1.Miksi olet valinnut sektion, jos sinulla on ollut vaihtoehtona/mahdollisuutena alatiesynnytys?
Minulle tehtiin sektio perätilan vuoksi
2. Jos sinulle on tehty elektiivinen (suunniteltu) perätilasektio, kuka on suositellut sektiota synnytystavaksi? Vai oletko itse toivonut? Synnytyssairaalasi?
Perätilaa alettiin neuvolassa epäillä vasta viikolla 38+1, ja sain heti lähetteen OYS:iin tutkittavaksi.
Siellä varmistui, että vauva on perätilassa, ns.jalat olkapäillä, takapuoli tarjoutuvana osana, jolloin myös alatie synnytys olisi ollut mahdollinen.
Ultrassa selvisi, ettei kääntöä edes voida yrittää, käsittääkseni oli jo niin ahtaalla ja ollut perätilassa kauan.
Yllättäen minulta kysyttiin halukkuutta altie synnytykseen,vaikka neuvolassa oli sanottu, että automaattisesti sektio.
Olin todella hämilläni, ja suostuin lantio kuviin, ja jäin miettimään alatie synnytystä. Lantion puolesta alatie synnytys olisi ollut mahdollinen, mutta
halusin sektion, sillä en saanut tarpeeksi vastauksia kysymyksiini.
Ainoat asiat, jotka selvisivät -kysymyksistäni huolimatta- oli, että pt-synnytyksessä äidin täytyy olla TODELLA motivoitunut. (mitä sillä tarkoitettiin, ei selvinnyt) ja että silti suuri osa syntyy sektiolla, eli sektioon lähdetään herkästi, vaikka synnytys olisikin alkanut alateitse.
Olisin halunnut selkeät vastaukset mm. kysymyksiin; mitä minun äitinä on tehtävä ollakseni "motivoitunut" pelkkä "tee niinkuin kätilö sanoo" ei oikein riitä, vaan olisin halunnut selvityksen pt-synnytyksen kulusta.
Eniten minua pelotti, jos vauva jääkin jumiin, eli en jaksa ponnistaa (lapsi oli esikoiseni) mitä sitten tapahtuu?
voiko lapselle tulla herkemmin esimerkiksi hapen puutetta pt-synnytyksessä.
Mitkä ovat suurempia riskejä rt-synnytykseen verrattuna? jne.
Mitään vastauksia näihin kysymyksiin en saanut, joten, tiedon puutteessa, turvauduin sektioon. Koska minä ja 2 sisarustani ovat syntyneet sektiolla (äidin raskausmyrkytysten vuoksi) oli sektio minulle "tutumpi" vaihtoehto.
Tietoa antamalla, minut olisi kyllä saanut synnyttämään alateitse, mutta nyt koin tilanteen lähinnä painostuksena, ja tuli olo, että jonkun pitää synnyttää alateitse vain, jotta tilastot näyttäisivät kauniimmilta, eli lääkäri ei osannut asioista oikein kertoa, eikä minua motivoida.
Sektio sujui hyvin, ja kätilö sanoi jälkeenpäin, että vauvan napanuora oli lyhyt, joten sektio oli oikea päätös.
Sairaalana siis OYS. ajankohta syyskuu 2005.
olen uudelleen raskaana, la marraskuussa 2006, ja toivon vauvan olean oikeinpäin, ja voivani synnyttää alateitse. Perätila vauvaa en edelleenkään uskaltaisi synnyttää alakautta, sillä en edelleenkään ole saanut kysymyksiini vastauksia.
(kenties aloittaja voisi vastata.)