Kysymys vanhemmille, joiden lapset ovat pph:ssa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pph
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pph

Vieras
No niin, olen siis perhepäivähoitaja ja minulla aloitti nyt 3kk sitten poika iältään tällähetkellä 1v7kk. Viimeiset 2,5kk ovat menneet todella hyvin, poika nauttii jäädä hoitoon ja minä pidän lapsesta erityisen paljon. Kovasti söi, jopa kaksinkertaisia annoksia ruokaa..ihan mitä vain. Viimeiset 2vkoa nyt kuitenkin mennyt, että aina lounas ruoalla poika kieltäytyy syömästä. Hän kääntää pois päänsä ja ei suostu edes maistamaan ruokaa. Maitoa ja leipää hän kyllä söisi äärettömästi. Olen istuttanut häntä aina sen aikaa, että muut ovat saaneet syödyksi,mutta ruokaa ei suostu maistamaan yhtään koko aikana. Olen antanut sitten leivänpalasen ja maitolasin, ne käyvät kaupaksi.

Välipalalla tarjoan ensin lämmintä ruokaa mitä ei suostunut aamupäivällä syömään, ei käy ruoka taaskaan. Odottaa selvästi välipalaa, mikä maistuu ja pyytää lisää mutta tässä asiassa olen nyt miettinyt että mitä tehdä... (minulla käytössä päiväkodin ruokalistat). Asiana nyt siis, että poika ehkäpä odottaa koko ajan sitä "herkkua" mitä saa välipalalla (kiisselit,leivänpäällinen esim.juusto/makkara.. vihanneksia tai hedelmiä ei suostu eeds maistamaan) ja kieltäytyy syömästä kunnon ruokaa mikä ennen kuitenkin hyvin maittoi.

Vanhemmiltakin kysyin, mitä tehtäisiin mutta hekään eivät oikein osanneet vastata... täytyyhän pojan jotain syödä että jaksaa, mutta ei mahaa kuitenkaan välipalallakaaan voi täyttää kokonaan.

Mitä te toivoisitte hoitajan tekevän tai mitä ylipäätänsä tekisitte oman lapsen kohdalla? Minulla itselläni myös vajaa 2v tyttö, olen tehnyt hänelle niin jos ruoka ei maistu niin välipalaakaan ei tule ennenkuin edes pari lusikallista on ruokaa syöty ja tämä on toiminut. Onkohan hoitolapselle sitten liian "ankaraa" tälläinen?

Mie teen samalla tavalla oman poikani kanssa, että "välipalaa" ei tule, jos ei ainakin maista hieman lämmintä ruokaa. Tää on meillä toiminut ihan ok. En tosin tiedä onko tuo oikea tapa toimia.... :/

Kyllä minä toivoisin, että hoitaja pysyisi tiukkana ja "herkkuja" ei saisi, jos ei lämmin ruokakaan maistu. Kyllä lapsi sitten lopulta syö. Hyväksytä taktiikkasi kuitenkin vielä vanhemmilla. Minun stressiä näissä ruokaasioissa on vähentäny ajatus, että vanhemmat tarjoavat lapselle ruokaa ja lapsi päättää mitä syö. Jos ei syö, niin sitten ei syö ja seuraavalla ruoalla tarjotaan uudestaan.

Eipä ole omat lapset olleet (paitsi kylässä ) pph:lla, mutta meillä oli tuttuna (naapuri ) pph ja siellä oli tapana, että sen verran lusikallisia pitää syödä kun on ikää. Käytin ja käytän välillä vieläkin jos ei meinaa ruoka maistua kotona ja hyvin on meillä toiminut. Eli 1-v,1 lusikallinen, 2-v, 2 lusikallista jne. Kun lapset olivat pienempiä, niin sain houkuteltua yleensä syömään enemmänkin. alkuun, että oot jo melkein 3, otapa vielä yksi (se kolmas ) . Usein se ruoka rupesi sitten muutenkin maistumaan.

Alkuperäinen kirjoittaja hei:
Syökö poika itse?

Mutta en anna herkkuja ennen kuin on syöty kunnon ruokaa. Leivällä ei eletä, vaikka tyttö joskus niin voisi ajatellakin..

Noh,jotenkuten. Lusikka kyllä pysyy kädessä ja menee suuhun jos ruoka maittaa mutta tällähetkellä lusikalla vain leikitään ja sopostellaan lautasella olevan ruoan kanssa ja päätä kääntää jos yritän auttaa... oon yrittänyt nyt kehua aina lusikallisen jälkeen, mutta heti kun suuhun sen saa niin puottaa ruokalappuun sen pois...

Jos vanhemmat ovat mukana ei-herkkuja-jutussa niin se toimii, mutta jos ongelma johtuu siitä, että kotona saa herkkuja heti hoitopäivän päälle, jos ruoka ei maistu, niin hakkaat päätäsi seinään. No, en silti antaisi herkkuja, ennen maistamista... Kyse voi olla myös ihan vaan ikäkausijutusta, joka menee itsestään ohi, kun lapsi huomaa, että on mukavampaa syödä reippaasti, kun muutkin syövät ja mennä leikkimään.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Syökö poika itse?

Mutta en anna herkkuja ennen kuin on syöty kunnon ruokaa. Leivällä ei eletä, vaikka tyttö joskus niin voisi ajatellakin..

Noh,jotenkuten. Lusikka kyllä pysyy kädessä ja menee suuhun jos ruoka maittaa mutta tällähetkellä lusikalla vain leikitään ja sopostellaan lautasella olevan ruoan kanssa ja päätä kääntää jos yritän auttaa... oon yrittänyt nyt kehua aina lusikallisen jälkeen, mutta heti kun suuhun sen saa niin puottaa ruokalappuun sen pois...

Eli syötät? Oot vissiin koittanutkin tuota, et annat itsekin "syödä" samalla, kun sä syötät (eli leikkiä lusikalla siellä ruoassa ja yrittää syödä).

Tai siis jos tuo olis meidän neiti, kyse olis siitä, et tahtois syödä itse. Eli leipää hän osaa syödä itse, mut lusikointi ei oikein onnistu. Mutta syöttääkään ei sais. Oon ratkassu tilanteen tolla, et neiti saa "lusikoida" yhtä aikaa itse, kun mä syötän. Kyllä sinne suuhun aina jotain meneekin ja koko ajan se lusikointi kehittyy, mutta.. Meidän neiti on huomattavasti nuorempi vielä, mut vaatii tämmösiä konsteja, et sen saa syömään muutakin kuin sormilla syötävää ruokaa.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Syökö poika itse?

Eli syötät? Oot vissiin koittanutkin tuota, et annat itsekin "syödä" samalla, kun sä syötät (eli leikkiä lusikalla siellä ruoassa ja yrittää syödä).

Tai siis jos tuo olis meidän neiti, kyse olis siitä, et tahtois syödä itse. Eli leipää hän osaa syödä itse, mut lusikointi ei oikein onnistu. Mutta syöttääkään ei sais. Oon ratkassu tilanteen tolla, et neiti saa "lusikoida" yhtä aikaa itse, kun mä syötän. Kyllä sinne suuhun aina jotain meneekin ja koko ajan se lusikointi kehittyy, mutta.. Meidän neiti on huomattavasti nuorempi vielä, mut vaatii tämmösiä konsteja, et sen saa syömään muutakin kuin sormilla syötävää ruokaa.

No poika syötettiin valmiiksi ennenkuin hoidon aloitti, minä opetin syömään itse ja kyllä ruoka uppos omasta lusikasta ihan koko lautasellisen verran eli osaa jo syödä itsekkin.

Yhteistyössä