Kysymys vanhemmille. :o)

Todennäköisesti sohin kepillä tulta, mutta kysyn silti, koska aihe sattuu koskemaan mua tällä hetkellä hyvinkin voimakkaasti.

Täällä pari päivää sitten juteltiin häiden järjestämisestä ja siitä, että lapsia ei kutsuta. Kuten jo silloin kerroin, meille on tällaiset häät tulossa.

Täällä sitten oli hyvinkin (kärkkäitä) mielipiteitä siitä, että jos lapset ei ole kutsuttu, ei tule koko perhe.

Mä jäin sitten miettimään. Toivottavasti meidän ystäväperheet ei ajattele samoin (en tosin usko, että ajattelevat...).

Ettekö te sitten koskaan käy missään ilman lapsia vai onko se vaan hääjuhlat, joihin ette ilman jälkikasvua voi lähteä? Siis toisin sanoen teitäkö ei sitten koskaan voi kutsua mihinkään aikuisten tapahtumaan vaan aina tulee olettaa, että lapset tulevat myös?

Eikö se ole aika ....rajoittavaa? ...siis suurin osa yleensä lapsenvahdin löytää ja saa, jos oikeasti haluaa. Ok, ihan ymmärrettävää, että jos ei niiin edes moiset juhlat kiinnosta, niin ei sitten yritä ees lapsenvahtia järjestää. Mutta kun osa sanoi niin tiukasti, että joko lapsien kanssa tai kokonaan ilman muuta vaihtoehtoa ei ole eikä tule, niin jäin vaan miettimään, että oikeastiko sitten ette miehenne kanssa koskaan käy missään ihan vain kahdestaan? Ja mikä tekee just häistä semmoiset, että sinne olisi pakko saada lapset mukaan? Miksi niitä ei voi ajatella aikuisten juhlina?

Ja joo. Meillä ei ole vielä omia lapsia.

Lisään vielä, että nykyisinhän häitä usein vietetään jollain teemalla, joka ei välttämättä ollenkaan ole se, mihin on perinteisesti totuttu. Eli ei välttämättä ollenkaan niin lapsiystävällinen...

Toisekseen häät usein alkavat vasta neljän viiden aikaan illalla. Eli ei välttämättä ole koko päivän tapahtuma, vaan vasta illan suuhun ajoitettukin, jolloin lasten nukkumaanmenoaika on jo lähellä...<br><br>
 
Voi ajatella aikuisten juhlana. :)
En mä ainakaan nauttinut serkkuni häissä kun tuo meidän vilkas poikamme turhautui morsiusmessun aikana.. :whistle:
Tai vaikka siellä olikin lapsiparkki niin silti nuo pikkuiset juoksentelivat ympäri juhlasalia ja pitivät mekkalaa. Eli mun mielestä ainakin pieni lapsi/lapset jopa kannattaa jättää siksi aikaa hoitoon jos vaan mahdollista. ;)
 
No jos mulle tulee hääkutsu, missä lukee että juhlat ovat vain aikuisille, niin sitten järjestän lapsenvahdin, eikä siinä MUN mielestäni ole mitään pahaa. Eri juttu, jos toisten lapset olisi kutsuttu, mutta meidän ei :eek: Siinä vaiheessa alkaisin miettiä lasteni kasvatusta :D

Teillä kun ei ole lapsia, niin tavallaan ymmärrän tuon... Mutta jos hääparilla on jo lapsia, niin mielestäni olisi vähän kummallista, että lapset jätettäisiin juhlasta pois (siis omatkin lapset).
 
Tätä kysymystä on puitu täällä aika usein, taitaa olla oikea ikuisuusongelma.

Mun mielestäni kukin päättää itse, keitä tahtoo kutsua juhliinsa ja kutsutut eivät esitä vaateita tai valituksia vieraslistan suhteen, se ei kuulu hyviin tapoihin. Jos meidät kutsutaan häihin (tai mihin tahansa kekkereihin) ilman lapsia, joko a) etsimme lapsenvahdin ja menemme kaksin, b) toinen meistä jää kotiin lasten kanssa ja toinen lähtee juhliin tai c) kukaan meistä ei mene, koska ko. päivälle on jo sovittu jotain muuta.
 
Jokainen itse päättää mimmoiset häät haluaa. Mutta niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan. Jos olet asettanut jyrkän ei:n lapsille, ei kannata ihmetellä eikä loukkaantua siitä jos joku jättää sen vuoksi tulematta.

Sulle on tiedossa ainutkertainen päivä. Vieraille ne (valitettavasti) on vain yhdet häät toisten joukossa. Perhe-elämä rauhoittaa kummasti juhlimisintoa. Jos tiedossa on ettei lapsia haluta mukaan se yleensä tarkoittaa hyvinkin kosteita juhlia. Sellaiseen ei välttämättä ole enää innostusta. Vaikka olisikin lapsenvahti niin onko kiva mennä kännisenä tai krapulaisena yöllä kotiin lasten viereen?
 
mä menisin miellusti häihin jonne olisisvat vain aikuiset tervetulleita. itse asiassa ystävien häiden ajaksi olen muutenkin aina hommannut lapsenvahdin, ihan siitä itsekkäästä syystä että haluan itsekin nauttia ystävien häistä. jos lapset olisivat ollet mukana niin sama aika olisi mennyt kaitsemiseen, ruokkimiseen ym. =)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.05.2007 klo 12:06 vieras kirjoitti:
Jokainen itse päättää mimmoiset häät haluaa. Mutta niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan. Jos olet asettanut jyrkän ei:n lapsille, ei kannata ihmetellä eikä loukkaantua siitä jos joku jättää sen vuoksi tulematta.

Sulle on tiedossa ainutkertainen päivä. Vieraille ne (valitettavasti) on vain yhdet häät toisten joukossa. Perhe-elämä rauhoittaa kummasti juhlimisintoa. Jos tiedossa on ettei lapsia haluta mukaan se yleensä tarkoittaa hyvinkin kosteita juhlia. Sellaiseen ei välttämättä ole enää innostusta. Vaikka olisikin lapsenvahti niin onko kiva mennä kännisenä tai krapulaisena yöllä kotiin lasten viereen?
Pakko takertua.

Oikeesti hei, minä en juo, mutta jos juhlat on ilman lapsia niin menen ilman lapsia. Jos toiset juovat, niin MINÄ en ole pakotettu juomaan ja menemään sitten kännisenä / krapulaisena lasten luo taas :xmas: Jos tietää juovansa, varmasti hankkii lapsenvahdin koko yöksi, tuo on aika huono syy :xmas:
 
Meitä ihmisiä on erilaisia.

Joillekin sopii hyvin tulla ilman lapsia. He tulevat.
Ja nauttivat siitä, että pääsevät juhlimaan.

Joillakin ei ole lastenvahteja (mummot kaukana, ei kiinnostusta hoitaa) ja sellaisen kustantaminen nostaa huomattasti noista hääjuhlista aiheutuvaa hintaa, ja jos lapset pieniä, ei vieraan ihmisen palkkaaminen ole kivaa, jos lapset vierastavat. eli he eivät sitten pääse, kun lapset eivät pääse. Ei kai tämä mikäään ongelma ole sinulle ap?
 
yks
Meillä oli lähisukulaisen häät ja sinne ei toivottu lapsia, ainoastaan 3 läheisintä lasta.
Itse olen vielä niin perinteinen,että itse haluaisin häihin kutsuttavan myös lapset, perhejuhla. Mutta jos kutsu käy ilman lapsia, niin sitten ilman lapsia ja ei siitä sen enempää "motkoteta"
 
No minäkään en nauttinut kun serkkuni häissä esikoinen, silloin vajaa 2vee ja aina hyvin takertuvainen minuun, roikkui helmoissani seistessäni kaasona alttarilla jne. Exä kun "ei voinut asialle mitään" ku tyttö olisi huutanut kuin syötävä. Ei kyllä yleensä muutenkaan osannut lapsensa kannsa olla, tosin ei kuulu tähän asiaan...

Mutta mieluusti olisin silloinkin lähtenyt ilman lasta häihin, mutta kaason homma olisi jäänyt hoitamatta jos häät olisivat olleet "lapsettomat" sillä lapsenvahteja ei ollut tarjolla, varsinkin kun ne vähätkin lähellä asuvat sukulaiset olivat samoissa pippaloissa.

Ymmärrän kyllä jos joku, varsinkin nuori, lapseton pariskunta haluaa "lapsettomat" häät. Tosin yleensähän häät ajatellaan perhejuhlaksi. Mutta hääpäivä on nimenomaan morsiusparin päivä, ja muilla ei siihen pitäisi olla sanomista miten sen haluavat viettää. =)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.05.2007 klo 12:10 nöppönen kirjoitti:
mä menisin miellusti häihin jonne olisisvat vain aikuiset tervetulleita. itse asiassa ystävien häiden ajaksi olen muutenkin aina hommannut lapsenvahdin, ihan siitä itsekkäästä syystä että haluan itsekin nauttia ystävien häistä. jos lapset olisivat ollet mukana niin sama aika olisi mennyt kaitsemiseen, ruokkimiseen ym. =)
Tämäpä se on meidänkin ajatus tuon aikuisten juhlan takana. Toki on muitankin syitä (kuten se, että vieraslista paisuu ja paisuu, mutta istumapaikat on ja pysyy samana...)

Mutta siis ei sanota mitenkään suoraan eikä tieten tahtoen kieltäen "ei lapsille". Kutsu lähtee vain aikuisten nimellä ja meidän mielestä siitä käy jo ilmi, keitä on kutsuttu. (juu, tiedetään, että kaikki ei välttämättä sitä tajua).

Ja ymmärretään kyllä, että tuo ajatus siellä takana voi "kostautua" juuri toisinpäin eli sitten siitä syystä pitää lähteä aikaisemmin, kun jotkut voi ajatella, että tarvitsee lapset mennä laittamaan nukkumaan (jos ei hoitotätiä ole yöksi). Mutta... no... sitten ei oikeastaan mahda mitään. Joka tapauksessahan ne lapset olisi nukkumaan siihen aikaan menneet, vaikka mukana olisivatkin olleet.

En kyllä, kuten jo mainitsin, usko, että tästä asiasta meidän tuttavapiirissä tulee sen suurempaa ongelmaa... Muutamalla on toki lapsia, mutta heidänkin ajatuksensa on tietääkseni enemmän tämän meidän ajatuksen suuntainen kuin vastaan.

Mutta mietinpä silti. Kaikenlaista sitä ehtii noihin häihin liittyen miettiä. ;)
 
Mä en loukkaantuisi ainakaan, vaan jättäisin mieluusti lapset hoitoon. Saisipahan juhlia rauhassa. Jokaisen oma asia, ja mielestäni hääparin tahtoa pitää kunnioittaa.
Ymmärrän kyllä, jos on mahdotonta saada syystä tai toisesta lapsenvahtia, ettei tule, mutta ihan vaan periaatteesta jos jättää tulematta, niin on mielestäni aika nipoja....
 
näin
mä en ymmärrä sellasia häiti mihin ei ole koko perhe tervetullut. mutta olen ollu häissä missä on ollu ensin tilaisuus missä kakkua yms. ja niiiden jälkeen jatkot vain aikuisille jossakin hotellin yksityis kabinetissa tms.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.05.2007 klo 12:20 Arkadian Ulla kirjoitti:
Mä en loukkaantuisi ainakaan, vaan jättäisin mieluusti lapset hoitoon. Saisipahan juhlia rauhassa. Jokaisen oma asia, ja mielestäni hääparin tahtoa pitää kunnioittaa.
Ymmärrän kyllä, jos on mahdotonta saada syystä tai toisesta lapsenvahtia, ettei tule, mutta ihan vaan periaatteesta jos jättää tulematta, niin on mielestäni aika nipoja....
Kaikinpuolin samaa mieltä!
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.05.2007 klo 12:11 MendedHearts kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.05.2007 klo 12:06 vieras kirjoitti:
Jokainen itse päättää mimmoiset häät haluaa. Mutta niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan. Jos olet asettanut jyrkän ei:n lapsille, ei kannata ihmetellä eikä loukkaantua siitä jos joku jättää sen vuoksi tulematta.

Sulle on tiedossa ainutkertainen päivä. Vieraille ne (valitettavasti) on vain yhdet häät toisten joukossa. Perhe-elämä rauhoittaa kummasti juhlimisintoa. Jos tiedossa on ettei lapsia haluta mukaan se yleensä tarkoittaa hyvinkin kosteita juhlia. Sellaiseen ei välttämättä ole enää innostusta. Vaikka olisikin lapsenvahti niin onko kiva mennä kännisenä tai krapulaisena yöllä kotiin lasten viereen?
Pakko takertua.

Oikeesti hei, minä en juo, mutta jos juhlat on ilman lapsia niin menen ilman lapsia. Jos toiset juovat, niin MINÄ en ole pakotettu juomaan ja menemään sitten kännisenä / krapulaisena lasten luo taas :xmas: Jos tietää juovansa, varmasti hankkii lapsenvahdin koko yöksi, tuo on aika huono syy :xmas:
Ja tuosta kosteudesta. Juu, sitä on varmasti tarjolla. Kenenkään ei tarvitse kuivin suin olla. Mutta ne, jotka minut taas tuntee, tietävät, että kovin usein en minäkään lasiin koske. Toki muutaman voin juoda, mutta mitkään ryyppyrymyremumellestys-juhlat ei ole tiedossa (= siis sellaiset, että jokaisen olisi pakko vetää hirveät kännit. Saa toki ottaa enemmänkin, jos haluaa, mutta kenenkään kurkusta ei mitään alas pakoteta). ;)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.05.2007 klo 12:12 vieras kirjoitti:
Meitä ihmisiä on erilaisia.

Joillekin sopii hyvin tulla ilman lapsia. He tulevat.
Ja nauttivat siitä, että pääsevät juhlimaan.

Joillakin ei ole lastenvahteja (mummot kaukana, ei kiinnostusta hoitaa) ja sellaisen kustantaminen nostaa huomattasti noista hääjuhlista aiheutuvaa hintaa, ja jos lapset pieniä, ei vieraan ihmisen palkkaaminen ole kivaa, jos lapset vierastavat. eli he eivät sitten pääse, kun lapset eivät pääse. Ei kai tämä mikäään ongelma ole sinulle ap?
Ei sinänsä ongelma. :) Kunhan pohdin. Pohdin monenlaisia asioita.

Toivoisin, että kaikilla vanhemmilla olisi joskus mahdollisuus lapsenvahtiin ja yhteiseen aikuisten kanssa vietettyyn vapaa-aikaan. Minusta on harmi, että aikuisena helposti alkaa jättäytyä kaikesta menosta pois, kun ei jaksa. Aikuisten illanvietotkin tuovat ihan mukavaa vaihtelua arkeen (ja en nyt tarkoita, että edes joka kuukausi tarvitsisi olla menossa. Mutta tuskin juhliakaan on luvassa joka viikolle. Jos on, se sitten taas on jo yksi ihan ymmärrettävä kieltäytymissyy. ;) ) ja niiden jälkeen yllättäin monesti taas jaksaa sitä arkea ihan erilailla. :)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.05.2007 klo 12:21 Candide kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.05.2007 klo 12:20 Arkadian Ulla kirjoitti:
Mä en loukkaantuisi ainakaan, vaan jättäisin mieluusti lapset hoitoon. Saisipahan juhlia rauhassa. Jokaisen oma asia, ja mielestäni hääparin tahtoa pitää kunnioittaa.
Ymmärrän kyllä, jos on mahdotonta saada syystä tai toisesta lapsenvahtia, ettei tule, mutta ihan vaan periaatteesta jos jättää tulematta, niin on mielestäni aika nipoja....
Kaikinpuolin samaa mieltä!
Mie kans!
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.05.2007 klo 12:21 näin kirjoitti:
mä en ymmärrä sellasia häiti mihin ei ole koko perhe tervetullut. mutta olen ollu häissä missä on ollu ensin tilaisuus missä kakkua yms. ja niiiden jälkeen jatkot vain aikuisille jossakin hotellin yksityis kabinetissa tms.
Koskeeko tämä vain häitä vai muitakin juhlia? :) Tätä meinaan juuri mietin: miksi häät ajatellaan perhejuhlaksi, jos ne alkavat vasta illalla? Jos ne alkaisivat aamulla, jotenkin minäkin sen ymmärtäisin paremmin, mutta illalla/illansuussa alkaessa lasten nukkumaanmenoaikakin tulee hyvin pian vastaan...

Käyttekö te sitten muissa iltaan sijoitetuissa aikuisten juhlissa ilman lapsia (vaikka ystävien grillijuhlissa?)? Vai käyttekö ollenkaan? :) (en kysy loukatakseni, tätä vain mietin).
 
Meillä oli tässä vajaa 2 vuotta sitte kaverin häät ja koko perhe oli kutsuttu, mutta katsottiin parhaimmaksi viedä tyttö mummulle yöksi, ku ottaa mukaan, ei se siellä olis jaksanu olla ja mulla olis menny koko juhlat ohi juostessa likan perässä, ku iskällä oli vähä kostee ilta :whistle:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.05.2007 klo 12:35 Nappi82 kirjoitti:
Meillä oli tässä vajaa 2 vuotta sitte kaverin häät ja koko perhe oli kutsuttu, mutta katsottiin parhaimmaksi viedä tyttö mummulle yöksi, ku ottaa mukaan, ei se siellä olis jaksanu olla ja mulla olis menny koko juhlat ohi juostessa likan perässä, ku iskällä oli vähä kostee ilta :whistle:
:D :D

Ennakointi on monessa asiassa usein se avaintekijä onnistumiseen. :whistle: ;) :D

Mutta juu, tämmöiseksi vanhemmaksi minäkin haluan pyrkiä. Siis varmasti tulen rakastamaan lapsiani ja heidän kanssaan vietän varmasti paljon aikaa, mutta toisaalta, haluan edelleen osata joskus ottaa sitä aikaa ihan vain mulle ja miehelle ...ja ystäville sitten, kun meillä joskus on niitä lapsosia. :)

Ja ennen kuin meinaatte, että me kuulutaan siihen ensisynnyttäjien "kastiin", jotka ajattelevat, että elämä ei saa/eikä sen tarvitse muuttua, kun lapsia tulee, niin ohi meni ja lujaa. Totta kai se muuttuu (tosin mun elämä ei välttämättä niin hirveesti, kun en muutenkaan ole mikään bilehile tms.), mutta kyllä teistä silti osa näköjään onnistuu ottamaan sitä omaakin aikaa. Ja siihen mäkin haluan pyrkiä. :) :flower:

Hauskaa huomista äitienpäivää kaikille! Minä lähden nyt taas hetkoseksi tonne kukkapenkkien kimppuun. Ihana auringonpaiste. :D
 
intiaanikesä harmaan
Jos haluatte lapsettomat häät, niin ehdottomasti pidätte sellaiset!

Oikeasti, nauttiiko kukaan siitä, että lapset juoksee, huutaa, itkee juhlissa. Vanhemmat joutuvat koko ajan komentamaan ja varomaan lasten kanssa. Itse en todellakaan nauttinut juhlista silloin kun omat lapset oli pieniä ja mukana esim, häissä. Koko ajan sai olla varpaillaan.
Yhtään keskustelua ei pystynyt käymään rauhassa loppuun asti.

Että kannatan ehdottomasti lapsettomia häitä!
 

Yhteistyössä