Kysymys kaikille, erit..sos.alan omaaville!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Odotan kannanottoa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

Odotan kannanottoa

Vieras
Mietin mistä johtunee seuraavanlainen luonteenpiirre..
Kyse on miehestä joka ei oikestaan koskaan sano kellekkään EI.. Omia lapsia lellii ja kaiken mitä he toivoo yrittää aina toteuttaa, tosin rahat ei anna kaikkeen myöden sillon vain osaa sanoa ei. Lapset saa mennä nukkumaan millon haluaa, tosin pyytelee iltaisin et voisitteko mennä jo mutta ei raaski pakottaa, makeaa ja karkkia he saavat jka päivä melkein. Uskoo aina lapsiaan kaikessa koska osaavat olla vakuuttavia. On paljon lasten kanssa ja jaksaa AINA olla kärsivällinen, ei koskaan suutu heille. Sama koskee myös muita ihmissuhteita, töissä vaikka huomaa itseensä kohdistuvia epäkohtia, ei valita tai sano juuri mistään, tekee kaiken kiltisti. Ystäviä hänellä on paljon, hän auttaa kaikkia ja antaa yleensä hyviä neuvoja vaikeuksissa oleville mutta jollain lailla myös huomaan että kilteyttään sanoo ihmisille sitä mitä he haluavat kuulla. Hän ei osaa perätä ja kuuluttaa omia oikeuksiaan vaan tyytyy siihen miten on, jos huomauttaa jostakin epäkohdasta niin hän tekee sen niin kiltillä ja kiertävällä tavalla ettei kukaan vaan loukkaantuisi häneen. Hän myös viljelee pieniä valkosia valheita jos sillä' estää ettei kellekkään tulee paha mieli. Mutta mutta, sitten hänessä on toinenkin puoli, sitä puolta hänessä en ole koskaan nähnyt mutta siitä olen vain kuulluut.. Sitten joskus harvoin hän räjähtää ja voi silloin vaikka lyödä raivossaan. Itse en ole kolmen vuoden aikana tätä puolta nähnyt.
Kysymykseni kuuluu että mikä tälläisen ihmisen saa käyttäytymään näin liian kiltisti. Minua se ärsyttää kun katselen sitä, joskus olen sisäisesti ihan raivon partaalla. Saan siitä myös itsesyytöksiä, olenko outo kun kiltteys näin häiritsee, olenko siis itse jotenkin sairas?? Kaikkea tulee mietittyä. Joskus taas olen varma että tuo ei ole normaalia ja olen monta kertaa sanonut ett paa lapset nukkumaan tai älä syötä karkkia jne.. ja olen joutunut vauvaamme 9 kk suojelemaan jo nyt lellimiseltä. Jos vauva itkee illalla ei halua nukkua vaikka on väsynyt, hän hakee sen pois koska ei sydän kestä kuunella itkua, minä vien vauvan takasin ja hän aika äkkiä myös nukahtaa kun huomaa ettei saa periksi. Nämä asiat voi tuntua pieniltä ja onkin sitä tän maailman suurten ongelmien seassa mutta haluaisin kuulla mielipiteitänne ???

Vaikea tietty täältä koneen toiseltapuolen mitään suurempia neuvoa. Mutta sanoisin ainakin, että lapsien suhteen pitäisi olla "tiukempi". Lapset tarvitsevat rajoja, se tuo heille turvaa.. vaikka se "raastavalta" tuntuisikin. Lapselta ei esim. kysytä "menisitkö jo nukkumaan". Lapsen ei kuulu, eikä tarvi päättää moisia asioita. Tässä nyt jotain ajatuksia =)

Liiallinen "kiltteys" johtuu MINUN kokemani mukaan usein liiallisesta miellyttämisen tarpeesta. Ei uskalleta olla oma itsensä ja sanota vastaan, jos se ei miellyttäisikään vastakkaista osapuolta, halutaan toisen hyväksyvän minut hinnalla millä hyvänsä. Siksi siis tehdään myönnytyksiä ja ollaan "mukavia". Liittyy siis itsetuntoon, tunnetaan itsensä jotenkin "huonoksi" ja siksi pitää miellyttää muita oman itsensä kustannuksella. Raivoksi voi sitten purkautua aika ajoin kun joutuu omaa todellista minäänsä "pettämään" ja esittämään jatkuvasti muuta kuin ehkä on. Se on väsyttävää...

Minun mieleeni nousee heti miehen lapsuus ja suhde hänen omiin vanhempiinsa. Tuntuu ettei mies juurikaan luota omiin kykyihinsä, eikä usko että häntä rakastetaan tai hänet hyväksytään omana itsenään. Edellisesä vastauksessa puhuttiin miellyttämisestä, juuri sitä se on. Ihminen joka tuntee ettei hän riitä tavallisena itsenään hakee hyväksyntää olemalla kaikille ihana ja korvaamaton. Huono itsetunto aiheuttaa sen, ettei hän usko olevansa juurikaan rakastamisen arvoinen tai hänen täytyy ansaita rakkaus olemalla erityisen kiltti ja vastustamaton ystävä, kaveri,isä ym. Kuitenkin tämänlainen miellyttämisen halu kypsyttää häntä itseään, uskon kuitenkin että nuo purkaukset joita häneltä on tullut on tapahtunut sellaisten ihmisten parissa joihin hän on luottanut (en missään nimessä väitä että lyöminen on oikein) tarkoitan tällä sitä, että kuten lapset myös aikuiset näyttävät myös ne pahat puolensa niiden ihmisten seurassa joihin hän voi luottaa, hän voi luottaa siihen että minua rakastetaan vaikka olen #&%?$!* välillä.

Tämä kaikki vaikuttaa myös hänen isärooliinsa. Hän pelkää ettei lapset rakasta häntä jos hän kieltää asioita. Tämä on kuitenkin lasten kannalta erityisen paha tilanne siinä mielessä, että juuri kieltäminen, rajojen asettelu ja auktoriteetin näyttäminen luo lapselle turvallisen olon. Joku muu ottaa vastuun minun tekemisistäni, koska minä olen pieni lapsi, enkä voi vielä itse tietää..Tämä on sitä lapsen ajatuksen juoksua, mitä ei aina näe.

Olettaisin että olet tämän miehen puoliso, kun puhuit yhteisestä lapsesta. Sinun tekemisilläsi ja sanoillasi on paljon merkitystä. Ole luottamuksen arvoinen ja kannusta miestäsi ottamaan vastuu lapsistaan. Hän ei ole tyhmä, eikä hullu, ehkä vaan saanut hieman laihemmat eväät tähän elämään.

Voimia teille molemmille!!

t. Alalla työskentelevä

Kiitos paljon vastauksista!

Juu itsekkin olen huomannut että moni asia juontuu hänen lapsuudestaan koska oli lapsi josta ei välitetty, hän kasvoi monen kasvattiperheen luona, välillä aina vanhempiensa.

Mutta mutta miten voisin auttaa häntä esim, hänen lapsiaan koskevissa asioissa, hänellä on neljä lasta ennen minua ja koen ettei hän ymmärrä jos puhun heistä ettei ole oikein kun annat kaiken periksi jne.. Hän loukkaantuu vaikkakin koittaa peittää sen, en haluais enempää painaa häntä alas ja antaa tunnetta ettei hän olisi hyvä. Ja järjellä hän kyllä ymmärtääkin aina kun puhun ja sanon etten hyväksy jos hän meidän yhteistä lasta lellii liikaa, itse olen rajojen kannattaja. Järki hänellä pelaa mutta toimintatasolla kaikki unohtuu.

Kiitos sinulle alalla oleva.. vastauksesi oli todella selkeä ja hyvä.. Olen itsekkin alalla mutta lähimmäisiä miettiessä ei ammattiapu omasta takaa riitä. Ei suutarinkaan lapsilla ole kenkiä.

Vaikuttaa huonolta itsetunnolta ja miellyttämisen halulta. Kuten edellisistä vastauksista ilmenee, mies mielummin mielistelee ja näin välttelee konflikteja joissa joutuisi "tosi paikan eteen", helpompaa on aina olla samaa mieltä ja kiltti.

Luulen, että asian selittäminen sen kautta, että lapset eivät koe oloaan turvalliseksi jollei ole johdonmukaisuutta, voisi valaista miehelle asiaa. voit myös kertoa, että rajattomuus voi johtaa siihen,että lapset pompottavat isäänsä myöhemmin kuus-nolla...

Voit sanoa miehelle, että hyväksyt kyllä hänet omana itsenään vaikka olisikin eri mieltä asioista, rakkaus ei siitä vähene.

Mullekki tuli mieleen toi lapsuusjuttu.Yrittää miellyttää ja pitää "hommaa kasassa" ettei kukaan suutu ja sitä kautta mopo karkaa käsistä. Mutta liian kilteilläkin se mitta täyttyy joskus ja voi olla sit tuhoisammat seuraamukset.