Kysymys imettäneille - koska maitoa on alkanut tulla kunnolla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kysymys
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kysymys

Vieras
Koska teillä lasta imettävillä on alkanut tulemaan maitoa kunnolla? Mulla on nyt vauva 2 vkon ikäinen ja maitoa tulee, muttei mitenkään suihkuamalla tai niin, että tarvis käyttää liivin suojuksia. Onko oletettavaa, että tää tästä vielä lisääntyy, vai onko se maidon tuotanto ja 2 viikon jälkeen huipussaan?

Vauvalle tuo maitomäärä kyllä riittää, mutta tissit ei ole mitenkään kovat ja täynnä maitoa, niinkuin olivat alussa...

Noinhan se pitää mennäkin, että maidon tuotanto tasaantuu vastaamaan vauvan tarpeita, etteivät rinnat ole kovat ja täynnä maitoa. Niihin kehittyy helpommin rintatulehdus.

Ja varmaankin maidon määrä vielä lisääntyykin, kun vauva kasvaa ja tarvitsee enemmän ravintoa.

Mä imetän toista lastani enkä ole koskaan tarvinnut liivin suojia. Ei tule suihkuamalla, eikä oikein lypsämälläkään ja hienosti on riittänyt 8kk molemmille. Tissit tuntuu tyhjille pussukoille vaan kyllä sitä maitoa tulee ihan vauvan tarpeisiin. Aluksi ovat kyllä olleet 2xkuppikokoa isommat hinkit.. :-)

mulla nousi maito heti kotiutumista seuraavana päivänä. Ja kiitettävästi tulee, tosin alussa epäilin josko tulee riittävästi, mutta en epäile tod. enää!!! Kastepäivänä olin pulassa, kun en tienny, et mimmosen gore tex- vaatetuksen mun pitäs laittaa, kun suojat oli heti märkinä... Ja neiti todellakin syö, hieman tulee ylitarjontaa...

Mulla on ollu etuajassa käynnistettyjä synnytyksiä ja noin viidentenä päivänä on vasta maito kunnolla alkanu tulemaan. Aina yhtä hirvee paniikki, kun ei maito meinaa nousta sitten millään.

Ja sit toi siun ilmiö kuulostaa ihan normaalille. Ei rintojen kuulukaan suihkuta koko ajan, eikä olla kivikovana jne..

Juu, kiitos tiedoista. Lähinnä mietin sitä, että vieläkö tämä tästä lisääntyy ja voiko sitä vielä alkaa suihkuamalla tulemaan? Ilmeisesti voi, kun vauvan maidontarve kuitenkin kasvaa koko ajan...?

Ei alkanu tulla ollenkaan koko aikana. Hetken jaksoin itkeskellä "epäonnistunutta" imetystä ja kun lapsi oli 2,5kk, lakkasin imettämstä. Paras päätös tähän asti. Imetyspalstalta sain vain pahan mielen. Sori vaan, ihan hyää siellä varmasti tarkoitetaan, mutta...

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Juu, kiitos tiedoista. Lähinnä mietin sitä, että vieläkö tämä tästä lisääntyy ja voiko sitä vielä alkaa suihkuamalla tulemaan? Ilmeisesti voi, kun vauvan maidontarve kuitenkin kasvaa koko ajan...?

Älä nyt ainakaan toivo, että sitä maitoa alkaa ihan suihkuamalla tulemaan ;) Se maidon ylituotanto ei tosiaankaan ole mitään kivaa, kun täytyy pitää monia liivinsuojia päällekkäin ja imettäminen ei onnistu ilman apuvälineitä, kun ensin pitää lypsää ylimääräinen maito pois, että vauva ei tukehdu siihen ja sitten pitää olla vaatteet hyvin suojattuna, että sitä maitoa ei olisi joka paikassa jne.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Älä nyt ainakaan toivo, että sitä maitoa alkaa ihan suihkuamalla tulemaan ;) Se maidon ylituotanto ei tosiaankaan ole mitään kivaa, kun täytyy pitää monia liivinsuojia päällekkäin ja imettäminen ei onnistu ilman apuvälineitä, kun ensin pitää lypsää ylimääräinen maito pois, että vauva ei tukehdu siihen ja sitten pitää olla vaatteet hyvin suojattuna, että sitä maitoa ei olisi joka paikassa jne.

Peesi tälle! On parempi, ettei maitoa suihkua; ei kastu liivit ja vauva ei saa tissiraivareita kun maitoa tulee liikaa. Myöskin ilmavaivoja tulee vauvalle herkemmin, kun joutuu hotkimaan. Se on ihan ok, ettei tissit ole pinkeenä ja maitoa suihkua. Ja jos sulla ei ole nyt eikä suihkua, ei sulla varmaan sitä tee myöhemminkään. Rinnat vaan tuottaa enemmän maitoa kun vauva tarvii isompia ruokamääriä, mutta anatomiasi on semmoinen, ettei tule sitä ylituotantoa ja pursua ulos!

Komps. Mulla maito suihkuaa vieläkin kuin hanasta, vaikka vauva on 9 kk. Ilman liivinsuojia en pärjää, ja pitkään piti käyttää usein maidonkerääjää toisessa rinnassa, kun liivinsuoja ei olisi riittänyt. Ja ole onnellinen, jos ei rinnat ole niin täynnä, että ovat kovat ja pinkeät. Se on aika tuskallista. En tiedä johtuuko osittain siitä, että minulla on pienet rinnat ja kuitenkin maitoa on ollut runsaasti - isoissa rinnoissa olisi enemmän tilaa ja venyvää kudosta. ;). No,

Maidontulo lähti minulla kunnolla käyntiin kolme päivää vauvan syntymästä. Ekat päivät oli tosiaan tuskaa, rinnat kuin tiiliskivet, ja oli pakko pumpata pahinta painetta pois. Mulla olikin sitten maitoa yli tarpeen ja luovutin sitä sairaalaankin - eli ei tarvi huolestua että riittääkö omalle vauvalle, jos ei ole niinkuin mulla oli.

Mutta harvoinpa sitä itse pystyy vaikuttamaan siihen, että miten sitä maitoa tulee - tuleeko ollenkaan vai tuleeko runsaasti. Esikoiselta tuli paljon mutta kyllä sitä menikin, kun oli kova kasvamaan. Kakkoselta oli ekaan verrattuna vähäisempää ja nyt taas kolmoselta tulee näitä "hukkapaloja". Minkäs teen? Rintaraivareita meillä ei kukaan ole saanut ja jos alussa on ollut ilmavaivoja, niin ei ahdistukseen asti - ja niihinkin auttanut hyvin mm. Cuplaton - tipat. Jokainen menee tyylillään, yleisesti ottaen en ottaisi koko asiasta minkään valtakunnan stressiä, jokainen on oma yksilönsä ja hyvä niin!

Alkuperäinen kirjoittaja K.:

Komps. Mulla maito suihkuaa vieläkin kuin hanasta, vaikka vauva on 9 kk. Ilman liivinsuojia en pärjää, ja pitkään piti käyttää usein maidonkerääjää toisessa rinnassa, kun liivinsuoja ei olisi riittänyt. Ja ole onnellinen, jos ei rinnat ole niin täynnä, että ovat kovat ja pinkeät. Se on aika tuskallista. En tiedä johtuuko osittain siitä, että minulla on pienet rinnat ja kuitenkin maitoa on ollut runsaasti - isoissa rinnoissa olisi enemmän tilaa ja venyvää kudosta. ;). No,

Maidontulo lähti minulla kunnolla käyntiin kolme päivää vauvan syntymästä. Ekat päivät oli tosiaan tuskaa, rinnat kuin tiiliskivet, ja oli pakko pumpata pahinta painetta pois. Mulla olikin sitten maitoa yli tarpeen ja luovutin sitä sairaalaankin - eli ei tarvi huolestua että riittääkö omalle vauvalle, jos ei ole niinkuin mulla oli.

Ei ne isot rinnat autuaaksi tee jos on ylituotantoa. Sinne tissiin se maito pakkaantuu kuitenkin ja tulee sellasella paineella ulos että vauva parka on hätöö kärsimässä ja ylipäätä koko syömis puuha on hirveetä venkoilua ja kikkailua että vauva saa ruokaa mutta ei tukehdu maitoon.

Mulla nousi maito 2-3 vrk vauvan syntymän jäkeen kummassakin vaikka kuopusta pääsin oikeastaan imettämään vasta 3 vrk syntymän jälkeen.

Joo. Siis nimen omaan mä tässä "kauhulla" pelkään, että alkaako mun rinnat joskus suihkuamaan maidosta ja siksi kyselen. Eli että jos mulla ei suihkua nytkään, niin on toivoa, että ei suihkua jatkossakaan. En tietenkään toivo, että alkaa suihkuamaan vaan olen varsin onnellinen, kun en tarvi mitään suojuksia tms.

Joo ja kyllä tosiaan oli tuo rintojen kovuus ja se pakottava tunne melko inhottava. Tosin luulin, että sellaiset ne rinnat tulee seuraavan vuoden olemaan ja ihmettelin, miksi mulla on nämä nyt tällaiset "lötkyt". Kai näihin vaan pitää tottua. Eipä tosin mulla muutenkaan ole mitkään hyperkiinteät olleet, joten ei nää tästä kauheesti ole muuttuneet...

Alkuperäinen kirjoittaja Tanja:
mulla nousi maito heti kotiutumista seuraavana päivänä. Ja kiitettävästi tulee, tosin alussa epäilin josko tulee riittävästi, mutta en epäile tod. enää!!! Kastepäivänä olin pulassa, kun en tienny, et mimmosen gore tex- vaatetuksen mun pitäs laittaa, kun suojat oli heti märkinä... Ja neiti todellakin syö, hieman tulee ylitarjontaa...

mullakin tulee kauheasti maitoa. pitää miettiä tarkkaan imetysasennot ettei pikkuinen "tukehdu" runsaaseen maitoon ja isoihin tisseihin. uskokaa tai älkää niin mun kuppikoko on H. Olen 173cm/70kg. kivat raskausarvet varmaankin "meloneissa" imetyksen jälkeen!

Voipi olla, ettei välttämättä tule ollenkaan! Mulle ainakaan ei ole tullut, tiedä sitten mistä moinen... ja mitäs sitten, jos tuliskin?! Pitäähän sitä jossain olla edes muistot äitiyden "sotatantereilta" :D! Ja rinnossahan ne eivät juurikaan näy, eri asia sitten vatsanahassa...

Alkuperäinen kirjoittaja Tanja:

up