Kysymys alkoholista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja korvana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

korvana

Vieras

Moi

Minulla on 3 lasta jotka ovat jo aikuisiän kynnyksellä, itse 41 ja tässä haaveena vielä vauva. Silloin nuorempana ei paljon alkoholia tullut käyttäneeksi mutta nyt vanhempana viini maistuu ruoan ja jutustelun kanssa, silloin tällöin. Haluaisinkin kysyä millaisia kokemuksia teillä on alkoholin käytöstä? Kun on ajatuksissa hankkia vauva, Voiko vielä ovulaation jälkeen?, menkkojen myöhästymisen jälkeen?, vai milloin teillä on ollut se rajapyykki kun ruokajuomat vaihtuu veteen? Tottahan on että yleensä vasta kun teet testin, niin ylipäätään tiedät olevasi raskaana...Kuin on?!
Kertokaa kokemuksistanne.
:flower:

Vaikeehan sitä on tietää että onko raskaana vai ei, mutta jos yritätte lasta ja tiedät että mahdollisuus raskauteen on, en minä ainakaan joisi. Raskausviikot 2-8 ovat ne kriitiset alkuviikot jolloin sikiön elimet muodostuu ja epämuodostumien riski kasvaa jos tuleva äiti käyttää runsaasti alkoholia.

Jokainenhan tekee päätöksensä itse, mutta 9 kuukautta on loppujen lopuksi lyhyt aika, kai sen pystyy olemaan juomatta??

Child Development -lehdessä äskettäin julkaistussa tutkimuksessa löydettiin hätkähdyttäviä todisteita siitä, että naiset, jotka nauttivat raskauden aikana 1-2 annosta alkoholia päivässä, saattavat vaarantaa lapsensa neurologisen kehityksen.

Mutta siis kuten sanoin niin jokainenhan tekee päätöksensä itse ja uskon että jos joskus juo esim. lasin viiviä se ei vaikuta lapseen pysyvästä. Sillä hetkellähän alkoholi vaikutta sikiöön samalla lailla kuin sinuun, eli lapsi humaltuu, Istukkahan suodattaa alkoholia erittäin huonosti. Ja vaikka sinuun lasi tai kenties kolme lasia viiniä ei vaikuta millään tavalla siihen pieneen ihmisen alkuun se vaikuttaa moninkertasesti koska tämä pieni ihmisen alku on sinua moninkertaisesti pienempi.

Mä taidan vaikuttaa kaameelta saarnaajalta :ashamed:

niinhän se on jos et ota lasiakaa niin ei sitten voi jälkikäteen spekuloida...kun olin viimeksi raskaana ja sen vasta huomasin oltuani juhlimassa ja siitä neuvolatädille kerroin ja olin huolesta vihreänä...hänpä siihen sanoi että olisi meillä aika monta vammaista lasta jos se siihen vaikuttaisi...eikö se ole niin että siinävaiheessa kun huomaat itsekkin olevasi raskaana niin olisi syytä lopettaa.vaan keskieuroopassa päivittäiskulutuksen raja taitaa olla 2 lasillista....jote eipä taida olla syytä huoleen...vaikka 9 kuukautta onkin niiiin lyhyt aika=)

Yhteistyössä