Kysymys teille, joiden lapset on oppineet aikaisin lukemaan...

Niin monen olen kuullut sanovan että jos lapsi oppii liian aikaisin lukemaan, hän turhautuu koulussa. Onko näin?

Meillä tyttö täyttää toukokuussa 5v ja itsekseen opetellut lukemaan. Nytkin illalla tavaus kuului sängystä ja kohta tuli kertomaan mitä kirjassa lukee.. :) Pitkään ollut kiinnostunut kirjaimista ja toki olen kertonut jos jotain on kysynyt, sen kummemmin opettamatta. Moni tuttu päivitellyt juuri tuota koulussa turhautumista. Mutta enhän voi lasta kieltääkkään oppimasta...
 
7
Mä mietin ihan samaa. Poika on 5, ja menee vasta ensi vuonna esikouluunkin.
Osaa lukea jo. Tavaa kirjasta sanoja, ja maanteillä kylttejä.
Vielä pitäis yli vuosi odottaa että poika menis edes eskariin. :(
 
"vieras"
Ei oo kumpikaan turhautunut koulussa, osa kiitos opettajalle joka on osannut antaa haasteita silloin kun on ollut sen aika, tyttö oppi 4v ja poika 5v lukemaan (nyt 12 ja 10 vuotiaat)

En kumpaakaan opettanut, tyttö kyllä piti "koulua" pojalle kun oli eskari/ekaluokkalainen :D

Ei muuten oo ollut haittaa paitsi se että 4v ei vielä ymmärrä kaikkea lukemaansa tai lukee sellaisia juttuja mitkä ei olis tuolle iälle ihan fiksuja (esim iltapäivälehtien lööpit kaupassa)
 
vieras..
Tyttö oppi lukemaan esikouluiässä. Nyt ekaluokalla, syksyllä opettaja anto lukutehtäviä ja läksyjä niille jotka osas jo lukee, sit niille jotka vielä opetteli lukemaan oli eri jutut.
 
"palma"
Eiköhän nykyään osata antaa lukutaitoisille osaamistasoa vastaavia tehtäviä, toisin kuin 80-luvulla. Silloin itselläni oli tuskaa, kun kirjaa luettiin ääneen oppilas kerrallaan. Oli kiellettyä loikkia tekstiä eteenpäin, mutta pakkohan se salaa oli tehdä, koska hitaimpien mukaan edettiin. Muilla kuin äikäntunneilla en muista kattoon sylkeneeni, joten kai tehtäviä sai sitten tehdä niin runsaasti kuin ehti. Ja ehtihän niitä, kun teksti tuli kertaluennalla selväksi.

Mut ehkä mullekin tuli myöhemmin vähän puun takaa, kun piti oikeasti alkaa tehdä oppimisen eteen töitäkin. Peruskoulu meni vähän rallatellen läpi.
 
"vieras"
Ei meillä ainakaan ole aiheuttanut turhautumista. Oppi koulussa vasta tavuttamaan, luki ilman sitä ennen. Meillä oppi lukemaan neljä vuotiaana.

Koulussa on nykyään sellaiset aapiset, että sieltä löytyy lukemista kaiken tasoisille kuten myöskin tehtäväkirjassa on samoin monen tasoisia tehtäviä. Lisäksi sai lueskella pulpettikirjaa useammin, meidän lapsella se pulpettikirja oli usein joku moni satasivuinen kirja, kun useimmilla luokkakavereilla se oli ohut vihkonen, jossa oli muutama sana sivullaan.
 
Niin monen olen kuullut sanovan että jos lapsi oppii liian aikaisin lukemaan, hän turhautuu koulussa. Onko näin?
Aika vanhakantaiselta minusta kuulostaa. Ihan kuin koulu olisi vain lukemaan opettelemista.

Mutta opettajalla on suuri rooli pikkukoululaisen elämässä. Opettaja voi tukea ja kannustaa. Mutta opettaja voi myös lannistaa ja lytätä. Onneksi opettajankoulutuksessa nykyään panostetaan erilaisten oppijoiden huomioimiseen enemmän kuin 60-, 70- tai 80-luvuilla.

5-vuotiaalla on ennen koulunalkua vielä kaksi vuotta aikaa opetella käyttämään lukutaitoaan. Siinä on vanhemmilla suurin rooli. Kotoa saatava kannustus on tärkeintä!

Oma poikani luki juuri 5-vuotissyntymäpäivänsä aikaan. Menestyy koulussa hyvin - opettaja kannustaa ajattelemaan ja kyseenalaistamaan sekä kehottaa etsimään tietoa. Kotona tyytyväinen poika ja vanhemmat! =)
 
boring
Olen itse oppinut 4-v lukeen ja olihan se koulussa ihan älytöntä kun muut opetteli kirjaimia. Silloin 80-luvulla ei opetus ollut kovin yksilöllistä. Me pari kun osattiin lukee ennen saatiin lukea kirjoja ja tehdä jotain tehtäviä. Sama se oli matikassa, ihan hölmöä jotain 1+1 laskuja laskea.
 
Tyttö on ekalla luokalla, joulukuun loppupuolen lapsi, luokkansa nuorin.

Lukemaan oppi 5-vuotiaana ja loppusyksy oli suurta turhautumisen aikaa. Kaikki oli liian helppoa, liittyi se sitten lukemiseen tai laskemiseen. Lukutaitoisille oli toki omat tehtävänsä mutta nekin oli ihan liian helppoja: joku puolen sivun tekstinpätkä, lapselle joka kotona luki jo Risto Räppääjiä, Ella-kirjoja jne. Läksyjen tekoon meni alle 5 minuuttia joka kerta, ei siis haastetta laisinkaan.

Sitten alkoivat lainaamaan kirjastosta ns. pulpettikirjoja luettaviksi kun on luppoaikaa, ja muitakin vähän kannustavampia lisätehtäviä alkoi tulla. Alkoi tulla, kun otin opeen yhteyttä ja kerroin lapsen turhautuvan. Joululoman jälkeen tyttö ei ole ollut turhautunut koulussa :)
 
"vieras"
Mä olen oppinut lukemaan 4-vuotiaana, ja koska halusin kouluun ja olin sosiaalisiltakin taidoilta ''varhaiskypsä'', aloitin ekaluokan samana vuonna kun täytin 6. Mies on oppinut lukemaan hiukan ennen 6-vuotispäiväänsä, on myös tosi lahjakas matematiikassa ja aika huonoja opettajia on ollut, mies oli peruskoulussa ja lukiossa kunnon alisuorittaja.

Ainokaisemme on vasta kaksivuotias, ei sentään lue mutta tunnistaa jo kirjaimia ja osaa laskea viiteen (ja luetella numeroita viiteentoista asti ja osaa laulaa aakkoslaulun). Että tod. näk. tulee lukemaan ennen kouluikää. Katsotaan sitten silloin niitä muita valmiuksia, ja koulun suhtautumista jo lukevaan oppilaaseen yms.
 
Esikoinen on nyt tokalla ja osas lukea hyvin kouluun mennessä.
Ei turhaantunut, koska kirjoittaminen ( kamalia harakanvarpaita ) teetti työtä ihan riittävästi.
Saivat myös käydä lainaamassa kirjastosta mieleisiä lukukirjoja kouluun.
 
......
Hirmu moni lukee ennen kouluikää. Tuntemistani 5:stä eskari-ikäisestä jo neljä. Ja omassa suvussani lähes kaikki ovat lukeneet ennen kouluun lähtöä. 80-luvulla se koulunkäynti olikin tuskaa ja turhautumista, vaan ei todellakaan enää! Lapset saavat lisätehtäviä ja saavat lukea kirjoja tms. kun muut opettelevat kirjaimia.
 
"vieras"
Hirmu moni lukee ennen kouluikää. Tuntemistani 5:stä eskari-ikäisestä jo neljä. Ja omassa suvussani lähes kaikki ovat lukeneet ennen kouluun lähtöä. 80-luvulla se koulunkäynti olikin tuskaa ja turhautumista, vaan ei todellakaan enää! Lapset saavat lisätehtäviä ja saavat lukea kirjoja tms. kun muut opettelevat kirjaimia.
Mun pojan luokalla oli ekan alkaessa 2 jotka eivät osanneet lukea ja 2 jotka olivat siinä "juuri oppinut" vaiheessa loput lukivat jo sujuvasti.

Mun täytyy kyllä sanoa että suur kiitos lasteni opettajille, ovat kyllä osanneet ensimmäisten viikkojen jälkeen antaa haastavia tehtäviä niin ettei minkään sortin alisuoritusta tai turhautumista oo tullu.
 

Yhteistyössä