Kysymys oliivituntijoille

Mietin tuossa aamiaissämpylitä leipoessani erilaisia oliivilaatuja (oliiveja tänään mausteena).
Osaako joku sanoa, onko Kalamato-oliiveilla muuta eroa muihin oliiveihin kuin väri (?) ja kasvupaikka? Miten maku eroaa?
Itse en ole mikään oliivien ystävä joten vaikka syön, niin nyansseja en osaa erottaa.

Ja KVG-ihmetteleijöille tiedoksi: Ei. Google ei vastannut tyydyttävästi. :D

"vieras"
Mulle tärkein kriteeri on just se väri, kun en halua syödä mitään mustaksi värjättyjä vaan luonnollisen värisiä oliiveja. Kyllä niissä makukin on paljon aidompi, en osaa kuvailla sitä mutta paljon parempi.

herkkup
Kreikassa ne Kalamata-oliivit maistuu miljoona kertaa paremmilta kuin täällä normi-oliivit, mutta täällä kun oon ostanu Kalamtaoja, niin ei ne vaan oo yhtä hyviä. Mutta niissäkin on varmaan eroja..

[QUOTE="vieras";23198270]Mulle tärkein kriteeri on just se väri, kun en halua syödä mitään mustaksi värjättyjä vaan luonnollisen värisiä oliiveja. Kyllä niissä makukin on paljon aidompi, en osaa kuvailla sitä mutta paljon parempi.[/QUOTE]

Täh? Meilläpäin mustat oliivit kasvaa puussa, ei niitä värjätä tarvitse :D

[QUOTE="vieras";23198270]Mulle tärkein kriteeri on just se väri, kun en halua syödä mitään mustaksi värjättyjä vaan luonnollisen värisiä oliiveja. Kyllä niissä makukin on paljon aidompi, en osaa kuvailla sitä mutta paljon parempi.[/QUOTE]

Kiitos. Minua jäi oikein vaivaamaan tuo, kun olen aina mieltänyt ne jotenkin "paremmiksi" kuin vihreät. Jäin miettimään, että mistä moinen ajatus on päähäni iskostunut.
Kuten sanottua itse en erota mausta vihreää ja mustaa oliivia vaan valitsen lähinnä ulkonäön perusteella sen mitä mihinkin ruokaan laitan.
:D

Minä käsitin hänen viestinsä niin että muut mustat kuin kalamato-oliivit, ovat värjättyjä.
Käsitinkö väärin?
Niin no siis mehän asutaan Espanjassa ja mm. tytön lempileikkipuisto on reunustettu mustien oliivien oliivipuilla.

Ja kyllä ainakin Espanjan wikipediasta löytyy tosi monta eri lajiketta, jotka sitten maistuu eriltä ja joita käytetään eri tarkoituksiin.

"Noo"
Vihreä oliivi on raaka oliivi, joka suolataan tai hapatetaan käyttöön. Kypsänä oliivi on tummansininen.

Mustat oliivit yleensä on liuotettu lipeässä, käsitelty hapolla ja rautaglukonaadilla ja lopuksi partöroitu ja purkitettu.

Wikipedia tiesi kertoa!

[QUOTE="Noo";23198406]Vihreä oliivi on raaka oliivi, joka suolataan tai hapatetaan käyttöön. Kypsänä oliivi on tummansininen.

Mustat oliivit yleensä on liuotettu lipeässä, käsitelty hapolla ja rautaglukonaadilla ja lopuksi partöroitu ja purkitettu.

Wikipedia tiesi kertoa![/QUOTE]

Joo nuo minäkin löysin. Ja jotain teitoa lajikkeista lähinnä kavsupaikan perusteella. Ei kuitenkaan maun, mikä kiinnostaisi eniten.
:)

Kalamata-oliivi on ainakin ihan eri kuin se halpis-musta oliivi. Sehän on maailman hirvein oliivi. Eri merkeillä on eroja maussa. Tykkään eniten kalamatasta, mutta ei kaikilla valmistajilla ne ole hyviä. Vihreistä ostetaan jotain prisman luomua ja se on hivenen liian kova makuuni.

"puddighinu"
mun mielestä ne kalamata-oliivit taas on parempia kuin muut, masituu vähemmän, kun itse en pahemmin oliiveista välitä. Ja pakko ne mustat oliivit on käsitellä, ei oliiveja voi syödä sellasenaan.

"vieras"
Menee nyt vähän OT, mutta mustien oliivien värjäykseen käytetty aine, rautaglukonaatti Fe2+, on siis sitä samaa rautaa, mitä rautatableteissa. Ja kyllä kaikki mustat oliivit ovat niitä kypsänä poimittuja, väriainetta lisätään väriä syventämään ja tasoittamaan. Nyt on kyllä trendinä lisäaineettomuus ja kaikkiin täällä Suomessa myytäviin espanjalaisiin oliiveihinkaan ei enää väriainetta lisätä. Joo ja itse en oliiveista niin hirveästi tykkää. Parhaita ovat mielestäni esim. valkosipulimarinoidut, joissa maistuu pääasiassa valkosipuli, ei oliivi :D

calamata-oliivit on paljon maukkaampia kuin tavalliset vihreet tai mustat :) suolasempia, ja se maku on voimakkaampi. Ne missä on vielä kivet sisällä, on lisäks paljon mehukkaampia kuin kivettömät kuivat oliivit :x mieluiten käytän pelkkiä niitä.

Oliiveja oli paljon, mutta pääosin erilaisilla täytteillä eli oliiviraaka-aine kaikissa sama.

Valkosipuli- ja paprikatäytteisiä katselin ostosilmällä.

Juustotäytteisiä ja anjovistäytteisiä voisi myös kokeilla, mutta sitten joskus kun mies ei ole kotona (hän allerginen mm. maito- ja kalatuotteille).

Antakaapas hyviä vinkkejä mihin muualle kuin salaatteihin ja leipä/sämpylätaikinaan noita kannattaisi laittaa?

Viimeksi muokattu:
"vieras"
Minusta parhaita ihan vaan marinoidut oliivit lisäkkeinä ja suolaisena naposteltavana esim. juhlissa buffet-tarjottavana tai illanistujaisissa tapaksina. Tietysti sopivat myös välimerelliseen kalakeittoon tai sitten voi tehdä tomaattipohjaisen kastikkeen lihalle tai kalalle, mihin laittaa oliiveja.
Juu, olen kyllä senverran tarkkaan palstaa seurannut, että Mummeliisan perheessä kaikille ei kala sovi :)
Lihapulliin tai jauhelihamurekkeen täytteeseen voi myös käyttää, kun varoo, ettei tule liian suolaista.
Ja pizzan täytteeseen tietysti!

Yhteistyössä