Kysymys naisille, joilla on veli

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tytärkäinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tytärkäinen

Vieras
Itselläni on vainsisko, joten tarvitsen ulkopuolisen vastaamaan. Kiitän suuresti!

1. Jos ja kun äidillenne sattuu jotain, kuten sairaalaan joutuminen tai vaikka vahinko kodissa, kumpi teistä, sinä vai veljesi/veljenne, on enemmän huolissaan tai kiiruhtaa auttamaan?

2. Kumpi teistä on ilahduttanut äitiä enemmän jo pienestä pitäen esim. halimalla tai viemällä roskat?

3. Kumpi turvautuu enemmän äitiinsä hädän hetkellä?

Meillä suvussa, joka on iso, miehistä hieman suurempi osa on kantanut äidistään suurempaa huolta kuin naiset, poikkeuksiakin on. Pohdin vain tätä, kun äidilläni ei ole poikalapsia, että en ole varma saisiko hän vielä enemmän apua jos olisi sellainen. Lisäksi mietin kuinka oikeasti pitää paikkansa että pojat rakastaa äitiään aina elämänsä naisena.

jaa, mulla 2 veljeä ja 1 sisko, kait me kaikki ollaan ihan yhtä paljon huolissaan/menee auttamaan jos tarvii
ehkä meillä on sinänsä erilainen asetelma että siskolla ja mulla on lapsia ja veljillä ei, joten sinänsä me siskot kait ollaan enempi äitiin yhteydessä.. äiti taasen on yhtälailla huolissaan kaikkien lasten hyvinvoinnista tai elämästä

Alkuperäinen kirjoittaja Tytärkäinen;25734693:
Itselläni on vainsisko, joten tarvitsen ulkopuolisen vastaamaan. Kiitän suuresti!

1. Jos ja kun äidillenne sattuu jotain, kuten sairaalaan joutuminen tai vaikka vahinko kodissa, kumpi teistä, sinä vai veljesi/veljenne, on enemmän huolissaan tai kiiruhtaa auttamaan?

- molemmat, riippuu siitä kumpi on silloin vapaampi lähtemään. molemmat veljeni tekevät vuorotyötä, joten tilanteen mukaan siis. mutta kaikki oltaisiin yhtä huolissaa.

2. Kumpi teistä on ilahduttanut äitiä enemmän jo pienestä pitäen esim. halimalla tai viemällä roskat?

- kaikki, pojat on meillä olleet enemmän noita äidin mielyttäjiä...

- kaikki kolme samanverran

Meillä suvussa, joka on iso, miehistä hieman suurempi osa on kantanut äidistään suurempaa huolta kuin naiset, poikkeuksiakin on. Pohdin vain tätä, kun äidilläni ei ole poikalapsia, että en ole varma saisiko hän vielä enemmän apua jos olisi sellainen. Lisäksi mietin kuinka oikeasti pitää paikkansa että pojat rakastaa äitiään aina elämänsä naisena.

näin

Alkuperäinen kirjoittaja Tytärkäinen;25734693:

Meitä on 3 tyttöä ja 3 poikaa.

1. Tytöt. Tämä saattaa ehkä johtua siitäkin, että me kaksi vanhempaa tyttöä ollaan perustettu jo omat perheet, joten se huolehtiminen on suurempaa. Nuoremmat sisarukset kun on 19v ja siitä alaspäin, joten kiinnostuksen kohteet on jossain ihan muualla..

2. Tytöt. Äiti oli yksinhuoltaja, ja me vanhemmat tytöt pidettiin huolta kodista ja pienemmistä äidin ollessa töissä. Aamulla kuskattiin lapset päiväkoteihinsa ennen omaa koulunalkua. Illat hoidettiin kotia ja kotityöt suurimmaksi osaksi kaikkineen, kun äiti kävi iltakoulua. Tuli sitä vähän enemmän tehtyä siis kun pelkät roskien viennit. Pojat kotihommiin osallistui vähemmän. Ja nykyäänkin vaikka täysi-ikäisinä kotona asuvat, tekevät aika vähän kotitöitä.

3. Tytöt. Pojat eivät äidin kanssa puhu paljoa asioista, mikä nyt on ymmärrettävää. Tytöt turvaudutaan äitiin enemmän, ehkä liittyen siihen, mitä ja miten toimia omien lasten kanssa. Äidillä kun kokemusta ja tietoa löytyy, niin siihen on hyvä turvata =)

Minulla on veli, mutta en osaa oikein vastata mihinkään kysymykseesi. Vanhemmat ovat vielä ihan terveitä ja jos äiti sairastuisi, isä olisi eniten auttamassa/huolissaan. Olisimme varmaan yhtä huolissamme, välimatkan takia tietysti ihan "pikkuvaivojen" takia ei kiirehdittäisi auttamaan/katsomaan. Molemmat olemme varmaan ilahduttaneet äitiä yhtä lailla, ehkä minä olen kuitenkin viettänyt enemmän kahdenkeskistä aikaa äidin kanssa, toisaalta olemme riidelleetkin enemmän (teini-ikä :D). Minä turvaudun enemmän äitiin hädän hetkellä, veljeni ehkä enemmän tasapuolinen molempiin vanhempiin, mutta mitään suurta "hätää" ei ole kummallakaan ollut.

Omia vanhempia ja heidän vanhempia ajatellessa välimatka on ollut merkittävämpi kuin sukupuoli. Vanhempani ovat jääneet isovanhempieni kanssa samalle paikkakunnalle, kun heidän sisarukset ovat naapurikunnissa tai kauempanakin. Suurin vastuu vanhuksen asioiden hoitamisesta on tullut sille, joka asuu lähimpänä. Huolestumisen astetta eri sisarusten välillä en osaa arvella. Ehkä huolesta ei tule samanlailla konkreettista, kun ei näe omin silmin todellista tilannetta.

Todennäköisesti äitisi saisi saman avun kuin jos hänellä olisi poikia. Jos olet sitä mieltä, että enemmän pitäisi tehdä äitisi avuksi, niin voisitko itse tehdä jotain?

Minulla ei ole veljeä, mutta jokaikinen naispuolinen tuttavani, jolla on veljiä, on hoitanut yhteydenpidon ja huolenpidon vanhempiinsa. Hemmotellut veljet eivät ole vastuuta kantaneet. Sen sijaan huonosti lapsena kohdellut tyttäret ovat nielleet katkeruutensa ja hoitaneet sairaita vanhempiaan.

Oma mummoni aikoinaan itki, että hänellä on neljä poikaa, mutta yksikään ei käynyt katsomassa häntä jonain juhlapyhänä. Sen sijaan ex-miniät + lapsenlapset kävivät mummon luona.

Veljet olisivat enemmän auttamassa ja huolta kantamassa, kuin minä. Minulla tulehtui välit äitiini (alkoholisti) jo kahdeksan vuotta sitten, eikä siitä sen jälkeen ole kuullut. Veljet kertoilee silloin tällöin mulle mitä hälle kuuluu.

Mulla on seitsemän veljeä ja meidät on kasvatettu lapsina ja ihmisinä, ei tyttöinä ja poikina, joten en osaa sanoa MITÄÄN eroa mikä liittyisi juuri sukupuoleen.
Persoonaeroja on kyllä, mutta en ole vielä tähän päivään mennessä keksinyt sitä eroa minkä sukupuoli loisi käytökseen.

1. minä
2. minä
3. minä

Toki veljeni välittää ja huolehtii äidistämme ihan yhtä paljon kuin minäkin, mutta minä silti oon aina nopeammin ja enemmän äidistä huolehtimasta jne. Minä myös puran huoliani enemmän äidille, veli puolestaan isälle.

1. Vaikea sanoa, asutaan kaikki eri maissa joten ei kovin nopeasti pääsisi kumpikaan paikalle, mutta yhtä huolissamme varmaan olisimme.

2. Vaikea sanoa, molemmat jonkin verran.

3. En osaa sanoa

2 siskoa, 2 veljeä

Varmaan kaikki ovat huolissaan, mutta alkoholisti äitiä tuskin kukaan kiiruhtaa auttamaan, hän on päättänyt pysyä pois meidän elämästä.

Kukaan ei varmaan kovin aktiivisesti lapsena roskia vienyt, mutta kyllä vanhin siskoista ja nuorin veljistä oli äidin silmäterä.

Minä ja siskot emme turvaudu äitiin ollenkaan, toisiimme kylläkin, velipojat ainakin rahallisesti ovat turvautuneet äitiin.

Vamaan nuorin lapsi, erityisesti poikalapsi saa erilaista kohtelua äidiltään, ei halua päästää viimeistä pois. Näin ainakin meillä ja mieheni perheessä.

Kiitos, onneksi asiat näyttävät olevan tasapuolisemmin kuin netin sananparret väittävät. Ainakaan kukaan teistä ei tukenut väitettä että vain poikien äidit saavat hautaan asti kuningattaren palvelun, joka tyttöjen äideiltä jäisi siis toteutumatta.

1. Molemmat. Mutta koska veljellä ei ole lapsia, veljellä on auto, ja veli asuu ihan lähellä vanhempiani, niin käytännössä hän ehtisi apuun nopeammin kuin minä.

2. Molemmat. Ihan tasapuolisesti.

3. Molemmat ollaan edelleen tosi läheisiä vanhempiemme kanssa. Hädän hetkiä ei mulla aikuisiässä oikein ole ollut, mutta vähän tiukemman paikan tullen olen kyllä pirauttanut äidille (tai isälleni). Veli taas ikävä kyllä joutui käymään läpi kaksi erittäin suurta iskua ja kriisiä jokunen vuosi sitten, ja silloin hän turvautui vanhempiimme aika lailla.

No käsittääkseni tyttölapset pitävät enemmän yhteyttä äitiinsä ja huolehtivat enemmän vanhemmistaan kuin mitä poikalapset... siis ainakin käytännön tasolla auttaen. En sitten tiedä, miten miehet tunnetasolla ovat vielä aikuisena kiinni äidissään. Itselläni on elämän aikana ollut neljä pidempää suhdetta, nykyinen avioliitto mukaanlukien. Ja kaikissa näissä suhteissa minä olen vastannut pääasiassa yhteydenpidosta molempien vanhempiin, samoin kuin heidän auttamisistaan milloin missäkin asiassa. Oma käsitykseni siis on, että miehet eivät siinä määrin huolehdi vanhemmista kuin mitä naiset.

• Tykkää
Reactions: Scindapsus
Minulla on yksi sisar ja kolme veljeä.

Se, joka kulloinkin on lähinnä.
Sairaalassa päivystäisin luultavasti minä ja nuorin veli.

Vanhin veli.

Sisareni ja nuorin veljeni.

:)

1. Tällä hetkellä luultavasti veli, koska asuu lähempänä. Molemmat välitetään kovasti ja varmasti huolehdittaisiin äidistä yhtälailla.

2. En osaa sanoa, varmaan yhtä lailla.

3. Minä olen kauhea mammantyttö. Velikin turvautuu toki äitiin, mutta on lähtenyt jo sieltä helmoista toisin kuin minä ;)

Minulla siis vain yksi isoveli, joka on harvinaisen fiksu ja empaattinen tapaus.

Mulla on 2 nuorempaa, mutta jo aikuista veljeä.

Keskimmäinen menee auttamaan vahingoissa koska on käsistään kätevin ja asuu lähellä. Keskenään sovittaisiin kuka menee sairaalaan, mun on äkkiseltään hankala lähteä toisesta maasta.

Minä oon varmaan ollut eniten "mieliksi", leiponut, laittanut ruokaa jne. Veljet hauskuuttaa muilla tavoin.

Varmaan nuorimmainen. Mutta äiti turvautuu eniten hädän hetkellä minuun, olen esikoiselle tyypillinen "toinen aikuinen", joka setvii sitten muiden välejä.

Meillä se menee näin 1. Minä AINA, 2. Veli 3. Minä en missään nimessä !Luulen, ettei velikään. Kuvioon vaikuttaa minusta myös se, että olen esikoinen. Äiti on sellainen "hysteerikko", että opimme jo kouluiässä, että pääsemme itse helpommalla kun näyttelemme pärjäävämme. Enemmän turvaudumme toinen toisiimme.

1. Tällä hetkellä luultavasti veli, koska asuu lähempänä. Molemmat välitetään kovasti ja varmasti huolehdittaisiin äidistä yhtälailla.

2. En osaa sanoa, varmaan yhtä lailla.

3. Minä olen kauhea mammantyttö. Velikin turvautuu toki äitiin, mutta on lähtenyt jo sieltä helmoista toisin kuin minä ;)

Minulla siis vain yksi isoveli, joka on harvinaisen fiksu ja empaattinen tapaus.

Kiitos näistä vastauksista. Monta tällaista tulikin ja oli tosi rohkaisevaa, että asiat ovat näin.
Että ei tässä mitään dramaattista sukupuolittunutta eroa olekaan.