Kysymys veroista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "hämmentynyt"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"hämmentynyt"

Vieras
Pakko kysyä täältä, jos joku osaisi mulle selventää yhtä asiaa. Miehen kanssa ollaan tästä aiheesta keskusteltu (ja kinasteltu), kun mun mielestä tämä kuulostaa vain niin erikoiselta. Mies tienasi aiemmin noin 2600€/kk, mistä jäi verojen jälkeen käteen vähän alle 2000€/kk. Nyt mies sitten sai palkankorotuksen ja palkka nousi 2800€/kk, mutta mies joutui nostamaan veroprosenttia palkankorotuksen takia, ja sen vuoksi uudesta palkasta jää yhä melkein saman verran käteen kuin aiemmin. Voiko tuo oikeasti mennä noin? Eihän palkankorotuksissa ole mitään järkeä, jos palkka ei siltikään nouse kuin ehkä 30€ kuussa, kun veroprosenttiä pitää nostaa? Itse en näistä asioista oikein mitään ymmärrä, kun itse olen vielä opiskelija, enkä töitä ole koskaan pitempiaikaisesti tehnyt.

No onpa kyllä suoraan sanottuna persuksista tämmönen homma! Eli turhaan edes havittelee palkankorotusta tulevaisuudessakaan, kun lähes saman verran jää käteen rahaa... Jees, hieno juttu.

• Tykkää
Reactions: astrolabe
Kesken vuotta kun nostaa veroprosenttia sen uuden prosentin pitää kattaa myös se alkuvuoden vaje niin se on yleensä korkeempi kuin jos alusta vuoden olis ollu isommalle summalle laskettu.
Toinen tilanne tulee jos paljankorotuksen myötä vuositulo nousee juuri seuraavan veropykälän ohi, silloin voi käydä niin, että käteen jäävä osuus onkin pienempi.

• Tykkää
Reactions: Asiankannattaja
[QUOTE="Plus";29765932]Kesken vuotta kun nostaa veroprosenttia sen uuden prosentin pitää kattaa myös se alkuvuoden vaje niin se on yleensä korkeempi kuin jos alusta vuoden olis ollu isommalle summalle laskettu.
Toinen tilanne tulee jos paljankorotuksen myötä vuositulo nousee juuri seuraavan veropykälän ohi, silloin voi käydä niin, että käteen jäävä osuus onkin pienempi.[/QUOTE]

mikä on veropykälä?

annappa esimerkki tai linkki verohallinnon sivuille josta asia käy ilmi

väitän että tommosta veropykälää ei ole olemassakaan

Väitä toki, mutta laki on muuta mieltä: Vuodelta 2013 toimitettavassa verotuksessa määrätään tuloverolain (1535/1992) perusteella valtiolle ansiotulosta suoritettava tulovero progressiivisen tuloveroasteikon mukaan seuraavasti..

Progressiivisesta verotuksesta johtuen lisäeurosta jää itselle noin 50-60 senttiä. Eli 200 euron palkankorotuksesta pitäisi kyllä jäädä noin 100e enemmän nettopalkkaa, MUTTA niinkuin joku sanoikin, niin myös alkuvuoden tulot vaikuttavat joten nettopalkan nousu voi olla pienempikin.

[QUOTE="Vieras.";29765999]Väitä toki, mutta laki on muuta mieltä: Vuodelta 2013 toimitettavassa verotuksessa määrätään tuloverolain (1535/1992) perusteella valtiolle ansiotulosta suoritettava tulovero progressiivisen tuloveroasteikon mukaan seuraavasti..[/QUOTE]

no eipä tästä käy ilmi miten verot nousee palkan noustessa

Sillon kun olin töissä (nyt viidettä vuotta äitiys-/hoitovapailla) niin mulla oli tapana pitää veroprosentti pikkusen yläkantissa että sai aina "huomaamattaan säästettyä" joulurahat.

Sillon kun olin töissä (nyt viidettä vuotta äitiys-/hoitovapailla) niin mulla oli tapana pitää veroprosentti pikkusen yläkantissa että sai aina "huomaamattaan säästettyä" joulurahat.

Olisi kai noille rahoille käyttöä sen lähes parin vuoden aikana, kun ne ovat valtiolla lainassa. Voisit oikeastaan antaa ne minulle säästöön, niin voisin sijoittaa ne ja saada tuoton itselleni. Saisit sitten ne takaisin joskus.

Yhteistyössä