Kyypakkauksesta (lapsi 1vee) kysymys.

Tukka Tötteröllä

Aktiivinen jäsen
05.10.2009
6 334
2
36
Jos ampiainen pistää lasta, jota ei ole koskaan aikaisemmin amppari pistänyt, niin annanko kyypakkauksesta tabletin, vai seuraanko tuleeko edes mitään? Mä itse olen astmaatikko ja otan aina tabletin ampiaisten/mehiläisten pistoon, mutta mites sit lapsen kohdalla. Ohjeessa sanotaan että otetaan jos piston kohteen reaktio on voimakas tai aikaisemmat pistot ovat aiheuttaneet voimakkaan reaktion.

Kyllä yksi vuotiaalle voi ilmeisesti antaa... löysin tälläisen täältä:

http://kaksplus.fi/keskustelu/t1070915

Ja siellä luki näin:

Kyypakkaus käy ensiavuksi, jos lapsi saa pahan reaktion puremista. Eli osan pilleristä voi jauhaa jonkun juoman sekaan tms, jos pelkää allergista reaktiota.

"Meillä 1-vuotias istui mökillä (Lapissa) nojatuolissa yläkertaan menevien portaiden alla ja joku oli jättänyt yläkuistin oven auki. Keittiöön kuulin, kuinka poika alkoi ärtyneenä kiljua ja kun menin katsomaan oli lapsen ympärillä mustanaan itikoita :-(((( Niitä tuli alas porraskuilua sellainen määrä, että oli kuin jostain kauhuleffasta. Ja pieni istuu siinä keskellä yltäpäältä syötynä.

Soitin sitten terveysneuvontaan ja kehottivat käyttämään kyypakkausta."

Olen itse tosi allerginen ampiaisenpistolle ja tarvitsen aina kyypakkauksen lisäksi lääkäriä. Oma kolmevuotiaani sai viime kesänä neljä ampparinpistoa eikä lasta edes itkettänyt :-) Varmuuden vuoksi kyytabletin antaminen lienee turhaa, odota ihmeessä sitä lapsen reagointia, kyllä sen lääkkeen ehtii vielä sittenkin antaa. Eli ohjeen mukaan :-)

Mä annoin viime kesänä yhden tabletin ihan varmuuden vuoksi kun poikaa pisti kämmeneen amppari. En jäänyt odottelee mitään reaktiota vaan syötin heti. Nousi todella iso ja punainen patti vielä senkin jälkeen.

Lisättäköön vielä, että allergialääkäri sanoi, että se ensimmäinen ampiaisenpisto ei tee hurjaa reaktiota, vaan siihen allergiseen reaktioon tarvitaan aikaisempi ärsytys eli vasta toinen (tai kahdeskymmenes) voisi aiheuttaa allergisen reaktion. Tiedä sitten, puhuiko pehmoisia.

Yhteistyössä