Kysymys yliaikaisuudesta ja kontrollikäynistä.

Mul on tänään rv 41+0 ja olen ihan kypsä jo olotilaani. Huomenna olis yliaikaiskontrolli heti aamusta. Toivottavasti jäisin sinne sairaalaan ja syntyis tää lapsi jo. Miten teil muilla on hermot ja kroppa kestänyt kun on mennyt yli lasketunajan? Millasia kokemuksia teil on kontrollikäynistä? Jäittekö sille tielle vai laittoiko lääkäri teidät kotiin ja anto käynistys päivän? Itselläni verenpaine oli jo noussut,valkuaista virtsassa,rauta-arvot laskenut kun olin eilen neuvolassa. En pääse enään kunnolla kävelemään,makaaminen sattuu ja siksi yöt ovat tuskallisia ja en saa nukuttua kunnolla. Päätäsärkee, sormet ovat turvonneet ja särkevät ja ruoka ei maita ollenkaan. Meillä on vielä esikoinen 1v2kk ja ei helpota äidin oloa yhtään =) Esikoinen huomaa hyvin että en pääse enään niin nopeasti jokapaikkaan ja siksi kai tekee vähän kiusaa äidille. Eipä tää ole hänen vikansa että olen huonossa kunnossa. Toivotaan että pian pääsen synnyttämään ja olen taas paremmalla tuulella ja paremmassa kunnossa jotta jaksan olla enemmän esikonkin kanssa. Tulipas oikein valitus kertomus :D
Kiitos etukäteen jos joku on jaksanut vastata mun pariin kysymykseen =)
 
Moikkelis!
Mulla oli LA 1.7 eli viikkoja on nytten 41+4, kävin yliaikaiskontrollissa viikoilla 40+4, eivät alkaneet silloin vielä tekemään mitään. paikat oli kiinni, mutta pehmeät, kanavaa jäljellä 2cm.
huomenna olisi taas kontrolliaika polille, eivät sanoneet viime kerralla mitään, että käynnistäisivät huomenna, sanoivat vain että sitten taas katsotaan vauvan vointi. tämä tuli todella järkytyksenä!
supisteluja on ollut jo kaksi viikko päivittäin, mutta aina ne kuiten loppuu iltaa kohden.
Esikoinen on 2vuotias, ja hän syntyi sektiolla pitkittyneen synnytyksen takia, ei paikat silloin auennu.joten päivät on todella väsyttäviä jo raskaudenkin takia, ja vielä kun tämä massu on jo iso!
toivon todellakin että huomenna alkaisivat jo tekemään jotain!
hermot meinaa oikeasti mennä, tulee välillä aika masis olo..muut tuntuu saavan jo etuaikaisena vaavin...ja huoli vauvan voinnista on kova! joten huomenna tämä rouva sanoo kyllä suorat sanat, jos minua vielä meinaa kotiuttaa!
Jaksuja sinullekkin! toivotaan että sieki pääset pian vaavin tekooN!
 
tänään rv 41+5 ja eka yliaikaiskontrolli... kohdunkaulaa jäljellä 2cm ja auki n. 1.5cm kohdunsuu joten kotiin tuli lähtö ja tiistaina sitten aletaan käynnistelee (42+0). Mulla kotona 3v ja 1v lapset joten tuskasta on niiden hoitelut ja varsinki kun 2viikon sisään oli kahdet synttäritkin lapsille järjestettävänä
 
Tuttava sai tytön pari päivää ennen käynnistystä, sillä taisi olla viikkoja jo 42+5. Eli olisivat käynnistäneet rv 43, jos en nyt ihan väärin muista. Ihmettelin meinaan itsekin, että mikseivät pidä takarajana 42 viikkoa, mutta tämä oli enemmän Itä-Suomen suunnalla. Mulle ainakin sanottiin Etelä-Suomessa, että 42 viikko on takarajana, huh. Oli aikamoinen jötkäle tämä tuttavan tyttö; 54 cm ja 4,4 kg... :) Onnellista loppuodotusta! t. kohta rv 38
 
Jos kaikki on hyvin, niin Naistenklinikan takaraja on 42+2 ja minulla meni siihen asti, syntyi 42+3. Se on niin paljon parempi, että synnytys käynnistyisi itsestään, joten ottakaa nyt hyvät ihmiset itsepsyykkaus kehiin tässä ja relatkaa, se stressaaminen ei auta. Käynnistetty synnytys oli todella tuskallinen supistuksineen verrattuna luonnollisiin supistuksiin, että antakaa ajan kulua vain ja toivokaa, että vauva tulisi omin avuin ulos.
 
Oli pakko tulla kertomaan miten minulla meni yliaikaiskontrollissa. Viikkoja oli 41+1 kun menin aamulla sairaalaan.Paikat oli auki2cm ja kanaavaa jäljellä 1cm. Arvioitu lapsenkoko oli yli 4kg. Kysyin lääkäriltä että voisinko saada käynistyksen. Lääkäri totes että kyllä jos niin haluan. Sitten ruvettiin käynistää tapletin kanssa. Sain kaksi taplettia ja ne vaikuttivat niin että kun olin 4cm auki niin kalvot puhkastiin ja synnytys oli täysillä jo käynissä. Poikamme syntyi perjantaina 13.7. klo 19.58. NUPPUNELLalle vastaan että itselleni tämä oli toinen synnytys ja supistukset olivat paljon kivuttomimpia kuin ekasta. Ekasta en saanut mitään kipulääkitystä ja tästä sain epiduraalin ja se autto. Tämä synnytys oli paljon helpompi, nopeampi ja kivuttomampi ainakin minun mielestäni. Ekasta muksusta synnytys kesti 10,5tuntia ja nyt synnytys kesti 4tuntia ja 20minuttia. Poika paino 4150g ja 52cm. Jos olis ollut viikolle 42 niin olis painanut jo yli 4,5kiloa. Mutta kiitos kaikille vastanneille ja hyvää kesää.
 
Mua vähän kiinnostaisi tietää että jos tämä raskaus nyt menee yli lasketun ajan niin onkohan se mahdollista yliaikakontrollissa saada omasta pyynnöstä käynnistys? Puolukka Ensinnäkin onnittelut pienokaisen syntymän johdosta! Saitko käynnistyksen lapsen koon takia?
 
Kiitos paljon TULEVA MAMI. Käynistettiin koska itse sitä halusin kovasti ja aamulla kun menin sairaalaan oli verenpaineet vähän koholla mutta ei kauheen pahat. Jännitys nosti vielä vähän mun verenpaineita joten siihen oli lookinen selitys. Minulla oli ihana naislääkäri jonka kanssa juttelin käynistyksestä ja itseni takia se käynistettiin ei minkään muun takia. Lääkärin mukaan olisin hyvin pystynyt työntämään yli 4.5kilosenkin ulos mutta se mua vähän jo pelotti. Meillä täälä SAS:sissa on mukavat lääkärit jotka tosiaan ajattelee äitiäkin eikä tuijota vaan päiviä. Onnea paljon synnytykseen ja toivotaan että lapsi syntyy ennen kun menet yliaikaiskontrolliin =)
 

Yhteistyössä