Kysymys kotihoidontuesta ja yksityisestä päiväkodista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vgbhnj
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vgbhnj

Vieras
Jos laitan lapsen yksityiseen päiväkotiin, niin loppuuko kotihoidontuki? Vai loppuuko se vasta sitten, jos lapsen laittaa kunnalliseen?

Jos siis laitan esim. puolipäivähoitoon yksityiseen, niin miten on?

jos lapsi hoidetaan muualla kuin kunnallisessa päivähoidossa voi saada kotihoidontukea ja sitä kannattaakin hakea jos/kun lapsi on alle 3v. Yli 3vuotiaasta sitten yksityisenhoidontuki.

Tämäkin tieto löytyy Kelan sivuilta, tiedoksi niille jotka väittävät ettei voi saada.

Jos lapsi on alle 3v, voi saada kotihoidon tukea, vaikka lapsi olisi yksityisessä hoidossa. Sitä vanhemmasta alle kouluikäisestä saa sitten yksityisen hoidon tukea.

Esimerkki yksityisen hoidon tuesta

Virtasen perheeseen kuuluvat isä, äiti ja 2- ja 5-vuotiaat lapset, jotka eivät ole kunnan järjestämässä päivähoidossa. Perheen bruttotulot ovat yhteensä 2 000 e/kk. Jos lapsilla on yksityinen päivähoitaja kotona, perhe voi valita joko lasten kotihoidon tuen tai yksityisen hoidon tuen.

Yksityisen hoidon tukea perheelle maksetaan seuraavasti: Perheen molemmista lapsista maksetaan hoitorahaa 160 e/kk. Lisäksi perheen molemmilla lapsilla on oikeus hoitolisään, joka lasketaan seuraavasti: 2 000 e -1 700 e = 300 e; tästä 7,9 % on 23,70 euroa. Se vähennetään täydestä 134,55 euron hoitolisästä, jolloin hoitolisää jää 110,85 euroa/kk/lapsi.

* Hoitoraha 2-vuotiaasta 160 e/kk
* Hoitoraha 5-vuotiaasta 160 e/kk
* Hoitolisä 2-vuotiaasta 110,85 e/kk
* Hoitolisä 5-vuotiaasta 110,85 e/kk

Kela maksaa yksityiselle hoitajalle yhteensä 541,70 euroa/kk.

http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/161105141951MK?OpenDocument

Siis loppuuko vai ei? Nytkin kahdenlaista informaatiota. Kyseessä on Turku. Täällä tuetaan yksityistä hoitoa runsaskätisesti, siis sitä, mikä menee suoraan hoitajalle. Kuntalisä on muhkeat 0?. Yksityisen hoidon tukihan ei tule mulle, vaan menee suoraan hoitopaikkaan/hoitajalle. Eli tippuuko mun "tulot" 100?:on, lapsilisä on siis ainut tuki sen jälkeen?

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Siis loppuuko vai ei? Nytkin kahdenlaista informaatiota. Kyseessä on Turku. Täällä tuetaan yksityistä hoitoa runsaskätisesti, siis sitä, mikä menee suoraan hoitajalle. Kuntalisä on muhkeat 0?. Yksityisen hoidon tukihan ei tule mulle, vaan menee suoraan hoitopaikkaan/hoitajalle. Eli tippuuko mun "tulot" 100?:on, lapsilisä on siis ainut tuki sen jälkeen?

No, jos sä saat lapsesta (tai siis hoitopaikka saa) yksityisen hoidon tukea, niin et TIETENKÄÄN saa enää kotihoidon tukea. Ei kahta tukea päällekäin samasta lapsesta.

Alkuperäinen kirjoittaja Ammattilainen:

No, jos sä saat lapsesta (tai siis hoitopaikka saa) yksityisen hoidon tukea, niin et TIETENKÄÄN saa enää kotihoidon tukea. Ei kahta tukea päällekäin samasta lapsesta.

??? Yksityisessä päiväkodissa puolipäivähoito maksaa 170?/kk. Ei kai nyt mikään taho ota lasta hoitoon siihen hintaan! Tuolla ei kateta yhden lapsen hoitokuluja alkuunkaan! Eli eikö päiväkoti kuitenkin saa rahaa kelalta lapsen hoidosta?
Ymmärrän kyllä, että MINÄ en voi saada kahta tukea päällekkäin.

??? Yksityisessä päiväkodissa puolipäivähoito maksaa 170?/kk. Ei kai nyt mikään taho ota lasta hoitoon siihen hintaan! Tuolla ei kateta yhden lapsen hoitokuluja alkuunkaan! Eli eikö päiväkoti kuitenkin saa rahaa kelalta lapsen hoidosta?

No, sitä mä en ihan tarkkaan tiedä miten yksityiset päiväkodit toimintansa rahoittavat. Kaipa ne saavat kunnalta tai valtiolta tukea toimintaansa. Mut se on fakta, että jos sun lapsi on yksityisessä hoidossa, ja sä saat kotihoidon tukea sen n. 300 e, niin sä maksat siitä sen 170 e /kk sinne päiväkotiin ihan itse. Jos taas haet yksityisen hoidon tukea (mikä ei tässä tilanteessa kannata koska lapsi on alle 3 v) niin se menisi suoraan päiväkodille. Jos päivähoitomaksu olisi suurempi, niin maksaisit itse sen erotuksen taas omasta pussistasi.

No, sitä mä en ihan tarkkaan tiedä miten yksityiset päiväkodit toimintansa rahoittavat. Kaipa ne saavat kunnalta tai valtiolta tukea toimintaansa. Mut se on fakta, että jos sun lapsi on yksityisessä hoidossa, ja sä saat kotihoidon tukea sen n. 300 e, niin sä maksat siitä sen 170 e /kk sinne päiväkotiin ihan itse. Jos taas haet yksityisen hoidon tukea (mikä ei tässä tilanteessa kannata koska lapsi on alle 3 v) niin se menisi suoraan päiväkodille. Jos päivähoitomaksu olisi suurempi, niin maksaisit itse sen erotuksen taas omasta pussistasi.

Siis tottakai olen maksamassa sen 170? omasta pussista! Mutta se tässä juuri oli kysmyksen ydin, että jatkuuko kotihoidontuki ja se selvisi, että jatkuu. Eli voin vaikka ajatella niin, että siitä maksan sen 170? päiväkodille, joka puoletaan saan Turun kaupungin avokätisen reilut 500?... Näin olen käsittänyt.

Alkuperäinen kirjoittaja meillä näin:
Alle 3v yksityinen päikkäri saa reilun 900e, joista jää vanhemman maksettavaksi paljon pienempi summa. Täyspäiväisenä n. 300e tai 12pvä/kk 150e.

Jep! Tätä mä just ajattelin. Kiitti!

Tässä vielä siis, et päikkärille menee yksityisen hoidon tuki ja kuntalisä ihan suoraan, vanhemmat eivät niitä voi saada vaan menee hoidon tuottajalle suoraan.

Joo ja just huomasin, että Turussa on tullut korotus siihen osaan, joka menee hoitavalle taholle ja lisäys, että jos vanhempi on pienemmän lapsen kanssa kotona (saa vanhempianrahaa), niin hoitoa ei tueta! Eli sitten maksaa n.800?/kk omasta pussista puolipäivähoidosta TAI on molempien kanssa kotona. Näin on vissiin useimmissa kunnissa.

Yhteistyössä