Kysymys synnytyksestä..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja katie-
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

katie-

Aktiivinen jäsen
06.07.2007
3 161
0
36
Kuorevaara
Mulla on vauva laskeutunut jo tosi alas ja tänään ultrassa sanottiin että jos vauva syntyisi etuajassa niin se mahtuisi syntymään alakautta. Eli sitä mietin, että leikataanko joka synnytyksessä väliliha..? Tämänhetkisiksi mitoiksi arvioitiin 50cm ja 2800g. Itse olen 158cm pitkä ja ennen raskautta olin aika hoikka.

Ei leikata jos ei ole tarvetta, mutta mieluummin se kuin repeämät.
Onko sulla lantio sitten kovinkin pieni? Ainakin kaverit jotka ovat n.150senttisiäkin ovat synnyttäneet ihan alakautta ja tuo hoikkuus nyt ei vaikuta itse painoin ennen raskautta 46kg ja lähemmäs 170cm olen ja alakautta synnytyin ilman mitään muuta puhetta.

Ei joka synnytyksessä leikata välilihaa. Tai siis sitä ei leikata jos vauva muuten mahtuu tulemaan. Jos tekee tosissaan tiukkaa niin sitten helpottaa ja vie eteenpäin synnytystä kun se leikataan.

Meillä kysiss ei nykyään enää leikata "automaattisesti" vaan sitten jos tuntuu et ei tosiaan muuten mahdu niin sitten leikkavat...mut sekin riippuu niin paljon kätilöstäkin

Ei leikata,nykyään kuulemma yritetään välttää leikkaamista mahollisimman kauan,vasta kun on pakko. Esim. mulla leikattiin ku hätäännyin siinä vaiheessa ku puoli päätä oli ulkona,enkä meinannu saada ponnistettua... Kätilö sano et pikku vekki teehään,eikä se nii mahoton ollukkaan. Harmitti vaa ku 2. asteen repeemät oli jokatapaukses,ei olis tarvinnu leikata jos oisin saanu pidettyy itteni kuris....

Alkuperäinen kirjoittaja Töllin Ruusa:
Ei leikata jokaisessa.
Ja jos toivot, ettei leikata, ei sitä taatusti leikata ellei ole pakko.

ja mä suosittelen että esittäisit toiveen ettei leikattas ellei oo pakko! :D jokainenhan me ollaa yksilöitä, mutta mulla ainaki parani paljon iisimmin kun ei leikattu vaan annettiin "revetä" sillain "luonnollisesti".. pystyin istuun jo samantien kun oli paikat kursittu kasaan!! sillon ekassa synnytyksessä kun leikattiin, ni ei puhettakaan että olis pariin viikkoon voinu istua!!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Pessi:
Mulle terkkari eilen sanoi, että lähes kaikilla leikataan..

Varmaan riippuu paikkakunnastakin? Itse otan mieluummin tuon leikkauksen kuin repeämän ja varsinkin kun repeämiä voi tulla useita.

Ja repeämiä voi tulla vaikka leikattaisiinkin...

leikattiin ihan vähän, mutta silti tuli sisälle repeämä joka oli aikas hellä ja vielä kun oli kätilöllä vaikea sitä tikata, niin sisällä ja syvä. meinas jo pyytää lääkäriä, mutta sit sai sen paikattuu. Luuli kyllä että ei tullut mitään, kun sanoi aluksi miulle et pienen viillon teki, et ei muuta, eipä :) yllätty itsekkin..

Synnytin kans joensuussa ja mulle kans sanottiin et järkiään kaikilta leikataan mut eipä sitten kuitenkaan leikattu. Jos synnytystä täytyy auttaa esim imukupilla niin sitten leikkaavat.

Alkuperäinen kirjoittaja Pessi:
Mulle terkkari eilen sanoi, että lähes kaikilla leikataan..

No niin muakin peloteltiin, että kaikilta, varsinkin ensisynnyttäjltä. Tosin meiltä mennään yleensä eri sairaalaan missä itse synnytin, joten se vaikuttanee asiaan. Th meinaa synnytyksen jälkeen ihmetteli miksei leikattu, vaikka kuopus oli melkeen 5kg. No miks ois pitäny? Sieltähän se synty ku saippuapala eikä tullu repeämiäkään...

Jos ekassa leikataan niin yleensä muissa ei enää tarvi kun kudokset on jo venyneet.
Mulle oli kyllä aivan sama että leikataanko vai ei.
No leikattiin kun imukuppisynnytys (+lisäksi tuli II-asteen repeämä jatkoksi.)
Mutta ei olis haitannut vaikka tav. synnytyksessäkin olis leikattu. Eipä tuo ollut kipeä kun viikon.

Ei leikattu multakaan kummassakaan synnytyksessä. Perusteena se, että repeämä paranee paremmin ja nopeampaa kuin leikattu :) eikä ne tikit kyllä tuntuneetkaan missää, heti pystyi istumaan normaalisti :)

Yhteistyössä