Kysymys teille kouluja käyneille..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja köyhä - vielä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Juu eipä se tutkinto leipää pöytään välttämättä tuo. Itsellä ei ole ammattia, mut sattumien summalla sain hyvän työn. Olin ihan duunari kuutisen vuotta sitten, ahkeralla työllä oman osaston työnvastaava nykyään. Keskiluokkaa ylempänä on palkkani, teen 30h työviikkoa.

Molemat vanhemmat korkeakoulutettuja, isä lääkäri ja äiti tohtori.

Kotona oli painostava ilmapiiri, lukioon olisi pitänyt ja vähintään maisteriksi asti opiskella. Menin kuitenkin lähihoitajakouluun, josta seurauksena melkein vuoden pituinen välirikko perheeseeni.

Mua ihan selkeesti hävettiin, tuttaville ei mainuttu minusta mitään mutta veljeni, joka haki lukiosta oikikseen, kehuttiin maasta taivaisiiin ja nostettiin jalustalle.

Nyt, kun olen vaivautunut ne maisterin paperit hankkimaan, tilanne on edelleen sama. Hyvä ettei syljetty naamaan kun kerroin hakeneeni yhteiskuntatieteelliseen, isä toivoi etten pääse. Kun ilmoitin haluavani pääaineekseni sosiaalipolitiikan, äiti meinasi saada sydänkohtauksen; miten tyhmä minä olen kun luen moista turhuutta!

Nyt, kun työskentelen sosiaaliterapeuttina, tilanne on aina vain pahempi. Suoraa mollaamista, ammattini väheksymistä.

Alkuperäinen kirjoittaja Björn;24058041:
Sen tietää siitä, kun olet töissä ja ajattelet että tätä mä haluan tehdä :D
ihan off topic, muistanko väärin, vai ootko säkin opiskellut heliassa? tai miksikä haaga-heliaksi sen nimi nyt muuttuikaan

Joo, H-H:n alumna olen. Mä en linkitä opiskelua ja työelämää kovin suoraan, opiskelu on sinällään elinehto minulle. Työ on velvollisuus, opiskelu on nautinto.

Vanhemmilla on vain pakolliset koulut käytyinä. Minulla on yliopistotason koulutus. Koulutukseen ei painostestettu, mutta suhtauduttiin myötämielisesti. Isä olisi toivonut minusta pankkivirkailijaa :) Toisella veljellä on 2 x ammattikoulu, toisella ei ole ammatillista koulutusta. Suvussa ei ole juuri lainkaan korkeasti koulutettuja ja lukion käyneitäkin vain pari.

Vanhempani ovat ammattikoulun käyneitä. Ei minua eityisemmin kannustettu opiskelemaan. Lukioon menin, kun vanhemmat halusivat, itse olisin mieluummin mennyt ammattikouluun. Valmistuin ylioppilaaksi suht keskinkertaisella todistuksella. Sitten kävin AMK:n ja valmistuin tradenomiksi (tietojenkäsittely). Käytännössä olen ollut siitä asti työtön. Tarkoituksenani on vaihtaa alaa ja suorittaa lasten ohjaajan ammattikoulututkinto. Älliä saattaisi olla korkeampaankin koulutukseen, mutta pidän käytännönläheisestä työstä eikä asiantuntijatehtävät kiinnosta pätkääkään.

Yhteistyössä