kysymys toimeentulotuesta ??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija toivorikas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija toivorikas

Vieras
en ole ikinä hakenut, nyt yritän , niin otetaanko siinä huomioon kotona asuvan 18 vuotiaan tilapäisen työn palkkatulot? 18v säästää ajokorttiin, käy autokoulua, ei maksa minulle mitään palkastaan. Itse olen yksinhuoltaja, töissä ja kotona vielä yksi alaikäinen lapsi ja tämä 18 v.
Vai tarkoitetaanko perheenjäsenen tuloilla vain esimerkiksi avio tai avopuolison tuloja, vai otetaanko todellakin 18 vuotiaan lukiolaisen iltatyön palkka huomioon?

Toimeentulotukilaskelmassa huomioitavat tulot ja varallisuus

Tuloja ovat hakijan ja tämän perheenjäsenten kaikki käytettävissä olevat tulot ja varat tulolähteestä riippumatta. Huomioon otettavia tuloja ovat esimerkiksi palkka-, yrittäjä- ja omaisuustulot sekä yksityisistä ja julkisista lähteistä saatavat avustukset.

Tuloina ei kuitenkaan huomioida vähäiseksi katsottavia avustuksia ja ansiotuloja, äitiysavustusta, eläkkeensaajan tai lapsen hoitotukea, vammaistukea, työvoimapoliittisessa koulutuksessa olevan ylläpitokorvausta eikä perheen alle 18-vuotiaan lapsen tuloja siltä osin kuin ne ylittävät hänen omat elinkustannuksensa.

Ansiotuloista jätetään tuloiksi huomioimatta vähintään 20 % - kuitenkin enintään 150 €/kk.

Varoiksi lasketaan hakijan ja tämän perheenjäsenten käytettävissä olevat varat, kuten kuten säästöt, arvopaperit ja muu helposti realisoitavissa oleva varallisuus. Varoina ei kuitenkaan huomioida hakijan tai hänen perheensä käytössä olevaa vakinaista asuntoa, tarpeellista asuinirtaimistoa, tarpeellisia työ- ja opiskeluvälineitä eikä perheen alle 18-vuotiaan lapsen varoja siltä osin kuin ne ylittävät hänen omat elinkustannuksensa.

http://www.ouka.fi/oulu/sosiaali-ja-perhepalvelut/tuen-maaraytyminen

Hei! 18-vuotiaan lapsesi tuloja ja menoja ei huomioida sinun toimeentulotuessa, koska hän on täysi-ikäinen eli hänen palkkatuloja ei huomioida sinulle, mutta ei myöskään hänen ruokakuluja jne. Hänet aikuisena palkansaajana voidaan katsoa kuitenkin olevan vastuussa esim. osuudesta asumiskuluistasi, kun hän asuu samassa asunnossa kanssasi. Tarvittaessa hän voi hakea itselleen toimeentulotukea, ellei hänen omat tulot riitä hänen välttämättömiin kuluihin kuten elämismenoihin ja asumiskulujen osuuteen.

yritän täyttää sitä hakemusta, niin en nyt tiedä pitääkö minun ilmoittaa tuon 18 v työssäkäyvän ( kesätyö loppuu lokakuun lopussa) ja ei minulla ole hänen tiliotteitaan eikä palkkakuittejaan.....
Hän ei maksa minulle euroakaan siitä että asuu kotona vielä, mutta kantaa nyt itsensä ja maksaa itse autokoulunsa kun minä en pysty.
Kaksi vastausta kysymykseeni oli hieman ristiriidassa, en siis vieläkään täysin saanut selville....hakemuksessa puhutaan perheenjäsenistä, ja avio ja avopuolisoista,,,,ei erikseen ole kohtaa että aikuinen lapsi

yritän täyttää sitä hakemusta, niin en nyt tiedä pitääkö minun ilmoittaa tuon 18 v työssäkäyvän ( kesätyö loppuu lokakuun lopussa) ja ei minulla ole hänen tiliotteitaan eikä palkkakuittejaan.....
Hän ei maksa minulle euroakaan siitä että asuu kotona vielä, mutta kantaa nyt itsensä ja maksaa itse autokoulunsa kun minä en pysty.
Kaksi vastausta kysymykseeni oli hieman ristiriidassa, en siis vieläkään täysin saanut selville....hakemuksessa puhutaan perheenjäsenistä, ja avio ja avopuolisoista,,,,ei erikseen ole kohtaa että aikuinen lapsi

Laki toimeentulotuesta määrää perheestä:
3 §
Perhe

Tässä laissa tarkoitetaan perheellä yhteistaloudessa asuvia vanhempia, vanhemman alaikäistä lasta ja ottolasta, aviopuolisoita sekä miestä ja naista, jotka elävät avioliitonomaisissa olosuhteissa.

18 vuotta täyttänyt ei siis kuulu samaan perheeseen kanssasi, vaan muodostaa toimeentulotuen perspektiivistä oman perheensä.

Yhteistyössä