Kysymys raskausdiabeetikoille (ja miksei muillekin asiasta tietäville)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Neulatyyny
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

Neulatyyny

Vieras
Minulla on rd ja olen nyt viikon verran mittaillut arvoja kotona. Hyvin on mennyt, kaikki arvot olleet alle rajojen. Mutta nyt alkoi epäilyttää olenko saanut liian hyviä tuloksia. Onko mahdollista että tunti lasagneaterian jälkeen verensokeri on vain 5.0? Annos oli kyllä pieni ja lisukkeena vain kasviksia (ei siis leipää tai muita hiilareita). Eilen kana+riisi -aterian jälkeen arvo oli 5.5.

Tämä epäilys heräsi, koska viime päivinä minulla on ollut vaikeuksia pistämisessä; nipistys tuntuu mutta verta ei tule lainkaan tai tarpeeksi. Olen joutunut puristelemaan sormia kaikin voimin enkä välttämättä sittenkään saa kunnon veripisaraa sormepäähän. Jossain toisessa keskustelussa joku sanoi, että liian läheltä pistoskohtaa ei saa puristaa, jottei kudosneste pääse laimentamaan näytettä. Ja nyt sitten mietin ovatko nuo saamani hyvät arvot todellisia vai paniikkipuristusten laimentamia. Äskeisen näytteen saamiseksi pistin itseäni 4 kertaa ja tuhlasin kaksi liuskaa, kun ensimmäiseen ei tullut tarpeeksi verta ja mittari herjasi erroria. Ekan pisaran olen muistanut pyyhkiä paperiin.

Mulla oli sokerirasituskokeessa arvo yli rajojen ja kotona mittailin sokereita ja söin ihan normaalisti. Kaikki arvot oli koko ajan hyviä ja lapsikin syntyi normaalikokoisena, eikä hänenkään sokereissa ollut häikkää.

Mutta tosiaan, kun verta ottaa testiä varten, ei saisi oikein puristaa verta ulos sormesta.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mulla oli sokerirasituskokeessa arvo yli rajojen ja kotona mittailin sokereita ja söin ihan normaalisti. Kaikki arvot oli koko ajan hyviä ja lapsikin syntyi normaalikokoisena, eikä hänenkään sokereissa ollut häikkää.

Mutta tosiaan, kun verta ottaa testiä varten, ei saisi oikein puristaa verta ulos sormesta.

Minä hain mittarin diabeteshoitajalta, joka kyllä neuvoi ja näytti että sormen juuresta saa puristaa. Mutta alkaa keinot loppua kun ei puristamallakaan meinaa saada yhtä hemmetin veritippaa ulos! Outoa että aluksi pistäminen sujui hyvin ja sitten yhtäkkiä meni tällaiseksi.

Kai olet sormea muistanut vaihtaa välillä? Nyt tuli mieleen, et olisko jotain keinoakin ollut, että veren saisi helpommin tulemaan, voisko olla sormen lämmittäminen tms? Kai kunnolla kuitenkin pistät sen piikin sormeen?

Alkuperäinen kirjoittaja Neulatyyny:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Minä hain mittarin diabeteshoitajalta, joka kyllä neuvoi ja näytti että sormen juuresta saa puristaa. Mutta alkaa keinot loppua kun ei puristamallakaan meinaa saada yhtä hemmetin veritippaa ulos! Outoa että aluksi pistäminen sujui hyvin ja sitten yhtäkkiä meni tällaiseksi.

Otatko aina näytteen samasta sormesta vai vaihteletko? Oon ymmärtänyt että vaikka kyse onkin sormenpäästä otettavasta veritipasta niin niitä sormiakin kannattaa vaihdella....

siinä neulassa voi valita reiän koon. Jos verta tulee niukasti, niin valitsee isomman reiän.

Mulla raskausdiabetes pysyi hyvin kurissa ruokavaliolla. Paljon kasviksia ja turhat hiilihydraatit pois.

Lapsi synytyi liiankin pienikokoisena ja vaikka ultran mukaan piti olla normaalilla käyrällä.

Voi olla tietysti toikin, että verta ei ole ollut tarpeeksi tai on ollut kudosnesteen laimentamaa. Mä ainakin jouduin laittamaan sen piston suurimmalle mahdolliselle (oisko ollut 5? mulla on nyt raskauden jälkeen ollu naftaliinissa se laite enkä jaksa kaivella) ja laukaisemaan pistolaitteen niin että painoin sitä tosi kovaa sormea vasten, sitten vasta teki tarpeeksi ison reiän. Ja pistin enemmän sormenpään sivuun, missä iho on ohuempaa.

Onhan sekin mahdollista, että laite ei vaan näytä oikein. Pystyisitkö esim. neuvolassa tarkistamaan asian, siis pyytäisit saada mitata siellä heidän laitteellaan ja samalla omallasi, niin että voit verrata lukemia?

Mahdollista on tietysti sekin, että sulla vaan on ruokavalion myötä veriarvot parantuneet huikeasti. Mä en enää muista tarkkoja ruokailun jälkeisiä arvojani, mutta sen muistan, että ne olivat reippaasti alle rajojen koko raskauden ajan, vaikka etenkin lopussa söinkin vähän turhankin vapaasti :ashamed: . Toisaalta mulla sokerirasituksessa 1 ja 2 tunnin arvot olivatkin ok ja narahdin paastoarvosta, joka oli just siinä rajalla, eli mun ongelma ei ollut alunperinkään ruokailunjälkeiset vaan paastoarvo.

Toivottavasti auttoi jotain!

Ja vielä tuli mieleeni vinkki, jolla verta voi houkutella reiästä ulos: sormenpäätä ei tosiaan saa puristaa, mutta voit sivellä sitä. Laske käsi alas ja liu'uta toisella kädellä sormea pitkin kevyesti painaen, tyvestä kohti sormenpäätä.

Kiitoksia vastanneille! Ainakaan alhaiset tulokset eivät voi johtua siitä että verta ei olisi ollut liuskassa tarpeeksi, siinä tapauksessa mittari herjaa eikä anna tulosta.

Olen toki vaihtanut sormea, yleensä olen ottanut kaksi peräkkäistä arvoa samasta sormesta hiukan eri kohdista ja vaihtanut sitten sormea. Sain ohjeeksi ottaa arvoja vain keskisormesta ja nimettömästä ja nyt alkaa sormenpäät käydä vähiin jos/kun joudun pistämään useita kertoja saadakseni yhden arvon. En tajua mikä tässä yhtäkkiä on niin vaikeaa.

Äskeisen säätämisen jälkeen napsautin kynän yhtä pykälää "isommalle", katsotaan jos se auttaisi. Olen tässä viikon aikana toki saanut suurempiakin arvoja (6.7 ja 7.4), mutta silloin ei ollut ongelmia pistämisessä ja luotan niihin tuloksiin kyllä.

Jos syöt ohjeiden mukaan, niin ei se sokeri välttämättä nouse, ei ainakaan mulla.

Mä lämmittelin sormia monesti ennen pistoa, hieroin käsiä yhteen jne. Verta tosin tuli mulla helposti kun vähän sitten vaan puristi siitä nivelen kohdalta ja liu'utti sormia alaspäin.

Alkuperäinen kirjoittaja uh:
Jos syöt ohjeiden mukaan, niin ei se sokeri välttämättä nouse, ei ainakaan mulla.

Mä lämmittelin sormia monesti ennen pistoa, hieroin käsiä yhteen jne. Verta tosin tuli mulla helposti kun vähän sitten vaan puristi siitä nivelen kohdalta ja liu'utti sormia alaspäin.

Aion jatkossa lämmitellä sormet kunnolla ennen pistämistä, jumppaan niihin kunnon verenkierron päälle ja käytän yhtä pykälää isompaa pistossyvyyttä. Täytyy myös kiinnittää huomiota siihen, että painan kynän tarpeeksi lujasti sormea vasten (tässä on saattanut olla ainakin osasyy ongelmaan). Katselin vihkosta arvojani, ekana mittauspäivänä olen saanut arvoksi 5.8 kun söin kanaa+riisiä toisessa muodossa, eli kyllä kai periaatteessa myös nämä viimeisimmät 5.5 ja 5.0 ovat mahdollisia.

Tulipa kilahdettua kunnolla tällekin päivälle :D Meinasin viskata mittarin ikkunasta pihalle kun meni niin hermot siihen sähläämiseen.

Alkuperäinen kirjoittaja Beep:
Uteliaisuudesta kyselen, että saatteko mittarit lainaksi vai omaksi?

Mä en edes saanut mittaria neuvolasta tai mistään :( . Pyysin kyllä muttei annettu (mä en tosin koskaan käynytkään edes missään diabeteshoitajalla, äitipolilla tms., ilmeisesti terkan mielestä mun arvot ei sit kuitenkaan olleet niin huonot??). Mä itse kettuunnuin niin pahasti siihen tilanteeseen kun en yhtään tiennyt mitkä ruoka-aineet mulla voisi nostaa verensokeria (kun toisethan voi syödä suunnilleen mitä vain, kunhan kohtuudella, toiset taas joutuvat jättämään ihan kaikki esim. maitotuotteet pois) ja halusin olla varma, etten aiheuta mitään vahinkoa vauvalle, joten mä ostin ihan oman mittarin, ja tietysti kaikki lansetit, liuskat ym. tilpehöörit siihen. En muista mistä, mutta googlettelin ja vertailin hintoja ja jostain nettikaupasta sit tilasin.

jos et saa sormesta, voit mitata myös esim. korvalehdestä tai käsivarren ihosta. Omassa mittarissani tuli matkassa ohjeet näihin vaihtoehtoisiin pistopaikkoihin. Ja kuten sanottu, suurenna neulan kokoa ja paina kunnolla ihoon. En mä oo koskaan kuullut että mitattaisiin vaan keskisormesta ja nimettömästä.

ja meillä saa mittarin ihan omaksi. Ja kun liuskat loppuu, saa yleensä uuden mittarin. niitä kun on läjäpäin mutta pelkkiä liuskoja ei niihin enää tilata.

Omaksi sain. Neuvolassa käskettiin vaan soittamaan terveyskeskuksen diabeteshoitajalle, jolta sain mittarin tykötarpeineen ja opastuksen sen käyttöön.

Olen kokeillut tänään ketjussa mainittuja keinoja eli lämmittin sormet hyvin ennen mittauksia ja painoin pistokynän lujasti sormeen kiinni. Vaihdoin pistosyvyyden yhtä pykälää syvemmälle ja lisäksi annoin käden roikkua vapaasti alaspäin heti pistämisen jälkeen. Veritippa tulee lähes itsekseen, toisen käden peukalolla kevyesti sormen tyvestä/keskeltä painaen. Eilisestä sisuuntuneena söin tänään lounaaksi saman setin eli pienehkön annoksen lasagnea ja paljon kasviksia. Tunti ruokailun jälkeen arvo oli 5.1 eli uskon että eilisetkin "liian hyvät" arvot olivat ainakin oikeaa suuruusluokkaa :) Hyvä ruoka, perempi mieli :D

Omaksi sain. Neuvolassa käskettiin vaan soittamaan terveyskeskuksen diabeteshoitajalle, jolta sain mittarin tykötarpeineen ja opastuksen sen käyttöön.

ei sitä omaksi saada, täällä ainakaan
diabeteshoitajalta sain mutta piti palauttaa synnytyksen jälkeen

Alkuperäinen kirjoittaja RD:

ei sitä omaksi saada, täällä ainakaan
diabeteshoitajalta sain mutta piti palauttaa synnytyksen jälkeen

Ok, voi olla niinkin. Pitää sitten ostaa oma mittari jos haluaa vielä synnytyksen jälkeen seurata arvoja kotona.

ja minä ainakin sain hyvin sen tipan tulemaan kun otin näytteen sormen sivulta, ei ihan päästä :)

Tämä on hyvä neuvo. Itsekin huomasin että sormen sivuilta saa tipan paremmin kuin keskeltä ja valmistajan sivuilla tuon mittarin/kynän ohjeissakin lukee, että pistokohta kannattaa valita sormen sivuilta (käytiin katsomssa sivut sen jälkeen kun pistäminen meni vaikeaksi). Mulla taisi juuri ne vaikeimmat mittaukset olla sellaisia, että yritin saada tippaa sormenpään keskeltä. Ja tosiaan jostain syystä diabeteshoitaja sanoi että arvot otetaan keskisormesta tai nimettömästä, en tiedä miksi.

ja minä ainakin sain hyvin sen tipan tulemaan kun otin näytteen sormen sivulta, ei ihan päästä :)

Tämä on hyvä neuvo. Itsekin huomasin että sormen sivuilta saa tipan paremmin kuin keskeltä ja valmistajan sivuilla tuon mittarin/kynän ohjeissakin lukee, että pistokohta kannattaa valita sormen sivuilta (käytiin katsomssa sivut sen jälkeen kun pistäminen meni vaikeaksi). Mulla taisi juuri ne vaikeimmat mittaukset olla sellaisia, että yritin saada tippaa sormenpään keskeltä. Ja tosiaan jostain syystä diabeteshoitaja sanoi että arvot otetaan keskisormesta tai nimettömästä, en tiedä miksi.

Minuakin neuvottiin ottamaan keskisormesta tai nimettömästä. Mulla on kehno ääreisverenkierto, joten aina kun pesin kädet ennen näytteenottoa, käytin oikein lämmintä vettä ja hieroin hartaasti.

Neula kannattaa tosiaan pistää vähän sen sormenpään pehmeimmän kohdan sivuun, koska siinä suonet on kuulemma paremmin esissä.

Helsingissä laite annettiin omaksi ja liuskoja sai hakea lähetteellä lisää.

Yhteistyössä