Kysymys eskarista

Rieputarallaa

Aktiivinen jäsen
20.06.2005
48 269
-3
36
JKL
Meillä kun eskariaika on vielä kaukana, niin ei ole käytännöt selvillä. Kysyn siis teiltä:

Käydäänkö eskarissa joka päivä? Niin kuin koulussa?

Siis kyllähän pk:ssakin käydään joka päivä, mutta sieltä voi pitää vapaapäiviä "huvin vuoksi", toisin kuin koulusta. Mutta miten eskari?

Kysyn tätä siksi, kun kuulin, että yhden tuttavan lapsi kävisi eskarissa vain 2 - 3 kertaa viikossa, ei siis joka päivä. Vanhemmat ovat eronneet, ja isä asuu toisella paikkakunnalla. Aiemmin heillä käytäntöna, että lapsi on su - ti isällään, ke - pe hoidossa, kun on äitinsä luona. Meinaavat kuulemma jatkaa samaa käytäntöä... mie en ymmärrä, kun oon luullut, että eskarissa käydään 5 päivää viikossa, ei oman mielen mukaan "miten sattuu".

Alkuperäinen kirjoittaja aapelus:
Eskari, niin kuin koulukin, on täysin vapaaehtoinen. Sieltä voi pitää vapaapäiviä, eikä niitä tarvitse erikseen anoa.

Mutta että säännöllisesti käy vaan 3 päivää viikossa? Se on okei?

Siis että kyllä mä sen tiedän, että koulustakin VOI olla pois, mutta siellä ei voi käydä puolipäiväisesti - on valittava joko kouluopetus tai yksityisopetus.

Eskaria on maanantaista perjantaihin. Itse eskariin meno on vapaaehtoista, mutta kyllä sinne mentyä on tarkoitus käydä säännöllisesti. Toinen lapsi nyt eskarissa ja lapsi sieltä pois vain sairaana tai muusta pakottavasta syystä.

Alkuperäinen kirjoittaja Vierailija:
Eskaria on maanantaista perjantaihin. Itse eskariin meno on vapaaehtoista, mutta kyllä sinne mentyä on tarkoitus käydä säännöllisesti. Toinen lapsi nyt eskarissa ja lapsi sieltä pois vain sairaana tai muusta pakottavasta syystä.

Okei, näin mäkin olin ymmärtänyt.

Käsittääkseni koulujen yhteydessä olevissa eskareissa oletetaan suht "täyttä läsnäoloa", mutta päiväkotien yhteydessä ei niinkään. Meillä kuopus oli seurakunnan esikoulussa, sitä olikin vain 3 päivänä viikossa.

Alkuperäinen kirjoittaja Sörhis:
Eskari, niin kuin koulukin, on täysin vapaaehtoinen. Sieltä voi pitää vapaapäiviä, eikä niitä tarvitse erikseen anoa.

Ilmeisesti se on okei, kerran tuttavallesi se käytäntö sopii :D Eskarissahan on paljon vapaampaa, kuin koulussa. Se ei juuri eroa normaalista päiväkotipäivästä. Tietenkin enemmmän sellaisia isompien lasten juttuja tekevät ja harjoittelevat sitä tulevaa koulun alkua, mutta muutoin aika pitkälle sen on päiväkotielämää noudattelevaa arkea, ainakin minun mielestäni.

Siis että kyllä mä sen tiedän, että koulustakin VOI olla pois, mutta siellä ei voi käydä puolipäiväisesti - on valittava joko kouluopetus tai yksityisopetus.

Se on okei silloin, jos eskarissa/pk:ssa on näin sovittu.

Alkuperäinen kirjoittaja v:

käsittääkseni kaikilla on oppivelvollisuus....

Juu, mut oppivelvollisuushan ei ole sama kuin koulupakko. Vaan tosiaan kun kouluopetukseen menee, siellä on sitten oltava.

Alkuperäinen kirjoittaja fanta:
Käsittääkseni koulujen yhteydessä olevissa eskareissa oletetaan suht "täyttä läsnäoloa", mutta päiväkotien yhteydessä ei niinkään. Meillä kuopus oli seurakunnan esikoulussa, sitä olikin vain 3 päivänä viikossa.

Mitä tarkoitat koulujen yhteydessä olevaa?

Niin onkin. Mitä sitten? Oppivelvollisuus ei todellakaan ole sama asia, kuin koulupakko!

Juu, mut oppivelvollisuushan ei ole sama kuin koulupakko. Vaan tosiaan kun kouluopetukseen menee, siellä on sitten oltava.

niin joko opetus tapahtuu koulussa tai sitten muulla tavalla

Meillä on eskarissa tietty viikko-ohjelma, eli yhtenä päivänä matikkaa, toisena liikuntaa, kolmantena äidinkieltä, neljäntenä käden taitoja ja viidentenä leikkiä ja retkeilyä. Periaatteessa varmaan, jos haluaisi, olisi mahdollista osallistua esimerkiksi vain tiettyinä päivinä, ja silti pysyisi muiden tahdissa.

Mitä tarkoitat koulujen yhteydessä olevaa?

Jotkut eskarithan pidetään koulujen tiloissa eikä päikyssä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Jotkut eskarithan pidetään koulujen tiloissa eikä päikyssä.

Juuri näin =)

Sillä halusinkin varmistuksen mitä sillä tarkoitati, sillä minulla ei ainakaan tullut meidän lapsen eskariaikana sellaista käsitystä, että he odottivat samaa läsnäolopakkoa kuin koululaisilta odotetaan, vaikka eskari pidettiin koulurakennuksessa.

On nimittäin olemassa sellaisia eskareita, jotka pidetään koulun tiloissa, mutta päiväkodin henkilöstöllä. Sitten on käsittääkseni sellaisia, jotka pidetään koululuokassa yhdessä ekaluokan kanssa ja ope pitää. Eli tähän halusin varmistuksen sinulta, mitä tarkoitit.

Meillä esikoinen aloitti kyläkoulun eskarissa, ja eilen just oli neuvolatätin kans puhetta kun käytin kuopusta neuvolassa, niin sanoi että eihän siellä sit pakko ole käydä joka päivä.

No mie kyllä aattelen että jos ei kipeenä tyttö ole, niin miksei vois käydä joka päivä, eihän sitä koulustakaan voi olla pois vaan sen takia että eipä nyt jaksanu lähtee. :xmas:

On nimittäin olemassa sellaisia eskareita, jotka pidetään koulun tiloissa, mutta päiväkodin henkilöstöllä. Sitten on käsittääkseni sellaisia, jotka pidetään koululuokassa yhdessä ekaluokan kanssa ja ope pitää. Eli tähän halusin varmistuksen sinulta, mitä tarkoitit.
Okei, olen olettanut, että kouluntiloissa pidettävissä eskareissa on koulun henkilökuntaa, ainakin yhdysluokissa, jollaisella kuopukseni oli ekaluokalla, samassa luokassa oli eskareita ja eppuja. Mutta en tuota tiedä, kuinka monesti koulun tiloissa pidettävissä on päiväkodin henkilökuntaa. =)

Yhteistyössä