Kyynelkanavan tukos?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "sari"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

"sari"

Vieras
Löytyykö paikalta ketään, jolla on tai on ollut kyynelkanava tukossa tai kyynelkanavan ahtauma?

Meidän pojalla (1v 8kk) on ollut ko. vaiva vastasyntyneestä lähtien toisessa silmässä. Noin vuoden ikäisenä kanava sondeerattiin ja tilanne helpottikin hetkeksi. Nyt kanava on taas selvästi tukossa. Mutta mutta...

Kiinnostaa tietää, että onko tukossa oleva kanava kipeä? Tuntuuko siinä esim. paineen tunnetta? Vaivaako se "omistajaansa"?
Siis siinä tilanteessa, että kanavassa ei kuitenkaan ole tulehdusta.

Kyselen lähinnä sen tähden, että lääkäri antoi yhdeksi vaihtoehdoksi odotella, josko kasvun myötä kanava aukeasi itsestään. En mieluusti kuitenkaan odottelisi, jos kanava vaivaa poikaa. Poika on huono nukkuja ja tuli mieleeni, jos vaiva on osasyynä siihen. Toisinaan hän hieroo silmää, mutta yleisesti on kuitenkin oma terve (joskin temperamenttinen) itsensä :) On kuitenkin sen verran vielä verbaalisesti lahjaton, että ei osaa kertoa, onko silmä kipeä.

Aikuisten ja muiden puhumaan kykenevien kokemuksia siis kaipailen :D
Palailen illemmalla lukemaan vastauksia - kiitos niistä jo etukäteen!

Kyynelkanavan tukos tuntuu päivien edetessä lisääntyvänä paineena. Kun ollaan riittävän pitkällä, paine sattuu jo niin lujaa, että itku pääsee. Ensimmäisellä kerralla sain jopa päivystyksessä Tramalia (uskoivat ensin kyseessä olevan migreenin, mutta migreeni- ja muut lääkkeet eivät tehonneet). Nykyisellään riittää, kun alkuvaiheessa (silmä vuotaa jatkuvasti, mutta paineentunnetta ei vielä paljoakaan) laittaa silmävoidetta (esim. Oftan Chlora, reseptilääke) pari kertaa, niin taas aukeaa. Näin siis omalla kohdallani.

Onko sinulle neuvottu painelutekniikka?
Itse kuulimme siitä harmittavan myöhään ja se kuitenkin todella auttoi.
Eli silmäklinikalla lääkäri neuvoi painamaan nenän vartta pitkin ja silmäkulmasta sitten ulos. Näin jos sinne kyynelkanavaan on jäänyt jotain, niin saat sen itse ulos.
Auttoi meillä niin hyvin, että uuteen sondeeraukseen ei tarvinnut mennä.

[QUOTE="mie";24877599]Onko sinulle neuvottu painelutekniikka?
Itse kuulimme siitä harmittavan myöhään ja se kuitenkin todella auttoi.
Eli silmäklinikalla lääkäri neuvoi painamaan nenän vartta pitkin ja silmäkulmasta sitten ulos. Näin jos sinne kyynelkanavaan on jäänyt jotain, niin saat sen itse ulos.
Auttoi meillä niin hyvin, että uuteen sondeeraukseen ei tarvinnut mennä.[/QUOTE]

Painelu on neuvottu ja olen sitä yrittänytkin aina aamuin illoin muistaa harjoittaa :) Pojalla se tukos on (tai oli ainakin silloin ekassa sondeerauksessa) lähempänä nenää, luisessa kanavassa. Eli tavallaan se kröhnä pitäisi saada sitten sinne poispäin silmästä kulkemaan, jotta kanava aukeaisi painelemalla.

Joskus krapulassa oksentamisen jälkeen mennyt kyynel kanava aivan tukkeeseen päivän parin sisällä.
Kipu on hemmetinmoinen. Yksi burana nassuun ja kun heplottaa niin reteesti kiinne kyynel kanavan päältä ja painamaan muutaman kerran, että smägmät lähtevät nenän kautta ulos, voimaa saa hiemasen käyttää. Siinä yleensä alkaa aivastuttamaan ja jos nenän kautta tulee ulos sellainen keltainen tai harmaa putki niin homma on hoidossa ja jukupliut kun heplottaa.
Vielä muutaman kerran kannattaa painaa kiellon päälle niin tulee varmastikkin kaikki ylinmääräinen smägmä sieltä pois.

Yhteistyössä