Kysymys teille, joilla monta pientä lasta, hoidatteko lapsenne itse vai onko osa päiväkodissa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jioh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Harvalla on kaikki alle kouluikäiset kotihoidossa. Yleensä isoimmat on tarhassa että äiti jaksaa pienempien kanssa. Lapsia tehdään mutta ei jakseta hoitaa.Näin tuttavaperheillä. Sitten keksitään aina syitä, että saadaan oikeutus siihen että lapsia hoidossa vaikka äiti kotona.

No meillä isoin on eskarissa 4h päivä ja 5.5v hoidossa 4h päivä, koska alottaa eskarin syksyllä, etttä saa vähän ees kieltä opittua kun asutaan ruotsinkielisellä alueella ja lähimpään suomenkieliseen eskariin on matkaa 40km :/

5,5v on ollut n. vuoden p.kodissa 2vrk/vko. Aluksi oli 5h, mutta nyt 4h per hoitopäivä. Tukee kehitystä, on ollut häikkää ymmärtämisessä jne. 3v 5kk ja kaksoset 2v ovat kotihoidossa. Syksyllä esikoinen aloittaa dysfasialuokassa opiskelun.

Meillä vanhin on eskarissa 8.30-12.30 ja sitten kahtena päivänä jää samaan paikkaan iltapäiväkerhoon(eskari on siis koululla)kavereiden kanssa leikkimään. Tämä ratkaisu lapsen takia, ei ole kavereita vapaa-ajalla.
Ja 4v on kotihoidossa kun olen kotona vauvan 2kk kanssa.
Tämä toimii meillä hyvin, vaikka päivät onkin raskaita ja intensiivisiä huonosti nukuttujen öiden kanssa... En ole edes harkinnut 4v. viemistä päiväkotiin, puistoissa käydään ja hän liikkuu mun mukana kaupungilla ym. ja leikkii kavereiden lasten kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja meah:
Mikä on "monta pientä lasta"?

No, tähän en saanut vastausta. Meillä on kolme, mun mielestä se ei edes ole monta, mutta vastaanpa silti.

Esikoinen käy 2x vko seurakunnan päiväkerhossa (3 tuntia/ kerta), jota en laske hoidoksi.
Muuten ovat kotona, kunnes sitten syksyllä alkaa eskari.

Jos lapsia ilmaantuu lisää, niin kotona ovat sittenkin.
Mulla ei enää edes ehtisi olla niin montaa alle kouluikäistä kerrallaan, ettenkö niitä kotona hoitaisi.
Jos siis jostain kehityksellisestä syystä ei päiväkotia erikseen suositeltaisi, ja näiden matkojen takia joutuisin sitäkin vakavasti harkitsemaan silti.

Meillä kaks vanhinta koulussa, kolme pienintä kotona. Näistä pienimmistä kaksi isompaa käy kapungin varhaiskasvatuksen kerhoa kolmesti viikossa kolme tuntia kerrallaan.

Yhteistyössä