Kysymyksiä Jehovan todistajille

Alkuperäinen kirjoittaja ex- jt:
Alkuperäinen kirjoittaja ev.lut itse:
öh..eikös ne halua vaan että muutkin olis yhtä hyvässä asemassa kuin ne itse? Olis aika itsekästä pitää se hyvä itsellään jne... ei ne halua tuputtaa vaan jakaa...kaikki ei vaan tajua. ymmärrän kyllä että toiset on ihan onnellisia ilmankin mut jos on niin varma omasta polustaan, miks pitää olla niin hyökkäävä, kun se toinen uskoo vaan että se oma tie on se paras ja ohjata muutkin sille..
he aiheuttavat uskollaan hallaa myös muille. heidän verikieltonsa takia vuosittain kuolee monia lapsia.. onneksi ei suomessa, koska täällä tehdään väliaikainen huostaanotto jos vanhemmat vastustaa hoitoa..

ja jos joku haluaakin lähteä synnyinuskonnostaan, hänestä tulee "luopio", ja hänen koko jt-sukunsa (äiti, isä, veljet, siskot, tädit ja sedät, ystävät, kaikki ketkä ovat jt-uskossa) karttavat häntä. eivät siis edes saa tervehtiä kadulla.

todistajuutta kannattaa vastustaa. se on sairas lahko, minkä pauloissa on valitettavasti hyviä aivopestyjä ihmisiä.
Ei mua vaan kukaan hyljännyt, vaan koko ajan äiti puhui mulle, että saan itse valita, vaikkakin toivoo musta jehovan todistajaa. Siksi heillä on aikuiskastekin, jotta ihminen saa itse valita oman uskonsa.

Ovelta ovelle mennään jakamaan omaa näkemystä, ei käännyttämään ketään. Lapsena ainakin käsitin, että kyse on siitä että halutaan antaa ihmisille mahdollisuus saada iänkaikkinen elämä paratiisissa. Itse tosin pidän vastenmielisenä sitä ajatusta, että jumala olis sellanen että käyttäis ihmisten itsekkyyttä hyväksi tarjoamalla porkkanaa, jolla ihmiset sais toimimaan tietyllä tapaa. Vaikka pääsääntöisesti raamatun neuvot ovatkin hyviä. Ja uskon että mun kunnon moraalilla on jotain tekemistä sen kanssa, että äiti oli uskossa ja puhui mun kanssa asioista, oikeasta ja väärästä.

ex- jt
Alkuperäinen kirjoittaja kaalimaan vartija:
Miten pääsit irti? Entä oletko syntyjäsi jt vai käännynnäinen? Jos saa kysyä...

Vanhempieni tuttavat erosivat kys uskosta ja joutuivat vainotuiksi.... :(
olen hiipunut pois, koko sukuni on enemmän tai vähemmän mukana. äitini tietää mitä mieltä olen, mutta ei tottele karttamiskäskyä. olen siis onnekas, suurimmalla osalla exiä asiat ovat ihan eri lailla. :(
olen syntynyt jt-sukuun siis.
nyt olen tänä vuonna saanut selville paljon asioita tuosta uskonnosta, ja tajuan todellakin että se on vaarallinen lahko ihmiselle, sekä fyysisesti että psyykkisesti.

tuntuu muuten ihanalta, kun saa vapaasti hengittää. :)

Eihän Jehovan todistajat saa luovuttaa verta tai ottaa luovutettua verta vastaan, koska veri on pyhää tms.
saavat ottaa vastaan fraktioita. ilmeisesti se veren pyhyys rajoittuu valkosoluihin.. :)
Mun tädillä oli ainakin kortti lompakossa, jossa luki selkeästi "EI VERTA" ja vielä joidenkuiden todistajien nimet.

ex- jt
Alkuperäinen kirjoittaja Tiimarinvihko:
Ei mua vaan kukaan hyljännyt, vaan koko ajan äiti puhui mulle, että saan itse valita, vaikkakin toivoo musta jehovan todistajaa. Siksi heillä on aikuiskastekin, jotta ihminen saa itse valita oman uskonsa.

Ovelta ovelle mennään jakamaan omaa näkemystä, ei käännyttämään ketään. Lapsena ainakin käsitin, että kyse on siitä että halutaan antaa ihmisille mahdollisuus saada iänkaikkinen elämä paratiisissa. Itse tosin pidän vastenmielisenä sitä ajatusta, että jumala olis sellanen että käyttäis ihmisten itsekkyyttä hyväksi tarjoamalla porkkanaa, jolla ihmiset sais toimimaan tietyllä tapaa. Vaikka pääsääntöisesti raamatun neuvot ovatkin hyviä. Ja uskon että mun kunnon moraalilla on jotain tekemistä sen kanssa, että äiti oli uskossa ja puhui mun kanssa asioista, oikeasta ja väärästä.

eli sinua ei kastettu? niin, ei sinua voi karttaa, koska et virallisesti ikinä ollut Jt. asia olisi eri jos olisit hypännyt altaaseen.

ja mikä aikuiskaste se on, kun nuorimmat kasteellemenijät ovat alle 10 vuotiaita?

ja muuten, käännytys on se syy miksi kentällä käydään. se on vaan ruma sana todistajille.. uusia jäseniähän he yrittävät värvätä, mitä se sitten muka on jos ei käännytystä?

Häh? Mä kasvoin jehovan todistaja-ympäristössä, kun mun äitini oli siinä uskossa. Ja tätini myös ja tädin kautta isompanakin lapsena tuntenut jehovan todistajia. En ymmärtänyt kysymystä. En tiedä mitä järjestelmää he niin pahana muka pitävät, millä tavalla.. en ole huomannut.
Käsittääkseni Jehovan todistajat uskovat, että valtiot järjestelmineen ovat pahan palveluksessa. Siksi he eivät mene armeijaan ja pyrkivät muutenkin olemaan mahdollisimman vähän tekemisissä valtioiden kanssa. Hankkivat sellaisen duunin, jolla tulee toimeen ja varsinaisen elämäntyönsä tekevät ovelta ovelle kiertämisellä. Toki poikkeuksiakin löytyy. Muuan teknisen käsityön opettaja ei hiiskunut koulussa uskonnostaan ennen kuin sai viran :)

"Nämä pahat asiainjärjestelmät" siis on Jt-slangia. Englanniksi "systems of things".

ex-jt
Eihän Jehovan todistajat saa luovuttaa verta tai ottaa luovutettua verta vastaan, koska veri on pyhää tms.
saavat ottaa vastaan fraktioita. ilmeisesti se veren pyhyys rajoittuu valkosoluihin.. :)
Mun tädillä oli ainakin kortti lompakossa, jossa luki selkeästi "EI VERTA" ja vielä joidenkuiden todistajien nimet.
voi luoja, pitääkö mun nyt alkaa googlettaan sulle linkkejä että uskot? joo, kokoveri on kiellettyä, samoin plasma, valkosolut ja punasolut. mutta kun plasman pilkkoo pienemmiksi osasiksi, fraktioiksi, ne ovat ok. samoin punasolujen fraktiot.
:)

sama kortti ollut mullakin, ja viimeksi taisin tänä vuonna lukea tuosta fraktiojutusta ihan seuran kirjallisuudesta..

Alkuperäinen kirjoittaja Turbojurpo:
Häh? Mä kasvoin jehovan todistaja-ympäristössä, kun mun äitini oli siinä uskossa. Ja tätini myös ja tädin kautta isompanakin lapsena tuntenut jehovan todistajia. En ymmärtänyt kysymystä. En tiedä mitä järjestelmää he niin pahana muka pitävät, millä tavalla.. en ole huomannut.
Käsittääkseni Jehovan todistajat uskovat, että valtiot järjestelmineen ovat pahan palveluksessa. Siksi he eivät mene armeijaan ja pyrkivät muutenkin olemaan mahdollisimman vähän tekemisissä valtioiden kanssa. Hankkivat sellaisen duunin, jolla tulee toimeen ja varsinaisen elämäntyönsä tekevät ovelta ovelle kiertämisellä. Toki poikkeuksiakin löytyy. Muuan teknisen käsityön opettaja ei hiiskunut koulussa uskonnostaan ennen kuin sai viran :)

"Nämä pahat asiainjärjestelmät" siis on Jt-slangia. Englanniksi "systems of things".
Jaa. Mun käsittääkseni monet jehovan todistajat tienaa hyvin, ovat yrittäjiä tms. koska se on heille helpompaa, kun heitä saatetaan syrjiä muiden leivissä uskon vuoksi, jopa työn saaminen voi olla hankalaa.

En ole kuullut järjestelmistä vaahtoamista, _ikinä_. Armeijasta kieltäytymisen olen kuvitellut johtuvan heidän pasifismistaan. Tosin siis tätinikään ei ole ollut enää piireissä moneen vuoteen mentyään naimisiin muslimin kanssa. Eivätkä kaikki jt:t kierrä edes ovelta ovelle, käsittääkseni mun tätikään ei kiertänyt.

Alkuperäinen kirjoittaja ex-jt:
voi luoja, pitääkö mun nyt alkaa googlettaan sulle linkkejä että uskot? joo, kokoveri on kiellettyä, samoin plasma, valkosolut ja punasolut. mutta kun plasman pilkkoo pienemmiksi osasiksi, fraktioiksi, ne ovat ok. samoin punasolujen fraktiot.
:)

sama kortti ollut mullakin, ja viimeksi taisin tänä vuonna lukea tuosta fraktiojutusta ihan seuran kirjallisuudesta..
Ei ainakaan tartte hikeentyä. Mä en tiedä niin paljon heidän käytännöistä enkä myöskään fraktioista.

Jehovan todistajat on muuten aika vaahtoajia, ensin ollessaan uskossa vaahdotaan siitä ja sitten kun erotaan lahkosta, niin aletaan vaahtoamaan vastaan.. :whistle:

ex-jt
Ei ainakaan tartte hikeentyä. Mä en tiedä niin paljon heidän käytännöistä enkä myöskään fraktioista.

Jehovan todistajat on muuten aika vaahtoajia, ensin ollessaan uskossa vaahdotaan siitä ja sitten kun erotaan lahkosta, niin aletaan vaahtoamaan vastaan.. :whistle:
:D en hikeenny, vaikka tää ukonilma saa kyllä kainalot märiksi.
enkä kyllä tunnusta vaahtoavani, muutakun kylvyssä. mutta korjaan kyllä väärät väitteet siitä lahkosta.. :)

hmm, tässä vastauksia
Eli verot maksetaan, koska niin kuuluu, niillähän kuitenkin ylläpidetään yhteiskunnan palveluita. Kuten tieverkostoa, terveydenhuoltoa, kouluja ym ym. Näitä yhteiskunnan tarjoamia palveluja ja etuja saa toki myös käyttää.
Armeijaan ei mennä, koska "miekkaa ei nosteta toista vastaan", siis ei sodita. Sitä tarkoitustahan varten armeija toimii.
Verta ei oteta eikä luovuteta, sillä veri tosiaan on pyhää. Toki jokaisen omantunnon asia on, käyttääkö mahdollisesti joitakin hoitomuotoja, yhtenä esimerkkinä veren fraktiot, jotka eivät todellakaan ole siis verta osissa. (niin kuin joku jo väitti ) Verettömyys on muuten ihan yleisestikin todettu olevan turvallisin ja paras hoitomuoto, joten nykypäivän lääketiede tarjoaa paljon hoitokeinoja verettömään hoitoon. Suureen verenhukkaan voi kuolla, vaikka verta ottaisikin, muutoin verettömyys ei aiheuta mitään erityisisä hoitotoimenpiteitä (niin kuin joku sitä valitteli täällä)! Itse asiassa ainoa syy, miksi verta käytetään on sen takana toimiva suuri bisnes! Plus, että se on helppoa. Hoitokeinoina veri on täysin korvattava muilla.

Nämä kaikki asiat on ihan yleistietoa. joka on jokaisen saatavilla. Joten ottakaahan itse selvää jos ja kun kiinnostaa. Niin minäkin tein.

Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
Verettömyys on muuten ihan yleisestikin todettu olevan turvallisin ja paras hoitomuoto, joten nykypäivän lääketiede tarjoaa paljon hoitokeinoja verettömään hoitoon. Suureen verenhukkaan voi kuolla, vaikka verta ottaisikin, muutoin verettömyys ei aiheuta mitään erityisisä hoitotoimenpiteitä (niin kuin joku sitä valitteli täällä)! Itse asiassa ainoa syy, miksi verta käytetään on sen takana toimiva suuri bisnes! Plus, että se on helppoa. Hoitokeinoina veri on täysin korvattava muilla.
Tähän olisi mielenkiintoista kuulla lähde, erityisesti lihavoituihin. En epäile, etteikö verettömiä hoitomuotoja olisi saatavilla joihinkin juttuihin.

v
Kysymyksiä lestadiolaisille on useamman otsikon verran ja mikäs siinä, täällä pyörii paljon äitejä ja aika moni lestadiolaisnainen on äiti. Mutta kyselläänpä tällä kerralla asioita Jehovan todistajilta, joita vaanii täällä valmiina sanomaan painavan sanansa kun tulee juttua Raamatusta ja sen tulkitsemisesta.

Te kun teette niin selvän pesäeron omien piirienne ja "pahojen asiainjärjestelmien" välille, niin mitäs sitten kun oikeasti tarvitsette niitä järjestelmiä? Onko paha synti esimerkiksi hakeutua terveyskeskukseen hoitoon?
ei, yhteiskunnan tukia yms. käytetään kyllä hyväksi, maksetaanhan verojakin.

paras esimerkki tästä on se, että Jt ei saa luovuttaa verta. mutta Jt saa kyllä ottaa veren fraktioita hoitoonsa, jotka siis joku hyväsydäminen "maailmallinen"on luovuttanut.
Minun äitini on jt ja hänellä on kukkarossa lappu jossa on että ei saa antaa verta hänelle.

Keittiönoita
Tää on ihan uutta tietoa. Olen aina luullut ja kuullut että he karttavat verta.
Mullekin ihan uutta tietoa, että Raamattu puhuisi vain valkosoluista. Ex-avoappivanhempani ( kiva sanahirviö :D ) ovat jehovantodistajia. Kyllä he ainakin karttavat verta kaikissa sen eri muodoissa.

Jotain synteettistä verta korvaavaa ainetta saavat suoniinsa ottaa.

Liisu
Alkuperäinen kirjoittaja Koodi:
Olen kuullut live-Jehovantodistajalta, että heidän ei suositella osallistuvan nettikeskusteluihin, en tiedä sitten onko kuinka yleinen ohje. Ehkä tunnollisimmat todistajat ei näihin vastaa.
Kyllä mun kans yksi todistaja halusi ihan välttämättä tällä palstalla "keskustella" kristinuskosta.

Alkuperäinen kirjoittaja Liisu:
Olen kuullut live-Jehovantodistajalta, että heidän ei suositella osallistuvan nettikeskusteluihin, en tiedä sitten onko kuinka yleinen ohje. Ehkä tunnollisimmat todistajat ei näihin vastaa.
Kyllä mun kans yksi todistaja halusi ihan välttämättä tällä palstalla "keskustella" kristinuskosta.
Joo tällä palstalla käy ainakin yksi Jehovan todistaja, joka käyttää vieras/vierailija nimimerkkiä.

Liisu
Alkuperäinen kirjoittaja Liisu:
Joo tällä palstalla käy ainakin yksi Jehovan todistaja, joka käyttää vieras/vierailija nimimerkkiä.
Sama tapaus varmaan. En olisi itse halunnut lähteä väittelylinjalle, mutta hän vaan tykitti Raamatunlausetta koko ajan ja halusi kyseenalaistaa, vaikka halusin vaan kommentoida sitä, että miksi JT-ihmisiä ei yleisesti mielletä kristityiksi.

Mutta mulla kävi yksi päivä ovella ihan fiksusti käyttäytyviä, eivät siis toistaneet vaan jotain tiettyä juttua, vaan kuuntelivat, mita halusin sanoa ja eivät jankanneet niin kuin yleensä, kun sanoin, että en ole kiinnostunut heidän uskostaan. Se oli tosi positiivista. Yleensä yksi kerta ei riitä, vaan he yrittävät väkisin puhua siitä aiheesta, joka heille on annettu.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Jeps, kyllähän nämä nettikeskustelutkin ovat osa niitä "pahoja asiainjärjestelmiä", joten se siitä. Kylläpä kyselin tyhmiä.
nyt on nähty et tyhmä kyselee tyhmiä
Jotenkin nämä solvaukset eivät harmaiden näppiksistä tunnu niin voimakkailta. Itseään taas saa haukkua niin paljon kuin lystää.
sä harmaista vaan. Mut pidän tyhmänä ihmistä, joka jo alottaessaan ketjun, haluaa tappelun aikaseks. Hommaa oma elämä - tai kurkista vaik peiliin

Jeps, kyllähän nämä nettikeskustelutkin ovat osa niitä "pahoja asiainjärjestelmiä", joten se siitä. Kylläpä kyselin tyhmiä.
nyt on nähty et tyhmä kyselee tyhmiä
Jotenkin nämä solvaukset eivät harmaiden näppiksistä tunnu niin voimakkailta. Itseään taas saa haukkua niin paljon kuin lystää.
sä harmaista vaan. Mut pidän tyhmänä ihmistä, joka jo alottaessaan ketjun, haluaa tappelun aikaseks. Hommaa oma elämä - tai kurkista vaik peiliin
En tiedä oletko seurannut tämän palstan uskontoaiheisia keskusteluja, mutta olen ainakin itse tosiaan havainnut lähinnä yhden Jehovan todistajan joka niissä ketjuissa esiintyy tosiaan vieraana. Olen toki joistain jutuista heidän kanssaan eri mieltä, mutta ihmisinä ok siinä missä muutkin, ja kaveeraan joidenkin kanssa ihan livenäkin. Mutta siis nimenomaan tällä palstalla keskustelu tuntuu hieman turhauttavalta, koska usein ketjuun, joka ei kauheasti koske Jehovan todistajia, tulee yksi tai kaksi irrallista raamatunlausesarjaa, ja keskustelu harvoin etenee tästä valaisevasti. Ymmärrän siis nimenomaan tällä palstalla houkutuksen tällaiselle avaukselle, vaikka enhän tiedä kehen ap on juuri törmännyt jossain muualla.

Alkuperäinen kirjoittaja paha pakana:
Uskokoot kukin ihan niin syvästi kuin haluaa ja mihin ikinä haluaakin. Ja jos haluaa elää tiukkojen sääntöjen mukaan niin siitä vaan. Ainoa asia mikä ärsyttää on se oman uskonnon tuputtaminen. En minäkään mene Jehoville vaahtomaan kuinkan mitään Jumalaa ei ole ja evoluutio on ihan totta... Annan heidän uskoa mihin haluavat ja toivoisin, että hekin antaisivat minun uskoa mihin itse haluan.
http://www.hs.fi/juttusarja/relander/artikkeli/Mik%C3%A4+ihmeen+darwinismi/1135243595787

Mikä ihmeen Darwinismi.

Tämä artikkeli, neutraali luonteeltaan, kertoo aika hyvin miksi uskovaiset kreationistit ovat ajattelemattomia, myös uskonnollisessa viitekehyksessä.

"Luomiskertomuksen asettaminen samalle viivalle evoluutioteorian kanssa merkitsee näet sitä, että kreationistit lähtökohtaisesti omaksuvat modernin tieteen totuuskäsityksen - sen että totuudet ovat mitattavia, punnittavia ja kirjaimellisia. Nämä modernit käsitykset ovat kuitenkin pari kolme vuosituhatta itse luomiskertomusta nuorempia. Uskonnot syntyivät silloin, kun myytti ja totuus olivat vielä yhtä. Jos väittää luomikertomusta kirjaimellisesti todeksi, on jo hävinnyt väittelyn. "

hmm
Ainakin päivähoitojärjestelmää he käyttävät hyvin hyväkseen eli lapset joko täyttä päivää hoidossa tai sitten lapset hoidossa ja äiti kotona. Koulua käyttävät jne.

Yhteistyössä