Kysymys synnytyksestä: Repeääkö lähes aina?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Kiki"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"Kiki"

Vieras
Eli, repeääkö emätin, ylhäältä tai alhaalta, välilihasta tms. lähes aina, varsinkin esikoista synnyttäessä? Tehdäänkö sairaalassa jotain sen eteen, ettei repeäisi? Muutakin kuin välilihan leikkausta?

Auttaako esimerkiksi sellainen synnytykseen valmistautumisöljy? Voiko sillä öljytä jo etukäteen alapäätä ja välilihaa?

Tietääkö joku, mikä sen repeämisen aiheuttaa? Itse olen saanut sen kuvan luettuani joitakin synnytyskertomuksia, että se johtuu liian nopeasta ponnistamisesta, ponnistamiseen pakottamisesta ja siitä, että kätilö kiskoo vauvaa ulos.

Joskus tietysti tulee hätätilanne, jolloin on pakko avittaa vauvaa ulos tai leikata se väliliha, jätetään ne tämän keskustelun ulkopuolelle.

esikoisen aikaan leikattiin väliliha, koska sydänäänet meni huonoksi ja tuli kiire. Toisen aikaan ei yhtään tikkiä vaikka pelkäsin, että repeää arven kohdalta. Kätilö tuki hyvin ja repeämiä ei tullut.

Repeäminen synnytyksessä johtuu siitä, että pienet naiset suosivat suuria miehiä. Mitä suurempi mies ja mitä pienempi nainen, sitä suurempi vauva ja suurempi repeytymisriski.

[QUOTE="huoh";26875660]Repeäminen synnytyksessä johtuu siitä, että pienet naiset suosivat suuria miehiä. Mitä suurempi mies ja mitä pienempi nainen, sitä suurempi vauva ja suurempi repeytymisriski.[/QUOTE]

?

En näe asiayhteyttä ainakaan omalla kohdallani. Olen keskikokoinen nainen ja synnyttänyt 2 alle 4-kiloista vauvaa, molemmista repesin.

Onko mun liha heikompi jos mulla on lihava mies? =)

6 lasta ja ensimmäisestä laitettiin muutama tikki. Toisen kohdalla oli kipeä haava pitkään joten olis ollu tarpeen laittaa se pari tikkiä (kätilö oli muutenki täy p..) . Lopuilta neljältä ei ole tullut mitään. Ja ensimmäinen oli se pienin, alle kolme kiloa kun taas kuudes oli melkein 4,5 kg.

Ekasta tehtiin välilihan leikkaus, muista ei ole tullut mitään. Mulle on useampi lääkäri ja kätilö sanonut että olen luotu synnyttämään. Takana yksi perätilasynnytys ja kaksossynnytys.

mul 4 lasta. ekalta leikattiin väliliha ja repesin vielä kaupanpäälle siihen. Tokalta 1tikki ulkoa ja kahelta seukilta en oo revenny ollenkaa..
mulle laitettiin sellanen lämpöpussi alapäähän joka lämmitti lihasta ettei repeäis..

Kyllä se välilihan repeäminen melko tavalista on, vaikka kaikki varotoimet tehtäisiin oikein. Pahat repeämät tulee hyvin estettyä oikealla toimminnalla.
Kätilö tukee sitä välilihaa parhaansa mukaan ja ainakin mulla kätilö kehoitti pitämään taukoa ponnistamisessa ettei vauva tulisi liian nopeasti mutta vaikeahan sitä on pidättää..
Kätilö auttaa lapsen hartiat ulos yksi hartia kerrallaan, ei silloinkaan ole tarkoitus vetää lasta. Jos hartiat tulee yhtäaikaa Ulos niin voipi tulla pahaa jälkeä, siksi ei saa ponnistaa kun hartioita autetaan ulos.

Mulla epparin (eli sen välilihan) leikkaaminen kesti parantua kauemmin, kuin repeämä kun välilihaa ei leikattu.

Toiset pystyy istumaan heti synnytyksen jälkeen, toiset ei kuukauteen... Tuo on mielestäni asia, jolla ei etukäteen kannata hirveästi stressata koska et siihen itse pysty vaikuttamaan. Toiset toki harrastaa välilihan hierontaa jne. mutta onko sillä vaikutusta, en tiedä.

Sitä paitsi, kun se käärö on kainalossa niin ei siinä paljon ehdi kipeää hanuria miettiä ja mahdolliset kivut unohtuu nopeasti. Ainakin normaalisynnytyksessä. ;D

Mulla kahdessa ekassa ei leikattu välilihaa eikä tullut repeämiä. Muutama pieni nirhama, sanoi kätilö, mutta tikkejä ei tarvinnut. Kolmonen tuli avo-otsatarjonnassa ja silloin kätilö kysyi, hyväksynkö, että välilihaa leikataa vähän. Siinä vaiheessa oli ihan sama, mitä tehtiin, kunhan lapsi saatiin ulos. En muista montako tikkiä tarvittiin korjaamiseen, mutta hyvin parantui.

Varmaankin se, repeääkö helposti riippuu myös naisen omasta kudostyypistä, eikä sitä voi kovin helposti ennakoida. Emättimen repeäminen on kai melko harvinaista, vaikkakin toki tosi ikävää, jos niin käy.

Mä haluan kanssa esittää kysymyksen kun en viitsi tehdä uutta aihetta. :) Paljon oon pohtinut että eikö se sitten satu kun väliliha repeää tai leikataan? Ja eikö se tikkejenkään ompelu mene yli sietokyvyn..? :O

Synnytin esikoiseni perätilassa enkä revennyt yhtään eikä mitään leikattu.

Niin ja jos aikaa on niin kyllä se väliliha puudutetaan, jos joudutaan leikkaamaan. Sama tikkien kanssa.

Mieluummin antaisin suunnitellusti leikata, jos näyttää siltä, että repeää. Leikkaaminen puudutetaan ja sit se tikkien laittaminen puudutetaan myös. Jos yhtään tuntuu, niin heti pitää sanoa ja sit puudutetaan lisää.

Hmm. Mä oon tosi pieni ja poju 3,5 kilonen. Tuli nopeasti ja olkapää jumissa niin että lääkäri joutu avustamaan kädellä ulos eikä yhtään repeämään.. Enkä käyttänyt mitään öljyjä ym..

Ei tullut repeämiä eikä leikattu epparia edes vaikka imukupilla avitettiin, ei tosin ollut mikään kova kiire kun vauva voi ihan hyvin eli ihan hallitusti pukattiin pihalle.

Mulla molemmissa synnytyksissä tullut repeämiä.
Ensimmäisen kanssa leikattiin lopulta väliliha, koska vauva oli jumissa ja sydänäänet heikkeni ja aloin repeämään tosi pahasti.
Toisessa repesin myös, mutta en niin pahasti.
Mulla olleet tosi nopeita synnytyksiä, kuopus tuli syöksyllä, joten paikat oli kovilla eivätkä ehtineet kunnolla " lämmetä". Vauvat ihan normikokoisia 3,5 kg- 4kg välillä, itse kyllä olen tosi pieni.

Viimeksi muokattu:
JOku kysyi että eikö se satu kun repeää. EI. minulla tuli syvät kolmannen asteen repeämät kahteen suuntaan ja ei se tuntunut siinä punnertaessa missään. Kuului vaan naps ja toinen naps (ja veri lensi!). Tikkaus tapahtuikin sitten spinaalipuudutuksessa (tisseistä varpaan päihin täysin tunnoton) leikkaussalissa, joten sekään ei tuntunut missään. Syytä rpeämiin ei varsinaisesti ollut. Lapsi alle neljä kiloa ja ponnistus aika 28min. Eli ei mitenkään vauhdikkaasti syöksynyt. Ainut syy mikä voisi olla niin hieman viisto/poikittainen tarjonta raskauden loppumetreille johtuen kohdun rakenteellisesta poikkeamasta.

Yhteistyössä