Kysymys neuvolassa työskenteleville rokotteista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lääkäri2
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

Lääkäri2

Vieras
Erääseen toiseen keskusteluun viitaten, informoitteko vanhempia mahdollisuudesta ottaa kansallisen rokotusohjelman ulkopuolisia rokotteita omakustanteisesti (vesirokko, hepatiitti)?

Eikös se kuulu ohjeistukseen? Meitä on ainakin viimeisen parin vuoden aikana valistettu asiasta, toisessa ketjussa kertovat että never-heard...

Neuvolassa viimeisen neljän vuoden takia käyneenä voin kertoa, ettei mitään informaatiota ole annettu vaikka terkka vaihtunut matkan varrella todella usein. Onneksi ymmärrän hankkia tietoa muuta kautta, lomalle ei lähdetä ennen kuin on hepatiittiä vastaan rokotettu ja vesirokkorokotteet on laitatettu myös. Tuntuu, ettei ne terkat halua tehdä mitään ylimääräistä.

kyllä ainakin itse niistä kerron ja keskustelen, samoin kuin esim. ylimääräisestä mpr:stä jos matkustaa ennen 1 vuotta jne. toki vaatii myös sen että vanhemmat itse tuovat keskusteluun että ovat lähdössä matkalle tai ovat kiinnostuneet rokotuksista. jos perhe ei ota tavallisenkaan rokotusohjelman rokotteita niin on mielestäni turha kertoa näistä ylimääräisistäkään...tiedän myös muutaman perheen, joissa vanhemmilla on twinrixit, keltakuumeet ym. ylimääräiset rokotukset mutta lapsille ei oteta MITÄÄN rokotuksia vaikka he vanhempien mukana reissaavatkin :(

Minun kokemukseni mukaan asiakkaat osaavat ihan itse kysyä niiden perään. MPR-rokotteen varhentamisesta kerron jos vanhemmat kertovat suunnittelevansa matkustamista ennen kuin lapsi on 1v, mutta aika usein 1v-neuvolassa sitten kuulee perheen käyneen lomailemassa ulkomailla.

Twinrix on useimpien mielestä ihan automaatio jos matkustaa, ei ole tarvinnut mainostaa. Eksoottisimpiin maihin ei täältä lasten kanssa tunnu moni reissaavankaan.

Eikä tosiaan ole mistään tullut ohjeita, että meidän pitäisi erikseen markkinoida maksullisia rokotteita. Matkailijan rokotteetkin ovat ihan jokaisen omalla vastuulla.

Minä keskustelen 18 kk neuvolassa kaikkien kanssa näistä ja kirjoitan siinä yhteydessä tarvittaessa reseptit mukaan. Encepurista/Tiovacista keskustellaan myös joskus. Meillä ei ole erillistä ohjeistusta.

Yhteistyössä