Kysymyksiä Yliopistosta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja opiskeleva mamma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

opiskeleva mamma

Vieras
Ajattelin hakea ensi vuonna opiskelemaan Helsingin Yliopistoon jotain helpohkoa kieltä, jonne on helppo päästä sisään, esim. Englantia. Ajattelin ottaa heti ensimmäisenä vuotena sivuaineeksi lääketieteen tai hammaslääketieteen, mutta miten tuo sitten käytännössä onnistuu, kun Englannin opintoihin on laskettu 3 vuotta kandin tekemiseen ja 2 vuotta maisterivaiheeseen = vain 5 vuotta, mutta lääkäriksi kestää ilmeisesti lukea pitempään. Saako opiskeluaikaan jotain lykkäystä, kun on kuitenkin syy (=nuo lääketieteen opinnot) kun eihän noita kuitenkaan voi suorittaa viidessä vuodessa huh... Vastaavia kokemuksia?

[QUOTE="vieras";26408954]Provo?[/QUOTE]

Täh? Siis minulle on sanottu, että voin hakea jotain helpohkoa ainetta yliopistoon lukemaan ja ottaa sitten sivuaineeksi vaikeampia aineita, mihin ei niin helpolla pääse sisään. Mikä tästä tekee sinusta provon?

[QUOTE="aapee";26408976]Täh? Siis minulle on sanottu, että voin hakea jotain helpohkoa ainetta yliopistoon lukemaan ja ottaa sitten sivuaineeksi vaikeampia aineita, mihin ei niin helpolla pääse sisään. Mikä tästä tekee sinusta provon?[/QUOTE]

No lääketiede ei kuulu niihin. Ja miten luulet, että englantia on on helppo päästä opiskelemaan?

[QUOTE="vieras";26408986]No lääketiede ei kuulu niihin. Ja miten luulet, että englantia on on helppo päästä opiskelemaan?[/QUOTE]

No helpompi ainakin kuin suoraan lääketiedettä, sitä paitsi olen aika hyvä englannissa. En minä siis luule, että voisin lääkäriksi tätä kautta valmistua, mutta lääketiede kiinnostaa ja haluaisin olla tehdä alaan liittyviä töitä, joten ajattelin että alan opinnoista voisi olla hyötyä.

Tokihan noin voi tehdä, mutta eihän sitä tietenkään suoraan siitä lääkäriksi valmistuta. En tiedä lääketieteestä, mutta esimerkiksi psykologiaa saa opiskella vain tietyn määrän sivuaineena ja sitten jos haluaa valmistua tuosta kyseisestä sivuaineesta, niin jossain vaiheessa sitä on kuitenkin pyrittävä opiskelemaan ihan nimenomaan sitä pääaineena. Tuossa suunnitelmassa ideana onkin varmaan juuri se, että kun on sitä "vaikeaa ainetta" jo sivuaineena opiskellut, niin sisäänpääsy siihen aineeseen pääaineen opiskelijaksi voi olla helpompaa.

[QUOTE="aapee";26409005]No helpompi ainakin kuin suoraan lääketiedettä, sitä paitsi olen aika hyvä englannissa. En minä siis luule, että voisin lääkäriksi tätä kautta valmistua, mutta lääketiede kiinnostaa ja haluaisin olla tehdä alaan liittyviä töitä, joten ajattelin että alan opinnoista voisi olla hyötyä.[/QUOTE]

Siis MITÄ?? No jos aiot tehdä lääkärin työtä tai siihen liittyvää työtä, sinun täytyisi kuitenkin olla lääkäri. Wtf??

Lainaus suoraan Helsingin yliopiston lääketieteellisen sivuilta:

"Yliopiston muiden tiedekuntien opiskelijat voivat rajoitetussa määrin suorittaa sivuaineopintoja seuraavissa oppiaineissa: farmakologia, kansanterveystiede, lastenpsykiatria ja psykiatria. Opiskeluoikeutta myönnettäessä otetaan huomioon mahdolliset sovitut kiintiöt (lastenpsykiatria, psykiatria), hakijan esittämät perustelut ja opetusresurssit (ks. myös oppiainekohtaiset opintojaksokuvaukset ). Opiskeluoikeutta haluava kirjoittaa tiedekunnalle osoitetun vapaamuotoisen, perustellun hakemuksen, joka jätetään opintotoimistoon tai asianomaiseen laitokseen. Hakuajat päättyvät 30.4. ja 31.10., ellei muuta mainita oppiainekohtaisesti. Dekaani myöntää opiskeluoikeuden asianomaisen laitoksen oppialan professorin ja esimiehen lausunnon perusteella."

[QUOTE="vieras";26409014]Siis MITÄ?? No jos aiot tehdä lääkärin työtä tai siihen liittyvää työtä, sinun täytyisi kuitenkin olla lääkäri. Wtf??[/QUOTE]

En minä lääkäriksi aio, mutta kyllähän jotkut lukevat esim. lakia kielen rinnalla, itseäni kiinnostaisi tuo lääketiede, enköhän minä paikkani löytäisi työelämässä.

[QUOTE="vieras";26409031]En minä lääkäriksi aio, mutta kyllähän jotkut lukevat esim. lakia kielen rinnalla, itseäni kiinnostaisi tuo lääketiede, enköhän minä paikkani löytäisi työelämässä.[/QUOTE]

Minä olen siis tämä ap.

[QUOTE="aapee";26409005]No helpompi ainakin kuin suoraan lääketiedettä, sitä paitsi olen aika hyvä englannissa. En minä siis luule, että voisin lääkäriksi tätä kautta valmistua, mutta lääketiede kiinnostaa ja haluaisin olla tehdä alaan liittyviä töitä, joten ajattelin että alan opinnoista voisi olla hyötyä.[/QUOTE]

Jeps joo. Mitä jos hakisit suoraan opiskelemaan sitä, mikä kiinnostaa, jos et siis lääkäriksi halua? :D

Helsinginssä englannin lukija voi suorittaa vain kansanterveyden perusopinnot, mutta ensin pitää saada se lupa, josta onkin lainaus jo tuolla ylempänä. Tiedot löytyy helposti tiedekunnan sivuilta. Tuollaiset perusopinnot saa kyllä suoritettua normaalin opiskeluajan sisällä.

[QUOTE="vieras";26409031]En minä lääkäriksi aio, mutta kyllähän jotkut lukevat esim. lakia kielen rinnalla, itseäni kiinnostaisi tuo lääketiede, enköhän minä paikkani löytäisi työelämässä.[/QUOTE]

Okei, minäkin ymmärsin siis niin, että sinulla oli jossain vaiheessa tarkoitus valmistua nimenomaan lääketieteestä. Ihan hyvältähän tuo suunnitelma kuulostaa, jos lääketiedettä saa ottaa sivuaineeksi, oletko sen siis jo selvittänyt? Kyllä varmaan englannin taitajalle löytyy joku lääketiedettä sivuava työ, eihän kielistä koskaan haittaa ole. Mutta onko tuo kieli siis juuri sinun vahvuutesi, kun ajattelin, että toisaalta ehkä jokin toinen aine saattaisi sattua lääketieteen kanssa vielä paremmin yhteen?

Yksi pikkuinen pointti, mistä olet saanut päähäsi, että englanin kieltä on helppo päästä opiskelemaan?? Vuonna 2011 englannin kääntämistä haki opiskelemaan 611 hakijaa ja pääsi 18. Englantilaista filologiaa oli hiukan helpompi päästä lukemaan, hakijoita oli 899 ja päässeit 73. Että aika helpohkoa päästä sisään... ;)

Englantia on käsittääkseni aika vaikea päästä lukemaan. Ja lääketiedettä ei voi ottaa sivuaineeksi, eli sikäli homma ei onnistu noin. Sitä en osaa sanoa, miten rajattuja lääkiksen sivuaineet on, eli voiko ottaa lääkärin opintojen sivuaineeksi jonkin kielen?

Tietääkö ap nyt varmasti mikä sivuaine on ja kuinka paljon niitä suoritetaan? Tuo aloitus vaan vaikuttaa siltä, että ei ole kyllä yhtään nyt vielä hanskassa nämä jutut ja kannattaisi selvittää aika paljon asioita vielä ennen kuin rupeaa sivuaineita päättämään.

Yhteistyössä