kysymys lestadiolaisille

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "suvis"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

"suvis"

Vieras
Miksi ette koskaan sano menevänne suviseuroille, vaan sanotte aina lähtevänne "reissuun"? Häpeättekö siellä käyntiä vai mistä on kyse?

Juu ja mulla on useita lestadiolaisia naapureita ja kaikki sanovat vuodesta toiseen, että "lähdetään reissuun" juuri kesäkuun viimeisellä viikolla. Mikä siinä on niin vaikea myöntää menevänsä seuroihin? Ja jos tänne tulee kovin moni sanomaan, että hän ainakin kertoo totuuden, niin voitteko kertoa niiden puolesta, jotka menevät "vain reissuun", arvio siitä miksi näin sanotaan. Ja tämä ilmiö ei ole vain meidän paikkakunnalla, olen törmännyt tähän muuallakin. En ole koskaan kenenkään lestadiolaisen sanovan suoraan, että aikoo mennä suviseuroille. Miksi? Hävetäänkö tätä niin, ettei meille kerrota kuin muunneltu totuus?

itse kerron kavereille jotka tietävät mitä ollaan. muille sanon menevämme reissuun. näin vättyy turhalta pilkalta :) katos ikä opettaa ettei kaikkea kannata kertoa ääneen.

Itse olen kyllä naapureille jutellessa sanonut että mennään suviseuroihin. Useimmiten jäädään reissunpäälle vielä ainakin viikoksi, joten saatan huomaamattakin jollekin sanoa olevani lähdössä reissuun.
Aika hauska miten tuollainenkin voi jotain häiritä/mietityttää...

Aika monesti ihmisten suhtautuminen muuttuu, jos käy ilmi, että toinen on lestadiolainen. Siksi itse pyrin esiintymään tässä asiassa inkognito. :) Tutummille, jotka jo asian tietää/arvaa kerron suoraan.

Ja muuten, se sanotaan seuroihin, ei seuroille.

Olen huomannut että ainakin jotkut vl ihmiset häpeävät uskoaan, ehkä se on sitä pilkan pelkoa... sinänsä ihan ymmärrettävää. Raamattu kuitenkin kehottaa meitä puhumaan uskostamme ja kantamaan sen pilkan jonka saamme.
Itse pitäisin syntinä uskoni salailun... näin olen Raamatusta ja esikoislestadiolaisista saarnoista oppinut.

Sen verran pilkkaa ja kiusaamista saaneena en kyllä kerro suviseuroihin menosta! (ellei ole tosi tuttu) Haluan että ihmiset kohtelevat minua kuin normaalia ihmistä myös näiden reissujen jälkeenkin. Sitä oppii elämässä että on parempi olla kertomatta että on lesta. Tutuille kerron kyllä vaikka eivät olekkaan lestadiolaisia kun tiedän että ne tietävät sen kyllä ilman suviksiakin :)

Joo, no en minä ventovieraalta menekään kysymään, että mihin olette lähdössä.

Vaan kyse on tässä "kyläyhteisöstä" tai pikemminkin asuinalueelsta, jossa kyllä jokainen tietää, kuka naapuri on lestadiolainen ja kuka ei. Sen näkee jo antennista katolla ja lapsiluvusta. Varmuus tulee sukunimestä ja ulkonäöstä. Mutta ei siitä sen enempää. Pointsi oli se että nämä ihmiset varmasti tietävät tasan tarkkaan, että minä tai joku muu kysyjä tietää heidän olevan lestadiolaisia ja silti mainitaan vain "reissuun" lähdöstä.

Kopioin tän vastaukseni tuolta toisesta ketjusta mihin vastasin joku aika sitten.

Kyllä minä sanon suoraan niille jotka oikeasti tunnen ja jotka meidät tuntee. Sanon myös jos vaikka kahvitus vuoro seuroissa tms. Ihan samanlai kuin että oon vaikka käyny jossain kirpparilla tms arkipäiväisessä.
Mutta aika varovainen on sitten niiden kanssa joita ei oikein tunne. Esim lasten koulukaverien vanhempien tms. Joiden kanssa on jonkin verran tekemisissä. esim lapset saattaa kyläillä paljonkin keskenään mutta jostain syystä vanhempien kanssa ei silti olla tutustuttu enempää. Heille sit saattaa kierrellen sanoa et ollaan lähdössä reissuun tms.

[QUOTE="vieras";28687668]Näin. Ärsyttää todella kun sanotaan väärin. Ei kyllä ole ainoa sana mikä mediassa taivutetaan väärin.[/QUOTE]

Ihan tuolla suviseurojen kotisivuillakin näytetään yleisesti käytettävän muotoa "suviseuroille".

Että silleen.

[QUOTE="vieras";28687668]Näin. Ärsyttää todella kun sanotaan väärin. Ei kyllä ole ainoa sana mikä mediassa taivutetaan väärin.[/QUOTE]

se on vain vakiintunut muoto puhekielessä, mutta tällä ei ole mitään tekemistä suomen äidinkielen kanssa. Molempia muotoja voidaan käyttää

Työyhteisössä olen sanonut menevänä suviksiin ja muillekin myöntänyt menevän ja kertonut jälkeenpäin käyneeni siellä. Näin kun on ikää tullut ja monissa tuulissa seilannut ei toisten mielipiteillä ja asenteilla ole enään suurta merkitystä. Yleensä on suhtauduttu ihan normaalisti ja hyvin. En ole salaillut uskoani ja toimin kaikkien kanssa samanarvoisesti ja reilusti oli toinen samanuskoinen tai mikä vaan ja mitä mieltä tahansa lestoista, siksi moni on hämmästynyt, kun saavat tietoon vakaumukseni. :)

Uusimmat

Yhteistyössä