kysymys unikoulusta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja väsy
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

väsy

Vieras
Eli ensi viikolla aloitetaan unikoulu (vauva 8kk). Tähän asti vauva on nukkunut perhepedissä vieressäni ja nyt kesän aikana on aloittanut syömään öisin vaikka kuinka monta kertaa, yleensä 5-10 kertaa yössä ja nyt en yksinkertaisesti enää jaksa. Keväällä mentiin vielä yhdellä syötöllä, mutta ilmeisesti hampaat ja kesän kuumuus ovat sekoittaneet rytmin täysin. Niin, vauva siis myös nukahtaa rinnalle iltaisin.

Ajattelimme unikoulua niin, että isä hoitaisi yöheräilyt ja minä "nukkuisin" toisessa huoneessa. Huudattamista en kannata, mutta epäilen, että hirveäksi huudoksihan tuo menee. Kannattaako vauva opettaa samalla nukkumaan pinnasängyssä (joka on siis sänkymme vieressä ), vai onko siinä liian paljon samalla kerralle? Entäpä tuo rinnalle nukahtaminen, eikö parasta olisi toimia niin, että isä nukuttaa suoraan sänkyyn ilman minua?

Kaikki vinkit otetaan vastaan, koska tämä äiti on jo todella väsynyt!

Toivotaan että ap:lla auttaa, mihin systeemiin sitten päädyttekin.
Me oltiin odotettu unikoulun aloitusta kuin kuuta nousevaa, mutta ei saatu apuja siitä.
Yöt alkoivat rauhoittumaan vasta pitkälti yli 1-vuotiaana :/ mutta siellä olikin allergiaa taustalla.

Antakaa vauvan nukkua edelleen samassa paikassa kuin tähänkin asti. On jo tarpeeksi raastavaa vauvalle yöimetysten lopetus ja äidin totaalinen poissaolo. Vauva on myös täysin kiintynyt suhun (jos sä olet kotona ja isä töissä) ja voi saada kovan stressin jos sua ei koko yönä näy.

Eli isä nukkuu vauvan kaa parisängyssä ja sinä toisessa huoneessa korvatulpat korvissa.

Toinen vaihtoehto on se, että jatkatte öitä siinä perhepedissä, mutta tissiä ei vain tipu. Mutta sit sä et kyllä saa nukuttua.

Älkää laittako pinnasänkyyn. Siitä ei tule mitään tuossa vaiheessa.

Meillä poika aloitti unikolun n. 1v. nukahti sitä ennen tissille ja söi yöt läpeensä. Suosittelen kyllä, että sinä nukutat lapsen jos olet sen tähänkin asti tehnyt ettei tule ylimääräistä huutoa äidin perään..ensimmäisenä yönä poikani huusi n. tunnin ennekuin nukahti ilman tissiä..lohduttellin toki kokoajan.. seuraavana yönä sujui jo paremmin, mutta itkuun saa varautua, harmittaahan se vauvaa...itse laitoin yösyömiselle aikarajan, että ennen klo 5 aamulla ei tissiä tipu:D mielestäni kannattaa siirtää samalla oman sängyn vieressä olevaan pinnikseen, ettei maito tuoksu vauvan nenään koko yötä:) tsemppiä!!:)

Vieroitin esikoisen yösyötöistä noin 11kk:n ikäisenä. Halusin itse hoitaa vieroituksen, koska tiesin, että vauva olisi minua yöllä ikävöinyt kovasti, enkä olisi pystynyt nukkumaan kun sitä olisin miettinyt. Valmistauduin siihen, että viikkoon en nuku öisin, mutta ajattelin, että nukun sitten päivällä ja viikonloppuna univelat pois.

Ensimmäisenä yönä vauva huusi 1,5-2 tuntia putkeen, ja nukkui puolen tunnin pätkiä. Toisena yönä ei enää huutanut kuin 45 minuuttia, ja nukkui jo 1-2 tunnin pätkiä. Kolmantena yönä ei enää huutanut, mutta heräili silti usein. Tuota heräilyä jatkui vielä ainakin vuoden päivät.

Minä otin lapsen syliin yöllä, kun heräsi ja aloitti itkun. Istuimme pimeässä huoneessa jumppapallon päällä (keinutuoli olisi ollut ihana!), ja siinä puhelin lapselle rauhallisesti, silittelin ja lohdutin. En olisi uskonut, että kolmessa yössä jo oppii. Voi olla, että pienemmällä lapsella menee pidempi aika.

Alkuperäinen kirjoittaja Ärrimurri:
Tässä on tää mitä me käytettiin ja mitä suosittelen. Osaatko englantia tarpeeksi?
http://www.drjaygordon.com/development/ap/sleep.asp

-niin ja tuossa sanotaan, että yli 1-vuotiaille, mutta on kuitenkin selvästi hellävaraisempi tapa

Toimiko tämä siis teillä? Miten käytännössä tuossa toisessa vaiheessa tehdään kun se esimerkin klo 11 on mennyt ohi, jos lapsi ei vieläkään nuku? Vai koskeeko tuo ainoastaan sitä imetyksen lopettamista eikä esim perhepedistä omaan sänkyyn siirtymistä?

Meillä on nyt kaksi kuukautta sitten poika (1,5v) siirretty omaan sänkyyn isosiskon kanssa samaan huoneeseen ja aina vain poika kipittää yöllä meidän sänkyymme. Juu, jonkun mielestä tämä ei ehkä ole ongelma mutta minulle on. Minun uneni jää siinä vaiheessa sitten siihen, en kertakaikkiaan saa nukuttua kun poika nukkuu vieressä. Viime yönäkin yli kaksi tuntia yritin saada unen päästä kiinni, kunnes siirryin vierashuoneeseen nukkumaan. Siellä nukuin tunnin, kunnes heräsin huutoon, kun poika oli herätessään huomannut, ettei äiti olekaan vieressä. Ja taas sinne perhepetiin pyörimään ilman toivettakaan unesta.

Isän ajattelimme hoitavan yöheräilyt, koska jotenkin uskon, että minä sortuisin aika helposti syöttämään. Pinnistä mietin siksi, kun pohdin josko vauva nukkuisi paremmin kun maito ei tuoksuisi koko ajan nenään, muuten saisi puolestani nukkua vielä vieressä (esikoinen siirrettiin omaan sänkyyn hänen ollessaan 1,5v)

Aikarajaa minäkin ajattelin (tyyliin aamu alkaa klo. 5). Jotenkin on jo valmiiksi epätoivoinen olo, mutta tämä on pakko tehdä. Yösyötöt pahentaa vauvan refluksia, vähentää kiinteiden syöntiä (kasvu on hieman hidastunut) ja äiti on ihan tööt aamuisin.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Isän ajattelimme hoitavan yöheräilyt, koska jotenkin uskon, että minä sortuisin aika helposti syöttämään. Pinnistä mietin siksi, kun pohdin josko vauva nukkuisi paremmin kun maito ei tuoksuisi koko ajan nenään, muuten saisi puolestani nukkua vielä vieressä (esikoinen siirrettiin omaan sänkyyn hänen ollessaan 1,5v)

Aikarajaa minäkin ajattelin (tyyliin aamu alkaa klo. 5). Jotenkin on jo valmiiksi epätoivoinen olo, mutta tämä on pakko tehdä. Yösyötöt pahentaa vauvan refluksia, vähentää kiinteiden syöntiä (kasvu on hieman hidastunut) ja äiti on ihan tööt aamuisin.

niin ja isän rooliin vielä sen verran, että isä saa nukutettua kyllä hyvin päikkäreille. Jos vauva nukkuu kotona päikkärit, niin melkein aina vaatii silloinkin rintaa. Onneksi sentään osaa/suostuu nukahtamaan vaunuihin.

Mekin sovellettiin tuota Gordonin tyyliä ja samalla siirrettiin poika omaan sänkyyn meidän sängyn viereen. Tai alkuun oli kainalossa mutta tissiä ei annettu ja siitä sitten kun alkoi sujua, niin vähitellen omaan sänkyyn. En halunnut iskän hoitavan yksin tätä hommaa, koska poika on ollut aika lailla äitin perään, musta olisi ollut liian rankkaa hälle. Ei sitä sorru antamaan tissiä jos on päättänyt asian. Huutoahan se merkitsee, mutta on tärkeää hellitellä ja lohdutella ja sylitellä lasta, kyllä hän lopulta ymmärtää että ei ole hätää.

Yhteistyössä