Kyyninen anoppi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kolmen kotiäiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kolmen kotiäiti

Vieras
Hei! Olen kahden pikkulapsen ja yhden vauvan kotiäiti ja tykkään elämästäni. Viihdyn mainiosti kodin, lähikaupan ja päiväkerhon kolmiossa ja toivoisin, että perheellämme olisi varaa kasvattaa tämä nuorinkin lapsi kotona 3-vuotiaaksi ja että voisin samalla seurailla esikoisen kouluunlähtöä.

Minulla on aina ollut periaatteessa ihan hyvät ja kohteliaat välit appivanhempiini. Se minua vain ihmetyttää, miksi anopille on niin käsittämätön yhtälö, että viihdyn ja pärjään kotiäidin roolissani hyvin. Aina kun anoppini soittaa ja tulee käymään ja kyselee kuulumisia, jokaisesta lauseesta paistaa se, että elämäsi on varmasti tosi kamalaa. Hän kyselee jatkuvasti, miten olen "pärjännyt" tai "selvinnyt". Minua raivostuttaa se, että hän olettaa, että kotonaolo lasten kanssa on minulle tosi rankkaa eikä elämäni yksinkertaisesti voi olla tyydyttävää tai hyvää.

Kun olen kertonut, että tosi hyvin olen jaksanut, leikki-ikäiset on olleet terveinä ja vauva on kiva, hän alkaa hakea heti syitä minun itseni ulkopuolelta, miksi viihdyn elämässäni. Eli minä en voi olla koskaan hyvä äiti tai taitava siinä, mitä teen. Saan jatkuvasti kuulla, kuinka helppoa minun on olla hyvä äiti, kun vauva on niin hyväuninen. Tai mikäs minulla ollessa, kun miehelläni on niin lyhyet työpäivät (!). Viimeksi sukujuhlissa ihmisten kysellessä vointiani ja kertoessani, että hyvin menee, anoppini kiirehti selittämään, että sullahan on ollut just äiti apuna. (Voi luoja, sen kerran kun saan apua 600 km päässä asuvalta, työelämässä olevalta äidiltäni.) Eli jos meidän perheessä menee hyvin, niin syy on aina muualla kuin siinä, että minä olen lähtökohtaisesti ainakin kohtalaisen hyvä äiti.

Anoppini ei siis pysty ottamaan vastaan ja käsittelemään sitä asiaa, että joku voi oikeasti tykätä lapsista ja viihtyä kotona! Minua loukkaa suunnattomasti se, että anoppi puhuu kyynisesti pikkulapsivaiheen rankkuudesta, pikkulasten rasittavuudesta ja ties mistä. Eli aina vain tiedustellaan tyyliin, että mitäs sinne helvettiin kuuluu. Ja joka kerta, kun olemme alkaneet odottaa vauvaa, ensimmäisenä on kysytty, että oliko vahinko vai tarkoitus. Ihan kuin maailmassa ei olisi sattunut mitään ihmeellisempää kuin avioliittoon syntynyt lapsi!!! Sitten on kuitenkin paradoksaalista, että anoppini on joskus tarjonnut lastenhoitoapua ja isommat lapset ovat siellä muutaman kerran olleetkin parin päivän pätkän.

Olen monesti miettinyt, olisiko anopeille helpompaa, että miniä olisi kitisevä kiukkupussi, joka inhoaisi kotitöitä ja lastenhoitoa. Tukisiko anopin psyykettä se, että hänellä olisi itseään kelvottomampi miniä, joka ei pärjäisi ilman sossua ja päiväkoteja! Välillä rivien välistä luettuna tuntuu siltä, että hän toivoisi meidän perheelle jotakin vastoinkäymisiä, että saisi nähdä minun epäonnistuvan äitinä. (Ihan kuin tämä olisi ylipäätään jotakin onnistumispeliä.)

Olen itse saanut kotoani sen mallin - suvussa paljon isohkoja perheitä - että elämässä on pärjättävä. Lastenhoidossa mottoni on, että kun itse ne teen, niin itse hoidankin ja kannan vastuun teoistani. Toki lastenhoito on joskus rankkaa, varsinkin silloin, kun perheessämme oli kaksi alle 2-vuotiasta lasta. Olen hoitanut yhden koliikkivauvan opiskeluaikana ja valvonut astmaattisen lapsen kanssa. Miehen kanssa on ollut normaaleja parisuhteen ylä- ja alamäkiä ja rahastakin on ollut joskus tiukkaa. En kuitenkaan ajatellut tuolloinkaan, että elämäni on jotenkin poikkeuksellisen raskasta tai etten selviäisi! Minulla on kuitenkin turvallinen parisuhde, terveet lapset ja olen terve itsekin. Mitä ihmettä tämän kaiken taustalla voi siis olla? Minä olisin ainakin äärettömän onnellinen, jos ihana poikani löytäisi joskus perusjärkevän vaimon, jonka kanssa hänellä olisi tasapainoinen kotielämä ja tyytyväinen asenne. En todellakaan maalailisi piruja seinille ja "odottelisi" heille vastoinkäymisiä!

Jos olet oikeasti tyytyväinen elämääsi, niin eikös se riitä? Miksi sinun pitäisi vaatia muitakin olemaan siihen ja sinuun yhtä tyytyväisiä?

Onnea joka tapauksessa siitä että viihdyt noin hyvin elämässäsi. Onnellisen ihmisen voisi kuvitella tuntevan myötätuntoa niitä kohtaan jotka eivät siinä yhtä hyvin ehkä viihdy?

[QUOTE="hmm";26223300]Jos olet oikeasti tyytyväinen elämääsi, niin eikös se riitä? Miksi sinun pitäisi vaatia muitakin olemaan siihen ja sinuun yhtä tyytyväisiä?

Onnea joka tapauksessa siitä että viihdyt noin hyvin elämässäsi. Onnellisen ihmisen voisi kuvitella tuntevan myötätuntoa niitä kohtaan jotka eivät siinä yhtä hyvin ehkä viihdy?[/QUOTE]

Sehän tässä hauskaa onkin, että tuon valituksen avaaja on aina anoppi enkä minä. Homma ei siis mene niin, että minä hehkutan elämäni onnellisuutta vaan anoppi aloittaa aina epäilykset, että voiko sulla oikeasti mennä hyvin. Lisäksi anoppini puheet ovat minusta tosi loukkaavia mieheni kannalta. Tosi ikävää antaa lapsille sellainen kuva jälkeenpäin, että elämä oli teidän kanssanne aikanaan pelkkää helvettiä!

Itsekin viihdyin aikoinaan tosi pitkään lasten kanssa kotona. Mutta on kyllä rasittavaa, jos läheisille pitää koko ajan puolustella omaa viihtymistään ja he eivät asiaa halua ymmärtää tai vähättelevät kuten anoppisi. Kaikkein parasta olisi kai, jos et olisi tietävinäsi anopin kommenteista. Antaisit vaan mennä suoraan toisesta korvasta ulos. Jaksamisia ja aurinkoista kevättä sinulle!

Alkuperäinen kirjoittaja Kolmen kotiäiti;26223350:
Sehän tässä hauskaa onkin, että tuon valituksen avaaja on aina anoppi enkä minä. Homma ei siis mene niin, että minä hehkutan elämäni onnellisuutta vaan anoppi aloittaa aina epäilykset, että voiko sulla oikeasti mennä hyvin. Lisäksi anoppini puheet ovat minusta tosi loukkaavia mieheni kannalta. Tosi ikävää antaa lapsille sellainen kuva jälkeenpäin, että elämä oli teidän kanssanne aikanaan pelkkää helvettiä!

Tuskin kukaan ulkopuolinen voi antaa lapsillesi minkäänlaista väärää kuvaa teidän arjestanne; eiköhän se ole niin, että sinun ja lastesi ja miehesi välinen suhde on joka tapauksessa se oikea totuus, jonka lapset tietenkin tietävät, kun joukossa elävät.

Miksi ajattelet että anoppisi voisi jotenkin antaa lapsillesi jonkun epätoden kuvan? Tai joku muu?

Voisitko yksinkertaisesti ottaa asian esiin anoppisi kanssa, mikäli tuo anopin oletus sinua noin kovin haittaa? Eihän hän luultavasti tarkoita muuta kuin olla myötätuntoinen sinun arjen taakkojasi kohtaan. Voisitko kertoa, että olet onnellinen kotiäitinä, ja kaikki mitä tarvitset on juuri tässä, mukaanlukien huolehtiva anoppi...?

Minä en päästäisi tuollaista eukkoa lasteni lähellekään. Jos kerta lasten kanssa oleminen on niin rankkaa, niin lapsia ne sinunkin lapsesi ovat. Eli rankkoja tapauksia. Keskity vain omiin vanhempiisi ja anna anopin tehdä kotona vaikka ristikkoja!

Alkuperäinen kirjoittaja Kolmen kotiäiti;26223350:

Älä loukkaannu miehen puolesta, anna hänen hoitaa itse oma tunteensa. Kun on nähty niin paljon raivokkaasti poikaansa palvovia anoppeja jotka ovat etsimässä koko ajan ratkaisevaa vikaa kääntyäkseen raivokkaasti miniää vastaan, niin tällainen pakkomyötätuntoinen anoppi alkaa ehkä vaikuttaa edes hiukan vähemmän rasittavalta?

Näin kaukaa on helppo myös ajatella, että anoppi kuuluu niihin ihmisiin, jotka eivät oikein osaa samaistua toisen ihmisen tilanteeseen ellei se muistuta heidän omaansa. Anoppi siis etsii yhteyttä miniään, ja jos miniä on riittävän varma ja riippumaton, hän kykenee ehkä vähitellen ruokkimaan anopin läheisyydentarpeita kääntämällä keskustelun anopin äitiydenkokemusten myötätuntoiseen kuuntelemiseen. Mitä hyväksyvämmin suhtautuva miniä, sen rennompi anoppi? Samalla mies saa lahjan, kun puoliso alkaa ymmärtää enemmän hänen kasvuoloistaan.

Toki tuossa voi olla mukana myös negatiivisia tunteita, anoppi joutuu käsittelemään omaa vajavaisuuttaan äitinä peilatessaan pärjäävämpään miniään. Mutta ne kuuluvat asiaan, eikä miniä ole kovin aikuinen jos syyttää anoppia siitä, että tällä on tunteet. Niiden tunteiden purkamista miniään voikin sitten olla aiheellista joskus säätää. Mutta hienovaraisuus ehkä palkitaan siinäkin.

Yhteistyössä