kysymys hammashoidosta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Allu-
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Allu-

Aktiivinen jäsen
03.09.2009
1 212
1
36
Olin eilen hammaslääkärillä ja se teki jotain ton mun hampaan juurelle, jotain lääkettä ainakin laitto sinne ja tais poratakin sitä hammasta.

Nyt mulla sitten välillä tulee siihen hampaaseen tunne, että siellä liikahtaa jotain ja välittömästi sitä alkaa särkeä ja vihloa, joka kestää maksimissaan minuutin.

Onko tää ihan normaalii?? Mulla ei oo koskaan ollu tämmöstä hammashoidon jälkeen.

Niin ja eilen sitä hammasta särki hoidon jälkeen monta tuntia.

Todennäkösesti sulla oli pulpiitti eli hampaan ytimen tulehdus. Hammas piti porata auki, että mätä ja paine pääsee ulos. Siihen alotettiin juurihoito. Lääke laitettiin rauhottamaan tulehdusta ja sait varmaan uuden ajan (tai kehotuksen tilata itse jatkoaika) Hammasta täytyy muutaman kerran vielä juurihoitaa ennenkuin se voidaan juuritäyttää ja laittaa pysyvä paikka. Jos sulle tulee siihen kovaa särkyä, se tarkoittanee sitä, että johonkin juurikanavaan jäi vielä mätää ja painetta (riippuen tietenkin mikä hammas on kyseessä, ja kuinka monta juurta siinä on). Jos kipu pahenee, tilaa aika särkypäivystykseen.

Kyllä se on normaalia että särkee ja menee ohi, kun hammasta on "ronkittu". Se lääke on todella tehokasta ja sen kyllä pitäis rauhottaa hammas nopeasti. Mutta tosiaan jos kipu yltyy kovaksi eikä mene ohi, niin ota uudestaan yhteys hammaslääkäriin. Olitko siis säryn takia hammaslääkäripäivystyksessä? Sanoivatko että aloittavat juurihoidon? Ihan mielenkiinnosta kyselen? :)

Juu päivystyksessä olin säryn takia. Se lääkäri ei kertonu yhtään mitään kun aloitti hoidon, sanoi vaan sille hoitajalle, että juureen on mentävä. Mulle ei sanonu mitään. Tiuskasi vaan kun pyysin lisää puudutetta. Sitten lopuksi antoi uuden ajan ja se oli siinä. Muutenkin oli tosi töykee mulle siinä kun hoiti hammasta. :/

Onneksi nuo töykeät hammaslääkärit ovat katoava luonnonvara..Yleensä ne ovat niitä vanhan koulukunnan eläkkeellejääviä mörrimöykkyjä, jotka eivät osaa kohdella niin potilasta kuin hoitajaansakaan ihmismäisesti. :( Nuoremmat lekurit osaavat yleensä huomioida koko potilaan, eivätkä keskity pelkkään hampaaseen..

Toivottavasti särky häviää pian eikä pilaa uutta vuottasi! Mutta hyvä uutinen on se, ettei kipu ole jatkuvaa ja menee myös ohi. Silloin sen pitäisi kyllä rauhoittua. Hauskaa uutta vuotta jokatapauksessa! :)

No ette ainakaan ollut meidän hoitolassa kun meidän tiuskiva hammaslääkäri on lomilla;)) Yhdyn hammaskeijun sanoihin ja jos ei särkylääkkeellä helpota ja kipu jatkuu niin ehdottomasti päivystykseen....

Alkuperäinen kirjoittaja Hammaskeiju:
Onneksi nuo töykeät hammaslääkärit ovat katoava luonnonvara..Yleensä ne ovat niitä vanhan koulukunnan eläkkeellejääviä mörrimöykkyjä, jotka eivät osaa kohdella niin potilasta kuin hoitajaansakaan ihmismäisesti. :( Nuoremmat lekurit osaavat yleensä huomioida koko potilaan, eivätkä keskity pelkkään hampaaseen..

Toivottavasti särky häviää pian eikä pilaa uutta vuottasi! Mutta hyvä uutinen on se, ettei kipu ole jatkuvaa ja menee myös ohi. Silloin sen pitäisi kyllä rauhoittua. Hauskaa uutta vuotta jokatapauksessa! :)

No mä vähän ihmettelin sitä sen käytöstä, kun yleensä mun kohdalle on sattunu tosi mukavia hammaslääkäreitä.

Oikein hyvää uutta vuotta sinulle! :)

Yhteistyössä