Kysymyksiä synnytyksen jälkeen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Bintje
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
B

Bintje

Vieras
Peräpukamat :x
Juu taas sain (p*ru!). Mutta ei ole kipeä mutta iso kylläkin. Olen rasvaillu sillä voiteella joku shc... tmv. Kipeää ei tosiaan tee mut jotenkin se ärsyttää suuaukkoa koko ajan. Mietin et pitäskö ostaa niitä puikkojakin vai miten lääkitsisin? Suihkutan usein, juon vettä, syön kuituja...liikkumaan ei oikein vielä pääse (siis ulos) kun vauva alle viikon.

maitotiehytukos tmv.
Tulee vasempaan rintaan. Ei ole kipeä mut tuntuu. Iso pallo/kananmuna. Häviää kun hieron nänniin päin mutta on taas kohta siinä :o Onko tää nyt joku tukos vaan?

jälkivuoto :x
Väri minusta oranssi et onkohan normaalia? Vuotoa on tosi niukasti. Välillä ihan kirkasta verta ilmeisesti niiden kanhden tikin välistä mitkä jouduttiin nirhaumaan laittamaan? Haju ei ole mitenkään erityinen, ei hyvä mut ei pahakaan :ashamed: Ihmetyttää vaan kun se väri enemmän oranssi kuin punainen tahi ruskea...

Kiitos vastauksista!

Tuohon ekaan, että pyydä ihmeessä lääkäriltä kunnon rasva. Neoproct on hyvä. Mä pyysin reseptin jo ennen synnytystä, mutta sain sen sitten vasta sairaalasta.
Vaiva on helvetillinen, mut onneks siihen on lääkkeitä.

Muihin en valitettavasti osaa vastata. :)

Pukamat lähtee puikoilla. Ällöä, mutta toimii.

Mulla oli samanlaisia tiehyttukoksia oikeassa rinnassa, aina samassa kohdassa. Pariin kertaan ne kehittyi rintatulehduksiksi mutta sen kyllä huomasi sitten: puolet tissistä tulikuuma, tummanpunainen pallo |O , saakutin kipeä ja nosti kovan kuumeenkin. Jos ei ole kipeä, nou hätä. Ongelma varmaan poistuu kun maidon tulo tasaantuu, sun vauvahan on iiiihan pikkuinen vielä :heart:.

Jälkivuoto voi tosiaan olla hailakan punaista, kirkkaanpunaista, ruskeaa, jne. Jos alkaa tulla klönttejä, tai jos vuoto runsastuu huomattavasti, tulee alavatsakipuja, tai alkaa tosissaan haista, niin lääkäriin.

Siinä mun kokemukset kahdesta lapsesta =)

Tohon tissiin sanoisin että kannattaa hankkia pumppu ettei jää yhtään maitoa tissiin niin ei tule pallojakaan. Eli jonkin aikaa aina tyhjäksi asti syötön jälkeen.

Minä taas lämmittäisin sitä kipeää kohtaa rinnasta aina ennen imetystä. Joko semmoisella kauratyynyllä minkä voi lämmittää, tai sitten semmoisella geelipussukalla (minä käytin niitä) joka voi lämmittää tulikuumassa vedessä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tohon tissiin sanoisin että kannattaa hankkia pumppu ettei jää yhtään maitoa tissiin niin ei tule pallojakaan. Eli jonkin aikaa aina tyhjäksi asti syötön jälkeen.

Minulle taas tuo ei toiminut lainkaan, maidontuotto vaan kasvoi kasvamistaan jos tyhjäksi pumppasin, ja sitten olin ihan pulassa.

Yhteistyössä