kysymys harjotussuppareista ja selkäsärystä..

ruu
olen nyt rv 17 ja mulle on tullut harjotussuppareiden tapaisia "vatsankovettumisia" tai ainakin luulen niitä harjotussuppareiksi ellen ihan vainoharhainen ole...noh, eilen illalla nukkumaan mennessä alkoi alaselkää jomottaa tosi inhottavasti, ihan niinkuin menkkakivuissa ja tuntu ihan samoilta kuin viime kerralla synnyttämässä ollessa, ainut vaan että kipu ei tullut aaltomaisena niinkuin kipeet supparit yleensä vaan kipu oli jatkuvaa.
pitäsköhän tästä huolestua.....en edes tiedä onko normaalia vielä tuntea edes harjotussupistuksia...?
 
harmis
Mä ainakin tunsin harjoitussuppareita molemmilla kerroilla jo tuossa vaiheessa. Ja nyt viikolla 20 heräsin jopa yöllä KIPEESEEN suppariin. Neuvolasta sanoivat ettei vaarallista. Ja jos tulee useampia, niin pitää juoda paljon(tämän sanoi taas naistentautien ja synnytyksen erikoislääkäri). Eli tunnin sisään ainakin litra, niin pitäis mennä ohi, jos supistuksia on. Tosin selkähän voi tulla muutenkin kipeeksi...
 
ruu
tiedän että selkä saattaa kipeytyä muutenkin mutta en jotenkin jaksaisi ihan omalla kohdalla siihen uskoa, maha ei vielä ole järin iso ja painoakaan ei ole tulllut juuri ollenkaan. nyt kipu iski taas, tuntuu enemmän toisella puolella ja pistävänä. mä en halua olla vainoharhanen mutta itestä alkaa jopa tuntua että ne tulee vähän alltomaisina..eikai tämä voi olla ola ihan oikein..?
 
joanna
Tiedän miten ne kivut voi alkaa mietityttää. Sitä epätietoisuudessaan pelkää monesti pahinta. Soita neuvolaan, voit saada ajan äitipolille jos olet "tarpeeksi" huolissasi. Tosin jo alle 20 vkoilla lapsi raivaa itselleen tilaa, paikat venyy ym. joten kipu voi olla ihan vaaratonta, kuten mulla...

Mulla oli vihlovia todella kovia kipuja alamahassa alk. 20 vkolta noin. Tulivat muutaman minuutin välein, mutta eivät tuntuneet selviltä supistuksilta. Särkylääkkeet ei auttaneet. Heräsin myös tosi kovaan selkäsärkyyn n. 34 vkolla. Mut tutkittiin äitipolilla joskus 20 vkon jälk ja mitään hälyttävää ei löydetty. Kivut jatkui alamahassa n. vkolle 30 asti mutta sainpahan mielenrauhan. Ehkä maha painoi johonkin hermoon.

Harjotussuppareita oli 23 vkolta alk. melkein loppuun asti. Alussa lepäilin heti kun supisteli. 36 vkon jälkeen annoin supistella kipeästikin. Lopulta lapsi syntyi 40+4 ja supistelut olivat loppuneet noin viikkoa aikaisemmin. Kummallista mutta se on kuulemma aika yleistä.
 
Kuulostaa todella tutulta mitä Ruu kirjoitit. Mulla vaan nuo "selkä"kivut alkoi vieläkin aikaisemmin. Kyllä ne mulla oli supistuksia eikä perinteistä selkäsärkyä. Vaikka ne on kipeitä niin ei tarkoita automaattisesti sitä että ne olisi vaarallisia. Mulla oli niitä paljon ja jouduin sairaslomalle. Se autttoi. Kävely, seisominen ja pitkään istuminen pahensi niitä. Seksi ei tullut kysymykseenkään... siitä vasta kunnon supistukset tulikin. Kohdun kasvaminen voi tehdä myös joillekin supistuksia. Hyvänä vinkkinä tulikin jo että juo paljon vettä. Itse otin särkyyn Panadolia, muuten en olisi jatkuvaa supistelujomotusta kestänyt. Kohdunsuu alkoi avautua mulla jo 30 viikon tienoilla. Kuitenkin levolla päästiin hyvin lähelle laskettua aikaa. Synnytys tapahtuikin vauhdilla kun kohdunsuu oli jo valmiiksi niin paljon auki. En meinannut edes tunnistaa synnytyksen alkaneen kun samanlaisia kipuja oli ollut koko raskauden ajan.

Niin eli siis harjoitussuppareita tai ei niin jos on ihan jatkuvaa päivittäistä niin otapa yhteys neuvolaan. Taitaa olla aika levätä. :)
 

Yhteistyössä