kysymyksiä papasta

• Viestiketjun aloittaja Phyllis
  • Ensimmäinen viesti
Phyllis
Hei,

tässä iski tajuntaan, että synnytyksestä on jo 2,5 vuotta eikä mun alavärkkiä ole jälkitarkastuksen jälkeen tutkittu. Papa taidettiin viimeksi ottaa joskus yli 3 vuotta sitten.

Nyt sitten pähkäilen, että meniskö yksityiselle vai saako papan normaalisti terveyskeskuksen kautta? Vai pitääkö sielläkin maksaa jotain? Paljonkohan papa maksaa yksityisellä? Työterveyshuoltoon ei varmaankaan sisälly papa??

käytäntö vaihtelee
Terveyskeskuksessa otetaan papa maksutta. Paikkakunnasta sitten riippuu, miten helposti pääsee lääkäriin tai neuvolaan. Lääkäriähän ei asiassa varsinaisesti tarvitse, mutta hyvä on tehdä gynekologinen perustutkimuskin välillä.

Papa otetaan noin 2 vuoden välein, jos ei aiemmin ole ollut muutoksia papassa.

Näytteen voi ottaa terveydenhoitaja tai laborantti. Labraan ehkä pitää olla lähete.

Yksinkertaisinta on soittaa omaan terveyskeskukseen ja selvittää asia.

Työterveyshuollossa riippuu paljon siitä, mitä palveluita työnantaja on ostanut työterveyshuollosta. Itse olen aikanaan asuntovelkaisena maksanut hirveän summan ihan turhasta röntgenkuvasta, kun en tiennyt sen maksavan.

Jo
Syöpäliiton lääkäri kertoi mediassa, että suomalaisilla naisilla on jostain syystä sellainen käsitys, että papa olisi otettava joka toinen vuosi. Näin ei kuulemma ole, ellei ole vaivoja. Papa tulisi lääkärin mukaan ottaa 3-5 vuoden välein. Samalla ihmeteltiin joka vuotisia gynellä käyntejä. Eivät kuulemma ole tarpeen, ellei vaivoja ole.

Useissa kunnissa papa otetaan perhesuunnitteluneuvolassa. Kannattaa käyttää terveyskeskuksen ilmainen palvelu hyödyksi. Ja papan joukkotarkastukseen kutsutaan 30v.

Tuula
No, kyllä minun gyneni aina sanoo, koska olisi hyvä tulla seuraavan kerran. Yleensä vuoden päästä, joka kerta ei välttämättä oteta papaa. Tutkii rinnat ja tekee sisätutkimuksen.

maalaisjärkeä
Joukkotarkastuksissa on joka kunnassa pakolliset tarkastukset. Sen lisäksi kunnat voivat tehdä enemmän joukkotarkastuksia. Siksi tilanne vaihtelee kunnittain.

Toiset käyvät hammaslääkärillä joka vuosi tarkastuttamassa hampaansa. Toiset menevät vasta, kun ensimmäiset tippuvat suusta. Sama se on gynekologisten tarkastusten kanssa.

Työterveyshuollossa työalasta ja työnantajasta riippuen käydään tarkastuksessa 1-5 vuoden välein. Joka kerta ei välttämättä tutkita kaikkia asioita. Toisaalta, jos tulee oireita, hakeudutaan hoitoon tarkastuksista riippumatta.

Gynekologisissa tarkastuksissakin voi käyttää omaa järkeään. Aika salakavalia ne löydöt, joita voidaan tehdä 5-10 vuoden kuluttua edellisestä tarkastuksesta...

Hmmmm
Sanotpa kuin olisi fakta juttu, että jotain pakosta löytyy jos ei käy säännöllisissä tarkastuksissa. Näinhän ei ole. Ei se sairaus iske vain sen vuoksi, että ei käy lääkärissä!!!!!! Minä en edes ajattele noita sairauksia enkä usko itselleni sellaista tulevan ja jos tulee niin antaisin mennä kerralla läpi. Jos on kuoltava syöpään niin ainakin kuolen tukka päässä ja "terveenä" enkä myrkkyaineiden turruttamana! Jokainen päättää tästä itse. Sellaista kuin "pakollinen tarkastus" ei minulle ole olemassakaan.

Koko suvussa molempien vanhempien puolelta ei kukaan ole vielä kuollut sairauteen, kaikki kuolee vanhuuttaan pitkälti yli 90v. Mitä minäkään siis lääkäreillä ravaamaan kun ei ole asiaa. Keski-ikään asti en ole saiarstanut muuta kun muutaman flunssan. Että se niistä "pakollisista salakavalista löydöistä".....

maalaisjärkeä
Puhun kyllä salakavalista löydöistä, mutta en todellakaan tarkoita, että kaikilta jotain löytyisi. Syövät vain ovat siitä ikäviä sairauksia, että ne eivät yleensä anna oireita ennen kuin ovat edenneet pitkälle. Siksi papa-kokeessa käyminen kannattaa, päästään ajoissa kiinni.

Olen itse jättänyt kolme joukkotarkastusta väliin papa-kokeissa, koska minulle koe on tehty toisaalla.

Järkeä ylä- ja alapäähän!
Ehdottomasti paras tapa huolehtia itsestään ja kohdunkaulastaan on käyttää järkeä vieraissa makuuhuoneissa. Aikaisin aloitettu sukupuolielämä ja usein vaihtuvat seksipartnerit ovat syy siihen, miksi kohdunkaulan syövän esiasteita havaitaan yhä nuoremmilla naisilla. Samoin tupakointi lisää syöpäriskiä.

Pitäkööt kipeänään
Mutta kun on muotia ja hienoa kun sänkykumppaneita on vähintään 60 täyttäessä 25v!! Nykyisin se kuuluu asiaan. Keski-ikään päässeellä naisella on jo pari sataa kokemusta sänkypolkan ohelta. Ei ole ihme, että horvit on aina jumissa kun on vaikka mitä tulehdusta jatkuvasti ja sukupuolisairauksia.Nykynainen hankkii kaiken itse mutta valittaa sitten, että miten aina näin käy.

mamma
Hmmmm,

olet oikeassa. Kävin itsekin joka vuosi papa-kokeessa, koska sanottiin, että pitää käydä. Sitten eräs lääkäri sanoi, ettei minun tarvitse todellakaan joka vuosi sitä otattaa, koska ei ole ikänä ollut mitään vaivoja ja aina puhdas näyte. Riittää vaikka kolmen vuoden välein tai harvemminkin.

Se on ehkä eri asia sellaisilla naisilla joilla on useita seksikumppaneita ja kondomia ei käytetä. Silloin on ehkä syytä otattaa papa useinkin.

Yhteistyössä