Alkuperäinen kirjoittaja rider:
Alkuperäinen kirjoittaja Avomaankurkku:
Alkuperäinen kirjoittaja samma här:
Alkuperäinen kirjoittaja merianna:
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Alkuperäinen kirjoittaja merianna:
no ehkäpä nyt en tarkoittanut niin vanhoja ihmisiä jotka ei enää pysty oppimaan uusia asioita
Entä lapset? Jos on vaikka asunu kouluikään asti täysin ruotsinkielisellä alueella, sitten muuttaa kaksikieliselle alueelle. Kuinka kauan armonaikaa annetaan, kunnes kieli pitäisi osata? Tai kotona hoidetut lapset kaksikielisessä kunnassa. Pitääkö neuvolapalveluita olla molemmilla kielillä? Vai riittääkö suomi?
vanhemmathan tietää tasan että Suomessa asutaan ja että suomeakin tarvitaan niin ei pitäisi kasvattaa lapsistaan umpiruotsinkielisiä alunperinkään
No mitä jos perhe asuu täysin ruotsinkielisellä alueella ja kummankin vanhemman äidinkieli on ruotsi? Isovanhemmat ja sukulaiset ovat ruotsinkielisiä jne. Mitä silloin tulisi tehdä, muuta kuin kannustaa lapsia koulussa opiskelemaan suomea?
Peesi tohon kysymykseen!
...niiden ruotiskielisten vanhempien pitäisi tietysti puhua lapsilleen huonoa suomea :headwall:
Mä tunnen monia todella huonosti suomea puhuvia ruotsinkielisiä ihmisiä. Ei he pystyis millään puhumaan lapsilleen suomea.
Ettekö te näe tässä mitään ongelmaa? 5,5% väestöstä pyörittää loppuja pillinsä mukaan?
Seuraavaan kysymykseen toivoisin kaikkien sr:en vastaavan: miksi suomenruotsilla on etuoikeus muihin vähemmistöryhmiin nähden? Toivoisin väkeviä perusteluja, kiitos
Mä en vaadi pakkoruotsia, en ollenkaan. Yritän vaan puolustaa ihmisten oikeutta puhua omaa äidinkieltään lapsilleen. Ja saada tietämättömät ymmärtämään, että Suomessa asuu ihan oikeita ruotsinkielisiä suomalaisia, jotka osaavat heikosti suomea. Nää ihmiset lähes poikkeuksetta asuu kaksikielisillä alueilla (Tammisaari, Porvoo yms...), joissa esim. kaupassa palvellaan ihmisiä kahdella kielelä, eikä siinä ole mitään vikaa.
Ei mun tuntemilla ruotsinkielisillä tule mieleenkään vaatia palvelua ruotsiksi jossain lapissa. Mutta, kun ollaan selvästi kaksikielisellä paikkakunnalla, niin esim. kaupassa puhutaan sekä suomea, että ruotsia ja se on täysin luontevaa. En tunne ketään, joka olisi vaatimalla vaatinut ruotsinkielistä palvelua..