt ym. tekisi vastuullista ja tärkeää työtä, mutta ei se palkka nyt niin huono ole, että siihen tarvitsee tuollaisia korotuksia ja tällaisia keinoja käyttäen hakea. Näillä muutenkin jatkuvasti uutusoiduilla palkkaneuvotteluilla (alalla jos toisella) kaivetaan vain hankaluuksia. Inflaatio kiihtyy ja lopputuloksena meille käy vielä tosi huonosti. Mutta niinhän sitä sanotaan, että ahneella on paskanen loppu. Harmi vaan, että näistä taisteluista joutuu niin moni syytön kärsimään. Ja tässä Tehyn taistelussa ainakin Taysin osalta kärsivät eniten synnytykset, syöpäpotilaat, joiden hoitomuodoissa mennään pari vuotta takapakkia, tehohoito ym.

Voisikin siis jokainen vannoutunut Tehyläinen miettiä, onko taistelu kaikkien näiden vaarantuneiden ihmishenkien arvoinen. Oma napa ei ole aina se paras napa ja teidän nimeomaan luulisi sen tietävän.

Tuli tällainen saarna pidettyä näin aamupäivän kunniaksi, mutta mua todellakin laittaa v****tamaan toi tehyn pelleily. Mitäs jos esim. vauva kuoliskin tämän kaiken seurauksena, kun ei olekaan päteviä hoitajia? Tai pahimmassa tapauksessa synnytyksessä tulee pahoja komplikaatioita ja molemmat kuolee? Kuka tästä kaikesta on vastuussa????

Ensimmäinen synnytys oli melko nopea, ja mulle sanottiin jo sillon, et seuraavasta on lähdettävä heti sairaalaan kun alkaa siltä tuntumaan. Matkan pitkittyminen mahdollistaa helpostikin sen, että vauva syntyy matkalla autoon.. Ja sitten, jos lähdet liian aikaisin, niin sairaalako kustantaa sitten hotellin??

Mua ainakin ottaa nyt nin pattiin tää tilanne, et millä ihmeellä saisin tän vauvelin pullautettua ennen sitä 19. päivää pihalle?? La on 25, joten ihan takuulla oon tossa pattitilanteessa vielä....

Kommentteja muilta kaivataan!!!!!!!
 
Muusta en osaa sanoa, kuin osasit kirjoittaa asiaa!!
Toivotaan, että tilanne ratkeaa parhaalla mahdollisella tavalla niin sinun, kuin muidenkin Taysilaisten kannalta :hug:
Itsellä LA vasta tammi-helmikuun vaihteessa, ja Koksiin olen menossa, mutta kyllä se hiljaiseksi vetää, kun tiedän, että eriyistarkkailuun lopussa joudun mitä luultavimmin, ja niitähän karsitaan sitten...
 
Oikeesti... kauhea tunne tuli juttuasi lukiessa! Meillä nuorimmaisen synnytys oli tosi nopea. Vaikka synnytys alkoi niin, että tuli vähän lapsivettä, joten tiedettiin lähteä HETI synnärille ajamaan. Siitä huolimatta vauva syntyi synnärin hissiaulaan. Ja vauvalla oli napanuora kaulan ympärillä, onneksi kätilö osasi sen ottaa pois. Vauva oli syntyessään hieman sininen sen napanuoran takia. Ja oli jo silloin niin hilkulla, ettei mies joutunut kätilöksi... eihän mies edes olisi osannut katsoa, miten se napanuora oikein on. Ja tämä synnytys siis oli TAYSsissa. Jos oltais sieltä, missä silloin asuttiin jouduttu meneen synnyttään Hämeenlinnaan tai Vaasaan... :eek: :headwall: Varmasti olis sitten ambulanssilla pitänyt matkaan lähteä. Koko synnytys kesti 1h 36min.

Todella järkyttävä "ratkaisu" tommoinen järjestely! :headwall: Ja mun mielestä kanssa toi Tehyn taistelu on mennyt hieman liiallisuuksiin.
 
Mä järkytyin aamulla myös samaa asiaa. Itsellä la. vasta maaliskuussa, mutta kun ajattelen teitä joilla se lähenee lähenemistään. Kuulostaa ihan hirveältä tilanne, että pitäisi Hämeenlinnaan saatika Vaasaan asti lähteä. Mutta kuinkahan homma sitten toimisi käytännössä, kun kuitenkin nämä "ei-normaali"-synnyttäjät synnyttäisivät Taysissa. Miten se sitten todettaisiin sillä hetkellä että nyt olen normaali, tai sitten et? Jos siis ongelmia synnytyksessä olisi?

Itse punkisin itseni varmaan jo varmuuden vuoksi kyseiselle paikkakunnalle viikkoja aikaisemmin. Jotta sitten olisi oikealla hetkellä paikalla (hieman kärjistetysti...mutta kuitenkin).

Kun nyt sitten pitää laittaa ensimmäisinä tosiaankin kärsimään ne potilaat, joille hoito tärkeintä. Ihmettelen tätä ajatusmaailmaa minäkin!!!
 
Itsekin eilen asian luin lehdestä. Huvittavinta ainakin omalla kohdalla on se, että asun tällä hetkellä vielä Vaasassa, mutta olen muutamassa marras-joulukuun vaihteessa Tampereelle. Onneksi oma LA on vasta tammikuun loppupuolella, joten toivotaan että asiat on saatu ratkaistua ennen sitä ja sinne Taysiin päästään :eek: .

Itse olen myös sairaanhoitaja, mutta nimeäni en ole laittanut ko. paperiin. Ja olen vahvasti sitä mieltä, että lasten ja aikuisten tehohoito sekä synnytykset pitää ainakin saada hoidettua, vaikka irtisanoutumisia tulee. Onneksi kaksi ystävääni on kätilöitä, joten tiukan paikan tullen vaikka kotisynnytyskin onnistuu ;)

Afu ja mini 26+2
 
... no kokemuksesta voin sanoo et hämeenlinna on hyvä paikka synnyttää tosin ahdasta siellä voi olla.... kun omat synnytykset kin hoitavat....... itse menossa ´hämeenlinnaan tammikuun lopulla saamaan vauvaa .....

pikkueppu ja masuasukki 25+6
 
Joo, kuulostaa ihan mahdottomalta ainakin tuo Vaasa. Mulla la 5.11. eli mahdollisuudet olis onneksi välttää tuo tilanne.
Sympatioita hoitajia kohtaan kyllä tunnen, mutta onhan tämä mennyt nyt överiksi. Ihan hyvä korotus on kuitenkin jo luvattu.

-Dana 37+4
 
Outoa jos Taysista sanotaan noin. Vasabladetin mukaan Vaasan sairaalan synnytysosasto suljetaan kokonaan ja Vaasan synnyttäjät lähetetään Seinäjoelle ja Pietarsaareen :/ Eli ei sieltä suunnalta tiedossa apua Taysin synnyttäjille.
 
Yhdyn myös tähän, tuntuu niin saatanan pahalta synnyttäjien ja pienten ihmisten puolesta.

Voisimmekohan jotain vetoomusta tai jotain saada yhdessätuumin aikaan, en tiedä.. .tahtois vaan tehdä jotain :hug:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Dahlia:
Outoa jos Taysista sanotaan noin. Vasabladetin mukaan Vaasan sairaalan synnytysosasto suljetaan kokonaan ja Vaasan synnyttäjät lähetetään Seinäjoelle ja Pietarsaareen :/ Eli ei sieltä suunnalta tiedossa apua Taysin synnyttäjille.
Taysista tai omasta neuvolasta en ole asiaa edes vielä lähtenyt selvittelemään. Tämä tieto on peräisin Aamulehdestä. Voi hyvinkin olla mahdollista, että myös Vaasa yksi näistä sairaaloista, joilla tulee olemaan vaikeuksia henkilökunnan puutteen vuoksi... Sithän meidän Taysilaisten vaihtoehdoiksi taitaa jäädä Hämeenlinna ja Seinäjoki... Onkohan siellä sitten riittäviä voimavaroja ylimääräisiin synnyttäjiin, mitä muista sairaaloista sinne käännytetään??

Kohta taitaa käydä niin, että kaikki synnyttävät pareittain ja patjat laitetaan käytäville, kun ei ole tiloja... :/
 
Vasabladetista itsekin luin aamulla, että Vaasassa joudutaan sulkemaan synnäri, jos joukkoirtisanoutumiset tulee. Normaalit synnytykset menevät Pietarsaareen (myös Kokkolasta mennään sinne) ja jos jotain komplikaatioita on niin sitten Seinäjoelle. Eli Tampereelta ei sitten varmastikaan Vaasaan tulla synnyttämään!
Seurataan tilannetta :|

Afu ja mini 26+3 (tulevia Tamperelaisia)
 
itsellä on raskaus ihan alussa.12vkoa tulee täyteen juuri marrask.puolessa välissä.tilanne on tietysti pahempi teillä kohta synnyttävillä,mutta tänään oli hesarissa että ultraääni seulonnat myös loppuvat jos irtisanomiset tapahtuvat.harmittaa todella jos tärkeät mittaukset ja kontrollit loppuvat!!uskomatonta hoitajilta enkä itse hoitajana koskaan irtisanoutuisi rahan takia...ihmettelenpä vain kenenkä kustannuksella tämä lakko tehdään...
 
Tällaisen bongasin juuri TAYSin sivuilta, eli tämä tarkoittanee sitä, että TAYSissä pyritään hoitamaan KAIKKI synnytykset, eikä yhdessäkään aluesairaalassa...

"Suoriutuminen edellyttää johtajaylilääkäri Matti Lehdon mukaan kuitenkin erityisiä toimenpiteitä. Esimerkiksi aluesairaaloissa lopetetaan leikkaukset, ensiaputoiminta ja synnytykset ja keskitetään ne Taysiin. Myös Taysin sisällä töihin jäävää henkilöstöä joudutaan siirtämään toisiin tehtäviin. Lehdon mukaan synnytykset voidaan hoitaa, mutta vastasyntyneiden tehohoidon henkilöstön riittävyyttä selvitetään vielä."

Tuli vain mieleen tällainen "epäolennainen" asia, että kuinkahan käy synnytysvalmennuksen? Se varmaan perutaan... harmittaa, koska minä olen kokenut tähän asti, että se on varsinkin ensimmäisen lapsen osalta oikeus, jonka saa....
 
Ymmärtääkseni ja asiaa Ylen ja Kalevan sivuilta seuraten, synnytyksen hoidetaan alueesta riippuen juuri niin, että joko yliopistollinen sairaala hoitaa vara/siirtomiehityksellä kaikki synnytykset tai sitten näiden synnärit pannaan kiinni ja synnytykset hoidetaan aluesairaaloissa. Tässä jälkimmäisessä on se epäkohta, että aluesairaaloista on jo karsittu leikkaus- ja tehohoito, eli komplikaatioita ei pystytä niissä hoitamaan.
Oulun ja Lapin alueella tilanne on se, että esim. teho-osastot suljetaan Lapista ja Oysissakin vain yksi teho-osasto kolmesta pyörii |O Luuletteko vastasyntyneen saavan tehohoitoa, irrotetaanko joku vanhempi letkuista, jotta paikka uudelle löytyy??? Ja synnytysmatkat on satoja kilometrejä. Lisäksi Oulun seudulla esim. Raahen ja Oulaskankaan toimintaa supistetaan ja nämä on Oysin ohella ainoat sairaalat, joissa synnytyksiä hoidetaan!

Tehy on munkin mielestä ottanut ehdottomasti liian rankat aseet käyttöön, ja hallitus ei todellakaan aio tulla vastaan. Tappelevat kuin uhmaikäiset :headwall: Ainoa mahdollisuus on hoitajien henkilökohtainen sydämistyminen ja järkiintulo. Tänään Kalevassa oli, että osa hoitajista on jo perunut irtisanoutumisiaan! Epäilys on, että kun todella pitää irtisanoutuminen allekirjoittaa, monella tulee pupu pöksyyn - ja samaa mieltä kuin ap, että näitä eronneita ei todellakaan ole syytä ottaa ensimmäisten joukossa takaisin!!!
 
Juu, näköjään on tilanne muuttunut eli Taysiin keskitetään, mutta se on selvää, että puutteita tulee olemaan ja ketkäpä siitä kärsii... :(
Toivottavasti esim. Vammalasta saadaan lisäapua, kun siellä suljetaan koko synnytys ja ei kai siellä(kään) kaikki aio irtisanoutua. Ymmärtääkseni siellä on synnärillä hyvä henki ja ovathan he muutenkin panostaneet synntyksiin erityisesti.

Valmennukset varmasti siirtyy, kun ei ole ns. kiireellistä toimintaa
:(
 
Mäkin luin tän päivän Aamulehdestä, et hieman on suunnitelmat muuttunu synnytysten suhteen.. No hyvä niin. Eli kaikki Taysiin synnyttämään! Mutta mitäs sit jos tosiaan tarvittais esim. vastasyntyneelle tehohoitoa... Pystytäänkö sitä antamaan sillä asiantuntemuksella ja osaamisella millä kuuluisi? Täytyy vain toivoa, että kaikkien synnytykset menevät normaalisynnytysten normeissa eikä kukaan joudu kärsimään tuosta pelleilystä henkilökohtaisesti..
 
On se kyllä parempi niin, että keskitetään sitten vain tiettyihin paikkoihin toimintaa jos irtisanoutumiset toteutuvat! Taysissa kuitenkin on edes joku mahdollisuus vastasyntyneiden tehohoitoon, ja ainakin siellä on varmasti hyvät lääkärit töissä.

Itseä myös harmittaa, jos sattuu käymään niin että valmennukset perutaan :| Ensimmäistä odottaessa sitä kuitenkin toivoo, että saa kaiken mahdollisen tiedon etukäteen. Ja onhan se kiva tietää minne sitten oikein on menossa kun tosipaikka tulee eteen.

Afu ja mini 26+4
 
Tänään neuvolalääkäri totesi, että kukaan ei vielä tiedä, kuinka tässä käy. Pakon edessä lääkärit (gynekologit) ovat varautuneet hoitamaan niin paljon synnytyksiä kuin mahdollista.

Ainakin yhdelle hoitovapaalla olevalle kätilökaverille (ei tehyläinen) oli jo soitettu ja varoitettu, että kriisitilanteessa kutsutaan sitten hoitovapaalaiset töihin. Hän tosin asuu Etelä-Suomessa, mutta kiva kuulla että tällaistakin valmistellaan.

Kaverini ainakin meinasi, että lain mukaan hänet ja monet muut voidaan komentaa töihin, ja sinne on mentävä.
 

Yhteistyössä