Kysymys ruokailusta hoito- ja työpäivän jälkeen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja työäiti kohta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

työäiti kohta

Vieras
Eli jos teillä on lapset päivähoidossa arkisin aamusta iltapäivään niin miten hoidatte ruoanlaiton kotona? Onko teillä pakastimessa ruokaa vai teettekö heti ruoan kun tuutte kotiin? Vai syöttekö ensin välipalaa ja päivällisen vasta myöhemmin?

Itse aloitan työt ja päivän pituus tulee olemaan noin 8-16 ja kotona ollaan koko porukka noin klo 17. Aika kiire siinä tulee, jos meinaa perunoita alkaa keittelemään :/

Kertokaa käytännön vinkkejä arki-iltojen ruokailuja helpottamaan. Lapsilla ikää 2v. ja 4v.

Perunaruoat -> kuorin edellisiltana tai aamulla perunat valmiiksi kylmään veteen ja jääkaappiin
Monesti syömme miehen kanssa illallista kun lapset nukkuvat -> siitä jää yleensä lapsille lämmitettävää
Kaikenlaisia lisukkeita kannattaa tehdä isoja annoksia ja pakastaa.

Alkuperäinen kirjoittaja työäiti kohta:
Eli jos teillä on lapset päivähoidossa arkisin aamusta iltapäivään niin miten hoidatte ruoanlaiton kotona? Onko teillä pakastimessa ruokaa vai teettekö heti ruoan kun tuutte kotiin? Vai syöttekö ensin välipalaa ja päivällisen vasta myöhemmin?

Itse aloitan työt ja päivän pituus tulee olemaan noin 8-16 ja kotona ollaan koko porukka noin klo 17. Aika kiire siinä tulee, jos meinaa perunoita alkaa keittelemään :/

Kertokaa käytännön vinkkejä arki-iltojen ruokailuja helpottamaan. Lapsilla ikää 2v. ja 4v.
Tuossa lihavoituna mun vastaus.

Usein teen isomman satsin esim. viikonloppuna, jota sitten syödään maanantaina tai myöhemmin viikolla pakastimesta. Turvaudun myös puolivalmisteisiin, ja joskus ihan valmiisiinkin.

Mä teen usein vapailla (ei välttämättä viikonloppuna) valmiiksi pakastimeen ruokia, joita herra sit syö tarhapäivien jälkeen lämmitettynä. Ite syön vaan yhden lämpösen ruoan päivässä, töissä. Herra syö ruokansa n. klo 17, yleensä vähän ennen, että ehtii ennen lastenohjelmia syödä, kotona ollaan siinä varttia vaille neljä (tai kotipihalla, usein kun jäädään vielä ulos leikkimään).

Makaroni elikkä hienommin pasta tulee nopeesti.
Ja kannattaa tehdä edellisenä päivänä, illalla perunamuussi tai pelkät perunat, ja kastike, jotka sitten lämmitellään valmiina annoksia illalla. Tai perunan sijasta riisi.
'Minä en joka pv viitsi seistä hellan vieressä kokkaamassa.
Viikonloppuisin teen isomman satsin, pakastan, tai syödään samaa ma ja ti.
Ja hei, minä olen kotiäitinä!
Minun pitäisi siis kökkiä hellan vieressä noin 3 x vrk.ssa: aamupalapuuro, lounas, päivällinen ja iltapalakin vielä, en todellakaan viitsi! vaan samaa ruokaa syödään useampana päivänä peräkkän ja pakkasesta saa kivoja annoksia..

Alkuperäinen kirjoittaja Vierailija:
Usein teen isomman satsin esim. viikonloppuna, jota sitten syödään maanantaina tai myöhemmin viikolla pakastimesta. Turvaudun myös puolivalmisteisiin, ja joskus ihan valmiisiinkin.

Näin meillä ja joskus tosiaan teen myös illalla mutta jotain nopeeta kuten munakasta, pastaa, risoton ym.

Me ei pidetä ruoan kanssa kiirettä arkipäivisin, ellei ole illalla jotain menoja; jos on, niin sitten hyödynnetään eineksiä. Usein siis syödäänkin vasta kuuden maissa. Lapset syövät välipalaa koulun jälkeen kukin tarpeensa mukaan ja usein itsekin ottaa leivän tai hedelmän ennen kokkaamaan alkamista.

Jotain nopeeta... riisiä, makaroonia lisukkeena tai uunipottuja (pakasteesta) ja joku kastike esim. kanasta. Joskus keittokin perunasipulisekotus, liha ja kasvikset...tulee nopeesti. Jos oikein kiire on, keitan vaan lihankin enkä ruskista erikseen.

Jos olen päiväkodilla vasta vähän ennen viittä, annan lapselle pillimehun ennen kotimatkaa. Ruoka on sitten kun pääsemme kotiin, itselläni on kovempi nälkä kuin lapsilla, hehän ovat syöneen kahden jälkeen välipalaa.

Yhteistyössä