Kysymys 2-vuotiaan...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Mävaan"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"Mävaan"

Vieras
Kysymys kuuluu että miten teidän 2-vuotiaat viihtyy itekseen, kun äidin pitäisi laittaa ruokaa tai leipoa. Meillä usein "mangutaan" silloin syliin ja roikutaan jalassa, mikä on ärsyttävää. Kaikki muut kotityöt sujuukin hienosti kun voi ottaa tytön hommiin mukaan. Joo ja eka lapsi kyseessä. Tyttö nyt 1v8kk.
Kiitos vastauksista etukäteen!

Vaihtelevasti. Joskus lapset leikkivät keskenään rauhassa (3v ja 1v6kk kaksoset) joskus kitistään ja mangutaa. Hätäapuna lykkään digistive-keksin tai näkkärin käteen :D Joskus nostan lonkalle liinaan tai selkään kantoreppuun. Tai päästään rellestämään muoviastioiden kaappiin.
Väillä annan vain mankua ja suljen korvani...

Meillä tyttö tulee auttamaan ruoanlaitos. :) Viihtyy kyllä yksinäänkin, mutta haluaa auttaa. Laittaa vaikka perunoita kattilaan, tai kasviksia. Tai jos pilkon jotain niin laittaa ne pannulle (joka ei ole vielä ees hellalla) :)

Yleensä olen antanut auttaa tuossa vaiheessa. Lapsi on laittanut kattilaan perunaa, porkkanaa, viisi pippuria, milloin mitäkin. Tai sekoittanut porkkanaraastetta tai sen pintaa lusikalla, mutta yhtä kaikki ollut mukana minun askereissani.

Tämä 1 v 4 kk -vaihe on vaikeampi, mutta kun sai paljon röllimagneetteja niin nyt leikkii lätkien niitä tarjottimiin siinä jaloissani.

Meillä lapsi myös haluaa olla mukana kotiaskareissa ja myös ruuanlaitossa. Lapsi raahaa itse tuolin keittiöön ja seisoo siinä ja katselee, kun laitan ruokaa.

OIkeastaan ihan hyvin. Joko leikkii leluillaan tai sit jääkaappimagneettipelillä (semmonen peli, jossa pitää yhdistää kroppa, pää ja jalat toisiinsa) tai sitten, jos ei muuten, olen huono äiti ja pistän Jessi-kissan telkkariin pyörimään. Viihtyy sitä katsellen. :D Joskus tehdään yhdessä ruokaa niin, että neiti on jakkaralla mun vieressä. Mut tietty ihan mitä vain ei oikein voi..

Yhteistyössä