Kysymys teille, joiden lapsi/lapset ovat päiväkodissa yli 9h (lähes) joka päivä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kyssyy
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Oon myös yksinhuoltaja ja lapsi on 9 tuntia maksimissaan, mutta aika usein sen, hoidossa. Pääsen aiemmin joskus töistä ja koska en muuten pääse liikkumaan, niin hyödynnän tuon ajan niin, että esim. haen lapsen kävellen (asutaan aika lähellä) ja saan itse siinä edes vähän liikuttua reippaammin. Lapsi on aivan tyytyväinen oloonsa ja usein kun menen hakemaan, ei edes malttaisi lähteä, kun kivat leikit kesken kaverien kanssa. Toisinaan sitten pitää vapaa päiviä viikolla hoidosta ( teen vuorotyötä).

Huolestuttaa!
Pienempi on meillä 2½-vuotias, 9h:n päiviä on kuukaudessa 3-4kpl. (muuten päivät ovat n.6-7h).
Mutta nuo 7-16 päivät on kamalia, tulee huono omatunto kun joutuvat raasut olemaan noin pitkän ajan :/

Tottakai välillä iskee syyllisyydenpuuskia, mutta turha niihin on jäädä rypemään. Jokainen toimii varmasti niin hyvänä vanhempana kuin omat olosuhteet vain antavat myöten. Ja jos tilanne on se, että muista vaihtoehtoja ei ole, niin sitten se on vain tyydyttävä siihen tilanteeseen. Ja eihän tuo mikään lopullinen ratkaisu ole.

meillä kans tilanne, että lapset hoidossa välillä sen 9h/pvä, mutta jäin sitten osittaiselle kotihoidontuelle, eli teen 4pv/vkoa ja olen yrittänyt tehä vko:sin töitä, että saan viikolle sit vapaat ja yleensä yhen viikonloppu vapaa oon pyytäny, että lyhentää työpäivää vähä. vaikeesti selitetty :) mutta näin homma toimii hyvin. Tälläki viikolla lapset oli hoidossa vaan tänään, mull aloppu viikko vapaata, paitsi vkl, mutta ukko on lasten kanssa sillon kotona. Meillä päiväkodissa lapset max. 14pv/kk, mutta monesti vähemmänkin.

Meillä hoidossa 2-vuotias päiväkodissa 6.45-15.30, mut usein menee mulla ylitöiksi ja pääsen hakemaan vasta klo 16 jälkeen. Teen 3-vuorotyötä ja lapsi hoidossa vain max 15päivää/kk joten ei tarvi onneksi joka päivä hoitoon mennä, mutta harvemmin koko perhe saadaan olla yhdessä kun mulla paljon viikonlopputöitä. Miehellä työpäivä alkaa myöhemmin kuin minulla, mutta jos veisi lapsen hoitoon niin työmatkan vuoksi ei hoitopäivästä tulisi kuin 15 minuuttia lyhyempi ja lisäksi mies tekee paljon reissuhommaa ulkomaita myöden että hankalaksi menisi. Mulla onneksi joustava esimies ja on saatu sovittua että teen viikolla vain 7.30 alkavia aamuvuoroja. Mutta vastaus kysymykseen: kyllä koen syyllisyyttä.

pitkältä vaikuttaa mutta mua mietityttää päiväkodin ruoatkin kun kaveri joka siellä töissä sanoi että et ikinä tois lasta päiväkotiin jos tietäsit mitä niille syötetään..

[QUOTE="miia";23088653]pitkältä vaikuttaa mutta mua mietityttää päiväkodin ruoatkin kun kaveri joka siellä töissä sanoi että et ikinä tois lasta päiväkotiin jos tietäsit mitä niille syötetään..[/QUOTE]

Mitä niille sitten syötetään?
Olen itse enemmän ollut huolissani siitä saavatko lapset tarpeeksi juomista päiväkodissa.
Oma tenava kotioloissa pissaa usein ja runsaasti, mutta päiväkodista haettaessa klo 16 maissa saattaa ensimmäisen kerran pissata vasta klo 18 jälkeen.

Meillä tulisi olemaan yli 9 h hoitopäivät, mutta haen koko ajan uutta työpaikkaa. Mutta jos ei muuta vaihtoehtoa ole, niin sitten lapsi on pakko laittaa pitkät päivät hoitoon. Vielä olen siis kotona, mutta tunnen syyllisyyttä jo siitä kun palaan töihin.

Olen yh ja lapset ovat päiväkodissa 9 h päivässä 2-3 kertaa viikossa. Kerran viikossa pääsen itse aikaisemmin ja yleensä kerran tai pari saan jonkun sukulaisen tai kaverin hakemaan lapset aikaisemmin.
Tunnen syyllisyyttä. Onneksi kuitenkin olen kesällä, ja olin viime vuonnakin, 3 kuukautta työttömänä, joten lapsilla on kunnon lomat ylipitkien päiväkotipäivien vastapainoksi. Sanoisin, että jos teillä lapset ovat noin joka päivä alkavat kyllä oireilemaan ja saatte kohta juosta psykologilla tmv.
Jos lapsesi on syntynyt 2004 hänhän menee syksyllä kouluun, joten silloin teidän täytyy kuitenkin järjestää päivät jotenkin. Miettisin ratkaisua jo nyt, ennenkuin lapset uupuvat.

Alkuperäinen kirjoittaja yks äiti vaan;23088670:
Mitä niille sitten syötetään?
Olen itse enemmän ollut huolissani siitä saavatko lapset tarpeeksi juomista päiväkodissa.
Oma tenava kotioloissa pissaa usein ja runsaasti, mutta päiväkodista haettaessa klo 16 maissa saattaa ensimmäisen kerran pissata vasta klo 18 jälkeen.

No kyllä pari tuntia on normaalia pissaamisväli.

Totta kai on tosi huono omatunto siitä että meijän 2 ja 3-vuotiaat on joskus klo 7-17 päiväkodissa. Ehkä puolet ajasta pystyn viemään myöhemmin ja hakemaan aikasemmin, mutta lähtökohta on tuo että ovat noita pitkiä päiviä. Hoitotädit on kerran kysyny että olisko mahdollista lyhyempiin päiviin mutta saivat sellaiset kyyneltulvat päälleen että ovat olleet sen jälkeen hiljaa. Tosi hyvin lapsilla menee ja viihtyvät päivkodissa. Ihanaa että saavat eskariin asti olla tuossa samassa ryhmässä keskenään.

Tilanne on nyt tämä näiden työmatkojen kanssa, mulla kestää melkein tunnin suuntaansa. Niihin en paljon voi vaikuttaa, onneksi niitä palaveripäiviäkin on useita jolloin voin hakea lapset aikaseen kotiin. Ja saatiin me sentää VASU-keskustelussa kiitosta siitä että haetaan lapset ajoissa, silloin kun siihen on mahdollisuus. MOnet kuulemma pitää lapsia päiväkodissa vaikkei hoidon tarvetta edes olisi :saint:

Kyllähän se pahalle tuntuu, mutta minkäs teet. Onko teillä mahdollisuutta joustaa työajoissa ollenkaan? Jos toinen menisi töihin myöhemmin kuin toinen ja vastaavasti toinen pääsisi sitten aikaisemmin kuin toinen ja saisitte siten lyhennettyä päiviä. Toinen minkä olen tehnyt on, että päiväkoti on työpaikan lähellä, ei kodin, niin lasten ei tarvitse odotella niitä matka-aikoja, vaan sekin voidaan viettää yhdessä.

Noin niitä löytyy ratkaisuja, kun lasten parasta ja yhteistä aikaa miettii. Itse tein vuosia lyhyempää päivää. Tilipussissahan se näkyi, mutta oli kyllä sen arvoista. Ei ne lapset ikäänsä pieniä ole.

Koetteko syyllisyyttä toisinaan?

Itselläni lapset vasta menneet päiväkotiin ja tuntuu ihan hirveältä ajatukselta, että vuorokaudesta 9h lapset "kasvavat" päiväkodissa ja siitä lopusta 15 h:sta kuitenkin nukutaan n. 10...

AJatus on huolestuttava vaikka kaikki päiväkodissa meneekin erittäin kivasti.

Meillä tilanne vain se, ettei vaihtoehtoja ole. Työmatkat on pitkiä (maalta) joten jos aikoo tehdä 8 tunnin päivän, niin helposti päivä venähtää matkoineen sinne 9,5 tuntiin :(

Tuntuu niin epänormaalilta joten haluaisinkin tietää että onko meitä muitakin?

Esikoiseni oli 2-vuotiaana hoidossa 8,5h 5 päivää vkossa 10kk ajan. Koin syyllisyyttä asiasta joka ainoa päivä ja lapsen jäädessä itkemään meinasin kuristua.

Kun jäin toisesta lapsestani äitiyslomalle, esikoinenkin pääsi pois päiväkodista. Nyt esikoisen ollessa 5v ja nuoremman vähän yli 2v sama homma alkaa taas. Aion tosin tehdä lyhennettyä työvkoa (4 päivää vkossa töitä) ja yritämme mieheni kanssa sumplia työpäivät niin, että minä menen aiemmin ja mies myöhemmin vieden samalla lapset hoitoon. Minä haen lapset aiemmin hoidosta. Meillä on joustava työaika, joka mahdollistaa tämän.

Voimia niille, jotka eivät voi järjestää ja joustaa. Lapset tottuu pk:hon kyllä ja suosittelen lyhennettyä työaikaa kaikille, joilla se onnistuu!

Itsekin mietin sitä mahdollisuutta että lapset olisivat päiväkodissa työpaikan lähellä mutta tunnin ajomatkat aamuaikaseen ja tarhapäivän jälkeen olis vaan kidutusta niille väsyneille lapsille.

Nyt on jo isot lapset, mutta silloin kun olivat päiväkodissa, niin en edes ajatellut, että 9 tunnin päivä olisi jotenkin poikkeava. Meillä töissä työpäivän pituus on 8,5 tuntia, joten vaikka työmatka on lyhyehkö, niin hoitopäivästä ei selviä alle 9 tunnin.

Helpompaa minusta oli silloin, kun lapset olivat päiväkodissa hyvässä hoidossa. Vaikeammaksi tilanne muuttui, kun lapset menivät kouluun.

Mitä syyllisyyttä siitä pitäisi tuntea että meidän on käytävä töissä? En minä huvikseni lapsia päiväkodissa pitkiä päiviä pidä. Aina hyvillä mielin lähtevät aamuisin.

Kaikilla ei vaan ole mahdollisuutta elää yhdellä palkalla. Eikä halua elää kädestä suuhun.

Yhteistyössä