Kysymyksiä teille jotka juotte teetä :)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Dina*
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Dina*

Aktiivinen jäsen
24.08.2010
1 518
0
36
Oon itsekin juonut aina, mutta nyt viime aikoina aivan erityisen tykästyny teehen. Oon tähän asti vain ostanut kaupasta niitä perus teepusseja ja niistä teen sellaisen laimean teen, mutta nyt tekis mieli tutustua ihan uusiin makuihin.

Mikä on sun lemppari tee? Miten valmistat teen ja mitkä on parhaat välineet (kun näkee vaikka minkälaisia pannuja sun muita.)?

Erityisesti mua kiinnostaa ne "ruusut", sellaiset pallot, miten niitä käytetään? :D

mulla on sellainen pallosihti, mutta jotenkin en tuosta irtoteestä ole niin innostunut.. aika harvakseltaan muutenkin tulee teetä juotua, en vaan saa siitä samanlaista tapaa, kuin kahvista, vaikka olenkin koettanut vähentää kahvin juontia ja vastaavasti lisätä teen. yleensä kun juon, niin juon tätä:
id_511_medium.jpg

haudutettu tee on ihan parasta! Mutta harvoin sitä jaksan kuitenkaan haudutella...

Eli kaapista löytyy aika paljon eri makuteelajeja. Vanilja on hyvä, sadepäivän ilo on mun lemppari. Tällä hetkellä uusi suosikki on tiikerin päiväuni. Varma valinta myös keisarin morsian... Yleensä ostan sen teetaivas paketin kun siinä on neljää eri makua...Eli mä kyllä makustelen vähän aina eri teetä...

Mun lemppareita on mustat irtoteet, vihreetä en juo oikeen koskaan. Tämän hetken suosikki on mansikka-shamppanja -sekoitus (ostettu jostain tee -kaupasta). Mä käytän ihan tuollasta tavallista teepannua, johon 1 lusikallinen irtoteetä pannulle ja 1 per kuppi. Sitten hunajaa kupin pohjalle ja teet sinne, mulla ei ole tapana edes siivilöidä.

Tarkotatko "ruusuilla" siis teepalloja?

Alkuperäinen kirjoittaja teenlehdistä ennustaja;23295652:
Mun lemppareita on mustat irtoteet, vihreetä en juo oikeen koskaan. Tämän hetken suosikki on mansikka-shamppanja -sekoitus (ostettu jostain tee -kaupasta). Mä käytän ihan tuollasta tavallista teepannua, johon 1 lusikallinen irtoteetä pannulle ja 1 per kuppi. Sitten hunajaa kupin pohjalle ja teet sinne, mulla ei ole tapana edes siivilöidä.

Tarkotatko "ruusuilla" siis teepalloja?

joo niitä, oon myynyt niitä joskus ja ne tuoksui tosi hyvälle :)

Rooibos teet on mun makuun, vihreää yritän juoda eniten, muuten ei oo väliä menee vähän fiiliksellä. Mulla oli ennen kanssa sellainen pallo mut sit ostin tämän
http://www.ikea.com/fi/fi/catalog/products/86134985

ja siinä on tosi helppo haudutella, noi rooibos teet on hyvä hauduttaa 6-8 min

En ole itse niitä ruusukkeita/palloja koskaan kokeillut, mutta pallo pannun pohjalle ja vettä päälle, luulisin? Sittenhän sen pitäisi siellä aueta. Haudutusaika onkin makuasia.

Valkoinen tee on kyllä ollut pettymys, valjua ja mautonta, tosin oon sitä vaan pussiteenä juonut.

Minä käytän ihan vain pussiteetä. Suosikkeja Pirkan vihreätee minttu ja vanilja, valkoinen tee (mukana taisi olla ruusua) sekä vaniljatee. yös tavallinen musta tee on hyvää.

Alkuperäinen kirjoittaja tästä en luovu;23295708:
http://www.hospitalitywholesale.com.au/products/tefal-magic-tea-maker-1.jpg

Kauhee vehe, entisessä duunissa oli tommonen, ja hyi hemmetti kun ei sitä voi pestä millään kunnolla. Upottaa ei voi, kauheita myrkkyjäkään ei voi käyttää. Miten ihmeessä sä puhdistat sen?

Teeihmisenä vastaan, että rakastan Lady Grey teetä, haudutettuna, mutta lisäksi mulla on tapana juoda vihreää mansikka vanilja irtoteetä semmosen teepihtisysteemin kanssa. Tai sitten teen pressopannuun itselleni ison teekannun vaikkapa mustikkateetä.
Rooibos on mun mielestä aika pahaa.. Valkoinen, vihreä ja musta menee, samoin saksalaiset marjateet.

Kannattaa katsoa tarkkaan ne haudutusajat, niissä on eroja.Ja sillä todella on merkitystä.

http://www.teekauppa.fi/epages/OVK.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/08052009-140847/Categories/Teetietoa/Teen_hauduttaminen1/Teelaatukohtaiset_tarkennukset

Anteeksi pitkä linkki

Kauhee vehe, entisessä duunissa oli tommonen, ja hyi hemmetti kun ei sitä voi pestä millään kunnolla. Upottaa ei voi, kauheita myrkkyjäkään ei voi käyttää. Miten ihmeessä sä puhdistat sen?

Teeihmisenä vastaan, että rakastan Lady Grey teetä, haudutettuna, mutta lisäksi mulla on tapana juoda vihreää mansikka vanilja irtoteetä semmosen teepihtisysteemin kanssa. Tai sitten teen pressopannuun itselleni ison teekannun vaikkapa mustikkateetä.
Rooibos on mun mielestä aika pahaa.. Valkoinen, vihreä ja musta menee, samoin saksalaiset marjateet.

mikä on teepihtisysteemi? :D

Tulee käytettyä sekä pussiteetä että irtoteetä. Kotona kyllä pääasiassa irtoteetä, jonka haudutan keraamisessa pannussa (eli teetä ja kiehuvaa vettä pannuun, ja odotetaan 5-10 min). Pannusta kaadan kuppiin ihan normaali pikkusiivilän kautta, koska en niistä teepalloista tykännyt.

Juon fiiliksen mukaan mustaa, valkoista tai vihreää teetä, ja joitain rooibusteesekoituksiakin ("punaiseksi teeksi" jotkut kutsuvat) löytyy. Suosikkimakuja ovat vanilja, keisarin morsian, tiikerin päiväuni, lohikäärme (en nyt muista tarkkaa nimeä), ystävän tee....

Juon Twiningsin Earl Grey vihreää teetä ja satunnaisesti mustia laatuja. Tällä hetkellä kupissa on Ikean luomu raparperi-vaniljaa, tosi hyvää. Töissä menee pussiteetä, mutta kotona juodaan vain "oikeaa" teetä.

Yhteistyössä