kysymys teille joille tullut raskauden aikana diabetes

• Viestiketjun aloittaja ikiliikku
  • Ensimmäinen viesti
ikiliikku
elikäs miten se havaittiin? voiko käydä niin ettei sitä pissanäytteestä huomaa? jäikö se teille riesaksi lopun elämää...siis se diabetes vai menikö ohi raskauden loputtua? kasvoiko teillä lapsi normaalia isommaksi tai kovemalla vauhtia kuin muut lapsenne?

itsellä tuntuu ja näkyy että vauva on sisaruksiaan suurempi ja kasvuvauhti on aikas huikea...oikeen pelottaa miten jaksaa heinäkuun loppuun asti jos maha ja vauva kasvavat tätä vauhtia sinne asti :|

Itsellä käynyt nyt niin että mulla havaittu pissassa sokeria kaks kertaa ja pisti mut (siis nvla täti) soittelemaan sokerirasituskoetta.En usko että jäis huomaamatta kun meillä suomessa kuiteskin niin hyvä tää neuvolasysteemi kun sitä pissaa ottavat(ainakin täällä vantaalla)-niin hyvin.Nyt pelottaa itteeni mitä tuloksia tulee kun raskauden jälkeenhän se häviää mutta riski sairastua diapetekseen ylipäänsä on kovin korkea.. :(

Kolmas kerta kun on RD ja jo tietty edellisten diabeteksien takia jouduin sokerirasituksiin plus paino indeksi jne..nykysihän se seulotaan tosi monelta.
Omalla syömisellähän siihen lapsen painoon voi vaikuttaa kuin myös raskauden jälkeiseen taudin puhkeamiseen. Liikuntaa ja ruokavaliota. Itsellä ruokavalio ei riittänyt vaan piti aloittaa insuliinit.

Mulla ei ollut pissassa mitään erityistä, vaikka raskausdiabetes todettiinkin! Joskus rv 35 alettiin vaan ihmetellä mahan isoa kokoa ja sit neuvolantäti ylipuhu lääkärin laittamaan mut sokerirasitukseen, jossa diabetes sitten todettiin. Mulla riitti ruokavaliolla hoitaminen, eikä vauva onneksi ollut iso, 3650 g, vaikka noinkin myöhään se todettiin (eikä tossa vaiheessa kuulemma enää paljon kokoon voinut vaikuttaa).

Raskauden jälkeen ei oo ollut mitään ihmeellistä, mutta tietty kannaatta varmaan kaikkien ko ongelman kanssa painivien miettiä mitä suuhunsa pistää ja milloin. Eikä ko ongelma ole vain ylipainoisilla vaan voi olla myös laihoilla/normipainoisilla.

Mui. Mul on ollut. Ekasta ei ollut diabetestä, lihoin 33kg :ashamed: (jäi 10kg), sit n.2vuoden päästä toisesta jouduin siihen kokeeseen ja juomaan sitä litkua.. todettiin se, mut en joutunut muuta kuin tarkkailemaan ruokavaliota, enkä ees lihonu ku 14kg (ekaan verrattuna vähän :). Ekasta vauva oli 3710g ja tokasta eli tästä diabetekstä oli 3350g. siittä kohta 5 vuotta aikaa.. monta kertaa ultras jouduin kyl muistaakseni käymään. Nyt mul on 16 viikko meneillää, ja kävin viime viikol vain siinä paastoverikokees, ja oli kuulemma hyvät, en usko et uusiutuu nyt. oon kyllä tokan raskauden aikana sekä tän kolmannen aikan kiinnittäny ruokavalioon huomiota enemmän ku ekas,et silläkin suurimmaks osaks pystyy ehkäseen. suvus on kyl diabetestä ja paljon et vanhempana se tulee mulle luultavasti :(

ikiliikku
meikäläinen joutuu sokeritestiin alkuviikosta vaikka pissassa ei mitään ollutkaan eikä mmun paino nouse liikaa mutta vauva on kasvanu vauhdilla,viikolla 23 painoarvio 775g ja uus painoarvio tehdään sitten ku oon saanu testin tulokset.

Minulla huomattiin äitipoli käynnillä, että pissanäytteessä oli sokerit plussalla. Sitten mittailin kotona sormenpäästä arvoja satunnaisesti. Mittari sattui olemaan käytössäni ihan ei-raskauteen littyvistä syistä jo ennestään.. Kun arvot olivat koholla melkein koko ajan soittelin neuvolan kehoituksesta suoraan äitipolille, jossa annettiin ohjeet seurailla vielä viikon aterian jälkeisiä arvoja. Arvot pysyivät koholla myös ruovakavaliolla, joten aloitettiin isuliinit.. Sokerirasituksessa en tämän raskauden aikana ehtinyt käydä lainkaan ja nyt sen on aika turhaa.

Vauva on kasvanut keskikäyrillä ainakin tähän saakka. Kaksi aikaisempaa lasta ovat olleet sopivan pikkuisia, ja syntyneet rv37. Luulen ja toivon, ettei tämäkään vauva kovin paljon suuremmaksi kasva ja syntyy myös hyvissä ajoin..

Diabetes voi jäädä myös päälle synnytyksen jälkeen ja jo tässä vaiheessa itselleni on annettu ohjeeksi, että mahdollisimman pian synnytyksen jälkeen pitäisi pyrkiä karistamaan raskauskilot (ja varmaan muutkin ylimääräiset) kilot pois.. Onneksi en ole raskauskiloja juurikaan kerännyt vielä tähän (rv28)mennessä, joten ei ehkä ole ihan niin hurja urakka edessä.

Mulla BMI 37
2 h arvo ylittyi 0.3 raja-arvon.
Nyt menossa 28 viikko ja painoa + pari kiloa. Vähän heittelee.

Sen kanssa nyt eletään ja kytätään mitä suuhun laitetaan eli ruokavaliolla :)

Mitenkäs teidän herkutteluhetket taikka päivät? Lipsuuko viikonloppuisin la-su vai pitääkö tiukasti esim. yhden ylilyönnin?

Mulla todettiin rd kans pari viikkoa sitten, ja semmosta oon miettiny, et kuinkas usein joudutte mittaamaan, ja mitkä teillä on ne "sallitut arvot" kotimittauksessa? Ja mitkä oli sokerirasituksessa? Ko ne kuulemma vaihtelee ihan paikkakunnittain, ni kiinnostais..

Mä joudun mittaamaan kolmena päivänä viikossa aamusokerin, sit tunti lounaasta ja tunti päivällisestä. Arvot saa olla aamulla 5,5 mmol, ja aterioitten jälkeen 7,8 mmol. Rasituksessa paastoarvon raja oli 5,1 (mulla 5,5), tunnin raja 10 (mulla 10) ja kolmatta en muista kun olin niin hämilläni noista ensimmäisistä arvoista.. =)

Mulla voi olla, et oli jo ensimmäisestä rd, vaikkei sitä todettukaan, kun pissa oli aina puhdas, mutta nyt kun tuli tässä raskaudessa ilmi, et mulla onkin se, niin oireet ainakin tuntus täsmäävän viime raskauteenkin. Mut ei multa enää sokerirasituksen jälkeen (rv27) mitattu enää mitään sokereita, vaikka maha oli tosi iso, ja vauva olikin sitte 4490g syntyessäs.. Olis ollut kyllä ihan kiva joku varoituksen sana jossakin vaiheessa, et sieltä on tulossa semmonen pikkasen isompi vauva. Mut hyvä silti sinänsä, en tajunnu alkaa pelkäämään synnytystä, mut nyt oon ihan kauhuissani mitä tuleman pitää!!

Nuo kotimittausarvot ovat täällä samat kuin sielläkin. Rasituksen paastoraja on täällä 5,3 eli koska mulla oli 5,4, niin heti pukkasi rd-diagnoosin! Muita rasitusarvojen rajoja (aterian jälkeisiä siis) en muista, koska ne oli mulla ok.

Mun pitää mittailla kotona n. 16 kertaa viikossa. Aloitin säännön mukaan eli neljänä päivänä viikossa neljä kertaa viikossa: paastoarvo, 1 h aamupalasta, ennen lounasta/päivällistä ja 1 h lounaasta/päivällisestä. Nyt olen vähän varioinut, kun sain siihen luvan ja oikeastaan jopa kehotuksen, mutta viikossa säilyy silti 16 mittauskertaa.

mä en valitettavasti saanut kotimittareita käyttööni :( vaikka olisin halunnut.
Meillä Vantaalla niitä ei anneta jos arvot "vähän koholla".
Henkilökoht.helpottaisi suunnattomasti jos saisi seurata.

Miten ne herkut? etteks te syö niitä lainkaan? yksinkö mä popsin?

No meillä on mun mieheni kans ihan karkkipäivä aina lauantai, ja sillon syödään vähän muutakin hyvää, mut ei mitenkään mahdottomasti. Muuten ei syödä karkkia yhtään, ollut tapana lapsesta asti.. Mulla on raskaus onneks pikkasen semmosta aikaa, et etoo kaikki roskaruoat ja sipsit ja semmoset, vaikka toki oon nyt muutaman kerran niitäkin syönyt. Hyvin vähän kuitenkin.. Terkkari ei sanonut mulle muutenkaan mitään ruokavaliosta, kun säännöllisesti syödään ja vielä terveellisestikin, ja on tosiaan toi karkkipäivä. Liikuntaa tulee pakostakin kun on esikoinen vasta 10kk, sen kanssa tarvii käydä ulkoilemassa ja muutenkin päivän aikana tulee harrastettuu huomattavasti enemmän hyötyliikuntaa kuin ennen, ei viihdy neiti kauaa samassa paikassa =)

Sama vika että ei ole herkut maistuneet.
Todellakin vähemmän kuin ennen raskautta.
Olen suuresti yllättynyt ja tietysti hyvilläni että ei ole tullut himoja.
Ainut herkku, jonka sitten sallin on jäätelö. Sekin sellainen normaali jälkiruokakulho eikä mitään yletöntä mässäämistä.
Toivotaan nyt että kaikilla keho pysyy kunnossa loppuun saakka ja meidänkin lapsista tulee terveitä ja reippaita ihmisiä :)

Yhteistyössä