Kysymys niille joista lapsia ei kannata tehdä ennen 20vuotta

• Viestiketjun aloittaja Heluna
  • Ensimmäinen viesti
Heluna
Minkä ikäisenä itse sait esikoisesi?
Miksi olet tuota mieltä?
MIkä on mielestäsi sopiva ikä tehdä lapsia?
Ajatteletko että teiniäidistä 15-18v tulee yh?
Onko vanhempi äiti mielestäsi lapsen kannalta parempi?

Minkä ikäisenä itse sait esikoisesi? 30v.
Miksi olet tuota mieltä?Ensinnäkin lapset kuuluvat avioliittoon.Ja muutenkin kantsii elää se nuoruus ensin.
MIkä on mielestäsi sopiva ikä tehdä lapsia? 20+
Ajatteletko että teiniäidistä 15-18v tulee yh? En
Onko vanhempi äiti mielestäsi lapsen kannalta parempi? Ei välttämättä

Utelias
Alkuperäinen kirjoittaja Roz Doyle:
Miksi olet tuota mieltä?Ensinnäkin lapset kuuluvat avioliittoon.
Mun on ihan pakko udella. Kun on ihmisiä jotka ei jostain syystä tahdo koskaan naimisiin, joten pitääkö lasten teko siis jättää kokonaan pois? Millä tavalla avioliittous tekee ihmisestä oikeututemman tekemään lapsia kuin esim avoliitossa tai kihloissa elävän?
M

Mä nyt vastaan vaan ihan ympäripyöreästi et kyllä sitä lastentekoa voisi venyttää vähän pidempää kun on sitä aikaa myöhemminkin.
Mä olen hyvä äiti, tosi hyvä, siitä on todistajia :D
Mutta en tietenkään tuomitse nuoria äitejä, ei siksi et mulla ei ole varaa siihen vaan siksi et äitiys ei ole niinkään iästä kiinni.
Mä vaan olen sitä mieltä et voishan sitä odotella vähän pidempää sitä äitiyttä :)
Ja itse olen saanut 2 lasta alle 20v ja yhden sitten vanhempana nyt et ei mitään teiniäitejä vastaan eikä vanhempiakaan äitejä sen puoleen :)

Alkuperäinen kirjoittaja Heluna:
Minkä ikäisenä itse sait esikoisesi? 28, jos ei olisi ollut keskenmenoa, olisin tullut äidiksi 26-vuotiaana
Miksi olet tuota mieltä?en ihan tuota 20+ allekirjoita, mutta soisin, että lapsia saisivat toivotusti täysi-ikäiset ihmiset
MIkä on mielestäsi sopiva ikä tehdä lapsia?kun on täysi-ikäinen ja sopivassa parisuhteessa tai jos ei ole parisuhdetta, olisi ehkä hyvä olla vähän vanhempikin kuin vaikka 18, että siis on varmasti yksin halunnut lapsen
Ajatteletko että teiniäidistä 15-18v tulee yh?en
Onko vanhempi äiti mielestäsi lapsen kannalta parempi?en osaa sanoa tuohon juuta tai jaata, ei mitenkään automaattisesti ainakaan.

vieras
Minkä ikäisenä itse sait esikoisesi? 17 v.
Miksi olet tuota mieltä? Opiskelut sujuisivat ehkä helpommin lapsettomana. Taloudellinen tilanne olisi ehkä parempi, kun opinnot valmistuisivat ennen lasten syntymää.
MIkä on mielestäsi sopiva ikä tehdä lapsia? Riippuu ihmisestä ja elämäntilanteesta. Jotkut eivät ole koskaan "sopivan ikäisiä" vanhemmiksi...
Ajatteletko että teiniäidistä 15-18v tulee yh? Ei välttämättä. Minusta ei ainakaan ole tullut.
Onko vanhempi äiti mielestäsi lapsen kannalta parempi? Lapsen kannalta äidin kronologisella iällä ei ole merkitystä vaan millainen vanhempi hän on.

:P
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Minkä ikäisenä itse sait esikoisesi? 17 v.
Miksi olet tuota mieltä? Opiskelut sujuisivat ehkä helpommin lapsettomana. Taloudellinen tilanne olisi ehkä parempi, kun opinnot valmistuisivat ennen lasten syntymää.
MIkä on mielestäsi sopiva ikä tehdä lapsia? Riippuu ihmisestä ja elämäntilanteesta. Jotkut eivät ole koskaan "sopivan ikäisiä" vanhemmiksi...
Ajatteletko että teiniäidistä 15-18v tulee yh? Ei välttämättä. Minusta ei ainakaan ole tullut.
Onko vanhempi äiti mielestäsi lapsen kannalta parempi? Lapsen kannalta äidin kronologisella iällä ei ole merkitystä vaan millainen vanhempi hän on.
Sepä oiski kyllä jos äitin ikä ois kronologisesti nurinpäin.. :D

vieras
32v

Miksi olet tuota mieltä?
Ennen lasta on hyvbä luoda kestävä ja tasapainoinen aikuisten parisuhde, kouluttaa itsensä ja käydä töissä hankkien rahaa tulevaa perhe-elämää varten esim ostaa asunto. Elämä pitää olla tasapainossa ja aikuista elämänkokemusta että lapsia voi edes ajatella.

20-45v

Töiden kautta tämä on tottua, teiniäitejä tapaan päivittäin ja valtaosa heistä päätyy jossain vaiheessa yh:ksi, oli se sitten jo raskausaikana tai kun lapsi on 3v.

Yleistäen kyllä.

Äityli
Minkä ikäisenä itse sait esikoisesi? 34
Miksi olet tuota mieltä? Olin itse 20-vuotiaana aivan lapsi vaikka omillani asuinkin
MIkä on mielestäsi sopiva ikä tehdä lapsia? 20-3.. (?)
Ajatteletko että teiniäidistä 15-18v tulee yh? En
Onko vanhempi äiti mielestäsi lapsen kannalta parempi? Kyllä nuorella äidillä on puolensa - ehkä kypsyys ratkaisee.

Minkä ikäisenä itse sait esikoisesi? 23, kahden vuoden "tekemisen" jälkeen
Miksi olet tuota mieltä?Järkeni on. Tänään tiedän -omastakin kokemuksesta- että kovin nuorena parisuhteen solmineet useinkin oakenee siihen parisuhteeseen tunne-elämän ongelmia. Tunnetasolla jokin taistelee vastaan, koska itsellä oli kova vauvakuume jo 1 vuotiaana. Nyt vaan on niin, että tänään on pakko myöntää, että syy oli tunne-elämän epätasapaino.
MIkä on mielestäsi sopiva ikä tehdä lapsia?Kun on ensin oikeasti itsenäistynyt, ei niin että on hyökännyt lapsuuden kodista eunteita pakoon parisuhteeseen, vaan ihan oikeasti itsenäistynyt. Kyllä se liki 20 menee.
Ajatteletko että teiniäidistä 15-18v tulee yh?En
Onko vanhempi äiti mielestäsi lapsen kannalta parempi?Ei välttämättä.

Esikoisen sain 18-vuotiaana, enkä suosittele kenellekkään!

Olen itse kokenut sen, ettei ihminen ole vielä teininä valmis äidiksi. Toisen lapseni sain 29-vuotiaana, ja silloin vasta olin valmis äidiksi.

Kyllä teiniäidit joutuvat useammin yh:si (myös minä itse aikanaa).

Itse olen parempi äiti toiselle lapselleni, kuin olin teininä esikolle.

Äiti
Minkä ikäisenä itse sait esikoisesi? 32

Miksi olet tuota mieltä? Nuoruus olisi hyvä elää ensin, että on tarpeeksi valmis huolehtimaan toisesta ihmisestä. Kokemuksen kautta myös järki ja kypsyys lisääntyy.

MIkä on mielestäsi sopiva ikä tehdä lapsia? 25-35
Ajatteletko että teiniäidistä 15-18v tulee yh? Valitettavasti usein kyllä. Harvoin nuorena aloitetut ihmissuhteet muutenkaan kestävät, oli lapsia tai ei.
Onko vanhempi äiti mielestäsi lapsen kannalta parempi? Kyllä.

hmm
minä sain esikoiseni 19 vuotiaana ja olin tuolloin täysin valmis äidiksi. Olen nyt alta kolmekymppinen neljän lapsen äiti ja opiskelen ammattia itselleni. Olen lapseni "tehnyt" ja voin alkaa nyt elää omaa elämää, meillä on vauva-ajat taaksejääneet. On ihanaa olla vapaa vaipparumbasta yms. kun nuorinkin on jo 3,5 vuotias, ja olen vielä itse suht nuori.
Mielestäni on turha yleistää tässä asiassa, joku on valmis äidiksi hyvinkin nuorena, toinen ei edes nelikymppisenä :)

hmm
ja lisään vielä että olen edelleen mieheni kanssa yhdessä, minusta ei siis tullut yksihuoltajaa. Olin 17 kun tapasin mieheni ja hänen kanssaan olen ollut siitä asti yksissä, ja aion olla lopun elämääni :)

minä vain
Miksi olet tuota mieltä?
vastasin vaikka en olekkaan otsikon kanssa yhtämieltä
-19v
-koska on ihmisiä jotka selviytyvät ikään katsomatta mistä vain, mielestäni ikää tärkeämpää on se kuinka paljon ihmisellä on järkeä päässä ja sitä järkeä voi yhtä lailla olla 20viuotiaalla kuin taas 32vuotias voi olla aivan hulttio vielä. riippuu todella paljon elämäntilanteista ja asenteista.
-ehkä 15vuotiaasta tulee suuremmalla todennäköisyydellä yh kuin vanhemmasta.
-mielestäni iällä ei ole väliä. molemmissa ikäluokissa on hyvät ja huonot puolensa.

minä vain
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Puolustajat:
Kertokaa mitä hyvää on 15v teiniäidissä? Mitä hän voi tarjota lapselleen? Varsinkin jos on yh?
en puolustele teiniäitiyttä, mutta jos niin sattuisi käymään omalle tyttärelleni niin tottakai auttaisin häntä kaikin mahdollisin keinoin.
mielestäni tähän pätee sanonta äiti kuin äiti, varmasti se 15vuotias teini rakastaa lastaan ihan yhtäpaljon kuin se 35vuotias äiti. sitäpaitsi ei yli kolmekymppistenkään erot kovin hyarvinaisia ole. tunnen monta jotka ovat eronneet ennen 40v ja lapset tehty 35v. vaikka olisivat olleet 15vuotta yhdessä niin se lapsen tulo on sitten kaatanut parisuhteen kun ei pystytä totumaan siihen että omaa aikaa ei olekkaan.

jaa
tuo on niin tapauskohtaista. Teiniäidillä voi olla tarjota paljon enemmän lapselleen kuin monella yli kolmekymppisellä. Uskon että "huonoimmat" äidit löytyvät taatusti tästä kolmekymppisten ikäluokasta. Teiniäideillä on useimmiten tukiverkosto ympärillään, toki poikkeuksiakin on. Tuskinpa kukaan silti ketään kannustaa teiniäitiyteen.

näin on
tämä on niitä ikuisuus aiheita. vanhemmalla iällä äidiksi tulleet nostavat itseään jalustalle ja perustelevat sillä paremmuuttaan että on omaisuutta koulutusta ja työpaikka. MUTTA tässä maailmassa tapahtuu yllättäviä asioita, voi jäädä työttömäksi ihan missä iässä tahansa, sairastua, erota, omaisuus jaetaan puoliksi jolloin joko molempien tai toisen niskaan jäävät hirveät velat.. voi joutua yhteiskunnan elätiksi oli ikä mikä tahansa. ehkä se teiniäiti on lapsen kanssa pari ekaa vuotta kotona ja lähtee sitten opiskelemaan ja pääsee töihin. ihan samalla tavalle se yli kolmekymppinenkin äiti on elänyt nuoruudessaan opintotuilla ja ehkä vanhempiensakkin rahoilla, ja mahdollisesti vielä pidempään kun ei ole ollut kiirettä aloittaa työntekoa ja maksaa omia kulujaan.

ap
Moni tuntuu ajattelevan että jossain 20-45 välissä olisi hyvä tehdä lapset ja monen mielestä vielä vähintään 25v pitäisi olla. Luonto sotii kuitenkin tällaista ajatusta vastaan, koska nainen on nuorena hedelmällisimmillään. 25 vuoden jälkeen hedelmällisyys heikkenee ja miltei romahtaa 35 ikävuodesta alkaen. Miksi sotia luontoa vastaan??

Alkuperäinen kirjoittaja Utelias:
Mun on ihan pakko udella. Kun on ihmisiä jotka ei jostain syystä tahdo koskaan naimisiin, joten pitääkö lasten teko siis jättää kokonaan pois? Millä tavalla avioliittous tekee ihmisestä oikeututemman tekemään lapsia kuin esim avoliitossa tai kihloissa elävän?
M
Tehköön jokainen mitä haluaa.

Alkuperäinen kirjoittaja näin on:
tämä on niitä ikuisuus aiheita. vanhemmalla iällä äidiksi tulleet nostavat itseään jalustalle ja perustelevat sillä paremmuuttaan että on omaisuutta koulutusta ja työpaikka. MUTTA tässä maailmassa tapahtuu yllättäviä asioita, voi jäädä työttömäksi ihan missä iässä tahansa, sairastua, erota, omaisuus jaetaan puoliksi jolloin joko molempien tai toisen niskaan jäävät hirveät velat.. voi joutua yhteiskunnan elätiksi oli ikä mikä tahansa. ehkä se teiniäiti on lapsen kanssa pari ekaa vuotta kotona ja lähtee sitten opiskelemaan ja pääsee töihin. ihan samalla tavalle se yli kolmekymppinenkin äiti on elänyt nuoruudessaan opintotuilla ja ehkä vanhempiensakkin rahoilla, ja mahdollisesti vielä pidempään kun ei ole ollut kiirettä aloittaa työntekoa ja maksaa omia kulujaan.
Mä olisin halunnut lapsia kaksikymppisenä mutta toisin kävi.Olen tavallisen koulutuksen käynyt duunari.Mulla ei ole omaisuutta.

Keittiönoita
Minkä ikäisenä itse sait esikoisesi?: 24 v
Miksi olet tuota mieltä? Alle 20 veenä harvoilla on sellainen taloudellinen tilanne, että lapsensa pystyisi elättämään.
MIkä on mielestäsi sopiva ikä tehdä lapsia? Kun se taloudellinen tilanne on kunnossa, nuoruden juoksut on juostu ja on valmis ottamaan vastuun toisesta ihmisestä seuraavaksi 18 vuodeksi.
Ajatteletko että teiniäidistä 15-18v tulee yh? Ajattelen. Tosin mulla ei ole mitään tilastotietoa asiasta. Omassa tuttavapiirissäni näin on kuitenkin käynyt.
Onko vanhempi äiti mielestäsi lapsen kannalta parempi? Ei. Oleellista on musta se, että lasta hankkiessaan tiedostaa, mitä on tekemässä ja että se vastuu kestää miltei 20 vuotta. Jotkut ovat valmiimpia äidiksi nuorempina ja jotkut taas vanhempina.

Minkä ikäisenä itse sait esikoisesi? 27 v.
Miksi olet tuota mieltä? Ennen lapsia pitää ehtiä elää nuoruuttaan villinä ja vapaana. Opiskella, tavata se ihan oikeasti oikea mies jonka kanssa perustaa perheen.
MIkä on mielestäsi sopiva ikä tehdä lapsia? Kääk...vaihtelee tietty tapauksesta riippuen, mutta sanoisin että 22 v alkaen.
Ajatteletko että teiniäidistä 15-18v tulee yh? Suurimmasta osasta varmaan tulee jossain vaiheessa.
Onko vanhempi äiti mielestäsi lapsen kannalta parempi? Vanhempi = ei teini-ikäinen: on. Enemmän elämänkokemusta, mahdollisuus tarjota lapselle paremmat eväät elämään.

Yhteistyössä