kysymys niille joilla 4 hlö perhe ja ruokaan menee rahaa VAIN n.200-300!!

  • Viestiketjun aloittaja helppiä
  • Ensimmäinen viesti
helppiä
miten noin vähällä pärjäätte?mitä leivotte ite?mitä ostatte?vinkkejä ja neuvoja kaipailen.meillä 4hlö ja kuussa menee n 400e.....ja se on tuhottoman paljon!!
 
vieras
30 euroa, 3 henkeä (kaksi lapsia) ja ostin viikon ruuat.

Kaurapuuroa aamu- ja iltapalaksi. Jugurttia välipalaksi. Normaalit ruuat (makaronilaatikkoa, perunaa ja kastiketta jne). Vihannekset on sit tällä hetkellä pelkkiä juureksia :( Ja sit tietty maitoa.

Yleensä kyllä meilläkin menee 300 euroa kuussa. Nyt on vaan pakko pihistää.
 
k
Äkkiseltään kun laskee niin meillä menee semmosen 400 kuussa ruokaan. 4 henkinen perhe ollaan... ihan tavallista ruokaa ostetaan,harvemmin mitää kalliimpia lihoja, halvimmat vaihtoehdot valitaan kaupassa.. Lidlistä ostetaan lähes kaikki.
kerran viikossa isomman satsin käydään ostaa, eli jotai 60e, sit päälle vielä maitoo/vessapaperii tai mitä tarvii...
Niin 400 hujakoilla mennään.
 
k
Alkuperäinen kirjoittaja k:
Äkkiseltään kun laskee niin meillä menee semmosen 400 kuussa ruokaan. 4 henkinen perhe ollaan... ihan tavallista ruokaa ostetaan,harvemmin mitää kalliimpia lihoja, halvimmat vaihtoehdot valitaan kaupassa.. Lidlistä ostetaan lähes kaikki.
kerran viikossa isomman satsin käydään ostaa, eli jotai 60e, sit päälle vielä maitoo/vessapaperii tai mitä tarvii...
Niin 400 hujakoilla mennään.
Niin ja lisään vielä että meillä ostetaan erittäin harvoin kalliita valmisruokia, melkein kaikki normaalit kotiruuat tehdään itse!
Leivon sämpylää aina kun jaksan.
 
meillä
4 hlö perhe.. ja ruokaan menee n. 50euroa viikossa+ tietty jos vaippoja tarvii tms.. eli n. 200 euroa kuussa. Meillä on etuna se että lihat tulee muualta kun kaupasta. isäntä käy hirvimetsällä sykyisin ja lihajaon maksu on kuitenkin todella pieni kaupan hintoihin verrattuna jos koko vuotta ajatellaan. meille ei isännänkan tarii oikein mitään ostaa lahjaksi, joten muutaman vuoden verran on mun vanhemmat ostanu meille puolikkaan sian joululahjaksi xD näistä saadaan vuodeksi fileet ja kyljykset, kinkut, pihvilihat jne paistit ja kuin myöskin jauhetaan ite jauhelihat :) Kesällä kasvatan yrtit omallka pihalla ja mitä nyt pystyn kasvattaa ite.. marjat tulee omista puskista.. niin, kaipa se on se omavaraisuus mihin mie pyrin :) kaupassa katon tarkkaan sen hinnan.. laatu tulee heti toisena. siks muylla kauppareissuissa kestaa kun vertailen tuotteet tosi tarkkaan. toki oon jo löytäny edullisia tuotteita, mitkä oon todennu ihan hyväksi niin ei tarvii niin miettiä aina mitä sirtä ottaa.. viikoksi kerrallaan pyrin ostamaan ruokaa nii ei tarvii jokapäivä kaupassa ravata :)
 
Meillä menee tuon verran.

MUTTA, lihaa emme juurikaan osta, koska liha tulee luomuna metsästäen. (ei ole halpaa hupia aina sekään), makkaraa ja nakkeja silloin tällöin tai kanaa tulee ostettua kaupasta.

Perunat ostamme vanhempieni kanssa aina syksyisin ison satsin kerralla ja varastoimme kellariin.

Pullaa ei tule ostettua, leivon kaiken sellaisen itse, kakut ja muut. Leipääkin joskus, mutta sen pääosin ostan kaupasta.

Syömme jonkinverran puuroja, lounaat on sellaisia tuhdimman aamupalan luokkaa ehkä?

Ei mitään erikoisia muroja yms muita mitä lasken 'turhiksi' (suklaamurot, muromyslit jne., keksit, jogurttijuomat, sipsit, karkit)

Myöskään marjoja ei tule ostettua pussitettuina kaupasta ja äitini pitää meidät mehuissa kun on innokas säilömään ja omistaa melko paljon, etten sanoisi, marjapensaita.

Ruoka-aineallergioita ei ole.

Olen perusluonteeltani 'nuuka' :)

 
Alkuperäinen kirjoittaja meillä:
4 hlö perhe.. ja ruokaan menee n. 50euroa viikossa+ tietty jos vaippoja tarvii tms.. eli n. 200 euroa kuussa. Meillä on etuna se että lihat tulee muualta kun kaupasta. isäntä käy hirvimetsällä sykyisin ja lihajaon maksu on kuitenkin todella pieni kaupan hintoihin verrattuna jos koko vuotta ajatellaan. meille ei isännänkan tarii oikein mitään ostaa lahjaksi, joten muutaman vuoden verran on mun vanhemmat ostanu meille puolikkaan sian joululahjaksi xD näistä saadaan vuodeksi fileet ja kyljykset, kinkut, pihvilihat jne paistit ja kuin myöskin jauhetaan ite jauhelihat :) Kesällä kasvatan yrtit omallka pihalla ja mitä nyt pystyn kasvattaa ite.. marjat tulee omista puskista.. niin, kaipa se on se omavaraisuus mihin mie pyrin :) kaupassa katon tarkkaan sen hinnan.. laatu tulee heti toisena. siks muylla kauppareissuissa kestaa kun vertailen tuotteet tosi tarkkaan. toki oon jo löytäny edullisia tuotteita, mitkä oon todennu ihan hyväksi niin ei tarvii niin miettiä aina mitä sirtä ottaa.. viikoksi kerrallaan pyrin ostamaan ruokaa nii ei tarvii jokapäivä kaupassa ravata :)
Syöttekö hedelmiä ja juotteko minkä verran maitoa/syöttekö jogurttia? Entä juustot ym. leivänpäälliset? :xmas:
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
30 euroa, 3 henkeä (kaksi lapsia) ja ostin viikon ruuat.

Kaurapuuroa aamu- ja iltapalaksi. Jugurttia välipalaksi. Normaalit ruuat (makaronilaatikkoa, perunaa ja kastiketta jne). Vihannekset on sit tällä hetkellä pelkkiä juureksia :( Ja sit tietty maitoa.

Yleensä kyllä meilläkin menee 300 euroa kuussa. Nyt on vaan pakko pihistää.
Mitä sinä siis ostit? Oliko varastossa ruokaa viikolla? Onko joka päivälle joku ruoka?
 
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Työäiti:
Meillä on 3 ja menee lähemmäs 800e + 300e työpaikkaruokailua :) Mutta minä kyllä tiedän miksi - kotimainen, luomu, reilukauppa ja tuoretavara maksaa...

Mutta utelias olen minäkin.
Mua kiinnostaa että mitä te syötte, kun tuo 800 euroa on valtava määrä pelkkään ruokaan, jos syötte vain päivällisen ja iltapalan kotona viikolla?
 
Eli tähän mennessä kaikki oikeasti noin vähällä selvinneet saavat ravintoa muualtakin kuin kaupasta, lihat metsästä + kasviksia omasta maasta tai vastaavaa. Mitenhän me kaupungin elätit saisimme kauppalaskua pienemmäksi?

Meillä menee varmaan 500-600 kuussa ruokaan, mutta mä syön ihan liian paljon karkkia, siihen menee ihan kamalasti rahaa. Toinen, mistä voisi vielä säästää, on limu, sitä juodaan paljon (en juo kahvia, ja jostainhan se kofeiini on saatava).

Joskus kokeiltiin niin, että mahdollisimman halvalla yritettiin selvitä viikon ostoksista, niin tuo 30 euroa riitti. Sellaista ei vain jaksaisi pidemmän päälle, kaikkein halvinta leipää, vain halvinta lihaa ja sitäkin vähän, jne...
 
meillä
juu, lapsille on aina banskua kaapissa, ja joskus jos on tarjouksessa, jotain muutakin. jugurtit yleensä litran purkeissa, joskus viiliä. juuston perään meillä ollaan kovasti, joten sitä on yleensä iso reilun kilon köntsä kaapissa :D makkarat vaihtelee, vähän rahatilanmteenmukaan, mutta niitäkin pyritään pitämään että olisi edes jotain.. joskus lauantaita, joskus euroshoppoerin meetwurstia :) meillä isäntä on maitoallergikko joten maitopohjaisia ruokia ei edes voida tehä. jotain muuta niksiä niihin yritän keksiä. joten myöskin maidon kulutus tosin on vaan 3:lta henkilöltä. poika on allerginen kananmunalle, joten hällekkin sitten oon yrittäny laatikkoruoissa kehitellä jotain muuta "sidostetta" ..
 
Alkuperäinen kirjoittaja pehmix:
Eli tähän mennessä kaikki oikeasti noin vähällä selvinneet saavat ravintoa muualtakin kuin kaupasta, lihat metsästä + kasviksia omasta maasta tai vastaavaa. Mitenhän me kaupungin elätit saisimme kauppalaskua pienemmäksi?

Meillä menee varmaan 500-600 kuussa ruokaan, mutta mä syön ihan liian paljon karkkia, siihen menee ihan kamalasti rahaa. Toinen, mistä voisi vielä säästää, on limu, sitä juodaan paljon (en juo kahvia, ja jostainhan se kofeiini on saatava).

Joskus kokeiltiin niin, että mahdollisimman halvalla yritettiin selvitä viikon ostoksista, niin tuo 30 euroa riitti. Sellaista ei vain jaksaisi pidemmän päälle, kaikkein halvinta leipää, vain halvinta lihaa ja sitäkin vähän, jne...
:kieh: Kerrankin näin päin :kieh: Kyllä maalla on mukavaa!

MUTTA, kun katsoo tarjoukset, ostaa isomman satsin kerralla (eikä tarvitse aina ostaa sitä halvinta kuitenkaan) karsii turhakkeet eikä käy montaa kertaa viikossa kaupassa, niin pitäisi näkyä loppusummassa pitemmän päälle.
 
Meillä viiden hengen perhe, ja kuussa menee just joku 300e sapuskaan. Kaikki ruokatarvikkeet ostetaan Lidlistä, jonka valikoiman olemma huomanneet sopivan meille parhaiten. Hedelmät ja kasvikset ovat edullisia, maito halvempaa. Ja meillä syödään mielestäni hyvää ruokaa. On tarjolla lihaa, kalaa, kanaa. Niin ja tarjoukset käytetään hyödyksi.
 
pihi
Meillä käydään lihaostoksilla kerran viikossa maanantaiaamuna. Punalappuisia puoleen hintaan pakastin täyteen. Sitten hankitaan juureksia, perunaa, leipää, maitoa ja mehua. Ja hiutaleet puuroihin. Marjat ja omenat pakkasesta, samoin sienet, joita oon myös kuivanut. Meillä syödään todella terveellisesti ja hyvin. Esim. kokonainen lohi riittää kolmeksi päiväksi. Ensin syödään fileet ja lopuista tulee kahden päivän keitto. Ja jos ei halua peräkkäisinä päivinä kalaa, voi soppavärkit pakastaa. Ruokasuunnittelu kannattaa!
 
meillä meni ennen vähän rahaa ruokaan kun oli pakko ja maito ja liha oli omasta takaa.Noh nyt sitten kun ei enään ole kauppalaskukin kasvoi.Mutta vielä oltiin just siinä 300e tietämissä kun oli ihan pakko olla.Kun ei ole enempää rahaa niin sitä ei vain ollut.
tein paljon itse ja kävin perunut ja porkkanat suoraan tilalta.Hyvää tavaraa ja vielä halvempaa.Lihan määrää piti pienentää kastikkeissa sun muissa.Lihaliemikuutio tuo paljon ruokiin makua.Ostan alennustuotteita pakkaseen aina kun sellaisia näkyy vain.leivon itse leivänkin.

nykyään on helpompi kausi ja voi taas panostaa rahallisesti ruokaakin eli summa tuplaantui heti kun ostankin luomua ja reilua ja lihaa paljon paljon enemmän kuin ennnen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Työäiti:
Meillä on 3 ja menee lähemmäs 800e + 300e työpaikkaruokailua :) Mutta minä kyllä tiedän miksi - kotimainen, luomu, reilukauppa ja tuoretavara maksaa...

Mutta utelias olen minäkin.
Mua kiinnostaa että mitä te syötte, kun tuo 800 euroa on valtava määrä pelkkään ruokaan, jos syötte vain päivällisen ja iltapalan kotona viikolla?
Jos on luomuvaihtoehto, niin se valitaan. Jos on reilukauppa vaihtoehto se valitaan. Kotimainen vaihtoehto menee lähes aina etualalle. Lisäksi ostamme leikkeleitä, juustoja, tuoremehuja, vihanneksia ja hedelmiä. Meillä käy usein vieraita, joten vierasvaraa tulee ostettua pakastimeen silloin tällöin. Teen itse usein jäätelön, mutta se tulee kalliimmaksi kuin kaupasta ostettu (vaikka marjat pakastimesta).

Sipsien, limpsan, karkkien ja pullan määrä muuten pysyy aika pienenä. Alkoholiin ei mene yhtään rahaa. Jäätelö on meidän perheen pahe ja herkkuja teen joskus itsekin (eikä vaan pakasteesta uuniin...)
 
dgfdgfgf
Meillä menee n. 300 ?/kk ja ollaan nelihenkinen perhe. Tuo summa sisältää myös karkit ja herkuttelut, joita meillä (lähinnä minä) harrastetaan joka päivä.

Ostan aina tarjouksesta ruokaa paljon ja laitan pakkaseen. Muuten suosin Lidliä, koska se on edullisin kauppa. Kauppaan menen kauppalistan kansso, jolloin ei tule tehtyä turhia heräteostoksia. Ruoat teemme pääosin itse. Puurot ja peruna on edullista. Eipä siinä sen kummempia niksejä ole.
 
Syöttekö muuten "vähällä selviäjät" 2 lämmintä ruokaa päivässä? Tai siis toista ruokaa työpäivän jälkeen, ja syöttekö usein silloinkin puuroa? Meillä ei syödä puuroa oikeastaan ollenkaan, päiväkodissa syövät lapset aamupalaksi aina puuron, joten tuntuisi tyhmältä syödä sitä samaa iltapäivälläkin kotona. Meillä kyllä usein iltaruoka korvataan ihan vaan leivällä tms. kylmällä ruoalla.
 
Meillä 4 hlö perhe, ja kauppaan menee kuussa noin 500 euroa, oletan että ruuan osuus siitä noin 350e. Tässä muutama juttu meidän arjesta:

- ei käytetä ollenkaan eineksiä
- isompi lapsi syö päiväkodissa yhden lämpimän ruuan
- juodaan mehua vain aamupalalla lasillinen, ei muuten
- ostan kauden kasviksia
- katson tuotteissa kilohintaa, en pakkauksen hintaa
- käytän vähän lihaa ja laitan kastikkseisiin runsaasti esim. tomaattimurskaa, porkkanaraastetta ja linssejä. Tämä alkoi pääasiassa ekologisista ja terveyssyistä, ei rahansäästön takia.
- ostan Lidlistä vihanneksia
- aikuiset syö harvoin iltapalan, iltaruoka klo 18 yleensä riittää
- lapset syö puuroa iltapalaksi
- ostan pakkaseen -50% tuotteita
- leivotaan leipää joskus itse, ostetaan lähileipomosta. Hyvää ja edullista.
- mies tykkää kokkailla B)
 

Yhteistyössä