Kysymys teille, jotka työskentelette toiminnimellä tai ilman, veroista, niiden maksamisesta ja kaikesta muustakin..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ögonblick
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Ögonblick

Aktiivinen jäsen
11.06.2007
1 167
0
36
Miten siis menetellä, aloitan oman pienimuotoisen liiketoiminnan.elokuun alussa.
En nyt heti aloita toiminimellä, sillä toimintani on aika pienimuotoista, enkä aijo tehdä tätä täysipäiväisesti missään vaiheessa.
Miten siis, missä määrin ja mistä osuudesta maksan veroja? Jostain olen saanut päähäni, että kaikki 8500,-? alle olevat saa ilman 22% alvia, mutta onko se netosta vähennyksien jälkeen vai kokonaismyynnistä ilman vähennyksiä?
Entä kun kuitenkin hintaan ja tuo alv sisältyy niin kannattaisiko sitä maksaa jo "varmuuden vuoksi ja saako turhaa/ylimääräistä takaisin?
Entä verotus? Minkä mukaan maksan veroja? Arvion? Maksanko veroa kerran kuussa vai jälkiverona veroehdotuksen tarkistamisen jälkeen?

Olen ihan pihalla, kirjanpito sentään luonnistuu, mutta näistä ei ota tolkkua.. Jos joku osaa antaa jotain hyvää linkkiä, josta asiat selkenee niin suurkiitos, itse en sellaistakaan ole vielä onnistunut löytämään!

Tuntuu, että kun kaikki on näin monimutkaisen kuuloista ettei tästä tule mitään tolkkua! :o

Et ole alv. velvollinen, jos yritystoiminnan bruttotulot on alle 8 500? vuodessa. Senttikin yli, niin rapsahtaa verot koko summasta.

Kannattaa käydä yritysvalmennuskurssi ennen ko alottaa.

Minäen muista mikä tuo raja on, mutta jos olet katsonut että se on toi 8500e niin sitten se on se. Oletetaan kuitenkin että se on se... Jos vuodessa tulot jää alle tuon 8500e niin ei ole alv-velvollinen. Sen sijaan jos se menee vähänkin sen yli niin joudut maksamaan sitten alvit kaikista etkä vain siitä ylimenevästä osasta. Eli jos olet varma ettei ylity niin sittenok, ei kannata maksaa turhaan.

Ennakkoverot maksetaan arvion mukaan. Sen voit itse lasketuttaa ja laskut tulee jotenkin summamutikassa... voi olla että tulee vain yksi tälle vuodella tai useampi. Niitä vissiin pystyy jotenkin muuttamaan ellen väärin muista.

Itse olen tehnyt toiminimell töitä, mutta nyt ollut jo kotiäitinä yli kolme vuotta joten vähän kohmeessa pää enkä kaikkea muista mutta tuossa suuntaa.

Alkuperäinen kirjoittaja frog2:
Et ole alv. velvollinen, jos yritystoiminnan bruttotulot on alle 8 500? vuodessa. Senttikin yli, niin rapsahtaa verot koko summasta.

Kannattaa käydä yritysvalmennuskurssi ennen ko alottaa.

Missäs sellaisen kurssin voi käydä?
Jotain valmennusta ja koulutusta saan kyllä, en vain tiedä yhtään vielä, että mitä.

Alvit tulevat kahta kuukautta perässä, eli heinäkuussa maksetaan toukokuun alveja, joista on siis vähennetty omien ostojen alvit. Palkastasi maksat verokortin mukaan pidätykset ja YEL-vakuutusmaksut vakuutusyhtiösi kanssa sovitulla tavalla.

Helpoin ja jopa edullisin tapa on antaa tilitoimiston hoitaa kaikki mahdollinen. Tuntiveloituksella, tiliotteet ja tositteet valmiiksi järjestettyinä palkkakirjanpidon kanssa siihen kuluu tunti tai niillä main. Ei päätä huimaava kuluerä siitä ilosta, että tiedät asioiden olevan hoidossa. =)

Alkuperäinen kirjoittaja JONSERED Lela-Pala-Tute:
Alvit tulevat kahta kuukautta perässä, eli heinäkuussa maksetaan toukokuun alveja, joista on siis vähennetty omien ostojen alvit. Palkastasi maksat verokortin mukaan pidätykset ja YEL-vakuutusmaksut vakuutusyhtiösi kanssa sovitulla tavalla.

Helpoin ja jopa edullisin tapa on antaa tilitoimiston hoitaa kaikki mahdollinen. Tuntiveloituksella, tiliotteet ja tositteet valmiiksi järjestettyinä palkkakirjanpidon kanssa siihen kuluu tunti tai niillä main. Ei päätä huimaava kuluerä siitä ilosta, että tiedät asioiden olevan hoidossa. =)

Siskoni hoitaa kirjanpidon, on alan "ammattilainen" vaikkein nitä töitä teekään työkseen. Ja itseäni kiinnostaa ihan siitä syystä, että haluan olla myös selvillä kaikesta itse. Verotoimistoon täytyy varmaan mennä juttelemaan.. Josko siellä saisi selvitystä lisää..

Alkuperäinen kirjoittaja Ögonblick:
Siskoni hoitaa kirjanpidon, on alan "ammattilainen" vaikkein nitä töitä teekään työkseen. Ja itseäni kiinnostaa ihan siitä syystä, että haluan olla myös selvillä kaikesta itse. Verotoimistoon täytyy varmaan mennä juttelemaan.. Josko siellä saisi selvitystä lisää..

No mutta, pyydät siskoltasi perehdytyksen aiheeseen. =)

Yhteistyössä