Kysymys teille, jotka elätte erikulttuurisen ihmisen kanssa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kiinnostaa aidosti tietää
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kiinnostaa aidosti tietää

Vieras
Minua kiinnostaa eniten tietää, millaista arkenne on Afrikan osavaltioista syntyneiden miehen kanssa. Toki muutkin kokemukset on tervetulleita eri kulttuureista.
Mm. Kiinnostaa tietää että miten sujuu yhteiselo kulttuurieroista huolimatta, -miehen sopeutumisesta Suomeen, -motivaatiosta kehittää itseään kouluttautumalla/työskentelemällä, -kestikö suhde -ja kertokaa ihan mitä vain, mitä nyt mieleenne tulee.:)
Tiedän että nämä on erittäin yksilökohtaisia asioita ja ei voi yleistää, mutta olisi mukavaa kuulla kokemuksianne. Kertokaa myös ne huonommat puolet joita olette joutuneet kohtaamaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Kiinnostaa aidosti tietää:
Minua kiinnostaa eniten tietää, millaista arkenne on Afrikan osavaltioista syntyneiden miehen kanssa. Toki muutkin kokemukset on tervetulleita eri kulttuureista.
Mm. Kiinnostaa tietää että miten sujuu yhteiselo kulttuurieroista huolimatta, -miehen sopeutumisesta Suomeen, -motivaatiosta kehittää itseään kouluttautumalla/työskentelemällä, -kestikö suhde -ja kertokaa ihan mitä vain, mitä nyt mieleenne tulee.:)
Tiedän että nämä on erittäin yksilökohtaisia asioita ja ei voi yleistää, mutta olisi mukavaa kuulla kokemuksianne. Kertokaa myös ne huonommat puolet joita olette joutuneet kohtaamaan.

:o :xmas:

Joskus muinoin luin lehtiartikkelin tällaisesta pariskunnasta, ja nainen sanoi vaikeinta olleen täsmällisyyden puutteen. Jos mies sanoi tulevansa klo 14, hän saattoi tulla vaikka klo 18.

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:

:o :xmas:

Tuota minäkin ihmettelin, että mitä hiton osavaltioita..

meillä mies tulee miestenkulttuurista. mulla on ollu hankala hyväksyä:
kaljottelua
perseen/munien raapimista
tv auki aina
nokkaunia sohvalla
vastuuttomuutta
kotityötahdittomuutta..

Alkuperäinen kirjoittaja ainakin:
kaljottelua
tv auki aina
nokkaunia sohvalla
vastuuttomuutta
kotityötahdittomuutta..

eikò mitààn hyvàà?

yhteiselo sujuu hyvin, mies on sopeutunut suomeen ajan kanssa, mutta on paljon asioita joissa hän ei voi vieläkään suomalaisia käsittää ja siksi ei ole kotoutunut tänne 100 prosenttisesti, myös se vaikuttaa että ei omaa juuri lainkaan suomalaisia ystäviä vaan pyörii ulkomaalaisten keskuudessa.. mies on peruslaiska luonne joten tuo työnhaku on mitä on, suomenkieltä opiskelee ja siihen kiinnostusta löytyy mutta aina saa tsempata työharjottelu paikkojen hakuun ja että menisi suomalaisten pariin työharjotteluun, silti aina löytää itsestä pitserioista :/ myös ujous ja ei uskomut omiin kykyihin aikuttaa tähän..

huonoin puoli suhteessa on että joudun itse olemaan päävastuussa lastenhoidon suhteen, hoitaa kyllä lapsia jos pyydän ja on jotain menoa, mutta muuten se olen minä joka niiden lasten kanssa on enimmäkseen..

Alkuperäinen kirjoittaja ainakin:
kaljottelua
tv auki aina
nokkaunia sohvalla
vastuuttomuutta
kotityötahdittomuutta..

Tuohan vaikuttaa ihan Suomalaiselta mieheltä.....;)

Ima ja Aba ovat eri kulttuureista....Ima Lähi-Idästä ja Aba Saksasta....asuvat suomessa. Liitto ei toiminut mutta sopeutuivat suomeen hyvin. Minä ja mieheni taas tulemme hyvin toimeen mutta suomeen emme kumpikaan ole sopeutuneet vaikka mieheni suku on suomalaisia.

Alkuperäinen kirjoittaja Rinoa:
yhteiselo sujuu hyvin, mies on sopeutunut suomeen ajan kanssa, mutta on paljon asioita joissa hän ei voi vieläkään suomalaisia käsittää ja siksi ei ole kotoutunut tänne 100 prosenttisesti, myös se vaikuttaa että ei omaa juuri lainkaan suomalaisia ystäviä vaan pyörii ulkomaalaisten keskuudessa.. mies on peruslaiska luonne joten tuo työnhaku on mitä on, suomenkieltä opiskelee ja siihen kiinnostusta löytyy mutta aina saa tsempata työharjottelu paikkojen hakuun ja että menisi suomalaisten pariin työharjotteluun, silti aina löytää itsestä pitserioista :/ myös ujous ja ei uskomut omiin kykyihin aikuttaa tähän..

huonoin puoli suhteessa on että joudun itse olemaan päävastuussa lastenhoidon suhteen, hoitaa kyllä lapsia jos pyydän ja on jotain menoa, mutta muuten se olen minä joka niiden lasten kanssa on enimmäkseen..

Kiitos viestistäsi.:) Tämä viesti tukee aika paljon niitä ajatuksia, joita minulla itselläni on.

No ystävällä on afrikkalainen mies. Mies on afrikkalaiseksi aika jämpti ja tarkka (ystäväni sanoja), mutta liika suomalaisten suunnitelmallisuus yhä stressaa häntä. Hän on luonteeltaan varsin spontaani. Se, että ystävä- ja sukulaispiirit ovat pienet ja että yhteydessä ollaan vähemmän kuin Afrikassa, on hänelle outoa. Hän on äärimmäisen ystävällinen ja avulias -ja myös kova tekemään työtä (on kunnia-asia, että hän miehenä elättää perhettä). Hän on opiskellut ja on hyvässä työssä.

Haiskahtaa pahasti koulutehtävältä. Voi olla että mä oon väärässä, mut ihan periaatteen vuoks en viittii kertoo meiän perheelämästä, jos mä epäilen et tulee koulutehtävään eikä sitä kerrrota.

Alkuperäinen kirjoittaja Fantaihana:

Haiskahtaa pahasti koulutehtävältä. Voi olla että mä oon väärässä, mut ihan periaatteen vuoks en viittii kertoo meiän perheelämästä, jos mä epäilen et tulee koulutehtävään eikä sitä kerrrota.

Onko sillä jotain väliä, vaikka kyseessä olisikin koulutehtävä? Tutkijat sitten "tykkää" tällaisista ihmisistä, jotka eivät voi vastata esim. tutkimushaastatteluihin yms. Mikä siinä on niin vaikeaa?

No sen verran voin sanoa että mies on sopeutunut ihan hyvin Suomeen kun on tosi nuorena tänne muuttanut. Käy tällä hetkellä yliopistoa ja kesäisin töissä eli on ahkera. Perheessämme päävastuu kotitöistä on minulla mutta kyllä hänkin auttaa jos vaan pyytää...lapsemme kanssa hän on tasavertaisesti kun kotona ollaan. Meillä alkuaikoina ainoastaan uskonnosta oli eripuraa mutta siitäkin olaan päästy yhteisymmärrykseen :D tosiaan tuosta täsmällisyydestä on myös meillä hieman eri käsitys...:)

Alkuperäinen kirjoittaja joo:
Alkuperäinen kirjoittaja Fantaihana:

Onko sillä jotain väliä, vaikka kyseessä olisikin koulutehtävä? Tutkijat sitten "tykkää" tällaisista ihmisistä, jotka eivät voi vastata esim. tutkimushaastatteluihin yms. Mikä siinä on niin vaikeaa?

Tutkijoilla on eettinen velvollisuus kertoa että ovat tekemässä tutkimusta. Sama juttu on mulla edessä kun joku päivä kun teen lopputyötä. Ja sitä paitsi kellään ei ole pakko vastata kysymyksiin oli ne sitten tutkimuksia tai ei.

Yhteistyössä