Kysymyksiä kotiäideille

1. Miksi ihmiset lottoavat, vaikka palautusprosentti on hyvin surkea?

1b. Miksi osa lottovoittajista eivät sijoita rahojaan vaan antavat inflaation syödä voitot pois?

2. Miksi ihmiset lisääntyvät himona, vaikka väestönkasvulle olisi tehtävä jotain?

2b. Koetteko, että itse tehnyt lapset ovat arvokkaampia kuin muiden, vaikka oikeasti asia ei ole näin?

3. Miksi sananvapauden puolesta taistellaan, mutta sitten kun sitä oikeasti käyttää, itketään että ei saa loukata toisia?

ok
1. Optimismi. Ihminen tekee päätökset tunteella, ei järjellä - vaikka luulee toisin.

1b. Tietämättömyys.

2. Lisääntyminen on asia, jota ajatellaan omasta näkökulmasta, ei yhteiskunnan kannalta.

2b. Tietysti.

3. Mitä on sananvapaus? Mitkä ovat sen rajat? Kuka itkee?

"öö"
1. eihän yksi kotiäiti voi vastata miksi ihmiset lottoavat. Kysymys on väärin esitetty. Itse en lottoa.
1b. toivoo nopeaa rikastumista
2. Koska haluaa. Mielestäni en mun kahden lapsen tekeminen/saaminen ei ole mikään iso ongelma. Ennemminkin pitäisi miettiä miten auttaa niitä köyhiä maita missä lapsia tulee kuin sieniä sateella eikä ehkäisystä ja rahasta ole tietoakaan.
2b. Siinävaiheessa kyllä, jos en toisten lapsia ole ottanut omakseni. Mutta ensinnäkin suomessa ei noinvain saa adoptoida lapsia. Ja toisekseen haluan olla raskaana. Olkoot itsekästä. Omani. Eiköhän täälä itsekkäitä olla kaikki. Sinäkin. Omine aatteinesi.
3. Sananvapauden raja on aika häilyvä. Ihmiset puhuvat vaikka mitä sananvapauden suojissa, mutta eivät tajua ettei ihan kaikkea tarvitse sanoa. Onko oikeaa sananvapautta loukata toista ihmistä?

"Jaahas"
1. Ihmisillä on usein kalliita unelmia, joten pieni toivonkipinä saattaa herätä näiden unelmien toteuttamisesta.
2. Samaa mieltä kuin nimim. "ok" , mutta ei ainakaan Suomalaiset nyt niin "himona" lisäänny. Päiväkoteja ja kouluja on lakkautettu, koska lapsia on syntynyt vähemmän. Muistaakseni vuoden 2008 jälkeen syntyvyys on lähtenyt kasvuun. (Maailmanlaajuinen tilanne evvk)
2b. Minulle omat lapseni ovat tärkein ja arvokkain asia maailmassa, joiden puolesta olen valmis taistelemaan olipa asia miten pieni/suuri tahansa! (Naapurin penskat ei kiinnosta pätkääkään. Toki voin huomauttaa, jos huomaan heidän törttöilevän tossa pihalla.)

"vieras"
1. Lottoaminen ei kustanna paljoa, mutta voitto olis kiva ylläri (en lottoa).

1b. Onko tosiaan näin? Itse sijoittaisin tai kuluttaisin.

2. Onhan se varmaan aika hyvin sisäänrakennettu biologinen tehtävä lisääntyä. Eihän väestönkasvu edes ole ongelma länsimaissa, joissa ehkäisymahdollisuudet on paremmat.

2b. Toki omat lapset tuntuvat itselle arvokkaammilta, en tosin epäile etteikö adoptiolapsikin voisi tuntua yhtä arvokkaalta.. ehkä yhteiset geenit vahvistaa jotain yhteyttä lapsen ja vanhempien välillä, mutta eiköhän se voi syntyä muutoinkin.

3. En näe loukkausten olevan mitenkään sananvapauden tärkein pointti.. sillä toki puolustellaan paljon. Pääasiahan on se, että voi ääneen lausua kohtaamansa epäkohdat ilman että menettää siitä ilosta henkensä (kuten jossain muualla). Ei sillon tarvii loukata ketään. Loukkaaminen loukkaamisen vuoksi on jotenkin turhaa ja typerää varsinkin sananvapauteen vedoten.

1. En tiedä, toivossa on hyvä elää.

1b. en tiedä

2. koska ihmisllä on tarve lisääntyä ja nähdä tulevissa lapsissa ja lapsenlapsissa omia piirteitä.
2b. en koe, jokainen on arvokas. Oli lapsi sitten itse synnytetty tai indokiinasta haettu.
3. en tiedä, koska ihmiset ovat itsekkäitä ja ajattelevat silti, että heidän omalla mielipiteellä on oikeesti väliä.

Kepsis

1b. Miksi osa lottovoittajista eivät sijoita rahojaan vaan antavat inflaation syödä voitot pois?

2. Miksi ihmiset lisääntyvät himona, vaikka väestönkasvulle olisi tehtävä jotain?

2b. Koetteko, että itse tehnyt lapset ovat arvokkaampia kuin muiden, vaikka oikeasti asia ei ole näin?

3. Miksi sananvapauden puolesta taistellaan, mutta sitten kun sitä oikeasti käyttää, itketään että ei saa loukata toisia?
1. Jos ei veikkaa ei voi voittaa.

1b. Sijoittamalla voit myös menettää kaiken paljon nopeammin kuin istumalla rahakasan päällä, vaikka kuinka ajattelisi sijoittavansa "varmaan".

2. Globaalisti ihmisten määrä toki kasvaa selkeästi kokoaika, mutta Suomessa ei syntyvyys ole mitenkään merkittävä.

2b. Ainahan ihmiset valitsevat itsensä, läheisensä jne ennemmin kuin jonkun muun jos pitää "pelastaa" joku. Perus psykologiaa joka kumpuaa yhteisöllisestä ajattelusta millä selvittiin jo vuonna kuokka ja kivi, toki lapsia kohtaan on vielä biologinenkin suojelun tarve. Ja väitteesi ettei muka oma lapsi ole arvokkaampi kuin muiden ei pidä sinänsä paikkansa automaattisesti, isossa kuvassa voi tehdä tuon väitöksen mutta ei henkilökohtaisella tasolla, tai on jotain vikaa ihmisessä kun ei tunne niin vahvaa sidettä lapseensa että pistäisi sen muiden edelle viime kädessä.

3. Jos sananvapauden puolesta ei taisteltaisi ei sitä olisi. Sananvapaus ja herjaaminen / kunnianloukkaus on kyllä eriäviä asioita, useimmiten omasta mielestäni huutaminen liittyy noihin kahteen viimeiseen. Jos puhut vain tästä palstasta niin täällähän ei saisi mitään mielipidettä sanoa jos kysytään joiltain, ainakaan jos se eroaa heidän mielipiteestä.

"vaava"
1. Miksi ihmiset lottoavat, vaikka palautusprosentti on hyvin surkea? En ymmärrä, sillä en lottoa. Olen niin naivi että ahdistaa ajatellakin sitä, että voisi ostaa melkein kaiken mitä haluaa. Saan meinaan (sairasta) mielihyvää kirppislöydöistä ja siitä kun säästää jotain kivaa juttua varten ja miten se juttu tuntuu sitten vähän arvokkaammalta ja antaa enemmän iloa kuin että kaiken saisi tosta vaan.

1b. Miksi osa lottovoittajista eivät sijoita rahojaan vaan antavat inflaation syödä voitot pois?katso edellinen kohta ainakin mun kohdalla.Mutta miksi pitäisi? Ja kauhee ahdistus ja stressi sijoituksista, vaikka voisi toisaalta olla mielenkiintoistakin.

2. Miksi ihmiset lisääntyvät himona, vaikka väestönkasvulle olisi tehtävä jotain? Kaiken jälkeenkin lapsissa on tulevaisuus ja vain lapsissa

2b. Koetteko, että itse tehnyt lapset ovat arvokkaampia kuin muiden, vaikka oikeasti asia ei ole näin?Kaikki lapset ovat yhtä arvokkaita

3. Miksi sananvapauden puolesta taistellaan, mutta sitten kun sitä oikeasti käyttää, itketään että ei saa loukata toisia? No miksi pitäisi loukata toisia, asiat ja palautteen voi ilmaista ilman että pahoittaa toisen mieltä

1. Unelma onnesta, se "mitäs jos"-ajatus.

1b. Kuten kysymyksessä jo ilmeni, niin osa sijoittaa. Toinen osa on liian tietämätön sijoittamisesta, ei ole kiinnostunut aiheesta, ei halua ottaa riskejä tai ei tajua edes ajatella koko asiaa.
Mitä pidetään sijoittamisena? Varmaan valtaosa jättipotin voittajista sijoittaa jollain tapaa. Kyseessä ei ehkä ole mikään osakesalkku, vaan kyseessä voi olla myös vaikka kiinteistö tai taide.

2. Lisääntymisen syitä on yhtä monta kuin on lisääntyvää ihmistäkin. Kehitysmaissa synnytetään tulevia elättäjiä. Mielestäni ei ole suomalaisperheen asia hillitä oman perheensä kasvua sen vuoksi että toisella puolen planeettaa on liikaa väestöä.

2b. Minulle itselleni minun omat jälkeläiseni ovat ne arvokkaimmat, se lienee täysin luonnollinen ajattelumaailma. Mutta toki, suuremmasta näkökulmasta kaikki lapset tulee olla tasa-arvoisia.

3. Kuka itkee sananvapauden vuoksi? Ongelmaa aiheuttaa ehkä se tapa jolla asioita ilmaistaan, ei niinkään se sananvapaus. Minusta sana on vapaa, mutta mieluusti hyviä tapoja noudattaen.

Lottovoitolla voisi toteuttaa haaveita, johon nyt ei ole varaa. Ylipäätään kaikissa uhkapeleissä on pieni mahdollisuus voittaa, mutta se riittää että voi kuitenkin voittaa. Ja melko usein se lottopotti jollekin menee. Jännitystä elämään.

Jaa-a, ei osata ottaa sijoitusneuvontaa. Ehkä moni ajattelee, että rahat on tilillä ja kasvaa korkoa (todellisuushan on toinen).

Kai se lisääntyminen on luonnollinen elämään kuuluva vaihe.

En koe.

Sananvapautta voi käyttää hienotunteisesti.

"kolmen äiti"
1. Uskoisin että se on joku haave "helposta" rahasta, jännitys, mahdollinen porukan yhteinen juttu... Varmaankin lähtöisin unelmista.

1 b.Varmaankin se tosiaan että kasvaisi korkoa tilillä turvassa ajattelu, sijoittamiseen ollaan varovaisia ei olla totuttu niin isojen summien kanssa elämiseen. Se ettei koeta tarvetta ottaa vastaan neuvontaa.

2. Asiaan on varmasti todella monta vastausta. Uskoisin että moni on tietoinen asiasta, mutta harva ajattelee varmasti asiaa niin peripohjin järjen kanssa.

2b En koe

3. Ihmisten tietoisuus omista oikeuksista ja niiden kiinni pitämisestä on varmaankin lisääntynyt, tartutaan helpommin sanoihin ja tekoihin. Toisaalta sananvapaus ei saisi olla lyömäase tuoda julki mielipiteitä tai asoita, joilla on ainostaan tarkoitus aiheuttaa vastakkain asettelua ja eriarvoisuutta. Epäkohtia voi ja pitääkin tuoda julki, mutta rakentavassa mielessä.

Beep

Miksi nää kysymykset oli vain kotiäideille?

Tekisittekö ensin jotain sille kotieläinten, etenkin koirien kasvumäärälle, sen jälkeen somalien lisääntymismäärälle niin aletaan sen jälkeen pätkimään suomalaisten lisääntymistä.

Yhteistyössä